MRAKY: jak jsem tu psal, očekávám zásadní problém při reentry, protože se mi to prostě nezdá. při startu mi to přijde relativně přímočaré a když se objeví problém, tak řešitelné, protože to principiálně není nic nového pod sluncem a ty motory jsou dobré a jednotlivé kusy vyzkoušené a jediný trochu potenciální zádrhel je v jejich počtu a potenciálních interakcích (rezonanční frekvence všech těch roztočených turbín a tak). Ve skutečnosti problém během vzletu by samozřejmě SpaceX do jisté míry koupil čas a odsunul problém s tm reentry, který je klíčový.
Myslím N1, která jediná měla srovnatelný počet motorů, musela nakonec dojet na ty rezonanční frekvence těch motorů.. proto jim vždycky nějaký vysadil nebo vybouchl nebo tak něco. Samy o sobě ty motory byly ne-úplně spolehlivé a v tom pekelném akustickém prostředí při běhu celého 1.stupně se ten problém zřejmě zhoršoval. Raptory mají jednu větev toho full-flow taky oxygen-rich a to s sebou nějaké riziko nese, hlavně při tom rychlém turnaroundu bez nějakých kontrol opotřebení (motory STS se vždy celé rozebíraly a kontrolovaly...a Merliny v podstatě taky). Japonská H3 má jiný typ cyklu, není sice uzavřený, ale plýtvá jen palivem, což je v případě H3 vodík a oproti okysličovadlu představuje zlomek hmotnosti a každopádně v turbočerpadlu H3 se nic nespaluje, teče skrz to jen ohřátý vodík, což mi z hlediska např. budoucího opakovaného použití turbíny přijde bezpečnější (otázka je, jestli s metanem by to fungovalo tak dobře, protože vodík je jako chladicí médium optimální). (Elon umí každopádně výhody full-flow metalox motoru velmi dobře prodat, ale to nic nemění na tom, že možná skutečně převratnou technologii má dnes někdo jiný a jen o tom méně mluví..)
Každopádně, Booster se svým mamutím počtem Raptorů je tak obludná věc, že má podobný problém jako Rusové s N1 - nejde zkrátka vyzkoušet "green run", jako u SLS, nešlo by to na zemi vůbec asi uchladit, nebo tak (možná by to muselo být na konstrukci strašně vysoko nad zemí?). Tím pádem ale dlouhodobou interakci těch běžících motorů můžou jen odhadovat z toho několikasekundového static fire - naměřili nějaké vibrace, nějaké oscilace a extrapolovali, že 2 minuty těhle vibrací to asi vydrží.
No ale pořád sázím na to, že při vzletu se jim to nerozpadne. Myslím i jiní komentátoři vyslovili vážné pochybnosti spíš ohledně reentry. Tam je to nevyzkoušené, připomíná to podobný revoluční přístup, jaký měli Virgin Galactic, resp. Burt Rutan se svým otočným křídlem, akorát v tomhle případě jde o řádově větší rychlosti a plasma bude tvořit rázovou vlnu a zkrátka tady si nejsem jistý, jestli to někdo umí správně nasimulovat, vůbec... na rozdíl od běžné subsonické i hypersonické aerodynamiky. Je tam i jedna možnost, že se reentry sice povede, ale stejně vyhodnotí, že to z nějakého důvodu není použitelný tvar... uvidíme, je to zajímavé.
Na start každou hodinu si podle mě každopádně nějaký čas počkáme a nebude to jen o povolení FAA :-)