• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    QWWERTY
    QWWERTY --- ---
    PES: k tomu dochazi uz ted - https://www.nature.com/articles/d41586-024-02420-7
    viz ze firmy uz jsou ted ochotne platit za pre-AI data, aby meli cisty trenovaci dataset
    PES
    PES --- ---
    QWWERTY: další věc bude, že pokud se ty (de)generativní AI budou pak "učit" s postupem doby i z věcí vychrlených předchozími AI, tak ta "knowledge base" bude opravdu doslova degenerovat...
    QWWERTY
    QWWERTY --- ---
    DRAGON: jenze pokud budes low-level nekvalifikovany pozice automatizovat, tak se da cekat, ze ti poroste nezamestnanost, a eventualne muzeme skoncit ve stredoveke situaci kdy nakonec budou lidi ochotny delat "za misku ryze a strechu nad hlavou". tzn. bych rekl, ze ta otazka co bude "levnejsi", projde asi jeste dost zajimavym vyvojem

    taky jsou docela zajimave uvahy o "nahradime juniorni pozice", protoze pak vznikaji otazky, kde lidi naberou zkusenosti a praxi na budouci senioritu, kdyz nebudou mit kde zacit jako juniori
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    PES: tri nebo ctyri lidi.. no pak ti jaksi utika ta cast s tim slovem "levnejsi"


    OMNIHASH: protoze je to mala ctyrnoha mrtka pro demonstraci kapabilit robota, pod vyzvednout postu si představ cokoliv, co pes-like robot neudela, protoze rozdilne telesne proporce. A tech veci je opravdu hodne.
    PES
    PES --- ---
    KOUDY: ale tři nebo čtyři lidi těch 24/7 pokryjí - jak praví klasik: "lidí je jak sraček"...

    ...ale vážně - tam, kde se prostředí upraví procesu, tak je robotizace možná (to již dnes), ale pak to nebude univerzální (jako člověk) a každá změna procesu = předělávka prostředí. Člověk bude ještě dlouho to nejuniverzálnější co známe...
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    PES: clovek ti nikdy nebude delat 24/7 jako roboticke rameno nebo chatgpt na helpline :)
    PES
    PES --- ---
    TOXICMAN: no je (ve velké míře) "samoopravný", "samoreplikovatelný", (většinou) "snadno nahraditelný"...
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    PES: to fakt nebude :)
    PES
    PES --- ---
    OMNIHASH: tak, bohužel (bohudík?) "nejlevnější a nejuniverzálnější robot" bude nakonec vždy člověk...
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    DRAGON: proč by nedošel? Naprogramovat k tomu psa je úplně stejně složitý, jako toho humanoidního robota... a to neřeším takový věci, jako náchylnost robotů ke kusům trávy v každým z 315 serv a senzorů, nebo to, že mexické zahradník bude stát za rok tolik, jako servis robota po každým sečení.
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    OMNIHASH: jenze robopes ti neposeka travnik nebo nedojde pro postu. Trochu zamenujes dve uplne jiny veci.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    JARMIK: kravina. Dokud bude robot stát tolik, co si platit domovníka na celej život, a nebude umět aspoň to, co ten domovní, nepořídí si ho nikdo jinej, než totalní nadšenec. Robopsi jsou s námi tak 15 let, a zatím sem ho viděl přesně jednou, na Expu v Německu.
    JARMIK
    JARMIK --- ---
    KOUDY: Zatim jsem moc aplikace v reálu na vlastní oči neviděl, jen z doslechu. Známej, co dělá reklamní grafiku, tak řikal, že si s tím myslím dělá nějak pozadí ve Photoshopu.

    Kolega říkal, že jeho IT kámoši si prej reálně nechávají napsat kus kódu a čumí v práci na internet. Prodávám, jak jsou koupil.
    JARMIK
    JARMIK --- ---
    AVATAR: já koukal včera na video, kde o tom laicky spekulovali a došli k tomu, že to třeba umožní outsourcovat další kus prací v domácnosti. Že fyzicky ty věci bude od kurýra přebírat robot, typicky v noci, když není provoz, takže by to mohlo výrazně omezit frikce na poslední míli. Přičemž kurýr bude taky samořiditelnej robot, nebude to zoufalej člověk v zácpě, kterýmu nebere mobil adresát. Robot bude jezdit v noci a bude brát od domácích robotů špinavý prádlo a nad ránem ho pak předá vyžehlený a složený do komínku. Též říkali, že by to mohlo konečně dát ekonomický smysl online prodeji potravin. Spekulovali i o hospodách, ale to mi nesedí, protože by se muselo ohřívat, když by to přivezli v noci.
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    JARMIK: Tak do ja nevim..deseti let chatgpt a jeji iterace a roboti budou znamenat ze skoncej lidi na callcentrech..helpdeskach..skoncej casto nejaky copywriteri..nejspis budou dost ohrozeny juniorni pozice jako junior grafici, pripadne advokatni koncipienti kteri jen pisou nebo kontroluji smlouvy...U robotu to bude hlavne videt v tovarnach. Ony uz i dneska sklady amazonu, rohliku, alzy apod jsou z 90% robotizovane a tohle cislo se bude jeste zvysovat, takze lidi "u pasu" ubude..Blizime se pomalu ale jiste k nejakemu zakladnimu nepodminenemu prijmu.
    AVATAR
    AVATAR --- ---
    JARMIK: z edice Sibyla a jeji vestby :)

    Za deset let se mu podari udelat roboty, kteri budou schopni castecne nahradit lidi v provozu. Porodni bolesti jsou samozrejmosti.

    Cinani v te dobe otevrou prvni ai tovarnu, do ktere jednim koncem poslou material a z druhyho vyleze auto.
    JARMIK
    JARMIK --- ---
    Ohledně těch Elonových robotů:

    - je to fake news, nebo to reálně funguje?
    - jak rychle mu vyfouknou nápad Číňani?
    - která odvětví tahle technologie zničí jako první, která pak a která nakonec? Která odvětví vzniknou?
    KAERO
    KAERO --- ---
    PES: ma tim na mysli, ze kdyz mas superoptimalni podminky, tak se na tech 95 % ucinnosti dostanes. Jenze uz nerika, ze mobil nikdy nepolozis na nabijecku uplne presne, a auto nikdy nezaparkuje dokonale presne, takze ti ta ucinnost pak za beznych podminek casto pada i hluboko pod 70 %. Videl jsem system na nabijeni autobusu, ktery tou civkou v silnici pohyboval trosicku dopredu-dozadu a doleva-doprava, aby byla co nejvic souosa s civkou v autobusu a tak zvysil ucinnost. Ale nakonec se to do provozu nedostalo (pokud vim).
    QWWERTY
    QWWERTY --- ---
    PES: z toho co jsem hledal
    Wired vs wireless charging efficiency for EVs: A comparison
    https://witricity.com/media/blog/what-is-efficiency-how-do-you-measure-it-and-why-should-you-care
    uvadi 88-93% grid to battery efficiency

    https://www.pcmag.com/news/wireless-ev-charging-tests-achieve-breakthrough-96-efficiency
    The coils charged the vehicle with 100kW of power at 96% efficiency, bringing the level of charge up 50% in just 20 minutes.
    (a zrovna Oak Ridge bych asi veril) :)

    patented coil design in 2018. In that experiment, the team saw even better results—120kW of power with 97% efficiency over a 6-inch [15 cm] airgap


    tzn. to vypada, ze by to fakt mohlo byt brzo pouzitelne na consumer levelu :)
    PES
    PES --- ---
    KOUDY: Co tím chce říct? Že tam někde je vždy cívka (i kdyby jako trafo)? Akorát konvenční transformátor anebo airgap indukční nabíjení je ve ztrátách rozdíl nebe a dudy... :-/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam