• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    TOXICMAN: než kdy bude nějaká úspěšná mise na Mars, bude stát pár let ta Měsíční, na který se budou ladit průšvihy. Zatím jsme ve fázi, že budeme rádi, když tam za pár let někdo přistane na návštěvu.
    GIOMIKY
    GIOMIKY --- ---
    KOUDY: Třeba je to tenkej led.
    OTAVA
    OTAVA --- ---
    Investovat do samostatného starlinku když je životně závislý na Space X a alternativa není, je dost odvážné. V podste ho porad bude vlastnit a ovládat Elon i když bude mít majoritu ve starlinku někdo jiný.
    SATAI
    SATAI --- ---
    Tesla’s ‘ultra hardcore’ work culture — as told by its employees - The Verge
    https://www.theverge.com/2023/8/16/23833447/tesla-elon-musk-ultra-hardcore-employees-land-of-the-giants

    (jeste jsem necetl, jen mi cinknul link)
    SATAI
    SATAI --- ---
    MRAKY: teoreticky muze hodit na burzu jenom cast... A dalsi vec je, ze starlink bude porad platit za starty (otazka je, nakolik se ta castka da napalit, prece jen tunelovat verejne obchodovatelnou spolecnost je velke nene)
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    MRAKY: dobrá otázka, ale nevím :)
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    TOXICMAN: nemel byt pouzit starlink k financovani spacex ? Neznemoznilo by to financni transfery do spacex ?
    SATAI
    SATAI --- ---
    JARDABEREZA: Nema 100 (wiki rika 47.4% equity; 78.3% voting control), jen obchodovani neni verejne.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    KOUDY: SpaceX na burzu hned tak nepůjde, ale četl jsem, že z toho vyčlení Starlink a ten půjde samostatně, jakmile to bude v černých číslech (odhad Q4/23)
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    JARDABEREZA: Tak oni i ve SpaceX jsou akcionari..jen privatni. Meli nekolik kol fundingu tusim. Ja nekde cetl ze nemuzou jit na burzu kvuli government zakazkam, ale nedava mi to uplne smysl. Imho chtej vybudovat tu infrastrukturu a zlepsit sluzby..mit dobrou revenue a pak celou firmu pustej na burzu a hned bude mit oceneni 500 miliard dolaru+ a Elon ma v te firme tusim 40-45% porad.
    SPLNYX
    SPLNYX --- ---
    Two brands suspend advertising on X after their ads appeared next to pro-Nazi content
    https://edition.cnn.com/2023/08/16/tech/x-ads-pro-nazi-account-brand-safety/index.html
    JARDABEREZA
    JARDABEREZA --- ---
    KOUDY: Problém s burzou je ten, že musíš brát ohled na akcionáře a investory. Pokud vlastníš 100 % firmy a máš 100 % rozhodování, tak se můžeš pouštět do "bláznivých" nápadů.
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    Podle me jeho jmeni strasne poskoci nahoru pokud se rozhodne jit se SpaceX do par let na burzu a nekde jsem cetl ze ISS stala 150 miliard dolaru. Imho by to soukromnik zvladl postavit za tretinu. To bych si radsi postavil soukromou vesmirnou stanici nez koupil twitter tyve.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    OMNIHASH: tak na tu vizi Marsu musíš nějak vydělat žejo, takže se dělá byznys a synergické projekty, nevim co je na tom divnýho
    JARDABEREZA
    JARDABEREZA --- ---
    OMNIHASH: On si vždycky dává nerealistické termíny. A nejspíše ví, že to nestihne. Ale když dáš zaměstnancům nerealistický termín, tak bude práce hotová dřív, (ale po termínu) než s tím realistickým termínem. Možná to imperátor zmínil v některém z tipů :-D
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: Elon hlavně strašlivě kecá... myslím, že ve chvíli kdy se že Spacex stala reálná firma s reálnejma produktama, tak ty vize na Mars šly hodně dozadu na seznamu priorit. Ostatně za dva roky má přistávací na Měsíci pro NASA, tak se může vyprsit, jak mu to šlape. Ale na to, že původně tou dobou měla přistávat první posádka na Marsu...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SATAI: tak Elon se o normalizaci snažil, ale ono se ti to nevyplácí proto, protože každé cílové těleso má hodně specifické parametry a to samé cílová dráha. Mít univerzální loď, do které natankuješ pokaždé jiné množství paliva, je asi nejbližší aproximace těch "lodních kontejnerů"... ale i tak se ukazuješ, že spíš budeš potřebovat specializovanou verzi Starship na každý typ mise. Já se prostě jen obávám, že ten "když už, tak už" přístup k tomu škálování, kdy ta maximalizace všeho umožnila přejít od leteckých materiálů jako hliník a kompozity k lodnímu materiálu, tedy k oceli, prostě nemá jen samé výhody a že ty nevýhody už poměrně hodně začínají vycházet najevo. Elon let 2010-2020 hodně mluvil o "lokálních optimech" .. jako někde, kdo skládá víc křivek a vidí, že v některých oblastech jdou proti sobě a vyruší.... Elon po roce 2020 už funguje prostě jen na bázi "čím víc, tím líp".. a čeká, že všechno bude v synergii se vším. Ale ono nebude.
    SATAI
    SATAI --- ---
    PES: pravděpodobně vyplatí třebas i díky optimalizaci motorů.

    Ale skutečně zajímavé bude, až se architektura misí začne stavět kolem toho. Jako se doprava na Teře začala stavět kolem normalizovaných kontejnerů.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (pardon, Falconu a jeho 2.stupně, ne Dragonu. u Dragonu se problémy objevily taky - např. je daleko těžší, než se plánovalo a není univerzálně použitelný pro přistání kdekoliv ve Sluneční soustavě, jak bylo inzerováno, apod.)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: no pendl k Marsu se fantazíroval desítky let, ale současný plán je, že se to nevyplatí. Totiž tobě se nepodaří poslat ze Země něco tak, aby to k tomu cycleru doletělo přesně správnou rychlostí na správném místě... a manévry v hlubokém kosmu mají velkou režii, manévrovat musíš co nejblíž k nějakému tělesu (Oberthův manévr). A tady se přesně zvolna dostáváme k tomu, že když chceš někam na povrch, tak vlastně všechna ta setkání v kosmu jsou trochu pochybná. Velkou výjímkou je přistávání na místech, která nemají atmosféru - tam se vyplatí zabrzdit toho co nejvíc na oběžné dráze, abys ušetřil palivo. Ale u těles s atmosférou se ti motorické brždění nevyplácí. A jakýkoliv zbytečný manévr navíc, který musíš provést při letu k tělesu s atmosférou, jako by bylo třeba setkání s cyclerem, je zase režie navíc...

    Ono už třeba ve filmu Gravity byl tuším použit zcela nerealistický manévr přeletu mezi stanicemi na drahách s různým sklonem: pro spoustu lidí není intuitivní, proč je nemožný přelet mezi ISS a čínskou stanicí a proč Rusové tolik vyjednávali, aby Čína stanici poslala na dráhu s jiným sklonem (což by ale pro ně znamenalo obrovskou režii navíc). No a v hlubokém kosmu jsou ty rozdíly mezi delta V ještě větší a hlavně dále od Země má dodání potřebného delta V větší režii, než u Země a je to celé v pytli.

    Poměrně ustálená koncepce ale byla, že náklad poletí velmi dlouho a pomalu, pomocí pohonu s vysokým Isp, zatímco posádka s relativně minimem zásob poletí pomocí pohonu s vysokým tahem a kratší dobu. Koncept Starship tohle zdánlivě zjednodušil tím, že náklad i posádka poletí stejným vehiklem (protože nákladní let je v podstatě testovací mise pro loď s posádkou). Všechno ale závisí na znovupoužitelnosti Raptorů (zatím to moc nevypadá ani na jednorázové použití) a na znovupoužitelnosti rampy (a na ochotě úředníků tolerovat bombastické starty monstrózního vehiklu, který bude hlučnější a pro okolí destruktivnější, než naprosto cokoliv před ním).

    V zásadě lze pochopit některá rozhodnutí kolem Starship ekonomickými motivy: třeba raketa s 9 Raptory by cca konkurovala raketě New Glenn, a dostat se na trh, kde nemáš monopol, je vždycky ekonomicky problematické, protože zákazníci tě pak vždycky donutí jít pod náklady a nevyděláš tedy dost na to, aby sis mohl hrát (a třeba letět na Mars). Proto sázka na vehikl, kde úspory z rozsahu budou tak masivní, že to nebude mít konkurenci. Protože i kdyby postavil menší funkční raketu, tak díky konkurenci na trhu pomocí ní neufinancuje svoje plány.

    Já ale vidím strašně moc podobností s megaprojekty minulosti, které dojely na stejným problém. Superheavy je tak obří, že nelze provést testovací zážeh v délce trvání celého letu. Akustické/vibrační prostředí s tolika motory je prostě příliš složité a celé se to testuje metodou pokus-omyl. I u výrazně konvenčnějšího a jednoduššího Dragonu se ukázaly nepředpokládané problémy s kompoztními tlakovými nádržemi (kompozitní ponorce by se něco takového stát nemohlo, že ano.). Elon sice správně zacílil na zjednodušení a na použití menšího množství materiálů, menšího množství pracovních látek a snaží se použít techniky bližší stavbě námořních lodí.. ale pořád není jasné, jestli to bude stačit, protože Raptory jsou mega-komplexní mechanické hračky a pustit jich tolik najednou tak blízko sebe je podle všech náznaků obrovská výzva...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam