• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    GIOMIKY
    GIOMIKY --- ---
    Workers Flee “Chaos” of Tesla Factory | flyingpenguin
    https://www.flyingpenguin.com/?p=42538
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    CRAZY_IVAN: mozno by ich mal pocheckovat :)

    https://twitter.com/elonmusk/status/1599291104687374338
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    CRAZY_IVAN: klidně, dneska sem to zrovna zkoušel :)
    jenom neházejte milion svých výtvorů
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    (nevim jestli sem OpenAI ještě patří, ale když už to založil?)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    https://chat.openai.com/

    Tady si zkuste, umí to i česky.

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    FCC lets Starlink start deploying Gen2 satellites as Gen1 speeds keep falling | Ars Technica
    https://arstechnica.com/tech-policy/2022/12/starlink-speeds-in-us-dropped-from-105mbps-to-53mbps-in-the-past-year/
    KAERO
    KAERO --- ---
    JIMIQ: vubec netusim, jen jsem vzal to cislo z tech stranek. lepsi informace asi nesezenu.
    PES
    PES --- ---
    JIMIQ: vzhledem k jejich dopravním limitům to rychleji než ta Tesla nebude...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    KAERO: jeste jeden detail - pri jake rychlosti je merena ta tesla 3? Protoze ten kamion jel v prumeru 55mph
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    KAERO: muze bejt, protoze ma relativne malou celni plochu vuci delce, to je castecne i duvod proc jsou vlaky nejucinnejsi zpusob prepravy (dalsi duvod jsou koleje)
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    Starship Booster Static Fire - Sounds and Slowmo from Booster 7 Raptor Engine Tests
    https://youtu.be/0eGGYnLkr3A
    KAERO
    KAERO --- ---
    JIMIQ: musel jsem si najit srovnani. Podle Muska to vychazi na 1.0625 Wh/m (spotreba na ujetou vzdalenost), a podle tesla.com ma napriklad Model 3 Long Range 0.16 Wh/m.
    Jestli Tesla semi celek vazi 37 t, to dava 28 uWh/(m.kg), a Model 3 (1730 kg) 92 uWh/(m.kg).
    To vypada na usporu z rozsahu. Semi je 3x ucinnejsi na prepravenou hmotnost na ujetou vzdalenost nez nejlepsi osobni tesla. Pokud jsem nekde neokopiroval spatne cifry.

    European Union Energy Label | Tesla Europe
    https://www.tesla.com/en_EU/support/european-union-energy-label
    KAERO
    KAERO --- ---
    STARE_CASY: mozna cas na zmenu legislativy? Co by EU neudelala pro usporu CO2, ze ano :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: tak ono to odpovídá i mojí zkušenosti na elektrokole s nastavenou 10A rekuperací, že skutečně na ujetý km jsou ti kopce jedno, protože přesně o co je větší spotřeba do kopce, o to víc toho zrekuperuješ. Akorát ti baterka nesmí dojít před vrcholem stoupání - to bude tady asi podobné :-)
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    Does The Tesla Semi Make Any Sense?
    https://www.youtube.com/watch?v=Uv44W7xa4IU


    Docela dobre video se zakladnima kalkulacema. I na USA energeticky mix (hodne fosilu pri vyrobe elektriny) to vychazi hodne dobre.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    (Mobile twitter nyx neumi nebo blbe vidim?)
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    KAERO: evropské tahače jsou jak plochá deska. Je to dané regulací, tj. celkovou maximální délkou soupravy včetně tahače. Americké mají danou maximální délku bez tahače, takže tam máš kabiny větší, motor před kabinou atd.

    Tohle video to zjednodušeně vysvětluje.

    Why American and European Trucks Are So Different
    https://youtu.be/KxRKFO_OiQM




    A jinak to umístění řidiče - obecně to je strašně nevýhodná pozice, protože tam máš hrozně moc slepých úhlů. Tohle je třeba problém i u českých tramvají T14, kde je řidič utopený daleko od čelního skla a uprostřed.

    Semi to jak se zdá řeší spoustou kamer a snad to bude fungovat.
    KAERO
    KAERO --- ---
    Ta rekuperace je fakt dobra. Nakreslil jsem si caru, jen tak od oka podle prvni tretiny grafu, a vypada jako by tomu autu bylo fakt jedno jestli prejede jedny nebo troje pohori. Kdyz pak sjede zase dolu, tak je na tom snad uplne stejne jako by jel po rovince (I kdyz to tvrzeni by si asi zaslouzilo lepsi analyzu):

    KAERO
    KAERO --- ---
    Me se na Tesla tahaci nejvic libi, ze dali ridice doprostred. Tim je ten tahac alespon trochu zaobleny. Dnesni klasicke tahace vypadaji zepredu jak plocha deska, coz asi moc nepomaha aerodynamice. To volvo, daimler a nikola z odkazu v DZODZO jsou takovou peknou ukazkou ze vzali stavajici klasicke tahace a jen do toho narvali baterky a el. motor. Tesla to vzala vic od podlahy.

    A to ty projekty tahacu s velmi dobrou aerodynamikou jsou uz dlouhou dobu:

    Colani about this topic in an Interview from 2009:

    COLANI: 1973 was the first gasoline crisis in the world. That year, I designed the first aerodynamic truck, eating 40 percent less fuel. I put it on exhibit everywhere. It was 30 years ahead of its time. Nobody is building it today, and everybody still has problems with their boxy cars and trucks eating up fuel. […] This stuff won’t be around forever. We need super-streamlined machinery. They don’t get the message, even today!

    Questioner: Do you think that the world is more receptive to your work than it used to be?

    COLANI: No, no, no. You see, if you are 30 years ahead of your time, you will always have difficulty speaking with the bosses in the industry. They are too conservative.

    Luigi Colani - Interview Magazine
    https://www.interviewmagazine.com/art/luigi-colani#_



    (I kdyz tech 40 % uspory co tvrdi Colani mi prijde trochu prilis, driv jsem prochazel jeden vetsi projekt a tam to bylo jen 15 %.)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam