E2E4: ok, ale tady se bavíš o éře od první dot-com bubliny přes několik dalších bublin v průběhu asi 25 let. Ale proti tomu jde trend Internetu, jako nikým nevlastněné platformy - a ten od doby svého vzniku všechny tyhle války vyhrál a jeho decentralizované aspekty přežily a jeho centralizované byly vždy něčím absorbovány nebo překonány. Z centralizovaných služeb dlouho vyhrávaly vyhledávače - to je jeden aspekt, kde se decentralizace nikdy neprosadila, to je fakt... (přitom principiálně to podle mě možné je - není to tolik odlišné např. od DNS)
U sociálních sítí doopravdy neexistuje důvod, proč by měly být centralizované - lock in je velmi relativní, většina uživatelů má na Twitteru tak malý impact, že to pro ně doopravdy není trh, na kterém pro ně má zásadní význam být. Mail měl několik zásadních design-flaws, díky kterým se zhroutil pod tíhou spamu a absence ověřovacích mechanismů; ActivityPub tyhle chyby celkem zajímavým způsobem napravil.
Decentralizované sociální sítě současně otevřou cestu k decentralizovanému vyhledávání. V zásadě není důvod, proč by to nemělo jít. Všechny velké americké monopoly se po čase zhroutily - třeba železniční. Jiné byly ukončeny státním regulatorním zásahem (telefonní společnost Bell). Není nejmenší důvod, proč se nepřipravovat na "svět po Twitteru". Je to ve skutečnosti zábavnější postapo, než lecjaké jiné.
V podstatě jedinou alternativou k nějaké samovolné implozi Twitteru by bylo nějaké "znárodnění Twitteru". Tím by vznikl subjekt po vzoru veřejnoprávních médií, ovšem tím, že Internet má globální dosah, neexistuje žádná organizace, která by na "globální veřejnoprávní média" mohla dohlížet (možná by Twitter mělo převzít OSN? hehe :-). Fediverse je přese všechno příčetnější přístup, protože umožní např. "národní veřejnoprávní sociální sítě" a jejich vzájemnou kooperaci i propojení se soukromprávními subjekty...
Jednou z alternativ je, že po vyházení zaměstnanců by konečně začal Twitter platit autorům úspěšných twítů (trochu ve stylu, v jakém autory odměnuje YouTube - a funguje to...). Protože jedním z řešením té "enshitification" je vytvořit funkční trh, tedy dokázat odměnit ty, kteří produkují to, co je poptáváno. Ale nejspíš to bude mít formu letadla/ponziho scématu: bude nutné si koupit "Twitter Blue", aby se člověk dostal do hry o nějaký "Twitter Green", což bude pozice profesionálního Twitřana, vytvářejícího žádaný content.