• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DRAGON: no s těma přístavama to jde v synergii. Každý přístav potenciálně jde použít k vylodění armády, ale ve válce asi to, komu ten přístav patří, nehraje takovou roli: tam se hraje spíš o to, že tam ten přístav je a to celkově nahrává do karet tomu, kdo si věří, že bude mít převahu a bude mít vůbec nějaké jednotky, které by někde chtěl vysadit. (Jsou to ale spíš takové potenciální tahy na šachovnici, které nikdo nikdy ani doopravdy nezahraje)

    Čína buduje přístav v jižní Americe asi i z čistě praktického hlediska: kapacita Panamského průplavu nestačí a stávající námořní trasy z Asie do Jižní Ameriky vedou doslova kolem světa (obě dvě, jedna z jedné strany a druhá z druhé). Než se na tím budeme pohoršovat, tak si musíme uvědomit, že přesně stejný námořní přístav i s dodávkou prefabrikovaných, předem smontovaných jeřábů dopravených po moři Čína nedávno

    Já jsem velký kritik rostoucího čínského vlivu, což o to. Ale nějaké jeho části se minimálně dalších několik desetiletí nevyhneme: stejně jako se teď divíme, co vlastně napáchalo 50 let dovozu ropy z arabského světa a nebo Ruska, tak se za 50 let budeme divit, kam jsme se dostali díky dovozu s Čínou, ale na nulu se ten vliv asi snížit nepodaří. (V mém oboru: domácí wi-fi routery TP-Link za posledních 5 let svojí kvalitou převálcovaly cokoliv značkového, co se lidem případně dalo doporučit ještě před 5-10 lety, pokud chtěli zaplatit třeba 3-4x tolik... dnes jim to ani doporučovat smysl nemá a cena je pořád nízká a ponechává prostor pro marži obchodníka/ajťáka... dobře, můžeme náročnějším klientům tlačit Unify, kde to centrálně spravujeme my a ne čínská tajná služba, ale nedováží se nakonec ty krabice taky z Číny? i když to je západní brand...)

    Myslím to přesáhlo rámec tohoto klubu #offtopic
    PES
    PES --- ---
    DRAGON: ale tak jako tak o to více by mělo lidi štvát, ze i tady jsou snahy o "kill switch" do aut (i spalovacích)...
    ...konec konců proč takový tlak na eCall, že? Tam je to možnost de-facto po jediném upgrade firmware vozu (možná ani to ne a už je to ready-for-use , jen ještě nebyla protlačena legislativa, neb lidi by se mohli stále ještě postavit na zadní a těch off-line aut je stále ještě moc).

    Podobně měla teď zájem Police o vyvinutí kill switche prý proti silničním šílencům (že jich je tolik, ale jako důvod nacpat to do legislativy jako povinné vybavení by se to určitě líbilo)...
    PES
    PES --- ---
    DRAGON: obojí (proč by "za jedny peníze" neměly výhodné "dual use") :-(
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    XCHAOS: no víc bych věřil Tesle nez čínskýmu výrobci, to se na mě nezlob. Call me paranoid, ale fakt by me zajimalo, jestli je čínský skupování všemožných přístavů po světě čistě business vychytávka nebo i vojensky strategická..
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: nepochopí, dokud jednou "pořádně nezhasnou"
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: Může, stejně jako cokoli "smart" a "connected"...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: ano. (A Tesla kill packet dostat nemůže, podle tebe? :-) V podstatě celá snaha udržet si hardware pod kontrolou nasazením open source software se teď po těch 30 letech snad konečně začne jevit v jiném světle... až lidi pochopí, že jde i o jejich elekotromobily a domácí elektrárny...
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: no v případě konfliktu nemusíš stihnout izolovat komunikaci dřív, než od soudruhů dojde minimálně "kill-packet" (a ten to nemusí vypnout okamžitě, ale může odstartovat "odpočet ke zkáze", kdy už pak izolace komunikace nepomůže)...

    Prostě nikdy nelze být dostatečně paranoidní :-/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: v podstatě ano, já vím, že je to špatně. Ale já si nejdřív potřeboval hrát s invertorem, který za tu cenu nabízí něco, na co by od Victronu byla potřeba celá řada modrých krabiček za daleko víc peněz (a dle konzultanta s nižší účinností). V podstatě, abychom tu zůstali ontopic - hraju si s čínským klonem Powerwallu, dá se říct (jediným externím komponentem je LiFePO baterie, to je druhá velká nástěnná krabice, jinak jde o integrovaný invertor s MPPT). Samozřejmě, představa, že čínští výrobci na dálku ovládají naší mikroenergetiku, kterou instalujeme v první řadě právě jako zálohy pro případ nějakého blackoutu, např. za války, je dost nepříjemná. Čistě teoreticky tu jednotku jde provozovat i offline, bez připojení k Internetu, ale stejně bych se docela bál...
    PES
    PES --- ---
    Já na tohle narazil ve firmách u kamer jako Dahua či Hikvision, ty šupem do separátního segmentu sítě a striktní pravidla firewallu pro přístup (vzdáleně lidi stejně musí do VPN) a nic "venkem" či cloudem)
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: Jo, to je špatně, logiku soláru nemá mít nikdo mimo tu výrobnu... proto žádný cloud, ale lokální HW a SW (bez CN)...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DRAGON: s tím softwarem je specifická kauza Huawei, protože jde o páteřní switche: provoz páteřních switchů už doslova nejde přes nic dalšího (nebo skoro nic dalšího), takže když si tam výrobce vloží nějaké vlastní packety navíc, tak prostě nemáš jak vůbec zanalyzovat: i běžné metody analýzy provozu v sítích setkávají, pokud se ti ten páteřní prvek rozhodne určitý typ provozu neposlat.

    U spotřební elektroniky přeci jen komunikuješ po nějaké další síti a nějaká snaha donášet by byla nápadná. Ke špionáži slouží spíš aplikace jako TikTok.

    Sice souhlasím, že mít se na pozoru před technologickým vzestupem Číny je moudré - ostatně, já si hraju se solární elektrárnou čínské výroby, která ale hlásí veškeré statistiky provozu přes čínský cloud a logiku toho, v jakém režimu provozu se vlastně rozhodne nacházet (např že se se rozhodne dobít si na podzim či v zimě baterku ze sítě, apod.) si lze pouze domýšlet.

    Na druhou stranu, zrovna zprávy o SW aktualizacích Tesly a o tom, jak je v těch autech všech SW definované, mi nějak nenaplňují optimismem, že zrovna tohle je to, jak bych to celé chtěl mít udělaný. Podle mě je EU dost velký trh na to, aby si dokázala vynutit takové regulace, které dokáží invazi cizích výrobců zkrotit. Např. je důležité, aby elektromobily jak od Tesly, tak dovezené z Číny, byly na evropské půdě opravitelné v evropských servisních centrech, aby přiměřené množství komponent bylo standartizovaných, apod.

    Evropský bojkot hranatého Cybertrucku a levných čínských miniaut má v podstatě dost odlišné důvody, ale mělo by to sloužit k nějakému nátlaku na evropské automobilky: pokud nedokáží v nějakém časovém limitu nabídnout srovnatelný produkt, tak budou dovozní cla zrušena. Toto ale není reálné, to si radši automobilová lobby založí vlastní politické strany, aby obrátily EU vzhůru nohama a vyhlásily si vlastní ochranářskou politiku po vzoru Trumpa (tedy selektivní cla na to, co se hodí... co je nám do převálcování trhu se spotřební elektronikou, naše spalovací motory si rozvracet nedáme)
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    SUMAC: o tom přesně píšu, chápu že jsou součástky vyráběný v Číně a že si jejich výrobu nechá zaplatit, ale aspoň dělám to, že nekoupím celej čínskej produkt + ta bezpečnostní rizika. Jestli nechápeš ten rozdíl, pak už vážně nemám, jak lépe bych to vysvětlil.
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    Ta debata už tu byla několikrát. Nehodlam podporovat Čínu napřímo kupováním jejich produktů. V Tesle mi přímo nehrozi, že by v ni byl čínskej spyware, VW to samé. Čínské produkty jsou spojovány s bezpečnostními riziky a sledovacím software, navíc když koupím čínský auto, rovnou ty prachy jdou Číně, když koupim Taycana nebo Enyaqa, tak nic Číně nejde (ano, chapu ze se cipy vyrabej na Taiwanu nebo to montujou někde v Asii ale o to mi nejde, jde mi o yo kam primarne ty prachy jdou za prodej).
    Když koupite čínský EV, tak tím přímo podporujete jejich režim. A ja to dělat nebudu. Vám je to jedno, mně ne.
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    XCHAOS: jo me fascinuje ten morální imperativ na jednu stranu odmítat kategoricky čínský auta, ale zároveň mít 75% věci v baráku made in china, jezdit elektro autem co má baterky z lithia z Číny, hliníkové plechy z Číny, hořcikove odlitky Číny a chasis z oceli taky z Číny.. to je ok pac to sice stojí 4x víc nez BYD ale je to EU značka montovaná někde v Turecku :))
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    XCHAOS: To ze material je drazsi nez hotovy vyrobek je pravda. Pricinou je ale retezec marzi na ty materialy a oligopolni chovani tech hracu na trhu, ne kvuli levne cinske praci jako takove.

    Mam reference i od lidi co maji skutecne byznysy, ale sam mam vtipnou prihodu. Pred par lety jsem uvazoval o nejakem projektu. Chtel jsem se podivat na to kolik stoji drevo-plastovy granulat pouzivany mimojine na vyrobu terasovych "prken". V EU ten material byl cenove absolutne mimo misu a nejlepsi co jsem tehdy nasel byl nejaky vyrobce pres alibabu. Kdybych koupil cely lodni kontejner a vyzvedl si ho v Hamburku (bez dopravy do CR) tak cena vychazela tak, ze koupit si v OBI ty drevo-plastova prkna a namlejt je na mlynku by bylo levnejsi.
    PES
    PES --- ---
    Btw. kdo bude dnes ponocovat k půlnoci? ;-)))
    PES
    PES --- ---
    #perlicka

    První policejní Tesla v Česku, dostanou ji strážníci v Táboře - Cnews.cz
    https://www.cnews.cz/clanky/prvni-policejni-tesla-v-cesku-dostanou-ji-straznici-v-tabore/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DRAGON: skutečně, hrozně podceňuješ, kolik toho, co je navenek brandovaného jako západní, je ve skutečnosti vyrobeno v Číně. na závěr svojí letošní dálkově solárně poháněné cesty jsem se stavil u kamaráda ve Švýcarsku, co tam pracuje v rodinné fabrice na elektrokola. Stejně už osazují rámy, svařované v Číně. Za cenu hotového výrobku už nejde v ČR sehnat ani materiál.. a teď s představ, jak je to dál na Západě. A ano, i tak v té továrně zaměstnávají přistěhovalce: ani když si připlatíš za značkový produkt, tak to pořád nepokryje náklady na západní pracovní sílu (a ta na oplátku z té mzdy nepokryje svoje životní náklady).

    To, co předvedl ve své podnikatelské kariéře Elon, je vlastně obrovský učebnicový příklad toho, co je na ekonomice špatně: abys cokoliv mohl dělat, musíš být součástí nějaké spekulativní bubliny. Pokrýt náklady je těžší a těžší, Elon hraje především obrovské divadlo pro investory a snaží se to snížení nákladů a úspory z rozsahu demonstrovat a tím všechny ty investice zdůvodňovat, v praxi si ale netroufá Čínu naštvat, protože bez spolupráce s nimi by se mu to zřejmě taky nedařilo.

    Elekromobilům jsem fandil od dětství, vypadají jako logické řešení spousty civilizačních problémů... ale to, že pokud chceme elektromobily, tak je má vyrábět jediný globální monopolní brand, to je obrovské meh. Je to obrovským způsobem protitržní.
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    DRAGON: jo jasně Čínu prostě ne ale Teslu z Shangaje ano. OK. Nebo VW z Ujgurska. To nevadí pac to je sice dělaný ve stejné otrockych podmínkách stejnou forced labour ale patří tp nám a ne komunistům z CLR
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam