• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    FLY2001: mas pravdu, kdybychom meli 50 kV DC a 50 kV AC byl by prenos po CR efektivnejsi v DC, ale prevadet AC z generatoru na DC je ztrata.
    Nicmene u Superchargeru k prevodu stejne jednou musi dojit, a nejlepesi je, kdyz to udela ta nejefektivnejsi mozna metoda, i kdyby to znamenalo, ze prevod nebude ve stojanu, ale v domku opodal.
    FLY2001
    FLY2001 --- ---
    SEJDA: ano, to uznavam ze jsem si mel nejdriv zjistit jak to Tesla dela. Nechtel jsem nikoho urazet, jen si troufam tvrdit, ze to co rika PES nize proste neni pravda. Bavime se o prenosu vysokeho DC napeti (450V). Tvrdim, ze DC prenos je stejne ucinny (v skutecnosti o chlup ucinnejsi nez AC).
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    FLY2001: na nesmysly jsi odbornik ty: FLY2001
    Pokud chces napsat neco konkretniho tak to napis. Urazky si nechej od cesty.
    FLY2001
    FLY2001 --- ---
    PES: Nezlob se, ale to je nesmysl.
    PES
    PES --- ---
    FLY2001: Tlustší oproti AC, kdyby byl usměrňovač až ve sloupku. A proč? Ze stejného důvodu, proč se na přenos používá AC místo DC - mimo jiné ztráty ve vedení (pomineme-li problémy s transformací u DC, které se samo řeší jen ve speciálních případech přenosů HVDC přenosových linek na velmi vysokém napětí, které zase potřebují speciální vysokonapěťové a výkonové polovodiče na změnu napětí místo "obyčejného" AC transformátoru)
    JONAS3
    JONAS3 --- ---
    Tvl. nabíječky... Ale že za chvíli konečně poletí zase FH nic? Už ho vztyčili (zhruba před hodinou) na rampě a čeká se statický zážeh.
    Live: Watch a live view of SpaceX Falcon Heavy and Starship launch pad at Cape Canaveral
    https://www.youtube.com/watch?v=gN50Gj7zejY
    FLY2001
    FLY2001 --- ---
    PES: Proc tluststi? Ten DC bus ma 450V.
    PES
    PES --- ---
    KAERO: Já bych tedy "inteligentní" a "drahé" části (usměrňovač, hlavní řídící elektronika, platební brána) zásadně dával mimo stojan, který může "nějaký idiot" nabourat a zrušit... i za cenu tloušťky kabelů, které to DC musí vést (na rozdíl od AC, kde ty ztráty jsou přece jen menší)
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    KAERO: osobně bych ještě jako výhodu viděl to, že když ti do toho nějaký mamlas nacouvá a zničí stojan, měníš v případě Tesly jen relativně levnou část technologií.
    KAERO
    KAERO --- ---
    PES: jo, ale vsimni si ze u toho druheho stojanu (ktera firma to asi je?) zadne takove popisky nejsou, jen vystrazne znacky velkeho napeti. Ten rozdil v pristupu k navrhu je velky. Srovnani je trochu nefer, protoze druhy stojan obsahuje nejen usmernovac, ale i platebni branu, a funguje jako samostatna jednotka. Ovsem i tak ten druhy stojan na servis vubec nemysli, kdezto teslacky jo a usnadnuje vymenu namahane casti - nabijeciho kabelu.

    Taky je zajimavy rozdil pristupu "kompletni samostatna jednotka" nebo "centralni usmerneni pro vice stojanu". Ten prvni pristup je asi ok kdyz nekde postavite jeden, mozna dva nabijeci mista. Jenze ma to vubec smysl, kdyz nabijeni trva relativne dlouho a jako firma vyrabejici stojany chcete elektromobilitu podporovat? Tesla pristup jede ve velkem, IMHO to ma vetsi logiku, ale zas velke mnohastojanove nabijecky vyzaduji hodne mista, coz je jina situace v USA a evrope.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KAERO: zjevne jsou v Superchargeru jenom spojky. Fancy desing pro kabel trcici ze zeme. Uz do Superchargeru jde to, co do nej ma jit (DC).

    Menice/Usmernovace jsou zjevne v tech domcich vedle ..

    FLY2001
    FLY2001 --- ---
    KAERO: No minimalne tam musi byt CC/CV nabijecka, coz je taky konvertor, ale vyrazne jednodussi a ucinejsi.
    FLY2001
    FLY2001 --- ---
    GODY: Aha, to me vubec nenapadlo a pritom to dava perfektni smysl.
    PES
    PES --- ---
    KAERO: Ad. "nálepky/popisky" - musí - při těch proudech a napětích by jakákoliv "porucha" mohla mít (a měla) fatální následky...
    ...už jen blbý větší přechodový odpor na kontaktech by to posléze mohl roztavit a zapálit...
    KAERO
    KAERO --- ---
    A tady je nejake schematko z 2014 ohledne okolni techniky.



    What It Takes To Build A Tesla Supercharger DC Fast-Charging Site
    https://www.greencarreports.com/news/1093947_what-it-takes-to-build-a-tesla-supercharger-dc-fast-charging-site
    KAERO
    KAERO --- ---
    Nasel jsem lepsi fotku. Me fakt prijde, ze ta kostka vlevo nahore je jen spojka kabelu k autu a busbaru. a na tech busbarech jsou modra merici trafa. Taky se mi zda ze z druhe strany uz nic neni, ale cert vi. V kazdem pripade uz jenom ty nalepky vsude kolem jakym momentem se maji jake srouby utahnout, a ze je potreba ocistit konce vodicu pred dotazenim, naprosto fascinujici. V te firme asi fakt nekdo mysli nejen nad vyrobou, ale i nad tim jak bude probihat nasledny servis.

    https://i.redd.it/z1q5bw8za4l91.jpg
    GODY
    GODY --- ---
    FLY2001: když se kouknu na ty kabely co lezou ze země, tak bych rekl, že už tam leze DC. Usměrňovač tedy asi někde jinde pro víc stojanu?
    FLY2001
    FLY2001 --- ---
    KAERO: Je. Nepodarilo se mi dohledat jaka presne to je topologie, tak muzu jen hadat ze to je LLC resonancni ACDC stage s PFC a za tim DCDC s izolaci. Takovej system muze mit ~98% ucinnost, takze ztraty treba 2-10kW, coz by tepreticky v takovym objemu mohlo jit i pasivne. Nejak tam ale nevidim VF trafo, coz pri takovym vykonu musi byt tak 20x20cm kostka a pak taky farmu kondenzatoru. Hadam, ze to bude z druhe strany.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    tak ho asi koupil, i v popisku na twitteru má "Chief Twit"
    https://twitter.com/elonmusk/status/1585341984679469056
    KAERO
    KAERO --- ---
    FLY2001: neni to trochu male? superchargery maji davat az 250 kW, pri procentnich ztratach je z toho jedna varna konvice. A nejaky poradny vetrak bych tam cekal.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam