• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    KAERO
    KAERO --- ---
    LUCIEN: takze starship postupuje mnohem pomaleji nez ve spacex doufali.
    LUCIEN
    LUCIEN --- ---
    https://twitter.com/jeff_foust/status/1625292261830414337?s=20
    KURE
    KURE --- ---
    QWWERTY: to rozhodně, ale je to zase snazší než auto. Zdálo by se to jako logickej další krok.

    SUMAC: No kdyby to bylo jen na leteckejch společnostech, tak už je nejspíš dávno místo dvou pilotů na letadlo jeden dron operátor (v indii) na pět letadel.
    Brzdí je legislativa. A vlastně to možná neni tak úplně špatně. Jsem pro pokrok, ale nějak se mi leze do letadla s lepším pocitem, když vim že tam sedí pilot.
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    MAWERICK: Počkat počkat, to je nějaká blbost, chceš mi říct, že Airbus automatika neumí luštit křížovky? 🤔

    #samozrejmevtip
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    MAWERICK: uz se jedna, ze klesne technicka posadka letadla z puvodnich 3 na 1. Casem donuti i toho jednoho delat customer-relations v tride nejblize kabine.
    MAWERICK
    MAWERICK --- ---
    SUMAC: oni ale jsou.. Airbus A380 (a nejen ten) umi Gate-Gate 100% automaticky pokud je to letiste na to vybaveny... Ale nikdo si to nedovoli :) Technicky to jde... legislativne je to horsi... a porad tam mas ty piloty kvuli krizovkam.
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    a proc uz davno nejsou autonomni letadla? uz asi 40 let se porat omila nac jsou piloti, kdzy je autopilot a ted i AI. ve finale to dojde k tomu, ze dokonce ani snizeni poctu pilotu v komercnich airlinerech ze dvou na jednoho neni v ramci bezpecnosti provozu pripustne a neprojde uradem pro letectvi, protoze ten provozni a v pripade incidentu ekonomicky risk s tim spojeny se v ramci usetreni na nakladech za vycvicene operatory nevyplati. metro/vlaky/tramvaje jsou to same. funguje to na par linkach a na par mistech, ale pokazde je tam supervisor nebo nejaky s operatorem spojeny redundantni system, ktery kolikrat vyjde na vic nez aktivne ridici operator/ridic.
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    QWWERTY: To je snad logicky ze kdyz neco jede po kolejich v tunelu tak to bude lehci udelat autonomni nez neco co jede po silnici :)
    QWWERTY
    QWWERTY --- ---
    KOUDY: nejsem si uplne jisty, jestli tramvaje a vlaky jsou stejny level jako metro
    to mnozstvi edgecase, ktery musis osetrit, je na bezne silnici imho o par radu jinde nez v tunelu metra
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KOUDY: metro je jine, protoze mas personal v kazde stanici ktere jsou od sebe stovky metru. Ve Svycarsku jezdi vlaky autonomne uz hezkych par let a stale se nedari snizit posadku vlaku pod 2 lidi. Proste tam musi jet jeden servisak/strojvedouci a jeden customer-relations pracovnik. Zastavky jsou prilis daleko od sebe.
    Transport mezi sklady muzou delat autonomni dodavky, last-mile transporty budou ale vzdy delat i lidi, a protoze prekladka je drahsi nez ujeti tisice kilometru, budou stale i "ridici" v kamionech.
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    E2E4: Prave. Takze bych cekal ze treba do deseti let budou ve vyspelejsich zemich nejenom relativne novy linky metra, ale i treba linky ktery fungujou 40 let..zautomatizovany..to samy tramvaje a vlaky.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    KOUDY: Dubai metro je bez řidiče už dávno... ostatně SMRT v Singapuru taky. vlak po fixní trase je fakt jednoduchej zautomatizovat..
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    E2E4: Vsak jsem psal niz, ze to nekde zkousej a nekde to funguje. Je jasny, ze kdyz budou treba v dubaji delat novou linku metra, tak bude bez ridice, protoze se ta linka bude stavet v roce 2023..Bavim se spis o vyhozeni ridicu v metrech ktery fungujou uz ctyricet let. Tam je zatim autonomni malokde. To same tramvaje, vlaky atp. Auta budou imho problem na dlouhy leta. Tam je jedno ze se budou tesly pingat mezi sebou, protoze furt krome tesel bude na silnicich plno aut ktery nemaj pokrocily senzory a budou je ridit lidi s nepredvidatelnejma reakcema. U tech kamionu treba v usa bych to videl jako takovou prvni vlastovku..ze se na tech rovnejch dalnicich neco do deseti let zacne dit..evropa je uplne jinej pripad.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    KOUDY: metro řidiče vlastně nepotřebuje, to se říkalo už za socialismu.. :)

    a leckde už dávno metro bez řidiče dávno jezdí (napr. letiště myslím v Singapuru a Kataru)

    auta v provozu jsou složitější problém, nějak se v něm posunujeme.. ale teda nevím, jestli se toho dozijeme, hlavně tam jsou tam psychologický bariéry, jiný dopady a rizika (hack flotily, není jasný na základě čeho neuronová sit něco udělá, není jasný kdo má odpovědnost, trolley problém..)
    KURE
    KURE --- ---
    SATAI: je to spíš z minulosti
    Metro bez strojvedoucích vyjelo v Paříži před 20 lety, v Budapešti před čtyřmi. Praha zatím přešlapuje — ČT24 — Česká televize
    https://ct24.ceskatelevize.cz/svet/2623100-metro-bez-strojvedoucich-vyjelo-v-parizi-pred-20-lety-v-budapesti-pred-ctyrmi-praha
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    SATAI: Pred deseti lety byla elektrifikace a autonomni rizeni v plenkach :)
    SATAI
    SATAI --- ---
    KOUDY: ja jen ze to same uz se psavalo pred deseti lety. Ale Semi nastesti melo povolene vyvoj s volanetem :-D
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    SATAI: Tohle je post ze soucasnosti kdy mas ridice v tramvaji i metru a jen nekde se zkousi metro bez ridice.
    SATAI
    SATAI --- ---
    KOUDY:

    ".Za deset let to imho bude uplne jinak a ridici v metru, tramvajich nebo v kamionech jedoucich po usa nebudou potreba."

    A tohle je post ze soucasnosti, nebo repostujes neco z doby pred deseti lety? ;-) #FusionVibes
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    SEJDA: jj ted jo..Za deset let to imho bude uplne jinak a ridici v metru, tramvajich nebo v kamionech jedoucich po usa nebudou potreba.

    Einride T-Pod
    https://www.youtube.com/watch?v=UiMEBmlyjuo
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam