• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: mám zde na NYXu svůj stálý okruh "příznivců", ale přijde mi ale hloupý si kvůli tomu pořizovat prémiovku... navíc si člověk nepomůže, i po double ignore se vynoří minuskující mulťáky a tak. Některé věci, když obsahují vysloveně chybné informace, si minus zaslouží - ale pak by si taky zasloužily odpověď a objasnění.

    Zrovna o s tou rotací Starshipu mi zajímá, objevil jsem tu zmínku jen na jednom místě, jen tak nonšalantně hozenou jako samozřejmost, takže nevím, jestli to je pravda. Rotaci kolem osy lze případně vyvolat i pomocí gyroskopů (i když nevím, jestli je plán jimi Starship vybavit) a elektřina je kosmu "zadarmo", z hlediska celkové hmotnosti, a ono uvést sto tun do dopředného pohybu, jenom aby se vytvořila hladina v nádrži nad několika zbylými tunami paliva, by zřejmě bylo docela plýtvání.

    Jestli něco bude opravdové technologické tajemství SpaceX, tak to budou právě opakované zážehy takhle celkově těžkého kryogenního stupně v kosmu. Celé to drama okolo hot stagingu bylo vlastně o tomhle, hot staging je "ruský" trik, jak udržet při letu po balistické dráze, tedy fakticky ve stavu beztíže, hladinu v nádržích - neustále držet raketu ve zrychlení. Americký trik jsou "ullage motors", ale ty samozřejmě musí být tím silnější (nebo hořet delší dobu), čím je konstrukce stupně těžší (bez toho zbytku paliva, které logicky jediné se během toho usazování nehýbe).

    Zejména zážeh plně dotankované Starship před TMI a TLI určitě půjde z hlavních nádrží a ne z header tanks. Usazení paliva rotací mi ale nejde dohromady s tím, že dolní tvar nádrže má tvar trychtýře... pokud by měla fungovat rotace, musel by to být ten trychtýř obráceně a sacích otvorů by muselo být více, menších a po obvodu... proto mi ta zmínka zaujala. Teoreticky by teda "ullage burn" mohli provést z header tanks jedním motorem na nízký tah (to je asi to, co teď demonstrují na té oběžné dráze) a teprve když se palivo v hlavní nádrži usadí, tak nahodit všechny motory/plný tah. Jenže zase je otázka, na kolik "ullage burns" jim vydrží palivo v header nádrži, než se udělá příliš velká bublina i v ní (není náhodou tvar a umístění header tanků na posledních obrázcích trochu jiný, než byl u testovacích prototypů? zkusím pogooglit)

    No, je to trochu raketová věda :-)
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    TRANCEWARP: Treba ne, kdo vi.
    TRANCEWARP
    TRANCEWARP --- ---
    MAKROUSEK: Takze typek rika, ze se mi moje Trojka brzo vysere, protoze ji mam patej rok a zhebne mi ten drive. No to jste me nepotesil pane kolego...
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    @ShanaDiez
    One of the most common things that people ask me about is “what is new on the next rocket”. Starship flight 7 has a huge number of improvements, particularly on the ship outlined in this post.

    While just weeks between flights the Starship design, build, and integration teams have been working on this upgrade for over a year and it’s worth congratulating them and cheering them on as we work on the final verification items to getting this ship ready to fly.

    Very excited to take this one for a test flight!
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    Jsou lidi, co hackujou Tesly a pak je flashujou vzdalene. Respect.

    Facebook
    https://www.facebook.com/share/r/1BsVDbT9hw/
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    SEJDA: na Dragonu letela 2x i Peggy Whitson.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    SEJDA: tak jsem to prepocital BO mela 50 pasazeru celkem, a Jeff letel jenom jednou, takze 3 jini leteli dvakrat (z toho jeden postarsi manzelsky par)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    DZODZO: AIcko ma stare informace, BO podle mne vynesla 47 jednotlivcu, 3 opakove (jako napriklad Jeffa Bezose). Za to SpaceX mela uz 15 letu k ISS, dvakrat po dvou, ostatni po 4, a 6 soukromych misi, po ctyrech. Nejcastejsim astronautem SpaceX uz asi bude Jarred Isaacman :) (Musk neletel ani jednou).
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    DZODZO: to bylo k tomu vcerejsimu "kdo vynesl vice tun". Technicky, pokud by Blue Origin vozila vice obeznich lidi, tak by mozna vyvezla vice "tun" pilotu :D
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    TRANCEWARP: exosfera uz neni atmosfera, ale je takove temer vakuum stale naprosto dominantne ovlivnovane Zemi, jeste do nizke exosfery zasahuje treba magneticke pole Zeme.
    TRANCEWARP
    TRANCEWARP --- ---
    DZODZO: ty si taky sumar :)
    atmosfera je prave dost daleko, proto taky treba brzdi vetsinu satelitu a musis jim davat boost
    uprimne moc nechapu tohleto deleni na to jak vysoko sis povyskocil od povrchu, je to jedno
    na cem zalezi je, zda mas orbiral velocity nebo ne. Protoze pokud mas, musis resit mnohem slozitejsi problem a to je pravej vesmir, ne hop do sto kilaku vysoko umistenyho "balonu", kterej tam vydrzi minutu, mozna nekolik a spadne
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    myslel som to ako orbital/suborbital, tu nejaky sumar z AIcka

    Company/Program
    Spacecraft
    Type of Flight
    Number of Individuals Launched
    Notable Missions
    SpaceX
    Dragon
    Orbital
    53
    Inspiration4, Ax-1, Demo-2
    Blue Origin
    New Shepard
    Suborbital
    43
    NS-16, NS-18
    Virgin Galactic
    SpaceShipTwo
    Suborbital
    30
    Galactic 06, Galactic 07
    Boeing
    Starliner
    Orbital
    2
    CFT (Crew Flight Test)
    NASA (with SpaceX)
    Dragon
    Orbital
    23
    Crew-1, Crew-2, Crew-3, etc.
    NASA (with Boeing)
    Starliner
    Orbital
    0
    -
    NASA (Space Shuttle)
    Various Orbiters
    Orbital
    355
    STS-1, STS-51-L, STS-107
    TRANCEWARP
    TRANCEWARP --- ---
    DZODZO: Atmosfera Zeme dosahuje 10000 km, takze tam nekoho zatim AFAIK dovezla jen NASA a i to je dekady v minulosti
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SEJDA: mimo atmosferu zeme vychadza lepsie jak na orbit, ale hej jabka a hrusky ved :)))
    NYIBELUNGER
    NYIBELUNGER --- ---
    QWWERTY: já mám vlastní úvahu o jeho názorovém shiftu v kontextu užívání ketaminu, kdy (zde spekuluju úplně bez důkazů) bych řekl. že mechanismus umožňující terapeutické působení psychedelik lze (plánovaně, ale i neplánovaně) využít k změně postojů dotyčné osoby, pokud by byla pod vlivem těchto látek konzistentně vystavována názorům z jedné strany.

    Psychedelics reopen the social reward learning critical period
    Psychedelics reopen the social reward learning critical period | Nature
    https://www.nature.com/articles/s41586-023-06204-3
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    Jinak, kdyz tak milujete srovnavani jablek s hruskami:
    SpaceX uz vynesla snad 100 lidi mimo atmosferu Zeme, do volneho prostoru
    Blue Origin 60 :))
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: hmm, kdo Ti ty minuska sází???
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    hmm, na tohle jsem narazil poprvé: Starship is planning to use a fairly simple one. It slowly spins before igniting the engines.

    Hmm, to by ale znamenalo sací otvor někde na boku nádrže, místo na dně? Trik s rotací se nezdá být úplně mimo... ale schéma trubek v lodi tomu neodpovídá...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: testování je testování. Testovat ne-zcela otestovaný motor, na něčem co je mission critical, je docela riskantní a může to být důvodem, proč FAA váhá. Ono totiž to, že se to palivo v nádržích nějak srovná, v tom stavu beztíže, není nic samozřejmého. A v těch header tancích moc velká rezerva na přistání i deorbit asi nebude... totiž, ono je docela dobře možné, že ten deorbit pomocí zbytků paliva v hlavní nádrži ani vyřešený nemaj. Nebo teprve testují verzi s většími header tanky. Teoreticky bys pro každý další opakovaný zážeh ve stavu beztíže potřeboval další natlakovaný header tank bez hladiny... v počátcích kosmonautiky byl opakovaný zážeh motoru posledního stupně vyšší dívčí a docela se kolem toho dělalo haló, když se to náhodou povedlo...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam