• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    JARDABEREZA
    JARDABEREZA --- ---
    QWWERTY: Z toho co jsem četl, tak počítač si to umí spočítat líp než člověk. Takže na začátku to ty lidi děsilo a museli to nastavit, aby to vypadalo víc jako řízení člověka, kde jsou větší tolerance :-D

    Nizozemsko má už teď některé chytré křižovatky. Např. když z jednoho směru křižovatka vidí cyklistu a další směry jsou volný tak dostané instantní zelenou aniž by musel zastavit. A chytrá auta stejně musí sledovat co se děje kolem, aby nesrazili ostatní... ale je to vzdálená budoucnost... rozhodně to nebude v první fázi adopce.

    Na road train budeš potřebovat autonomii všech... víceméně postavení manuálního řízení mimo zákon. Buď všeho a všude, nebo jenom někde anebo třeba jenom co se týče akcelerace.

    Zase pokud bude autonomní auto schopné vozit lidi za úplatu, tak může suplovat MHD... např. si v aplikaci kliknu že chci auto, ono přijede, řeknu kam chci, doveze mě a odečte mi to kredit. Nemusím ho vlastnit. Pokud se má MHD zachovat, tak to bude muset být dražší.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    JARDABEREZA: to je moc pěkná úvaha, má jenom jednu malinkatou chybu na kráse. Musel bys ještě nějak ze silnic odstranit všechny chodce a ostatní účastníky provozu. Výměnou motoru fakt dopravní indukci nevyřešíš, jediná oblast, kde by to mohlo pomoc, je parkování (odešleš auto na noc někam do polí) za cenu o to horšího zatížení silnic.
    QWWERTY
    QWWERTY --- ---
    KAERO: "tak ja odlozim ten mobil a rozjedu se"
    § 5 – Povinnosti řidiče : Zákon o provozu na pozemních komunikacích – 361/2000 Sb. | Zákony.centrum.cz
    http://zakony.centrum.cz/zakon-o-provozu-na-pozemnich-komunikacich/cast-1-hlava-2-dil-1-paragraf-5
    Řidič je kromě povinností uvedených v § 4 dále povinen
    b) věnovat se plně řízení vozidla nebo jízdě na zvířeti a sledovat situaci v provozu na pozemních komunikacích,


    to ze lidi cumi do mobilu/nedavaji pozor co se deje, je otazka osobni nezodpovednosti a poruseni predpisu uz ted
    a je docela smutne, ze hledame technicky workaround, nez aby tady treba vznikl nejaky tlak na spolecenskou zodpovednost

    (ano, stejne tak to pomuze odstranit lidi, co maji problem s ovladanim vlastniho auta, rozjidenim se, etc.. nebo ty, co zacinaji radit az teprve kdyz se rozsviti zelena)
    KAERO
    KAERO --- ---
    QWWERTY: to mas zase uvahy ode zdi ke zdi. Dokonale soubezne rozjizdeni je nanic, kvuli tem rozestupum. Ale to co vidim na krizovatkach dnes je spis typu "uz je zelena? ok, tak ja odlozim ten mobil a rozjedu se". Staci prejet do vidne a mam pocit ze ridici ty rozjezdy zvladaji mnohem lip. Takze muzeme doufat ze FSD to zvladne lip nez prumerny cesky ridic s mobilem.

    SATAI: ale ono to samozrejme bude vytlacovat MHD jeste vic nez auto bez FSD. Protoze jizda vlastnim autem bude jeste pohodlnejsi, tedy bude jeste mensi duvod jet MHD. Tady nejde o nejakem "jak to bude nasazene". To budou proste plusy a minusy posuzovane jednotlivcem. Takze jestli chces zvyhodnit MHD, tak musis udelat prednostni pruhy, poplatky za vjezd do centra, pripadne zakazy vjezdu, nebo vysoka dan na osobni auta. Tak jak to uz proste delaji v Londyne, Parizi, ale i Pekingu (aby tu nekdo nenadaval na EU).
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    QWWERTY: tak treba predpoklada, ze zadni chodci,cyklisti a kolobezkari uz v ty dobe existovat nebudou a vsichni budou jezdit jenom sdilenymi samoridicimi elektrickymi auticky. pak by to mohlo fungovat.
    QWWERTY
    QWWERTY --- ---
    JARDABEREZA: "bys mohl zrušit semafory pro auta". To si nejak nedovedu predstavit, dokud do toho systemu nezaintegrujes uplne kazdeho ucastnika vstupujiciho do dane krizovatky od cyklistu, tramvaji, lidi na elektro-cemkoliv, po babicku o holi.

    Na jednu stranu mas pravdu se soubeznym rozjizdenim. Na druhou, postupne rozjideni je takovy prirozeny mechanismus, jak generovat bezpecne rozestupy. Pokud se shodneme, ze bezpecnostni rozestupy jsou dobra vec, tak i u plne automatickeho systemu je budes muset zvetsovat primou umerou k rychlosti a vicemene jich dosahnes jenom tak, ze auto #2 s rozjezdem a akceleraci pocka, nez se auto #1 pred nim dostatecne vzdali. Tzn. odstranime "ridic nedava pozor (=porusuje predpisy)", ale rozhodne bych si vysledek nepredstavoval jako "road train".

    Dost mozna komputerizace povede i ke zhorseni dopravy, protoze zatimco lidi jsou ochotni jezdit "na tesno", ignorovat bezpecnost, popr. si nekde uhnout 20 cm pres caru/do vedlejsiho pruhu (napr. aby se vedle nich mohli protahnout odbocujici doprava), tak pocitac se bude drzet hard-coded podminek. Cara je zed, striktini rozestupy, etc...

    V podstate podobna situace, jako ted vidime na draze s ETCS. Koridor uz ted kapacitne nestaci, ale se zavedenim ETCS se zvysi bezpecnostni rozestupy => klesne hustota dopravy => zmensi se transportni kapacita komunikace.
    SATAI
    SATAI --- ---
    JARDABEREZA: nebo to bude jen další způsob, jak šikanovat MHD a vytlačit ji neefektivním šidítkem.

    Záleží na provedení.
    JARDABEREZA
    JARDABEREZA --- ---
    SATAI: No, ale teoreticky bys mohl zrušit semafory pro auta, nemusel to auto parkovat (jezdilo by samo po městě a vozilo lidi za prachy) a tím by se uvolnily parkovací místa a bylo potřeba méně aut. Taky ve štrůdlu aut... všechna by se mohla rozjet najednou místo toho aby jedno popojelo, pak druhé, třetí atd. Efektivita by mohla vzrůst.
    SATAI
    SATAI --- ---
    QWWERTY: samořídící auto je můj velký sen, ale záleží, jak to bude nasazené. Pokud to bude důvod vytlačovat MHD, tak to jen prohloubí současnou katastrofu.
    QWWERTY
    QWWERTY --- ---
    SATAI: ano, je to typicky "orphan crushing machine problem"

    i tak je to ale fajn achievement, ze ve chvili kdy to clovek potreboval, tak ta technika fungovalo bez problemu a presne tak jak mela, coz je imho porad kladny bod pro FSD
    JONAS3
    JONAS3 --- ---
    Včera 222. úspěšné přistání v řadě (celkem 296, už se blíží jubileum). A na další misi poletí poprvé F9 na 20. misi.
    SATAI
    SATAI --- ---
    DZODZO:
    QWWERTY:

    Což znamená, že to mají v USA epicky pojebané a není důvod hýkat nadšením nad workaroundy
    QWWERTY
    QWWERTY --- ---
    KAERO: jj v tom clanku to je zmineny
    For patients with health insurance, an ambulance ride can set someone back between $500 and $1,000,

    jizdenka pro lidi bez pojisteni vypada nejak takhle :D


    dokonce delaji i patche na servisni psy
    KAERO
    KAERO --- ---
    QWWERTY: ja bych jen upozornil, ze ty castky jsou kdyz clovek ma zdravotni pojisteni. Ti co nemaji plati nejspis mnohem vic, i kdyz nevim jak to ted funguje s Obama-care.
    QWWERTY
    QWWERTY --- ---
    SATAI: ale tohle je US :))

    Need an ambulance? Depending on the state, it will cost you - CBS News
    https://www.cbsnews.com/news/ambulance-surprise-medical-bill-balance-billing-state/
    The size of the bill can vary tremendously among states. In Washington, D.C., for example, the median surprise ambulance bill is just $37
    In California, the median bill for an ambulance ride is about $1,200, while in Massachusetts it's $1,024 and $1,133 in Minnesota.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    zachranku? v amerike? nedik, radsej to FSD, nechcem si brat druhu hypoteku na dom, aby som zaplatil vyjazd sanitky :)))
    SATAI
    SATAI --- ---
    YMLADRIS: škoda, že dřív neexistoval koncept, jak to řešit. Třebas vozidlo s řidičem, co je zároveň i zdravotník-záchranář, může tě ošetřit a odvézt.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    FSD odvezlo pána do špitálu

    My Crazy True Story

    On April 1st, Tesla unlocked Full Self-Driving capability for all Tesla vehicles in America. In a moment of dire need, at 2:00 am the following morning, I found myself grappling with severe dehydration and a blood glucose level of 670 due to a malfunction in my insulin pump. With no time to spare, I turned to my Model Y for assistance. Engaging the new Full Self-Driving feature with a simple double click on the steering column stalk, I was astounded by the results. Without any intervention, the car skillfully navigated the 13-mile journey from my home to the VA Emergency Room....

    https://x.com/MAXPAULFRANKLIN/status/1777918962870718909
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    Sabine rozebírá xprize


    Sabine Hossenfelder
    @skdh
    ·
    15h
    Elon Musk launched an XPRIZE for Quantum Applications! Doesn't this basically mean quantum computers don’t currently have any good use cases? And what do you need to do to win? I've had a look.

    Musk: Are Quantum Computers even good for Something?
    https://youtu.be/51DKaUAik68?si=zuD4peyPMcUOCYzT
    PES
    PES --- ---
    SEJDA: no vždy to bude otázka dostatku pohonu/energie a času, protože u Marsu dělá ta výstřednost rozdíly (vzdálenosti od Slunce) 42,6 milionu km. Země má dráhu přece jen o dost kružnici bližší, kdy ten rozdíl je cca 5 milionů km. Takže když se to zkombinuje, tak je to rozdíl mezi minimální vzdáleností Marsu od Země od 57,8 mil. km po 101,3 mil. km a to je sakra rozdíl (skoro 1:2)...

    Snad by mohlo být řešením urychlovat jen to nejnutnější (náklad), tj. mít časem základní těleso (samotnou loď) v pohybu neustále na dráze pendlující mezi Země-Mars (pokud lze takovou dráhu spočítat) a při přiblížení (obletu) vždy vyložit (náklad na cestě tam) a naložit (náklad na cestu zpět) + doplnit pohonné látky (ideálně, kdyby byla výroba na obou koncích). Ale to už kapku fantazírujeme (pendl je zatím reálná představa na dráze Země-Měsíc).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam