• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    PES
    PES --- ---
    Vyzve na souboj "těžké váhy"?
    Bude dělat Musk problémy Applu a Googlu? Nelíbí se mu poplatky za aplikace - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/mobil/tech-trendy/elon-musk-aplikacni-obchod-apple-google.A221124_144237_mob_tech_oma
    E2E4
    E2E4 --- ---
    Nejaky hack a unik dat z Twitteru. Novy, neovereny. Za tohle Elon nemuze, ale bude muset nest nasledky (regulatorni pokuty napr GDPR).

    Jinak bezpcnost twitteru nebyla nic moc, viz mudge vs twitter. Ted teda odesla i nova CISO, takze do budoucna to lepsi asi nebude..

    https://twitter.com/chadloder/status/1595666607094648832
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    STARE_CASY: BTW princip toho dvojitého plnění pístu používali už středověký kováři na měchách:

    Blacksmithing Piston Bellows - YouTube
    https://m.youtube.com/watch?v=Su3tbYiuqhw
    AVATAR
    AVATAR --- ---
    OMNIHASH: ja teda nevidim problem ani tak v pocitani hlasu, ale neuveritelne malym rozdilum. Poslednich x voleb byl vysledek naprosto vyrovnanej, coz mi prijde proste neuveritelny a konspirator ve me v tom vidi perfektni vrteni psem, jehoz cilem je rozdeleni spolecnosti. Jenze pak si uvedomim, jak tezky by to bylo zdirigovat. No proste jako u vsech konspiraci :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    PER2: zaujimave ten obsah kobaltu, som myslel, ze to bude tak 1/10 z toho co tam je
    PER2
    PER2 --- ---
    Munro 4680 Energy Density Tested // Model Y Pack Size Explained
    https://youtu.be/4XOHetABrag
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    OMNIHASH: historie motorů - parních, spalovacích a raketových - je jeden z mých koníčků, tak mám trochu víc nabito zcela okrajovými znalostmi :) tak pardon, že tě utloukám argumenty, není to osobní :)

    On mne k tomu zatáhl děda, který byl mašinfírou a začínal ještě na parních lokomotivách. Protáhl mne pak kdejakým muzeem, výtopnou a dostal snad na každou parní lokomotivu, která jezdila tam u nás na severu v Sudetech. Zatímco všichni si na historické jízdy kupovali jízdenku do dřevěných vagonů, já jsem se vezl v kabince na lokomotivě a koukal topiči pod ruce :-D Ukazoval mi i první spalovací motory, vysvětloval principy.

    Zájem o tyhle věci zůstal a dost věcí zůstalo v hlavě. Sice jak sám zjišťuju, ne všechno si pamatuju správně, ale aspoň díky tomu vím, co si případně mám dohledat.

    Když jsem hledal tu starou motorku (hrozný tohleto, mám mraky práce a prostě jsem to musel najít), tak jsem si dohledal i další informace.

    Motorku jsem našel - je to stroj Hildebrand & Wolfmüller z roku 1894. Zapalování nebylo přímo plamenem z kahanu, ale žárovou trubičkou. Tedy kahan tam byl, ale ohříval měděnou trubičku, která vedla do válce a od ní se zapalovala směs paliva. Otevřený plamen používal třeba Nicolaus Otto, když dělal svůj motor a ten to řešil tak, jak jsem popsal níže, a navíc tam měl klapku, kterou to otvíral a zavíral. Žárová trubička byla jednodušší a spolehlivější.

    Ta motorka byla zvláštní ještě jednou věcí - byl to dvouválec s klikovkou napojenou přímo na zadní kolo. Stejný způsob převodu mechanické síly jako u parních lokomotiv. Celé to prakticky byla motorka na parní pohon, ale s novým spalovacím motorem. Otáčky byly přímo závislé na rychlosti jízdy, v malých rychlostech motorka slušně kopala (každé zapálení směsi) a plynulá jízda byla možná až v trochu vyšší rychlosti.

    Hildebrand & Wolfmüller - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Hildebrand_%26_Wolfm%C3%BCller

    Nějaké povídání s pohyblivými obrázky:

    První sériově vyráběný motocykl na světě Hildebrand & Wolfmüller, neobvyklé motocykly
    https://youtu.be/QLF8pfKznHE?t=18



    A v tomhle ne moc dobrém videu je vidět, jak vypadá a jak funguje ta žárová trubička. Jde o úplně jiné vozidlo, podstatný je způsob zapalování.

    Hot Tube Ignition - 1891 Panhard et Levassor
    https://youtu.be/V6qLOM6izWc




    A už si zase dám pokoj, vraťme se k raketovým motorům, neuralinku, tunelům pod Las Vegas a tak vůbec.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    STARE_CASY: tady se nehádám a uznávám svojí chybu, o existenci jednodušších spalovacích motorů, než motorkovej dvouválec jsem dodneška neměl tušení. Todle je moc pěknej mutant mezi spalovacím a parním strojem. Vím, že byly nějaký neúspěšný pokusy v tý době s motorem na střelnej prach, ale tohle mě uplně minulo.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    How Does SpaceX Recover and Reuse Falcon 9?
    https://www.youtube.com/watch?v=sRfsSr76Ow0
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    OMNIHASH: jenže to je ono. Koukáš se na jedné straně na už vyladěný čtyřtaktní víceválcový motor a bereš to jako základ. Ale ten úplně základní postavil Lenoir už v polovině 19. století a je to z dnešního pohledu naprosto primitivní mechanika.

    Základní animace třeba zde:

    lenoir.gif video_0001.wmv
    https://www.youtube.com/watch?v=eqVA4IhEpPI


    Opravdu se to dá postavit bez větších zkušeností (ehm, teda při znalosti historie a toho, že to už někdo postavil - ale to je stejný jako s tím raketovým modelařením). Kromě historických nadšenců to teda nikdo nedělá, není k tomu důvod, ale ta jednoduchost je tady až fascinující. Vychází to z principu šoupátka u parního motoru a jenom změnil médium, které expanduje. A navíc to zapaluješ externím plamenem bez elektrické svíčky.


    O něco složitější je attkinsonův, který už je skoro klasický ottův cyklus, ale i tenhle dokážeš postavit s puberťákem a malou dílnou se základními nástroji.

    Animaci mají tady: http://animatedengines.com/atkinson.html (neumím to přehodit sem, mají to tam jako skript a ne gif nebo video).


    Tyhle základní spalovací motory jsou jednoduché a za pár týdnů je postavíš i jako úplný amatér. U attkinsona už je lepší mít svíčku a trochu si pohrát s časováním, ale dá se to udělat celé mechanicky hodně snadno. Externě se to dá zapalovat taky, ale elektrická svíčka to hodně usnadní. Na dodávku směsi použiješ zjednodušený karburátor s houbičkou nacucanou lihem, benzínem, to je jedno.

    A jinak to externí zapalování bylo použité ještě na některých prvních motocyklech, kde jsi před motorem zapálil kahan, od válce vedl průduch, kterým se tam při kompresi foukla směs, vznítila se a plamen šel do válce, kde došlo k expanzi a tak dále. Zkouším hledat video, ale zatím marně. Nepamatuju si, co to bylo za model, takže moje google-fu selhává, ale bylo to hodně vtipně vymyšlený.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    PES: a to sem snad někde tvrdil? Není třeba se vlámámávat do otevřenejch dveří, hned v prvním příspěvku píšu, že ta raketová věda je přesně o těhlech věcech kolem, v tomhle případě o regulaci přísunu paliva.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    OMNIHASH: Zlicin is easy, orbit is hard :)
    PES
    PES --- ---
    OMNIHASH: Fakt se předvádíš jak jsi jednoduchej...
    ...ono to totiž nejde jen mechanicky zvětšit, protože pak se objeví třeba již zmíněné problémy s turbočerpadly, tlaky co musí vydržet potrubí a trysky, ofuky s zdržením laminárního proudění namísto turbulentního, míchaní a rovnoměrné hoření v komoře, tvar komory a trysky, jejich chlazení...
    ...ale přece stačí na louce za Zličínem jen zvětšit jednoduchou raketku na velikost desítek metrů a je to.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    STARE_CASY: to si mě dostal, o tom sem v životě neslyšel.
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    OMNIHASH: lenoirův spalovací motor sestavíš za chvíli. Srovnávej laskavě stejnou úroveň.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    MAWRHIS: já to absolvoval někdy kolem 95, tenkrát fakt modely nebyly, vyráběli sme to pěkně od základů. Metrová raketa s dvěma tlakovejma nádobama, co jsme pak šli v červnu odpálit na nějakou louku za Zličínem.
    MAWRHIS
    MAWRHIS --- ---
    OMNIHASH: to srovnáváš model rakety s autem. Když už, tak s modelem auta a motor si koupíš do modelu rakety i modelu auta. Ale to už je asi dost filozofická debata, prostě asi všichni chápeme, že oboje je relativně složitý :)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    STARE_CASY: takhle: funkční raketu si zvládneš postavit a odpálit v DDM nebo stanici techniků v patnácti během jednoho půlročního kurzu. Funkční spalovák tak možná jako klauzuru na nějaký technický škole.
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    OMNIHASH: turbočerpadlo je součástí raketového motoru na kapalné palivo, minimálně těch, které se vyvíjejí posledních zhruba 50 let.

    Zjednodušit motor jen na spalovací komoru fakt nejde. Nemluvě o tom, že ani u toho na kapalné palivo to opravdu není tak jednoduché jako jenom smíchat palivo a okysličovadlo - hodně záleží na tom, kudy tam to palivo dostaneš, kde reálně bude hořet a kudy půjdou ven spaliny. Princip je jednoduchý, ale provedení opravdu ne - v provedení spalovací komory je jednodušší spalovací motor, kde jasně odděluješ moment sání a hoření; u raketového motoru to musí hořet kontinuálně a to fakt úplně jednoduchý není. Přečti si něco o Goddardovi, když začal vyvíjet motor na tekuté palivo a jak dlouho mu trvalo z toho jednoduchého a jasného principu přejít k funkční spalovací komoře.

    U V2 bylo už dobře vidět, kolik problémů řešili u tvarování vstřikování a následného promíchání. Zkoušeli mnoho "sprchových hlavic", aby se obě složky smísily rovnoměrně a hořely tam, kde mají. O pozdějších motorech, kde už se jednalo o výkonu v řádech desítek a stovek tun, to platí tuplem (viz dohledatelné dokumenty z vývoje motorů Space Shuttle).

    A to jsme furt u té nejjednodušší části, tedy spalovací komory. Jakmile začneš řešit, jak to palivo tam vůbec dodat, když uvnitř komory máš extrémní tlak z hoření a potřebuješ to palivem/okysličovadlem přetlačit, abys tam dostal další směs, tak jsi úplně jinde.

    Chápu, jak jsi to s tím zjednodušením myslel, ale zjednodušil jsi to příliš, daleko za míru toho, aby to byla pravda. A vzít pro srovnání na jedné straně kompletní animaci a na druhé pouhé schéma, je trochu zbytečné.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam