• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    Oběžník pana ředitele:
    Existuje tu klub [Twitter - rychloblogy] ... kdo chce každodenně debatovat o této síti, postovat třeskutě vtipná meme, doporučuju se přesunout tam, tady nechám fakt minimum.
    rozbalit záhlaví
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    YMLADRIS: tak ten thread vystihuje spise tweet :

    https://mobile.twitter.com/RubinReport/status/1618685785502552064

    "What’s also really crazy now having seen under the hood is that Jack Dorsey repeatedly said they don’t shadowban. The entire machine behind Twitter is designed to shadowban. It’s almost as if that was the primary goal rather than the product itself."

    proste twitter evidentne masivne ovlivnoval co bude povazovano za spravne a co ne.
    SATAI
    SATAI --- ---
    YMLADRIS: To je ale roztomile, jak nekdo objevuje realitu softwareoveho projektu, co ma nejakou historii a prijde o lidi. A to se k tem vecem, co budou jeste zajimavejsi dostal az na konci.

    Ted je otazka, zda cetl nebo necetl Joela o prepisech ;-)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    Thread ilustrující, jak se inženýři snaží opravit Twitter a nejde jim to

    https://mobile.twitter.com/RubinReport/status/1618667912377810945
    SATAI
    SATAI --- ---
    DZODZO: Ty pravnici makali pro twitter. Koupil (protoze musel) twitter vcetne vsech zavazku.

    Ze zmrd nechce platit ani ty stare (pravnici, kancly) ani ty, co udelal sam (odstupne) se timhle omluvit neda.

    Btw srov. napr. KOUDY
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SATAI: platit pravnikov, ktori budovali case proti nemu? to by sa mi tiez moc nechcelo, to mali zaplatit predosli vlastnici twitteru :)

    "CRA's lawsuit is one of several alleging that the Musk-owned Twitter has refused to pay bills for services provided before he bought the company."
    SATAI
    SATAI --- ---
    Slušnej zmrdismus číslo 59369

    Twitter hired experts for case against Musk—now Musk won’t pay them, lawsuit says | Ars Technica
    https://arstechnica.com/tech-policy/2023/01/twitter-hired-experts-for-case-against-musk-now-musk-wont-pay-them-lawsuit-says/


    A vaše pravidelná připomínka, že Elon Twitter koupit nechtěl a jen sklapla past při nepovedené spekulaci.
    SATAI
    SATAI --- ---
    Tesla made an annual profit of $12.6 billion in 2022 | Ars Technica
    https://arstechnica.com/cars/2023/01/tesla-made-an-annual-profit-of-12-6-billion-in-2022/
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    Ship 24 heading back to the production site. Humans for scale

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: no zrovna o tomhle tématu Feynman řekl: “I think I can safely say that nobody understands quantum mechanics.” a to dlouho poté, co za kvantovou elektrodynamiku sklidil tu Nobelovku. takže jsem v dobré společnosti, pokud se toho nerozumění týče :-) ale taky bych prosil pokračovat jinde :-)
    KAERO
    KAERO --- ---
    XCHAOS: veskera funkcni teorie je 'vymyšlenost, která byla prostě jen vyladěna, aby z ní vyšlo to, co bylo doopravdy naměřeno'. Takhle proste funguje veda a obecne poznavani sveta, a priste se prosimte nepoustej do svych fantasmagorii o vecech kterym nerozumis, dekuji.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    XCHAOS: dál prosím jinam
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Jo, tady je verze s kontejnerem na hřbetě a s flyback verzemi Zenitů (později redukována na nerealizovanou zmenšenou verzi Bajkal). Ale ten předchozí článek na Quora.com to ukazuje spíš s odklápěcím čumákem, který vypouští družici.

    Tady je celý článek,kdy se to Rusové snažili oprášit ještě v roce 2015 (!) po okupaci Krymu ale na tohle už fakt bylo pozdě, svět se s nimi už bavit nechtěl. Generace inženýrů, která by tohle uměla, odešla do důchodu a peníze za ropu a plyn se vyplýtvaly na paláce.
    Energia II
    https://www.linkedin.com/pulse/energia-ii-william-mook
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Tahlve verze Energie II (Uragan) by bývala byla plně srovnatelná se Starship/Superheavy:

    (na fotce není patrný užitečný náklad, což by byl nákladový kontejner na hřbetě, nebo možná i celý Buran na hřbetě, kdyby se tam veše. Umístění delta křídla u Uraganu bylo chytré, rozhodně nehrozilo poškození nějakými odpadajícími kusy, které Buranu jinak hrozilo stejně jako u STS)
    Would the Energia 2 (Uragan) rocket have been able to be fully reusable if it had been built? How successful would a rocket of that size be? - Quora
    https://www.quora.com/Would-the-Energia-2-Uragan-rocket-have-been-able-to-be-fully-reusable-if-it-had-been-built-How-successful-would-a-rocket-of-that-size-be
    Tohle jsme zhruba měli po roce 1989 na mysli, když jsme říkali "vykašleme se na studenou válku, přijmeme západní ekonomický systém a Západ s Ruskem at' spolupracuje na poli kosmického vyzkumu"...

    Samozřejmě, Elon zohlednil některé zkušenosti získané u STS. NASA počítala ale s kapalinovými boostery po vzoru Energie/Zenitu ještě 30 let a vlastně se jich tak docela u SLS nevzdala dodnes. Nicméně vstup obřích delta-křídel z oběžné dráhy do atmosféry v přesném rozmezí povolených úhlú náběhu není asi úplně bezproblémové řešení, a Elon navíc potřeboval návrat 2.kosmickou od Marsu, takže delta křídla škrtnul (kromě toho i proto, že na Marsu jsou nanic, zatímco rozdílené vlastnosti různých atmosfér a různé rychlosti může Starship elegantně řešit jen změnou úhlu aeroplacaček, resp. tzv. eloneronů, což skutečně v nějaké podobě asi zvítězí, i když si nejsem jistý, jestli hned ten počáteční poněkud cimrmanovský design je ten, který se fakt zapíše do historie i jinak, než jako opravdu velký výbuch...)
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    s křížkem po funuse :)

    Starlink Mission
    https://www.youtube.com/watch?v=SaOSLqPlX6c
    LADINEK
    LADINEK --- ---
    XCHAOS: ja nechci posuzovat jestli byl lepsi nebo nebyl. Byl jinej, konstrukcne a mel svoje vyhody a nevyhody, stejne jako SS...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: ale zrovna to, za co dostal Nobelovku, byl teda tak trochu podfuk :-) Ve smyslu toho, že to není teorie, ale tak trochu vymyšlenost, která byla prostě jen vyladěna, aby z ní vyšlo to, co bylo doopravdy naměřeno (což ovšem nesnižuje jeho celkový přínos, protože ten spočívá i v pochopení důležitosti toho, co fakt bylo naměřeno a Feynan si navíc z teoretiků tak trochu utahoval... ale prostě to spadalo ve vědě do určité éry, kdy s tím, kdo umí postavit atomovku a ještě k tomu otevřít zámek od trezoru, se radši nikdo moc nehádal :-)
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: Feynman je de-facto povinná četba ;-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LADINEK: no ale bylo lepší, nebo ne? Ta manévrovatelnost nemohla být o tolik lepší, když měl 8t paliva oproti 10t u Shuttlu... právě, že Rusové sem tam dosáhli u něčeho nějakého zajímavého parametru, ale zrovna Burano-manie je trochu WTF, tam ty mírně parametry odpovídaly zhruba právě jen tomu zpoždění 6 nebo kolik let (rozuměj: STS navrhovaný v 80tých letech místo v 70tých by taky byl jinde).

    Zatraceně dobrá raketa byla ovšem samotná Energia, kde se dokonce počítalo s nějakými flyback verzemi boosterů a dokonce snad i toho hlavního stupně, což by byla bomba. Tedy, plně rozvinutý a vyzrálý systém Energie + Buran by zřejmě měl na svou dobu výborné parametry, byl univerzálnější, než STS a dokonce by nabídl vícenásobné použití všech motorů a všech nádrží i v cargo verzi! - jenže tyhle fakt zajímavé aspekty celého komplexu se samozřejmě díky rozpadu SSSR nepodařilo ufinancovat. Ale kdyby se to podařilo, tak by to samozřejmě bylo naprosto srovnatlené s parametry Spaceship+Superheavy, akorát o 30 let dříve.

    Automatické přistání Buranu je zajímavé ne samo o sobě (protože stejně šlo o pilotovaný stroj), ale právě v souvislosti s tím, že plán byl opatřit centrální stupen' Energie zvětšeným delta-křídlem z Buranu a nechat ho bezpilotně přistát (pravděpodobně po jednom oběhu Země, protože Energie neměla další 2.stupen, ten poslední kousek si asi Buran vypomáhal svým OMS, stejně jako shuttle). Takže bych celý ten mýtus poopravil, že ruští inženýři měli fakt zajímavé nápady, které byly rozvinutím a dotažením těch původních amerických, které byly mimo možnosti technologie 70tých let, ale možný v dosahu technologie 90tých let. Ale v ruském byrokraticko-vojenském mocenském systému to nemělo šanci ani v éře relativně bohatého a mocného SSSR, natož pak v dnešním upadajícím militarizovaném Rusku...
    LADINEK
    LADINEK --- ---
    XCHAOS: pockej, ja netvrdim, ze byl Buran lepsi, pouze rikam, ze konstrukcne to byla uplne jina lod ne SS. Takze pokud neco rusaci obslehli tak napad, ale ne konstrukcni reseni ktery diky absenci motoru a silam ktery na Buran pusobi muselo bejt uplne jiny...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: je strašně poučné nastudovat si Feynmanovy paměti na téma jeho účasti ve vyšetřovací komisi po havárii Challengeru :-) já jsem jeho poznatky vzpomněl, když jednou týdně vozím na cargokole bandasky s polívkama z Holešovic do polévkárny v Karlíně (ano, s globálním oteplováním taky bojuju polívkou, ale trochu jinak, než někteří aktivisté :-). Samozřejmě, katastrofální únik polévky do prostoru přepravního kontejneru má důvody překvapivě blízké těm, kvůli kterým vybuchl Challenger - v obou případech to souvisí se značně nestandardním zacázení s těsnícimi kroužky...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: ...a zadek toho drahého koně navíc definoval rozchod 1435 mm. Slovanská ulice je ve skutečnosti "vulica", běžné slovo minimálně v ukrajinštině, ale asi i v ruštině, tedy volská cesta. Volové měli trochu širší zadek, než koně, z čeho logicky vyplynul i širší rozchod výchoevropských železnic... (now just trolling, sorry :-)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BLACKHEAD: ano, ještě je v plynnejch planetách a mezihvězdným prostoru. Oboje dost nepraktický místo na tankování se současnejma technologiema

    KAERO: šířka kolejí se pohybovala kdekoliv mezi půlmetrem a dvěma metrama, a dnešní rozvod je spíš politický a logistický rozhodnutí, než cokoliv jinýho. Dokud se jezdilo pod stovku, tak to ostatně bylo celkem jedno, až při vyšších rychlostech má smysl ho mít širší kvůli stabilitě v zatáčkách.


    KAERO:

    Diolkos - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Diolkos
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam