• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Nebylo?
    Elon Musk: Last Week Tonight with John Oliver (HBO)
    https://youtu.be/Eo3zORUGCbM?si=CVXpb7up8UnpDzkL
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Pohled do továrny CT

    Tesla Manufacturing: See how the Cybertruck HFS Panels are Blanked, Bent, and Built!
    https://www.youtube.com/watch?v=GFgGnhRZarY
    JARDABEREZA
    JARDABEREZA --- ---
    QWWERTY
    QWWERTY --- ---
    JARDABEREZA: tam se bugy v software obcas stavaji soucasti bezneho workflow :D
    Boeing 787 software bug can shut down planes' generators IN FLIGHT • The Register
    https://www.theregister.com/2015/05/01/787_software_bug_can_shut_down_planes_generators/
    software bug shuts down the plane's electricity generators every 248 days.
    The fix outlined in the directive is pretty simple: make sure you turn the GCUs off before 248 days elapse.


    Airbus A350 software bug forces airlines to turn planes off and on every 149 hours • The Register
    https://www.theregister.com/2019/07/25/a350_power_cycle_software_bug_149_hours/
    Airbus A350 airliners still need to be hard rebooted after exactly 149 hours, despite warnings from the EASA first issued two years ago.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    PES: jasně, ale to už udržuje velká baterie a ty li-ion 16v by měly vydržet víc než ty olověné. Tam býval myslim problém, že ta olověná prostě chcípala a od toho bylo víc častých problémů
    PES
    PES --- ---
    CRAZY_IVAN: ale to ani tak neřeší pokrytí ztrát stand-by spotřeby...
    PES
    PES --- ---
    JARDABEREZA: tam ale mají extra systém navigace přiblížení (ILS nebo jak se to jmenuje) pro to které konkrétní letiště (tedy systém je lokální, komunikace univerzální/jednotná, takže systém v letadle, když ho má, s tím dokáže přistát)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    PES: tohle už mají novější tesly pořešené, je tam místo klasické olověné li-ion baterie
    E2E4
    E2E4 --- ---
    JARDABEREZA: to je obecny problém všech věcí, které v sobě mají software. na hardware jsou u letadel i aut tisíce posuzování, řeší se sebemenší blbost.. u software prakticky nic, přitom je to software, který to ovládá..

    jinak u 737MAX to nebyl autopilot, ale sw kompenzace jiných fyzických vlastnosti letadla (větší úspornější motor posunul těžiště a tudíž letové vlastnosti), aby se nemusela dělat nová certifikace od nuly.

    no a ukázalo se, že v tom software byla chyba kdy se blbě vyhodnocovala chyba jednoho ze senzorů, špatně udělaná redundance. regulátor to při schvalování vůbec neposuzoval..

    co se týče Tesly, tam je to riziko větší, protože je celá ovládaná softwarem na délku. to, že někdo kdo je fyzicky blízko hacknul Jeep přes entertainment systém a byl schopen ovládat některé funkce auta, je menší problém když někdo hackne backend Tesly a najednou se všechny Tesly splaší..
    PES
    PES --- ---
    KOUDY: Dřív nebo později dostanou tyhle auta na střechu či tak nějak ještě solární panel, který bude pokrývat ztráty na tuhle stand-by elektroniku ;-) (samo pokud to bude stát venku, jinak se počítá nejspíš s tím, že se to dobíjí průběžně ze zásuvky)...

    Btw. nebyl to ten komický moment, kdy James May (TopGear) zjistil, že se mu vybila baterie v Tesle a že ji jen tak neotevře a musel se dobývat dovnitř + vybitý byl KLASICKÝ (?) akumulátor, zatímco energie v Li-Ion na pohon bylo ještě dost, ale z té to vzít elektronika neuměla? Nebo jak to bylo...

    James May's Tesla Model S Dies, He Gets Locked Out
    https://insideevs.com/news/507029/james-may-tesla-model-s/
    JARDABEREZA
    JARDABEREZA --- ---
    Jak to řeší letadla? Boingy nemají problém s autopilotem přistát na runway, kde je viditelnost klidně jen 100m. Tam se to aktualizuje? Neaktualizuje? Nebo jak to dělají? Možná víte, že u verze Max ten autopilot nebyl softwarově dobře řešený a umřelo dost lidí, ale jinak s tím nebývají problémy.
    JANOS
    JANOS --- ---
    KOUDY: Kdyz si vypnes nejake nastaveni v aute, tak se prestane vybijet kdyz stoji dlouhodobe. Treba kdyz jedes na mesic na dovolenou, tak auto reknes at prestane checkovat servery, a ztrati 10% za mesic misto za tyden. S Sentry modem muzes prijit o 5% za den
    QWWERTY
    QWWERTY --- ---
    CRAZY_IVAN: to je samozrejme chvalihodne
    myslel jsem to z hlediska legislativy/obecnyho automotive bo ta zprava neni vendor-specific
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    QWWERTY: zrovna Tesla je snad jediná automobilka, co tohle proaktivně řešila a uvědomuje si ta rizika, viz hackatony, kde si hackeři mohli odvést teslu, když se do ní dostali a tak podobně
    QWWERTY
    QWWERTY --- ---
    OMNIHASH: me hlavne naprosto desi, ze se to nezacalo resit driv. pritom ten problem je s nama uz 10+ let, viz

    GM Took 5 Years to Fix a Full-Takeover Hack in Millions of OnStar Cars | WIRED
    https://www.wired.com/2015/09/gm-took-5-years-fix-full-takeover-hack-millions-onstar-cars/
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    OMNIHASH: Jasne. Me obecne sere ze tohle cloudovy pripojeni uz maj auta par let..plus je plno veci placenejch. Ja mam treba eckovej mercedes kterej ma aplikaci, takze je pripojenej na cloud a updatuje si software, ale zaroven abych treba v appce videl polohu auta nebo mohl vyuzivat nejaky funkce toho auta, tak je to treba za 10k rocne pres subscription a to neni novej mercedes, ale par let starej kousek. Vsichni v tomhle teslu zacinaj posledni leta docela dost kopirovat. U Tesly je problem, ze se celkem hodne vybiji kdyz stoji, protoze to pripojeni na cloud zere baterku, zatimco EQSko od mercedesu to ma vychytanejsi. Stejne tak plno automobilek od Tesly kopiruje prodejni model a rusej autosalony..takze za par let se budou vsechy auta klikat a objednavat online jak na alze.

    jinak to o cem ty mluvis je hezky ukazany na bilejch teslach v jednom novem filmu na Netflixu.

    Netflix's 'Leave the World Behind' takes a swipe at Tesla | Mashable
    https://mashable.com/article/leave-the-world-behind-netflix-tesla

    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    KOUDY: tak on je to reálně strašlivej potenciální průser, a že se to zatím neděje, neznamená, že to nepřijde. Osobně tomuhle trendu moc nerozumím a jezdit v něčem, co mi někdo může na dálku vypnout nebo převzít kontrolu, mi nepřijde jako cesta ke světlejm zítřkům. Přinejmenším to posílí policejní zvuůli, přinejhorším ti někdo sebere řízení a napalí to s tebou do zdi...
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    PES: Porsche a dalsi znacky kvuli tomu zacinaj zarezavat rychleji spalovaky.

    Nová generace populárního Porsche Macan se v zemích Evropské unie bude prodávat výhradně s čistě elektrickým pohonem. Hlavním důvodem jsou nové evropské předpisy pro kybernetickou bezpečnost.

    Nové Porsche Macan bude v EU pouze na elektřinu. Hlavní důvod je překvapivý | auto.cz
    https://www.auto.cz/nove-porsche-macan-bude-v-eu-pouze-na-elektrinu-hlavni-duvod-je-prekvapivy-150973?
    PES
    PES --- ---
    SATAI: Pozéři se stejně vždy vrátí ;-)
    SATAI
    SATAI --- ---
    Netflix Resumes Advertising on X After Elon Musk Controversy - TheWrap
    https://www.thewrap.com/netflix-resumes-advertising-x-elon-musk-controversy/

    Netflix Resumes Advertising on X After Elon Musk Controversy - iusearchlinux.fyi
    https://iusearchlinux.fyi/post/2922514
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam