MAWERICK: no, ono je to jediný možný. Raketa je objekt, který musí držet pohromadě hlavně vůči tahu motorů, ale ve všech ostatních směrech je to v podstatě takové prázdná plechovka od piva, tenoučký válec plechu. Musí to tak být, aby to nebylo přehnaně těžké. Jiné než vertikální přistání skoro nedává smysl a to zachycení je relativně chytrý krok, což o to, protože šetří i váhu nohou. Raketa plná paliva by za horní okraj viset nezvládla, ale prázdná ano. Není to úplně blbě vymyšlené, jen jsou tam zásadní konstrukční chyby.
Problém je, že druhé stupně raket, zejména pokud dosahují až na oběžnou dráhu, jsou prostě jako objekty k vícenásobnému použití nejsložitější. Já osobně kroutím hlavou nad tím kruhovým průřezem (válcem). Tepelný štít z boku je jediná reálná možnost, o tom žádná. Problém je, že kruhový boční průřez návratových těles byl zavržen už v 60tých letech. Jediná pilotovaná loď s takovým průřezem byl Vostok/Voschod a i Rusové od toho ustoupili. Evolučně se prosadil zvonovitý či kuželovitý průřez. Prostě to nějak vytvoří správný tvar té rázový vlny, nebo tak něco. A protažení do délky místo osové symetrie nic nemění na tom, jak to obtékání funguje. 2.stupeň Starship by v první řadě měl mít zvonovitý, ne kruhový průřez, což by kupodivu i zmenšilo tu dlaždičkovanou plochu, bohužel by to při stejné hmotnosti zmenšilo i kapacitu nádrží. Ale první náčrty Interplanetary Transport System tak trochu vypadaly... a mělo to svůj důvod - inženýři, kteří ty původní návrhy dělali, určitě nebyli idioti.
Kosmonautika místy... je raketová věda, no. Spousta Elonových nápadů je dobrá, například elektrické aktuátory místo hydrauliky. To dává smysl, v 60tých letech neexistovaly lithiové baterie a silové elektromotory by u rakety byly šílený luxus (ovšem Staturn V s sebou zase vláčel obří, jednorázově využitý počítač... protože jeho vývoj začal 10 let předtím a miniaturní počítač na bázi čipů byl jen v Apollu a LM...). Jenže na rozdíl od pokroků v elektronice, hypersonická plasma obtéká objekt vstupující do atmosféry tak nějak pořád stejně, jako v 60tých letech. Elon maximálně udělá efektnější realtime video a odvysílá ho přes Starlink (úlet), ale na základních fyzikálních principech nemůže změnit nic. Ostatně, taky velmi rychle revertnul od extravagantních nápadů k okopírování dlaždiček STS... nerezové křídlaté reentry bylo kdysi plánované pro křídlatou verzi rakety Atlas, ale z dobrých důvodů samozřejmě nebylo nikdo realizováno... protože to prostě nejde.
Současně tahle kritika bere v úvahu, že Starship už vlastně 2x úspěšně měkce přistála na hladině a reentry přežila (netušíme ale nic o skutečné nosnosti těch verzí ani v jakém stavu lodě s prohořelými aeroplácačkami byly a jestli by opravdu šly znovu použít...). Jako úplně mimo to celé není, ale obrovský podíl celkové hmotnosti po dosažení LEO určitě představují ta kormidla a zdvojené nádrže a aktuátory a všechen ten nerez polepený dlaždičkama a i když to vypadá impozantně, tak skutečnou nosnost neznáme (akorát to zvětšují a zvětšují... proč asi...)