• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Tahlve verze Energie II (Uragan) by bývala byla plně srovnatelná se Starship/Superheavy:

    (na fotce není patrný užitečný náklad, což by byl nákladový kontejner na hřbetě, nebo možná i celý Buran na hřbetě, kdyby se tam veše. Umístění delta křídla u Uraganu bylo chytré, rozhodně nehrozilo poškození nějakými odpadajícími kusy, které Buranu jinak hrozilo stejně jako u STS)
    Would the Energia 2 (Uragan) rocket have been able to be fully reusable if it had been built? How successful would a rocket of that size be? - Quora
    https://www.quora.com/Would-the-Energia-2-Uragan-rocket-have-been-able-to-be-fully-reusable-if-it-had-been-built-How-successful-would-a-rocket-of-that-size-be
    Tohle jsme zhruba měli po roce 1989 na mysli, když jsme říkali "vykašleme se na studenou válku, přijmeme západní ekonomický systém a Západ s Ruskem at' spolupracuje na poli kosmického vyzkumu"...

    Samozřejmě, Elon zohlednil některé zkušenosti získané u STS. NASA počítala ale s kapalinovými boostery po vzoru Energie/Zenitu ještě 30 let a vlastně se jich tak docela u SLS nevzdala dodnes. Nicméně vstup obřích delta-křídel z oběžné dráhy do atmosféry v přesném rozmezí povolených úhlú náběhu není asi úplně bezproblémové řešení, a Elon navíc potřeboval návrat 2.kosmickou od Marsu, takže delta křídla škrtnul (kromě toho i proto, že na Marsu jsou nanic, zatímco rozdílené vlastnosti různých atmosfér a různé rychlosti může Starship elegantně řešit jen změnou úhlu aeroplacaček, resp. tzv. eloneronů, což skutečně v nějaké podobě asi zvítězí, i když si nejsem jistý, jestli hned ten počáteční poněkud cimrmanovský design je ten, který se fakt zapíše do historie i jinak, než jako opravdu velký výbuch...)
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    s křížkem po funuse :)

    Starlink Mission
    https://www.youtube.com/watch?v=SaOSLqPlX6c
    LADINEK
    LADINEK --- ---
    XCHAOS: ja nechci posuzovat jestli byl lepsi nebo nebyl. Byl jinej, konstrukcne a mel svoje vyhody a nevyhody, stejne jako SS...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: ale zrovna to, za co dostal Nobelovku, byl teda tak trochu podfuk :-) Ve smyslu toho, že to není teorie, ale tak trochu vymyšlenost, která byla prostě jen vyladěna, aby z ní vyšlo to, co bylo doopravdy naměřeno (což ovšem nesnižuje jeho celkový přínos, protože ten spočívá i v pochopení důležitosti toho, co fakt bylo naměřeno a Feynan si navíc z teoretiků tak trochu utahoval... ale prostě to spadalo ve vědě do určité éry, kdy s tím, kdo umí postavit atomovku a ještě k tomu otevřít zámek od trezoru, se radši nikdo moc nehádal :-)
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: Feynman je de-facto povinná četba ;-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LADINEK: no ale bylo lepší, nebo ne? Ta manévrovatelnost nemohla být o tolik lepší, když měl 8t paliva oproti 10t u Shuttlu... právě, že Rusové sem tam dosáhli u něčeho nějakého zajímavého parametru, ale zrovna Burano-manie je trochu WTF, tam ty mírně parametry odpovídaly zhruba právě jen tomu zpoždění 6 nebo kolik let (rozuměj: STS navrhovaný v 80tých letech místo v 70tých by taky byl jinde).

    Zatraceně dobrá raketa byla ovšem samotná Energia, kde se dokonce počítalo s nějakými flyback verzemi boosterů a dokonce snad i toho hlavního stupně, což by byla bomba. Tedy, plně rozvinutý a vyzrálý systém Energie + Buran by zřejmě měl na svou dobu výborné parametry, byl univerzálnější, než STS a dokonce by nabídl vícenásobné použití všech motorů a všech nádrží i v cargo verzi! - jenže tyhle fakt zajímavé aspekty celého komplexu se samozřejmě díky rozpadu SSSR nepodařilo ufinancovat. Ale kdyby se to podařilo, tak by to samozřejmě bylo naprosto srovnatlené s parametry Spaceship+Superheavy, akorát o 30 let dříve.

    Automatické přistání Buranu je zajímavé ne samo o sobě (protože stejně šlo o pilotovaný stroj), ale právě v souvislosti s tím, že plán byl opatřit centrální stupen' Energie zvětšeným delta-křídlem z Buranu a nechat ho bezpilotně přistát (pravděpodobně po jednom oběhu Země, protože Energie neměla další 2.stupen, ten poslední kousek si asi Buran vypomáhal svým OMS, stejně jako shuttle). Takže bych celý ten mýtus poopravil, že ruští inženýři měli fakt zajímavé nápady, které byly rozvinutím a dotažením těch původních amerických, které byly mimo možnosti technologie 70tých let, ale možný v dosahu technologie 90tých let. Ale v ruském byrokraticko-vojenském mocenském systému to nemělo šanci ani v éře relativně bohatého a mocného SSSR, natož pak v dnešním upadajícím militarizovaném Rusku...
    LADINEK
    LADINEK --- ---
    XCHAOS: pockej, ja netvrdim, ze byl Buran lepsi, pouze rikam, ze konstrukcne to byla uplne jina lod ne SS. Takze pokud neco rusaci obslehli tak napad, ale ne konstrukcni reseni ktery diky absenci motoru a silam ktery na Buran pusobi muselo bejt uplne jiny...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: je strašně poučné nastudovat si Feynmanovy paměti na téma jeho účasti ve vyšetřovací komisi po havárii Challengeru :-) já jsem jeho poznatky vzpomněl, když jednou týdně vozím na cargokole bandasky s polívkama z Holešovic do polévkárny v Karlíně (ano, s globálním oteplováním taky bojuju polívkou, ale trochu jinak, než někteří aktivisté :-). Samozřejmě, katastrofální únik polévky do prostoru přepravního kontejneru má důvody překvapivě blízké těm, kvůli kterým vybuchl Challenger - v obou případech to souvisí se značně nestandardním zacázení s těsnícimi kroužky...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: ...a zadek toho drahého koně navíc definoval rozchod 1435 mm. Slovanská ulice je ve skutečnosti "vulica", běžné slovo minimálně v ukrajinštině, ale asi i v ruštině, tedy volská cesta. Volové měli trochu širší zadek, než koně, z čeho logicky vyplynul i širší rozchod výchoevropských železnic... (now just trolling, sorry :-)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BLACKHEAD: ano, ještě je v plynnejch planetách a mezihvězdným prostoru. Oboje dost nepraktický místo na tankování se současnejma technologiema

    KAERO: šířka kolejí se pohybovala kdekoliv mezi půlmetrem a dvěma metrama, a dnešní rozvod je spíš politický a logistický rozhodnutí, než cokoliv jinýho. Dokud se jezdilo pod stovku, tak to ostatně bylo celkem jedno, až při vyšších rychlostech má smysl ho mít širší kvůli stabilitě v zatáčkách.


    KAERO:

    Diolkos - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Diolkos
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BLACKHEAD: no, pokud vím, Helium 3 se má těžit z povrchové vrstvy regolitu na Měsíci, ale to je trochu jiná kapitola "pracovních látek" :-)

    Helium není nijak extra abundantní ani na Zemi - ale to, že tu vůbec někde trochu je, třeba v některých ložiscích zemního plynu, souvisí s tím, že Země má kovové jádro. Země je vlastně vícevrstvou fúzí několika různých typů planet (nevím, jestli třeba všechny Superzemě mají kovové jádro, apod.! víme je, že ho asi má "sesterská planeta" Venuše, ale negeneruje u ní magnetické pole, asi kvůli tomu, že už dávno nerotuje rychlostí, která by stála za řeč? ale přesně vlastně nevíme...). Kovové jádro (asi - možná jen plášt'?) obsahuje dostatek izotopů těžkých kovů, aby tam docházelo k těm radioaktivnímu rozpadu typu alfa, kdy "záření" je vlastně proud heliových jader.

    Abundance helia v kosmu nemá s jeho pozemskými zdroji nic moc společného, protože helium je zatraceně volatilní plyn (v podstatě ještě víc než vodík, protože ten vytvoří molekuly H2, které jsou daleko větší, než atomické He). Pokud není lapené v dostatečně hluboké gravitační studně, tak jednoduše v atmosféře planety pozemského typu dosáhne únikové rychlosti a prchne do kosmu (těžší molekuly tohleto mají logicky složitější). Tuším by se ve Sluneční dalo helium těžit v atmosféře Saturnu (nebo kde, možná si to pletu), ale na Marsu jsem si téměř jistý, že z principu nemůže být zastoupeno v koncentracích, které by stály za řeč (a určitě ne v atmosféře - tam dosáhne únikové rychlosti v podstatě cokoliv kromě molekul CO2, které jsou dostatečně macaté a chvíli se tam udrží...). (K přítomnosti helia v kůře Venuše se nebudu vyjadřovat, protože o tom podle mě nikdo nic neví, ale rozhodně by bylo dost peklíčko snažit se tam ty případné stopy helia těžit :-) a o atmosféře platí to samé, jako na Zemi, akorát víc)
    BLACKHEAD
    BLACKHEAD --- ---
    KAERO: ¯\(ツ)/¯
    KAERO
    KAERO --- ---
    BLACKHEAD: uplne prvni kolejova vozidla nejspis nezname, ale nejspis byly tazene/tlacene lidmi. Kun byl draha zalezitost v porovnani s hromadou otroku.
    BLACKHEAD
    BLACKHEAD --- ---
    LOPIK: Ne, neni jen ve slunci... ;-)
    BLACKHEAD
    BLACKHEAD --- ---
    KAERO: Prvni kolejovy vozidla byly IMHO konky...
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    BLACKHEAD: Jako že si pro něj z Marsu šáhnou do Slunce? :)
    BLACKHEAD
    BLACKHEAD --- ---
    XCHAOS: Divil bych se, kdyby na Marsu neslo dotankovat druhej nejhojnejsi plyn ve vesmiru velmi jednoduse.... ;-)

    Helia je vsude dost!

    Mlecna draha:
    73% H
    24% He
    10% O

    Dalsi je uhlik se 4.6% a vseho ostatniho uz je mnohem min....
    KAERO
    KAERO --- ---
    ONDRA_99: na tohle jsem pro zmenu cetl antirozbor (uz nevim kde, je to dlouho). Vazba raketoplan az 'Stephenson's gauge' je jasna. Ve starych britskych dolech byla sirka koleji ruzna, ale jen nektere doly pouzivaly kone, a jine pouzivaly prostou lidskou silu. Ale podle ceho teda Stephenson zvolil sirku koleji? To uplne presne nikdo nevi, a tedy nelze vyloucit ze to nebylo zalozeno na zaklade sirky povozu/kocaru tazeneho dvema konmi. V kazdem pripade Stephenson zvolil neco blizkeho tehdejsim kocarum a povozum, jejichz sirka byla bezpochyby dana tehdejsim motorem, tedy konmi. IMHO ta vazba kone-zeleznice tam urcite byla.
    PES
    PES --- ---
    ONDRA_99: Náhodou příběh je to pěkný ;-)
    ONDRA_99
    ONDRA_99 --- ---
    PES: Akorat ze uplne ne.

    The width of railroad tracks is based on history that extends back to Roman chariots-Fiction! - Truth or Fiction?
    https://www.truthorfiction.com/railwidth/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam