• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    E2E4
    E2E4 --- ---
    OMNIHASH:
    jj, 3. radek :)

    Six on-street 7 kW charge points were installed in pavements..

    že jsou zasouvací je pěkný, ale četl jsem i další radky:

    the posts are intended as a solution to on-street residential EV charging, which more than 40% of households will rely on with wide-spread usage of EVs in the UK.

    tj ze to asi bude chtít mít nabíjecí mista na parkovacích místech na ulici, to me těší, že taky došli k tomu k čemu já o pár příspěvků níž.. :)
    PES
    PES --- ---
    STARE_CASY: jen včas nakoupit materiál ;-) ale spíš šlo o to, že s těmi trvalými zátěžemi na limitech pak může být ošklivě více vyhořelých.
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    PES: a?

    To je věc majitele nemovitosti, jak si to udělá a jestli chce mít problémy. To není starost pro rozvodnou síť, kde tyhle průřezy stejně nejsou. Nevím, jak je to u tebe, ale tady (RD) vede od elektroměru k rozvaděči 4J×10. Pokud bych chtěl nabíjet auto, můžu si vytáhnout potřebný kabel od rozvaděče. Stavba to je z roku cca 2005, nevím přesně.
    PES
    PES --- ---
    STARE_CASY: stejně pro trvalou zátěž bude vhodné dimenzovat všechno i v "posledních metrech" o stupeň výše, tj. 2.5mm vodiče dát rovnou na 4mm apod. :-(
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    E2E4: ano, to bys potřeboval předělat poslední míli k sídlišti, abys tam měl nabíjení u každého stání. Tím se kruhem ale vracíme k tomu, na čem jsme se už shodli, ne? Že poslední míle prostě bude vždy kulhat za vývojem.


    A u RD fakt hledáš problémy, kde nejsou. To úprava rozvaděče a vytažení kabelu pro nabíječku je otázka jedné návštěvy elektrikáře, případně změna tarifu u dodavatele a pak technika a elektrikáře. Tohle fakt funguje už teď a nepotřebuješ nic složitě předělávat na poslední míli (jen u sebe). Dokud si u baráku nezačne dobíjet auto aspoň půlka ulice/vesnice, tak nemusíš řešit ani rozvodnou síť, je tam dostatečná rezerva.


    A jen tak na okraj - i z těch 16 A vytáhneš docela dost. Je to 3,5 kW a za osm hodin to je 28 kWh. Spotřeba EV je 13 až 20 kWh na 100 km, takže furt si za noc dokážeš nabít dost na minimálně 120 až 200 km včetně všech ztrát při nabíjení. Záleží jen na tom, jestli těch trvalých 3,5 kW snesou třeba třicet let staré rozvody. Ale opět - netýká se to poslední míle, ale už rozvodů majitele nemovitosti, za které si zodpovídá sám.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    E2E4: i 16A 230V ti dá 3,7kW, což je u úsporného auta 25km/hod, u SUV 15km/hod. Když přijedeš v 18:30 a ráno potřebuješ jet 6:30, tak ti to dá 180-300km, nemusíš předělávat rozvaděč
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    E2E4: jakejch ubranejch míst, co to haluzíš? Cwe že tys to nedočet ani na třetí řádek, přiznej se!
    E2E4
    E2E4 --- ---
    OMNIHASH: 6 nabijecek a ubranych 6 parkovacich mist pro normalni auta, to je teda magie. :)

    Ale jinak jo, smeruje to k nabijecimu mistu na kazdym parkovacim miste, mam poct ze v Norsku k tomu uspesne smeruji.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    STARE_CASY: to bys ale potreboval slusny nabijeci parkoviste, abys zajistil nabijeni celymu sidlisti..

    a i kdyz mas 3x 20A tak z toho mas bud 3-fazovou zasuvku (coz je dobry), ale kdyz ne, tak max 16A zasuvky, tj predelat rozvadec nutny.

    Ale to je malickost, nejvetsi problem jsou ty mesta/sidliste.

    Nerikam ze se to casem neutrese, ale nejaky budovani infrastruktury potreba bude.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    E2E4: voť magie!

    Users very happy with Urban Electric charge points in Oxford trial - Zap-Map
    https://www.zap-map.com/users-very-happy-with-urban-electric-charge-points-in-oxford-trial/
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    E2E4: tam to bude právě o tom, že si dojedeš na tu nabíjecí stanici. A nebo si zaplatíš nějaké vlastní stání, garáž nebo tak - třeba v Bohnicích mne před lety dost překvapilo, jak poloprázdné jsou placené garáže, co tam jsou. Mohla by to být motivace si to pořídit.

    E2E4: Tam jsem psal "u svého domu", myšleno rodinný dům. Tam máš na vstupu minimálně 3×20 A, takže jednu fázi můžeš vyčlenit na dobíjení hned. U paneláku to není v tuhle chvíli reálné a nejen kvůli jističi u bytu.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    STARE_CASY: a normální rozvody k zásuvkam jsou max 16A, tj i kdybys měl 20A hlavní jistič znamená to předělat rozvaděč..
    E2E4
    E2E4 --- ---
    STARE_CASY: jo, ale přestav si to na sídlišti.. to asi nebude mít každej hozenej kabel z okna dosahující až tam kde se mu podařilo zaparkovat :)
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    E2E4: určitě, poslední míle bude vždy kulhat (jako kulhá i u ostatní infrastruktury), ale elektromobilitu to imho tolik nezpomalí. Ti, kteří nebudou mít možnost dobíjecí stanice v místě bydliště, budou dál jezdit na "benzínku", tedy dobíjet na veřejných stanicích.

    A pokud si postavíš dobíjecí stanici u svého domu, tak reálně moc tlustý kabel nepotřebuješ. Na svém si to dobiješ přes noc klidně pomalu z 3×25 A nebo i 3×20 A. Už 1×20 A ti dá dost na to, aby sis přes noc (8 hodin) natáhl dost elektřiny na cca 250 km, což na to běžné denní ježdění většině řidičů stačí. Průměrný denní nájezd firemních osobních aut byl u nás před třemi lety 96 km, u soukromých to je průměrně půlka, ale tam není dobré mluvit o denním nájezdu, protože to je nárazovější, vhodnější je počítat, že to je průměrně 300 až 400 km týdně plus jednou, dvakrát za rok dovolená s dlouhými přejezdy. Oba případy tak můžeš dát i s pomalou domácí nabíječkou a při těch dlouhých cestách využiješ veřejné dobíjecí stanice. Funguje to už dnes.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    STARE_CASY: souhlas, akorát teda bude třeba hodně zapracovat na poslední mili (silnější přípojky, kabely na parkovací místa)
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    PES: tak koneckonců posilování se děje kontinuálně od začátku elektrifikace. Využíváme čím dál více elektřiny pro bydlení i veřejnou infrastrukturu. Tohle je prostě jedním z dalších důvodů, není to nic ojedinělého, ani nového a ani nějak zásadně velkého v kontextu celé sítě a celkové spotřeby.

    Pokud by přešla na elektřinu kompletně celá osobní autodoprava, znamenalo by to v českých podmínkách zvýšení spotřeby elektřiny o 15 až 20 %. Ale to se jaksi nestane ze dne na den, ale bude to proces, který bude trvat minimálně 20 let (spíše 30). Výroba elektřiny rostla o 20 % třeba mezi lety 1986 a 2000 a mezi 2000 a 2010. Teď máme historickou anomálii, kdy více než deset let neroste celková výroba elektřiny, ale to je dáno tím, že nerostla spotřeba. Každopádně zvýšení výroby a posílení přenosové soustavy během dvacet až třiceti let o 20 % není nic, co by se nedalo zvládnout. Dříve byly takové skoky zvládnutelné za deset až patnáct let.
    SATAI
    SATAI --- ---
    PES: jasne, lepsi je mit ty naklady na autodopravu pekne skryte v externalitach...
    PES
    PES --- ---
    SATAI: bohužel termíny "násilné" elektromobilizace tomu postupnému upgradu zrovna moc času nedávají :-( a to je ten zásadní rozpor, který štve spoustu lidí, že ten přechod není plynule evoluční, ale je násilně revoluční (aneb EK/EU je třeba kopnout do zadku se stanovováním "ambiciozních" = nereálných termínů/plánů a to ve všech oblastech)...
    SATAI
    SATAI --- ---
    PES: jasne, ale tohle proste je postupny (i kdyz leckde mozna rychlejsi, nez by byl jinak) upgrade, neni to "pojdme udelat vsechno jinak".
    PES
    PES --- ---
    SATAI: posílit rozvody prakticky na všech místech a nejen kabely, ale i ty transformátory (a ty nejsou ani levné a ani neleží jen tak skladem)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam