OMNIHASH: historie motorů - parních, spalovacích a raketových - je jeden z mých koníčků, tak mám trochu víc nabito zcela okrajovými znalostmi :) tak pardon, že tě utloukám argumenty, není to osobní :)
On mne k tomu zatáhl děda, který byl mašinfírou a začínal ještě na parních lokomotivách. Protáhl mne pak kdejakým muzeem, výtopnou a dostal snad na každou parní lokomotivu, která jezdila tam u nás na severu v Sudetech. Zatímco všichni si na historické jízdy kupovali jízdenku do dřevěných vagonů, já jsem se vezl v kabince na lokomotivě a koukal topiči pod ruce :-D Ukazoval mi i první spalovací motory, vysvětloval principy.
Zájem o tyhle věci zůstal a dost věcí zůstalo v hlavě. Sice jak sám zjišťuju, ne všechno si pamatuju správně, ale aspoň díky tomu vím, co si případně mám dohledat.
Když jsem hledal tu starou motorku (hrozný tohleto, mám mraky práce a prostě jsem to musel najít), tak jsem si dohledal i další informace.
Motorku jsem našel - je to stroj Hildebrand & Wolfmüller z roku 1894. Zapalování nebylo přímo plamenem z kahanu, ale žárovou trubičkou. Tedy kahan tam byl, ale ohříval měděnou trubičku, která vedla do válce a od ní se zapalovala směs paliva. Otevřený plamen používal třeba Nicolaus Otto, když dělal svůj motor a ten to řešil tak, jak jsem popsal níže, a navíc tam měl klapku, kterou to otvíral a zavíral. Žárová trubička byla jednodušší a spolehlivější.
Ta motorka byla zvláštní ještě jednou věcí - byl to dvouválec s klikovkou napojenou přímo na zadní kolo. Stejný způsob převodu mechanické síly jako u parních lokomotiv. Celé to prakticky byla motorka na parní pohon, ale s novým spalovacím motorem. Otáčky byly přímo závislé na rychlosti jízdy, v malých rychlostech motorka slušně kopala (každé zapálení směsi) a plynulá jízda byla možná až v trochu vyšší rychlosti.
Hildebrand & Wolfmüller - Wikipediahttps://en.wikipedia.org/wiki/Hildebrand_%26_Wolfm%C3%BCllerNějaké povídání s pohyblivými obrázky:
První sériově vyráběný motocykl na světě Hildebrand & Wolfmüller, neobvyklé motocyklyhttps://youtu.be/QLF8pfKznHE?t=18A v tomhle ne moc dobrém videu je vidět, jak vypadá a jak funguje ta žárová trubička. Jde o úplně jiné vozidlo, podstatný je způsob zapalování.
Hot Tube Ignition - 1891 Panhard et Levassorhttps://youtu.be/V6qLOM6izWcA už si zase dám pokoj, vraťme se k raketovým motorům, neuralinku, tunelům pod Las Vegas a tak vůbec.