• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    Oběžník pana ředitele:
    Existuje tu klub [Twitter - rychloblogy] ... kdo chce každodenně debatovat o této síti, postovat třeskutě vtipná meme, doporučuju se přesunout tam, tady nechám fakt minimum.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: mám zde na NYXu svůj stálý okruh "příznivců", ale přijde mi ale hloupý si kvůli tomu pořizovat prémiovku... navíc si člověk nepomůže, i po double ignore se vynoří minuskující mulťáky a tak. Některé věci, když obsahují vysloveně chybné informace, si minus zaslouží - ale pak by si taky zasloužily odpověď a objasnění.

    Zrovna o s tou rotací Starshipu mi zajímá, objevil jsem tu zmínku jen na jednom místě, jen tak nonšalantně hozenou jako samozřejmost, takže nevím, jestli to je pravda. Rotaci kolem osy lze případně vyvolat i pomocí gyroskopů (i když nevím, jestli je plán jimi Starship vybavit) a elektřina je kosmu "zadarmo", z hlediska celkové hmotnosti, a ono uvést sto tun do dopředného pohybu, jenom aby se vytvořila hladina v nádrži nad několika zbylými tunami paliva, by zřejmě bylo docela plýtvání.

    Jestli něco bude opravdové technologické tajemství SpaceX, tak to budou právě opakované zážehy takhle celkově těžkého kryogenního stupně v kosmu. Celé to drama okolo hot stagingu bylo vlastně o tomhle, hot staging je "ruský" trik, jak udržet při letu po balistické dráze, tedy fakticky ve stavu beztíže, hladinu v nádržích - neustále držet raketu ve zrychlení. Americký trik jsou "ullage motors", ale ty samozřejmě musí být tím silnější (nebo hořet delší dobu), čím je konstrukce stupně těžší (bez toho zbytku paliva, které logicky jediné se během toho usazování nehýbe).

    Zejména zážeh plně dotankované Starship před TMI a TLI určitě půjde z hlavních nádrží a ne z header tanks. Usazení paliva rotací mi ale nejde dohromady s tím, že dolní tvar nádrže má tvar trychtýře... pokud by měla fungovat rotace, musel by to být ten trychtýř obráceně a sacích otvorů by muselo být více, menších a po obvodu... proto mi ta zmínka zaujala. Teoreticky by teda "ullage burn" mohli provést z header tanks jedním motorem na nízký tah (to je asi to, co teď demonstrují na té oběžné dráze) a teprve když se palivo v hlavní nádrži usadí, tak nahodit všechny motory/plný tah. Jenže zase je otázka, na kolik "ullage burns" jim vydrží palivo v header nádrži, než se udělá příliš velká bublina i v ní (není náhodou tvar a umístění header tanků na posledních obrázcích trochu jiný, než byl u testovacích prototypů? zkusím pogooglit)

    No, je to trochu raketová věda :-)
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: hmm, kdo Ti ty minuska sází???
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    hmm, na tohle jsem narazil poprvé: Starship is planning to use a fairly simple one. It slowly spins before igniting the engines.

    Hmm, to by ale znamenalo sací otvor někde na boku nádrže, místo na dně? Trik s rotací se nezdá být úplně mimo... ale schéma trubek v lodi tomu neodpovídá...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: testování je testování. Testovat ne-zcela otestovaný motor, na něčem co je mission critical, je docela riskantní a může to být důvodem, proč FAA váhá. Ono totiž to, že se to palivo v nádržích nějak srovná, v tom stavu beztíže, není nic samozřejmého. A v těch header tancích moc velká rezerva na přistání i deorbit asi nebude... totiž, ono je docela dobře možné, že ten deorbit pomocí zbytků paliva v hlavní nádrži ani vyřešený nemaj. Nebo teprve testují verzi s většími header tanky. Teoreticky bys pro každý další opakovaný zážeh ve stavu beztíže potřeboval další natlakovaný header tank bez hladiny... v počátcích kosmonautiky byl opakovaný zážeh motoru posledního stupně vyšší dívčí a docela se kolem toho dělalo haló, když se to náhodou povedlo...
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: tak ten byl dobrej, ten jsi si měl schovat na Apríla ;-)))
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: třeba Ti někdo jen chtěl naznačit, že by to byla redundantní zátěž náchylná k vlastním druhům selhání... prostě proti principům KISS ;-)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: no hlavně ty termíny zpátečních letenek z Marsu... "volná místa budou už za 2 roky.... když si teď zaplatíte předem" :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Super... aktivisti se tu budou pošťuchovat s elonisty, a jen já dostanu od všech svorně minuska za to, že by možná nebylo od věci, kdyby testovací Starship měla záložní možnost deorbitnout se mimo obydlená území :-/ Nyx at its best...
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: ale ještě mu nevládne, takže jakoby se zatím nestalo ;-)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: no, on si koupil ostrov jménem Mars :-)
    PES
    PES --- ---
    KAERO: a proto si měl Elon koupit nějaký svůj vlastní ostrov, vyhlásit vlastní stát a být takový "svůj" Dr.No ;-)))
    KAERO
    KAERO --- ---
    PES: necti mezi radky kde neni treba. Jen jsem tvrdil ze FAA je moc pomala na vyvojovou rychlost SpaceX. Naopak si umim predstavit, jaky opruz musi takove povolovani startu byt, pricemz firma tlaci z jedne strany a aktivisti z druhe.
    PES
    PES --- ---
    KAERO: jak by bez těch agentur bylo na světě krásně, každý by si mohl vypouštět kde co, sice by občas něco spadlo někomu na dvorek (jako teď třeba to mezikruží v Keni nebo kde to bylo) a vývoj by šel kupředu mílovými krok... ;-))) #IRONIE
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: až tak? no, FAA asi chce mít jistotu, že něco tak velkého jako Starship dokážou spolehlivě a předvídatelně deorbitnout, proto asi ty opakované demonstrace zážehu motoru v kosmu, no. No... certifikace takovéhohle monstra je šíleně drahá. Možná kdyby měli na palubě (i jako užitečné zatížení) záložní, konvenčnější pohonný systém, který to dokáže spolehlivě deorbitnout v případě selhání hlavního pohonu, který je stále poněkud experimentální, tak by to povolení dostali snáze...
    KAERO
    KAERO --- ---
    XCHAOS: tak mel jsem za to ze problem je mimojine v tom ze dostali povoleni na dalsi lety jen se stejnymi parametry, takze jedine co muzou hned ted delat je zkouset dalsi vyvojove varianty starshsip, ale nemuzou pokrocit na treba orbitalni lety, protoze FAA je na spacex moc pomala.
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    ALCATOR: zjevně jai mezi těmi všemi fucking car and rockets nechyt, o co mu především šlo. Rekl to hned na začátku a dle mého názoru to tak dopadne.
    QWWERTY
    QWWERTY --- ---
    XCHAOS: btw uvaha nad Muskovo self-radicalization patternem a proc ho posledni roky najednou vidime okolo far-right skupinek vic nez okolo techniky :/
    thread: https://bsky.app/profile/chadloder.bsky.social/post/3lepmahd7t22n
    screencap: https://imgur.com/gallery/untitled-2fUhamX
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ALCATOR: no ale to je právě to: dokud propagoval elektromobily a vícenásobně použitelné rakety, fandil mu ledaskdo a častěji různí liberálové, než alt right, kteří ho v té době často vůbec neznali. Vůbec netlačil obvyklou konspirační agendu typu climate denial, apod. Jenže právě: co mají elektromobily a rakety společného s AfD?

    PES: eh, Star Trek.. nejméně hard sci-fi, která se kdy tvářila jako hard sci-fi :-) Nevím, jestli jsou horší trekkies nebo plochozemci, většina plochozemců si podle mě tu srandu aspoň dělá vědomě :-) Ale jako holky v kombinezách, jasně...
    ALCATOR
    ALCATOR --- ---
    DRAGON: Ne, neřekl to dobře. Důvod, proč má Musk všechny ty prachy, je právě ten, že svou velkou hubou (a možná též drajvem) propaguje "fucking rockets" a "fucking cars". Kdyby tyhle věci nedělal, tak ty prachy mít nebude a nebude mít, čím lidem pomoct.
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: to víš, to je skoro analogické jako hry na hrdiny apod., i Matička Příroda má určitý počet "bodů" a ty nějak musí rozdělit, takže když dá třeba na tu fyziku, nebude mít dost na jiné ;-)))

    Jinak kdybych měl OMNImu ještě zrevidovat jeho post (s přihlédnutím, že si půjčuje ze StarTrek univerza ;-)), tak warp se píše s W a také tam obecně platila nějaká logaritmická stupnice, kdy Warp 10 byla vlastně nekonečná (a nedosažitelná) rychlost, ne? (jasně, Voyager, tam to samo v kluzáku nějak dosáhli, ale pak je museli dávat dohromady z nějaké post-humanní vývojové formy ;-)).
    A tak minimálně ve filmovém restartu museli zavést obezličku a-la transwarp či tak něco - i když to pak dost bouralo jakoukoliv logiku, jako by v ST samozřejmě nějaká skálopevně byla ;-) , že když se dalo transwarpovat a vůbec transportovat dokonce i na loď letící warpem, tak proč vlastně ještě používali tak zastaralé způsoby přesunů (Trekkies jistě doplní/opraví/popraví :-)))

    (To jen takový ranní off-topic.)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jak vidí Elona japonská média... IMHO trochu vážnější otázka, než jen "koupil Twitter a exhibuje", patří to sem:
    Musk projects his hard-right influence in Europe - The Japan Times
    https://www.japantimes.co.jp/news/2025/01/04/world/politics/musk-rightwing-influence-europe/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam