• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    HIMLHERGOT
    HIMLHERGOT --- ---
    OMNIHASH: chtit obsadit Mars a jako jednu ze spolecnosti mit krtkarnu, dava trochu smysl... vcetne shody mezi tvarem raket a tvarem vrtaku treba:)).
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    na tema rozdielov USA vs Europa a sposob dopravy sa na reddite pravidelne opakuju ilustrovane priklady stadionov a plochy, ktoru zaberaju

    https://www.reddit.com/r/UrbanHell/comments/zr0iqc/american_vs_european_stadium/

    u niektorych tych americkych by som po zapase fakt nechcel hladat auto :)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    TADEAS: ja myslim, ze ho vyuzivaji vsichni kdo chteji, ale ano.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    SEJDA: tak o ten hlavne slo, ne? aby mr. M nemusel cekat .]
    KAERO
    KAERO --- ---
    OMNIHASH: nevim jestli zdarma, souhlasim ze MHD vyjde mnohem levneji, ale ignorujes neochotu lidi pouzivat MHD, ktera je treba i u nas pomerne silna (na muj vkus), natoz v USA.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    KAERO: odpověď, proč jsou tunely na prd je hrozně jednoduchá - $$$
    Každá individuální doprava bude z principu řádově dražší, než hromadná. Každá podzemní stavba bude aspoň o řád dražší, než nadzemní, jak na výstavbu, tak na údržbu. Teoreticky se to zaplatit á, akorát za cenu, za kterou tu MHD fakt rozvedeš zdrama do každý ulice. I arabové v Dubaji s neomezeným rozpočtem na to začínaj přicházet.
    KAERO
    KAERO --- ---
    KURE: mno, to jsem prave mel za to ze je ono. doprava nebude nad zemi, ale pod zemi. jsem mel za to ze to je princip tech tunelu, strcit tu dopravu pod zem takze centra mest se muzou zahustovat, kdyz prave v centru jsou nejdrazsi pozemky? teda nevim ze tunely mely nahradit dalnice, mel jsem za to ze to je urcene pro centra mest? tak to aspon bylo v tech prvnich animacich, husta sit tunelu nahrazujici povrchovou dopravu.

    SUMAC: jak silna je auto loby nevim, asi hodne. ale me prijde ze to je stejne uz v mysleni lidi. i kdyby ted loby kouzelne zmizela, uz jsou na to tak nauceni ze se moc nezmeni.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KURE: LA uz ma tunel z centraly SpaceX na letiste, nebo ne? :)
    KURE
    KURE --- ---
    KAERO: sorry ale jak jsi z těch argumentů vykouzlil, že nápad s tunely vypadá dobře?
    v LA už maj asi tak 40ti proudý dálnice, ve špičce beznadějně ucpaný.
    Tak to strčíme do tunelu a ty lidi budou stát v tunelech.
    A až dojedou tam kam mířej, stejně musí všichni někde parkovat. takže stav jako teď.

    A pokud by měly v těch tunelech jezdit "taxiky" tak napřed musíš mít obrovský sběrný parkoviště na předměstí,
    a nakonec vyhodí toho člověka někde v centru, který je ale stavěný na pohyb v autě....
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    KAERO: jo nema cenu srovnavat USA s EU ale napr co do zeleznice, stoji za to se podivat, jak se posunulo Japonsko po zavedeni verejne dopravy ve mestech a vysokorychlostni zeleznice mezi mesty (a to i kdzy je to poddimenzovane, je to porad efektivnejsi, nez kdyz lidi travej 25% produktivniho casu v zacpe zpusobene individualni dopravou). to same se ted deje v cine a aspirujicich statech asie jako je thajsko, taiwan nebo korea.

    btw cim to asi bude, ze nikdo na celym svete zatim za tech xy let neprisel s napadem narvat auta do tunelu a simulovat metro/podzemnku. prichazi s tim opakovane akorat jedinej stat kde ma shodou okolnosti auto/benzin loby totalni politickou i ekonomickou nadvladu nad vsim ostatnim...
    KAERO
    KAERO --- ---
    1, Amici moc nechteji jezdit nicim jinym nez autem,
    2, mesta jsou stavena hlavne na autoprovoz,
    3, MHD neni nebo nefunguje dostatecne dobre,
    4, auta zabiraji moc mista na povrchu,
    5, blizi se moznost automatizace auta, obzvlaste ve zjednodusenem prostredi tunelu,
    => napad s tunely vypada docela dobre.

    To ze u nas odpadaji argumenty 1, 2 a 3, a argument 5 prichazi pomaleji nez se cekalo, porad neznamena ze ten tunelovy system musi byt spatny. Mozna je jen proste prilis brzo.

    Z pohledu amiku je i takova zeleznice pro osobni prepravu vicemene blbost, bud pouzijou auto na kratke vzdalenosti nebo letadlo na dlouhe. Ani na pomerne osidlenem vychodnim pobrezi nemaji rychlovlaky na ruzich ustlano.
    (jojo, zalezi jak kde atd., argument zni ze proste maji jiny svet).
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    PATISLAV: to je uz je ale tvoje subjektivni hodnoceni zalozeny na pristupu. Doporucuju kouknout na metodiky startupu, lean, proof of concept... v dnesnim svete s hromadou prebytecnejch financi je bezny zacit s minimem a postupne iterovat/pridavat hodnotu.

    Cimz nerikam, ze se to povede, jen ze se spustilo neco, co neni finalni
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    PES: tak ona to nijak složitá ani hermetická věda není. Jedno auto potřebuje cca 25m2 místa na zaparkování a infrastrukturu kolem. Trojčlenkou pak dopočítat, kolik ho potřebuješ celkem, zvládne průměrnej absolvent základní školy. Do Prahy dojíždí pod půl milionu lidí, to je 10km2 parkovišť plus mínus autobus.
    PES
    PES --- ---
    OMNIHASH: Tak, tak... v tom se pravděpodobně vzácně shodneme...

    - neexistence kvalitní MHD/VHD (městské/veřejné)
    - ceny pozemků v centrech astronomické (žene zástavbu daleko do plochy - suburbs apod.)

    Btw. strašnou legraci jsem vždy měl, když jsem předváděl Američanům městskou dopravu tady v Zatáčce a zvláště systém nočních rozjezdů, kdy fakt nevěřili, že celou noc se co hodinu (a do cca půlnoci vlastně i co půlhodinu) lze dostat s jedním přestupem prakticky odkudkoliv kamkoliv (samo s tím, že na okrajích je třeba počítat s nezbytnou spádovostí té páteřní linky).
    Nejvíc je na tom bralo, že se na to lze spolehnout, že jsou garantované přestupy (u hl.n.) - u nich, když už vůbec něco jede, tak je to zřídka a navíc ještě velmi náhodně odchylující se od nějakého jízdního řádu (pokud vůbec nějaký JŘ existuje).
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    PES: každej velkej infrastrukturní podnik je černá díra na peníze a neznám jedinej megaprojekt za poslední století, co by byl postavenej včas a za ty prachy, co si mysleli, když ho navrhovali. To fakt není důvod se do žádnýho dalšího nepouštět. Neexistence reálný MHD je největší faktor toho, proč jsou centra většiny měst v USA v hajzlu, a dokud s tím nepohnou, tak se to nezmění a každej druhej downtown bude postapo krajina parkovišť ze který sem tam ční osamocenej barák.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    SHEFIK: metro podleha draznim zakonum, na to tady hejtri zapominaji.

    A navic jde o nejakou jednu jedinou mili, spousta lidi pujde pesky radeji nez platit X dolaru.
    Je to tedy porovnatelne pouze s poctem lidi, kteri nastoupi na Karlove Namesti a vystoupi na Jungmanove namesti. Coz by urcite nejakych 100.000 za par dni nedalo, protoze na to je system metra B jednoduse naddimenzovany.
    PES
    PES --- ---
    OMNIHASH: Tak zrovna v Kalifornii ten rychlovlak LA-SF a vůbec vysokorychlostní část BART systému jen jedna neskutečně velká černá díra na peníze...
    ...takže si o tom najdi nejdřív skutečné info od místních (popsalo se o tom v tamních médiích, i těch tzv. "mainstreamových a uznávaných" mnoho a zrovna růžově to pro VRT nevypadalo.

    Navíc ještě ta neexistence slušně husté a spolehlivé veřejné dopravy, která by navazovala na ty hypotetické VRT, z toho dělá opravdu jen takový "socialistický pomník" (zní to paradoxně, ale v Kalifornii již dle mnohých de-facto socialismus vládne)
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    SHEFIK: no já to vidím opačně, posuzovat současnej stav je jedinej způsob, jak si udělat reality check, co je skutečně možné, a co je jen obchod s deštěm.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    PATISLAV: no ale to je porad target, aby to bylo plne automatizovany. Posuzovat docasnej stav nema smysl.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam