• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    KAERO: muze bejt, protoze ma relativne malou celni plochu vuci delce, to je castecne i duvod proc jsou vlaky nejucinnejsi zpusob prepravy (dalsi duvod jsou koleje)
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    Starship Booster Static Fire - Sounds and Slowmo from Booster 7 Raptor Engine Tests
    https://youtu.be/0eGGYnLkr3A
    KAERO
    KAERO --- ---
    JIMIQ: musel jsem si najit srovnani. Podle Muska to vychazi na 1.0625 Wh/m (spotreba na ujetou vzdalenost), a podle tesla.com ma napriklad Model 3 Long Range 0.16 Wh/m.
    Jestli Tesla semi celek vazi 37 t, to dava 28 uWh/(m.kg), a Model 3 (1730 kg) 92 uWh/(m.kg).
    To vypada na usporu z rozsahu. Semi je 3x ucinnejsi na prepravenou hmotnost na ujetou vzdalenost nez nejlepsi osobni tesla. Pokud jsem nekde neokopiroval spatne cifry.

    European Union Energy Label | Tesla Europe
    https://www.tesla.com/en_EU/support/european-union-energy-label
    KAERO
    KAERO --- ---
    STARE_CASY: mozna cas na zmenu legislativy? Co by EU neudelala pro usporu CO2, ze ano :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: tak ono to odpovídá i mojí zkušenosti na elektrokole s nastavenou 10A rekuperací, že skutečně na ujetý km jsou ti kopce jedno, protože přesně o co je větší spotřeba do kopce, o to víc toho zrekuperuješ. Akorát ti baterka nesmí dojít před vrcholem stoupání - to bude tady asi podobné :-)
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    Does The Tesla Semi Make Any Sense?
    https://www.youtube.com/watch?v=Uv44W7xa4IU


    Docela dobre video se zakladnima kalkulacema. I na USA energeticky mix (hodne fosilu pri vyrobe elektriny) to vychazi hodne dobre.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    (Mobile twitter nyx neumi nebo blbe vidim?)
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    KAERO: evropské tahače jsou jak plochá deska. Je to dané regulací, tj. celkovou maximální délkou soupravy včetně tahače. Americké mají danou maximální délku bez tahače, takže tam máš kabiny větší, motor před kabinou atd.

    Tohle video to zjednodušeně vysvětluje.

    Why American and European Trucks Are So Different
    https://youtu.be/KxRKFO_OiQM




    A jinak to umístění řidiče - obecně to je strašně nevýhodná pozice, protože tam máš hrozně moc slepých úhlů. Tohle je třeba problém i u českých tramvají T14, kde je řidič utopený daleko od čelního skla a uprostřed.

    Semi to jak se zdá řeší spoustou kamer a snad to bude fungovat.
    KAERO
    KAERO --- ---
    Ta rekuperace je fakt dobra. Nakreslil jsem si caru, jen tak od oka podle prvni tretiny grafu, a vypada jako by tomu autu bylo fakt jedno jestli prejede jedny nebo troje pohori. Kdyz pak sjede zase dolu, tak je na tom snad uplne stejne jako by jel po rovince (I kdyz to tvrzeni by si asi zaslouzilo lepsi analyzu):

    KAERO
    KAERO --- ---
    Me se na Tesla tahaci nejvic libi, ze dali ridice doprostred. Tim je ten tahac alespon trochu zaobleny. Dnesni klasicke tahace vypadaji zepredu jak plocha deska, coz asi moc nepomaha aerodynamice. To volvo, daimler a nikola z odkazu v DZODZO jsou takovou peknou ukazkou ze vzali stavajici klasicke tahace a jen do toho narvali baterky a el. motor. Tesla to vzala vic od podlahy.

    A to ty projekty tahacu s velmi dobrou aerodynamikou jsou uz dlouhou dobu:

    Colani about this topic in an Interview from 2009:

    COLANI: 1973 was the first gasoline crisis in the world. That year, I designed the first aerodynamic truck, eating 40 percent less fuel. I put it on exhibit everywhere. It was 30 years ahead of its time. Nobody is building it today, and everybody still has problems with their boxy cars and trucks eating up fuel. […] This stuff won’t be around forever. We need super-streamlined machinery. They don’t get the message, even today!

    Questioner: Do you think that the world is more receptive to your work than it used to be?

    COLANI: No, no, no. You see, if you are 30 years ahead of your time, you will always have difficulty speaking with the bosses in the industry. They are too conservative.

    Luigi Colani - Interview Magazine
    https://www.interviewmagazine.com/art/luigi-colani#_



    (I kdyz tech 40 % uspory co tvrdi Colani mi prijde trochu prilis, driv jsem prochazel jeden vetsi projekt a tam to bylo jen 15 %.)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    inak tesla semi nie je samozrejme prvy elektricky tahac na svete, ale porovnajme si ten dojazd napr. s:

    volvom (380 km)
    https://www.cnbc.com/2022/09/14/volvo-starts-series-production-of-heavy-duty-electric-trucks.html

    daimlerom (500 km)
    Daimler unveils its first electric heavy duty and long haul truck
    https://thedriven.io/2022/09/20/daimler-unveils-its-first-electric-heavy-duty-and-long-haul-truck/

    nikolou (330 m ~ 530 km)
    Nikola Tre: Battery-Electric Daycab Semi-Truck
    https://nikolamotor.com/tre-bev

    to uz trosku stavia do perspektivy tu ucinnost tahaca
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    PES: když to ujede na baterku zhruba 800 km, tak u nás to je tak akorát na to, že po osmi hodinách dojedeš na benzínku a máš povinnou pauzu. Během té doby stejně nesmíš nikam jet.

    V US je to volnější, ale i tam je ve většině států mít po 12 h jízdy 12 h pauzu (resp. z posledních 24 hodin smíš jet maximálně 12 h), tam by to teoreticky ještě nestačilo, ale co znám zkušenosti lidí s Teslou na dlouhých cestách, tak s jejich plánovačem si to proložíš dvěma, třemi kratšími 20minutovými pauzami, během kterých si nabiješ baterku třeba o pětinu (až do cca 80 % kapacity nabíjí supercharger hodně rychle a tenhle megawattový by se mohl u Semi chovat srovnatelně) a v součtu prostě dáš těch 12 hodin za volantem v pohodě.

    Tohle už opravdu je použitelný elektrický kamion.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    TADEAS: My commitment to free speech extends even to not banning the account following my plane, even though that is a direct personal safety risk.
    SITH
    SITH --- ---
    TADEAS: ne
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    odpalil musk ten ucet co sledoval ty private jety?
    KURE
    KURE --- ---
    CRAZY_IVAN: p.s. To jsem neřekl o tesla semi, ale cybertrucku.
    KURE
    KURE --- ---
    MRAKY: diky.

    CRAZY_IVAN: jestli jsem to dobre poslouchal, doručili JEDEN kamion a dělaj kolem toho humbuk. To neni žádná výroba. Takže ještě nepláču. Ale upřímě nevadilo by mě se mejlit. Eletrický kamiony by byly cool.

    CRAZY_IVAN: presne tak, uvádí celkovou hmotnost soupravy. A z nějakých důvodů tají váhu tahače. Proč?
    Pokud by byla konkurecneschopná, tak by se tim, oprávněně, chlubili.
    Dokonce to vypada že eletricky kamiony smí bejt těžší.
    The Tesla Semi is allowed to be heavier than other trucks. Here's why | Fox News
    https://www.foxnews.com/auto/tesla-semi-heavier-trucks

    No uvidíme.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Ale z článku viz níž to spočítali takhle:

    Based on the tweet, a Jersey barrier weighs about 4,000 pounds. So, if the Tesla Semi that Elon Musk tweeted about is the same as the one pictured with 11 barriers, that means the load was about 44,000 pounds. This suggests that the electric semi's unladen weight is around 27,000 pounds.
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    CRAZY_IVAN: nebydu dal argumentovat, do predpisu v us nevidim a dohledavat to nebudu.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam