• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    Oběžník pana ředitele:
    Existuje tu klub [Twitter - rychloblogy] ... kdo chce každodenně debatovat o této síti, postovat třeskutě vtipná meme, doporučuju se přesunout tam, tady nechám fakt minimum.
    rozbalit záhlaví
    E2E4
    E2E4 --- ---
    YMLADRIS: to s tím ale nijak nesouvisí, do hasičů můžeš narazit nebo je zablokovat ať jedeš podle mapy nebo ne, protoze je to vzácná situace na kterou ta AI není trénovaná a běžné postupy způsobují problém.

    ostatně, i Tesla má tentýž problém.

    US investigates Autopilot after 11 Teslas crashed into emergency vehicles | Ars Technica
    https://arstechnica.com/cars/2021/08/us-investigates-autopilot-after-11-teslas-crashed-into-emergency-vehicles/
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    waymo jezdi podle podrobnych map. provozovat to mimo ty geofenced oblasti neni legalni. FSD od tesly ma jiny zamer, nezavislost na mapovych podkladech
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    MICTECH: o tomhle presne mluvim nikdy do takovy veci nesednu protoze tam proste chybi ten lidskej faktor pro vyhodnoceni vlastne banalni situace ze ktery muze to AI udelat krutej pruser. A na ci ukor? Ty spolecnosti? No to fakt ne.
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    KOUDY: kolikrat ja tohle uz od lidi slysel, tohle bude za deset let bezna vec. A ono furt kulovy. Presne si na tohle s autonomní dopravou pamatuju na přednášku jednoho nejmenovaného kámoše, kdy to tvrdil v roce 2013 :)
    MICTECH
    MICTECH --- ---
    KOUDY: Myslel jsem to tak, ze muj nazor je, ze kdyby Waymo vyjelo mimo San Francisco, tak to nebude zadny zazrak.
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    MICTECH: vsak to pisu niz. Existuje to a funguje to+se to samo uci na tech trasach, ale zaroven maj tyhle veci smysl v dubaji, cine a americkejch mestech. V evrope to nikdy neprojde pres regulace eu.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    MICTECH: waymo by hlavne asi malo v software update dat nejaky prijemnejsi .wav na upozornovanie chodcov :)

    Waymo shares new details on honking robotaxis in SF after ABC7 News report
    https://www.youtube.com/watch?v=r2oWO0MOaT4
    MICTECH
    MICTECH --- ---
    KOUDY: Zakladni rozdil mezi Waymo a Teslou je v tom, ze Waymo jezdi jen v urcitych mestech. Treba v San Franciscu vic jak 10 let a to mesto maj naskenovany do posledniho detailu a vedi o kazdem kaminku na ceste. Tesla musi umet jezdit i v oblastech kde nikdy nebyla.

    Plus ta jizda je naprosto plynula, ale obcas je v ulicich videt, ze se to nekdy snazi udelat neco co nedava smysl a chvili mu trva nez si uvedomi, ze to nejde. Casto jsem videl, jak si najizdi do pruhu, aby odbocil do protismeru a kdyz tam prijede, tak zjisti, ze to nejde a jede rovne. Plus oproti ostatnim ridicum se chova dost defenzivne, zastavi si kdyz vidi, ze jede auto proti a je tam malo mista, apod.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    DZODZO: heh, tak vyzera, ze v tej cine je to skor zatial taka turisticka atrakcia na 10 minut, ku ktorej musis cestovat 3 hodiny :)

    Toto je Šialené Čínske Mesto Budúcnosti (SK Titulky)
    https://youtu.be/QkH6ZjHqboM?t=498
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    Vsimnul jsem si no :)

    Všimli jste si? Bylo 8. srpna, a Elon Musk nepředstavil Teslu bez volantu – Živě.cz
    https://www.zive.cz/clanky/vsimli-jste-si-bylo-8-srpna-a-elon-musk-nepredstavil-teslu-bez-volantu/sc-3-a-229631/default.aspx?
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    DRAGON:
    DRAGON: Jak rika Aron. Waymo funguje uz snad 15 let a je to prej hodne vychytany. Petr Mara s tim parkrat jel a ma o tom i snad video. Rikal ze bylo snad pet situaci kdy si rikal ze je zvedavej jak to to auto vyresi kdyz nema ridice a ze je ho tesla uz by ho nekam asi poslala a waymo prej naprosto v pohode. Ze je to uplne jinej druh cestovani, protoze si z auta muzes udelat proste pojizdnout kancelar a mas soukromi (nebo soukromi..lidi tam prej sukaj apod a nevedej ze je natacej kamery ktery natacej/snimaj i vnitrek zejo)..ale prej je to skvely tim ze nemusis proste interagovat s zadnym clovekem dalsim. Nikdo na tebe nemluvi apod. Imho to v americe fakt bude za 10 let naprosto bezna vec. To same v dubaji..v Evrope to imho nebude tak 30-40 let jeste..:)
    ARAON
    ARAON --- ---
    DRAGON: Ten se jeste nedostal tak daleko, aby mel nejaky letak.
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    ARAON: aha! to bude tim, ja myslel ze je to letak nejaky ty novy taxi sluzby Muska :)
    ARAON
    ARAON --- ---
    DRAGON: Waymo melo prvni jizdy nekdy v roce 2009.
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    Což teda mimochodem vlézt dozadu do autonomního taxíku coby, co si budem nalhávat, betatester, to chce pořádný koule :)
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    KOUDY: jak worlds first? vzdyt uz neco podobneho jezdi v Dubaji nebo kde par let, videl sem video. Prijeli tago, clovek vlezl dozadu a johhny taxi:) se rozjelo na urcene misto. To si jako neověřuje fakta, kdyz neco davaj do printu? :)
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    E2E4
    E2E4 --- ---
    QWWERTY: no však právě. tyhle weird (ještě že nejsme na Twitteru :) ) edge cases budou problem I u napohled dobře fungujících AI. prostě v průměru to dělá méně chyb než člověk, ale občas to udělá chybu nečekaného druhu, v tomhle případě navíc s collateral damage.

    ale když to bude v průměru řídit líp než lidi, asi to bude celkově lepší..?
    QWWERTY
    QWWERTY --- ---
    E2E4: hlavne pokud se to spoleha na tradicni ML, jak chces efektivne pokryt edge case a zajistit, ze jich je v trenovacich dat dostatek?
    pritom bych rekl, ze prave typicky edge case budou emergencies, kdy jde o zivot a casto je potreba improvizovat. i.e. neexistuje zadne predem definovane "spravne" reseni, protoze jednou je lepsi zastavit, jednou uhnout a zastavit, a jindy zase pridat a opustit prostor co nejrychleji

    snad jediny benefit tehle velkych firem je, ze maji dostatecny rozpocet, aby si pronajaly kulisy, stado emergency aut, a tyhle edge case pro doplneni dat si si vyrobily podle scenaru sami
    E2E4
    E2E4 --- ---
    E2E4: *pokutovat ne poskytovat
    E2E4
    E2E4 --- ---
    QWWERTY: ale Doing so is “not feasible,” according to a Phoenix police spokesperson quoted by trade publication Repairer Driven News earlier this year.

    takže prostě nemají možnost poskytovat autonomní taxi.

    ale jinak mi na tom přijde zajímavé, že pokud je dopravní značení nejednoznačné, a následovat ho by znamenalo přestupek, nejlepší by bylo kdyby se zastavilo, což neudělalo. na tyhle okrajové případy to zjevně není trénovano a z nich budou ty nehody, člověk by si asi v podobné situací poradil lépe.

    tady jsou další zajímavé situace, kdy často ani zastavit není nejlepší - blokovalo by to hasiče.

    Explore: The 55 reports of robot cars interfering with SF firefighters
    https://missionlocal.org/2023/08/cruise-waymo-autonomous-vehicle-robot-taxi-driverless-car-reports-san-francisco/

    nevím jak to vyřešit, takové situace jsou asi moc vzácné na to aby se na nich dala auta natrénovat, možná nějaký failsafe typu když vidím hasiče, zastavím a okamžitě volám indovi. ať převezme řízení pro případ že je potřeba uhnout klidně za cenu porušení předpisů .. ;)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam