• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: No, na první pohled jsem si toho nevšiml, ale ten světle žlutej kabel (co to je na tom dolním konci za konektor? to je snad sériovej port?) takhle blízko k těm silovejm vodičům je fakt na přesdržku :-) To je totální bastl, jako když my jsme začínali s telco.. jenže u nás je všechno slaboproud...
    PES
    PES --- ---
    SEJDA: Tohle mi donést projektant, tak "za pět a reparát"...
    ...VN by muselo být pěkně přehledně v levé polovině, nic nekřížit. NN a logické obvody v pravé, opět dráty vyrovnané, co nejdále od VN, přehledné, kabelové svazky vyvázané (suchými zipy).

    Jinak místo elektro můžeme začít drbat Elona za jeho managorment Twitteru a úvodní vyhazov vedení... ;-)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    PES: tohle uz patri spise do klubu Elektronika. Taky se mi z toho chce salatu kabelu a predevsim toho zluteho plakat, ale co nadelas, kabel je levnejsi nez BT modul.
    Tento stojan je tak slozity, protoze ma vlastni display, a vlastni kasirku, asi.
    Supercharger vyuziva display v aute nebo v mobilu, jinak ani pouzit nejde.
    PES
    PES --- ---
    GODY: vypadá to uvnitř docela divoce...
    ...dole vlevo DC přívod (jinak by asi neznačili barevně) a odvod (pokračování k dalšímu stojanu vedle)
    ...zajímavé je kam/odkud asi vede to DC+ a DC- vlevo nad středem (v té měděné oblasti), není to dobře vidět zda a kudy se to případně ohýbá, zda to vede pak k průchodce do vnějšího napájecího kabelu k elektromobilu...
    ...zdola uprostřed vzadu halda šedivých komunikačních kabelů (Ethernet)
    ...výživný je ten konektor Ethernet na žlutý kabel s převodníkem USB/Serial pokračující na volně do prostoru visící DB9 konektor (si vážně troufají nechávat to takhle téměř přímo na tom DC přípoji - spoléhají na dobrý izolační stav toho žlutého kabelu)...
    ...dole vpravo příčně na DIN liště bude nějaký řídící prvek...
    ...vpravo nad středem opět na DIN liště v průřezu to vypadá na sadu různých zdrojů (ten šedý-modrošedý vypadá jako typický stabilizovaný zdroj nízkého napětí a-la spínaný zdroj Meanwell a úplně vzadu taktéž, jen místo plastu v kovové dírkaté krabici kvůli větrání...
    ...a hodně elektroniky a logiky bude v těch panelech s displejem, tlačítkem, čipovou čtečkou, karetní čtečkou atd., kterým jsou vidět zadní strany vpravo nahoře (také tam vedou mimo jiné ty Ethernety se žlutými krytkami na koncích)
    GODY
    GODY --- ---
    KAERO: podle mě tam usměrňovač není. Přívod je DC.

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TADEAS: pořád nevidím tlačítko Edit...
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    XCHAOS: good for him
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Musk převzal Twitter a okamžitě propustil jeho vedoucí pracovníky, informují americká média | iROZHLAS - spolehlivé zprávy
    https://www.irozhlas.cz/zpravy-svet/elon-musk-twitter-propusteni_2210280348_mst
    MRAKY
    MRAKY --- ---

    musk vstoupil do twitteru
    Elon Musk visits Twitter carrying sink as deal looms - BBC News
    https://www.bbc.com/news/business-63408384

    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    Full Stack Cryo Testing | SpaceX Boca Chica
    https://www.youtube.com/watch?v=Nx4ZD1MqrTo
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    FLY2001: mas pravdu, kdybychom meli 50 kV DC a 50 kV AC byl by prenos po CR efektivnejsi v DC, ale prevadet AC z generatoru na DC je ztrata.
    Nicmene u Superchargeru k prevodu stejne jednou musi dojit, a nejlepesi je, kdyz to udela ta nejefektivnejsi mozna metoda, i kdyby to znamenalo, ze prevod nebude ve stojanu, ale v domku opodal.
    FLY2001
    FLY2001 --- ---
    SEJDA: ano, to uznavam ze jsem si mel nejdriv zjistit jak to Tesla dela. Nechtel jsem nikoho urazet, jen si troufam tvrdit, ze to co rika PES nize proste neni pravda. Bavime se o prenosu vysokeho DC napeti (450V). Tvrdim, ze DC prenos je stejne ucinny (v skutecnosti o chlup ucinnejsi nez AC).
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    FLY2001: na nesmysly jsi odbornik ty: FLY2001
    Pokud chces napsat neco konkretniho tak to napis. Urazky si nechej od cesty.
    FLY2001
    FLY2001 --- ---
    PES: Nezlob se, ale to je nesmysl.
    PES
    PES --- ---
    FLY2001: Tlustší oproti AC, kdyby byl usměrňovač až ve sloupku. A proč? Ze stejného důvodu, proč se na přenos používá AC místo DC - mimo jiné ztráty ve vedení (pomineme-li problémy s transformací u DC, které se samo řeší jen ve speciálních případech přenosů HVDC přenosových linek na velmi vysokém napětí, které zase potřebují speciální vysokonapěťové a výkonové polovodiče na změnu napětí místo "obyčejného" AC transformátoru)
    JONAS3
    JONAS3 --- ---
    Tvl. nabíječky... Ale že za chvíli konečně poletí zase FH nic? Už ho vztyčili (zhruba před hodinou) na rampě a čeká se statický zážeh.
    Live: Watch a live view of SpaceX Falcon Heavy and Starship launch pad at Cape Canaveral
    https://www.youtube.com/watch?v=gN50Gj7zejY
    FLY2001
    FLY2001 --- ---
    PES: Proc tluststi? Ten DC bus ma 450V.
    PES
    PES --- ---
    KAERO: Já bych tedy "inteligentní" a "drahé" části (usměrňovač, hlavní řídící elektronika, platební brána) zásadně dával mimo stojan, který může "nějaký idiot" nabourat a zrušit... i za cenu tloušťky kabelů, které to DC musí vést (na rozdíl od AC, kde ty ztráty jsou přece jen menší)
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    KAERO: osobně bych ještě jako výhodu viděl to, že když ti do toho nějaký mamlas nacouvá a zničí stojan, měníš v případě Tesly jen relativně levnou část technologií.
    KAERO
    KAERO --- ---
    PES: jo, ale vsimni si ze u toho druheho stojanu (ktera firma to asi je?) zadne takove popisky nejsou, jen vystrazne znacky velkeho napeti. Ten rozdil v pristupu k navrhu je velky. Srovnani je trochu nefer, protoze druhy stojan obsahuje nejen usmernovac, ale i platebni branu, a funguje jako samostatna jednotka. Ovsem i tak ten druhy stojan na servis vubec nemysli, kdezto teslacky jo a usnadnuje vymenu namahane casti - nabijeciho kabelu.

    Taky je zajimavy rozdil pristupu "kompletni samostatna jednotka" nebo "centralni usmerneni pro vice stojanu". Ten prvni pristup je asi ok kdyz nekde postavite jeden, mozna dva nabijeci mista. Jenze ma to vubec smysl, kdyz nabijeni trva relativne dlouho a jako firma vyrabejici stojany chcete elektromobilitu podporovat? Tesla pristup jede ve velkem, IMHO to ma vetsi logiku, ale zas velke mnohastojanove nabijecky vyzaduji hodne mista, coz je jina situace v USA a evrope.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam