• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: jako příklon Elona k populismu, který tlačí fosilní lobby, je nečekaný plot twist. Je to asi jako když hippie rockové hvězdy 60.let začaly v 70.letech být brutálně na peníze, nebo tak něco. Vlastně je to ještě daleko horší, protože to jde o víc, ale atributy jsou stejné: místo prodejů gramodesek sociální sítě, místo hlasitových stadionových koncertů hlasité pompézní starty raket... Elon má rád Stopařova průvodce, možná měl Starbase pojmenovat spíš Postižená oblast :-)
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    PER2: Je to tak. Ian Plummer si mysli neco jineho a na prodejich se to zatim taky uplne neprojevuje..tak uvidime za par let.
    PES
    PES --- ---
    JONY: alespoň si ti "tři z deseti" (
    XCHAOS ) budou moci koupit pořádný "petrolhead" na protest proti tomu jak se jim EM teď nelíbí ;-)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: eh, copy+paste strojového překladu nadpisu, sorry
    JONY
    JONY --- ---
    Elektomobily komplikují hašení v LA. Těm co v troskách baráku hoří "teslička" si prostě musí počkat (a s nimi i sousedé).

    Bloomberg - Are you a robot?
    https://www.bloomberg.com/news/articles/2025-01-17/burning-teslas-add-to-toxic-mix-of-cocktails-delaying-la-return
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: místo "jak" má být "jaký", ne? Aby to dávalo smysl...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    https://www.ad.nl/auto/drie-op-de-tien-tesla-rijders-willen-van-auto-af-door-musk-als-ik-had-geweten-hoe-hij-nu-is-had-ik-nooit-tesla-genomen~a9bae85b/
    Tři z deseti řidičů Tesly se chtějí zbavit vozů od Muska: „Kdybych věděl, jak je teď, nikdy bych si nevzal Teslu.“
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MAWERICK: no, ono je to jediný možný. Raketa je objekt, který musí držet pohromadě hlavně vůči tahu motorů, ale ve všech ostatních směrech je to v podstatě takové prázdná plechovka od piva, tenoučký válec plechu. Musí to tak být, aby to nebylo přehnaně těžké. Jiné než vertikální přistání skoro nedává smysl a to zachycení je relativně chytrý krok, což o to, protože šetří i váhu nohou. Raketa plná paliva by za horní okraj viset nezvládla, ale prázdná ano. Není to úplně blbě vymyšlené, jen jsou tam zásadní konstrukční chyby.

    Problém je, že druhé stupně raket, zejména pokud dosahují až na oběžnou dráhu, jsou prostě jako objekty k vícenásobnému použití nejsložitější. Já osobně kroutím hlavou nad tím kruhovým průřezem (válcem). Tepelný štít z boku je jediná reálná možnost, o tom žádná. Problém je, že kruhový boční průřez návratových těles byl zavržen už v 60tých letech. Jediná pilotovaná loď s takovým průřezem byl Vostok/Voschod a i Rusové od toho ustoupili. Evolučně se prosadil zvonovitý či kuželovitý průřez. Prostě to nějak vytvoří správný tvar té rázový vlny, nebo tak něco. A protažení do délky místo osové symetrie nic nemění na tom, jak to obtékání funguje. 2.stupeň Starship by v první řadě měl mít zvonovitý, ne kruhový průřez, což by kupodivu i zmenšilo tu dlaždičkovanou plochu, bohužel by to při stejné hmotnosti zmenšilo i kapacitu nádrží. Ale první náčrty Interplanetary Transport System tak trochu vypadaly... a mělo to svůj důvod - inženýři, kteří ty původní návrhy dělali, určitě nebyli idioti.

    Kosmonautika místy... je raketová věda, no. Spousta Elonových nápadů je dobrá, například elektrické aktuátory místo hydrauliky. To dává smysl, v 60tých letech neexistovaly lithiové baterie a silové elektromotory by u rakety byly šílený luxus (ovšem Staturn V s sebou zase vláčel obří, jednorázově využitý počítač... protože jeho vývoj začal 10 let předtím a miniaturní počítač na bázi čipů byl jen v Apollu a LM...). Jenže na rozdíl od pokroků v elektronice, hypersonická plasma obtéká objekt vstupující do atmosféry tak nějak pořád stejně, jako v 60tých letech. Elon maximálně udělá efektnější realtime video a odvysílá ho přes Starlink (úlet), ale na základních fyzikálních principech nemůže změnit nic. Ostatně, taky velmi rychle revertnul od extravagantních nápadů k okopírování dlaždiček STS... nerezové křídlaté reentry bylo kdysi plánované pro křídlatou verzi rakety Atlas, ale z dobrých důvodů samozřejmě nebylo nikdo realizováno... protože to prostě nejde.

    Současně tahle kritika bere v úvahu, že Starship už vlastně 2x úspěšně měkce přistála na hladině a reentry přežila (netušíme ale nic o skutečné nosnosti těch verzí ani v jakém stavu lodě s prohořelými aeroplácačkami byly a jestli by opravdu šly znovu použít...). Jako úplně mimo to celé není, ale obrovský podíl celkové hmotnosti po dosažení LEO určitě představují ta kormidla a zdvojené nádrže a aktuátory a všechen ten nerez polepený dlaždičkama a i když to vypadá impozantně, tak skutečnou nosnost neznáme (akorát to zvětšují a zvětšují... proč asi...)
    PES
    PES --- ---
    MAWERICK: jakou ta konstrukce asi má strukturální pevnost vhodnou pro "plácnutí s sebou na bok", podle všeho ve vertikální ose to vydrží víc...
    MAWERICK
    MAWERICK --- ---
    Na druhou stranu i pristavat se Starship vertikálně (vlastně pristavat s ní jako s celkem) je taky imho úplně zbytečný a zavádí to do toho spoustu dalších komplikací
    MAWERICK
    MAWERICK --- ---
    PES: Jako... Možná. Na druhou stranu je měsíc "přirozena brána do zbytku soustavy" a celej ten systém 8 - 10 tankování na LEO na jeden let na mars a podobně mi přijdou... Přinejmenším zbytečně komplikované.
    Z měsíce je to všechno jednodušší...
    A když budou první tam tak budou nejspíš první i na Marsu...
    PES
    PES --- ---
    MAWERICK: možná, že na Měsíci bude za chvíli kde kdo (myšleno mimo automatů) a on (EM) chce Mars (kam se dostat bude mnohem těžší = větší filtr konkurentů)...
    MAWERICK
    MAWERICK --- ---
    Proč se vlastně EM tak "vehementně" vyhýbá měsíci i když je prakticky po všech stránkách (asi kromě cool faktoru) lepší cíl než mars?
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: cywe, ty dělaj to, co vymejší Elon, ne co vymejšlím já. A kdyby chtěli radit, rád poradím i na dálku, jen bych na té variantě Superheavy co navrhuju chtěl svoje logo :-) (a ještě by se musely koupit motory od ULA nebo Blue Origin, což by asi Elon či jeho investoři nesli nelibě)
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: tak kdy se stěhuješ do StarBase mezi inženýry SpaceX ??? ;-)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: já mám pocit, že jsem odepisoval, ale buď jsem to neodkliknul, nebo to někdo smazal. Unifikace dlaždiček jistě snižuje náklady (ale taky není úplná), ale stejně to nevidím na moc rychlý turnaround, pokud to po každém přistání budou muset záplatovat. No, uvidíme. Já svoje řešení navrhl... výhoda Starship bude až při aerobrakingu na Marsu, do té doby to má tolik nevýhod, že by se měli inspirovat Neutronem od RocketLab, přidat k Superheavy otevírací Bond-style fairing/zobák a do něj nainstalovat pro každou misi ultralehký expendable kyslíkovodíkový horní stupeň s balooning tanks a oporou pro užitečné zatížení během startu (před natankováním nádrží) přes ten (nerezový) reusable fairing. ČÍmž by dosáhli obrovského zlomku užitečného zatížení oproti Starship... určitě přes 200t na LEO a klidně 70t pro TLI bez dotankování... takže by si vystačili s daleko méně starty, celkově.
    AVATAR
    AVATAR --- ---
    XCHAOS: trollolog, to je dobry :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam