• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    Perfektní mise Starship 11 :)

    E2E4
    E2E4 --- ---
    PER2: vidím tu pattern, Elon vyhlásí něco co je scifi a řekne jakým způsobem se to udělá.

    najme špičkové lidi, po čase se ukáže, že kudy ukázal Elon cesta fakt nevede a musí se to celý předělat. špičkoví lidi odejdou.

    nebo se z toho stane takový meh, případně nazi platforma, nebo to vyšumi.

    fsd, optimus, starship/mars, Twitter, X jako appka na všechno (kde je aspoň ta banka?) grok (kde je to hledání základních pravd?)..

    nějak se ty geniální vize nenaplňují..
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    Chapes to? Nejaky Elon dates o kterejch tu furt mele koumousskej neznalek nejsou kvuli tomu ze by si Elon neco vymyslel, ale kvuli plno externim vlivum jako jsou FAA regulace napriklad.

    Due to the iterative nature of SpaceX’s Starship heavy lift vehicle test program, which has included updates to hardware and new sets of test objectives with each mission, SpaceX must seek a modification to its vehicle operator license before each launch. These license modifications have taken months each to issue. But SpaceX has had the next test flight hardware ready much sooner and has typically flown within days of receiving each license modification.

    SpaceX is currently awaiting approval for its fifth test flight. The hardware was ready to fly as of the first week of August, but the company recently received a launch license date estimate of late November from the FAA, the blog post says.
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    SEJDA: Tyvole mas o tom plno clanku. Proc si to nenajdes sam?

    SpaceX calls out 'superfluous' regulatory delays holding up Starship flights | TechCrunch
    https://techcrunch.com/2024/09/10/spacex-calls-out-superfluous-regulatory-delays-holding-up-starship-flights/
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KOUDY: ne, starship netestuji pomalu kvuli "zlym smernicim", ale kvuli tomu, ze starship uz neni vodarenska vez, ale super slozita raketa, ktera nekolikrat bouchla v otevrenem prostoru. Jenom posledne delaly testy nekolika druhu technologii na tepelnem stitu, to vsechno stoji cas to pripravit a zanalyzovat. Z Elmovych vyjadreni, bys mel mit ted pocit, ze rakety neletaji kvuli levici a transkam, ne?
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    MAWERICK: No co kulha? To ze Elon dates jsou znamy tu snad vi kazdej ne? A ridit se jima muze jen naprostej novacskej kreten, coz nam tu komous niz jasne ukazal. Stejne jako kdyz ti Apple rekne, ze chytra Siri bude na podzim a neni ani dva roky pote..tak co si z toho mas vzit? Proste se jede PR a cekas. Chytra Siri samozrejme bude. Jen pozdeji. Stejne jako cybertruck byl, jen pozdeji, stejne jako mensi latence u starlinku byla, jen pozdeji, stejne jako levna tesla 3 a Y byla, jen pozdeji..Stejne jako se na tem mesic vratime, jen pozdeji, stejne jako se podivame na Mars. Jen pozdeji.

    Vzdyt prece sam vis ze mas nejakej plan s tim jak budes 10x rocne testovat starship a ladit ty systemy a u druhyho startu ti to americka agentura stopne, protoze tvuj start vystrasil rodinku pelikanu v mexickym zalivu a treti start to posune o pul roku..Takze ti jako podnikatel muzes mit timeline jakou chces a byrokracie ti to samotna muze o deset let posunout. Podivej se na ten Artemis program u Nasa..Same shit. Podivej na regulatory a FSD, ktera uz by davno byla. Podivej se na regulatory v EU ohledne treba ruznych AI, kdy to co je v USA a jinde ve svete v evrope vubec dostupny kvuli byrokracii nemame. I proto sel Elon nachvilku do poliky, aby tohle zkusil zmenit. Po trech mesicich pochopil ne ze to zmenit nejde, ale ze to nikdo hlavne zmenit nechce, tak se na to vysral.

    Za me Elon zatim splnil tak 80% toho co rekl ze bude. Neco bylo driv, neco bylo pozdeji, ale neprijde mi ze by kecal o levnem elektrickem aute nebo wallboxu a sobestacnosti v elektrine, nebo v internetu pres starlink a ta starship mi taky neprijde jako ze by nevynasel 4x vic starlinku do vesmiru nez dnesni raketky. Jenze ja narozdil od zdejsiho kolotocarskyho komouse do Tesly investuju nekdy od roku 2016, takze me Elonovy data nechavaj naprosto chladnejma, stejne jako data Microsoftu, Apply a jinejch fire.. protoze i diky tomu ze v tech 80% splnil Elon to co rekl, ikdyz pozdeji, jsou ty akcie za deset let snad o 2000 procent nahore. Coz sam tak nejak uznas, ze by asi nebyly kdyby se jim nic nepovedlo zejo :)
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    MAWERICK: Takze ti solarni strechy prijdou jako blbej napad protoze se tolik neprodavaj jako tasky z bauhausu?

    to ze starship ve stavu v jakem je na mars nepoleti je snad vsem jasny ne? Bude se testovat daleko vic druhy lepsich starship, jeste ani nemaj vyreseny nohy pro pristavani bez hulek apod. Ted starship bude hlavne vynaset 4x vic starlinku na obeznou drahu..Porad se resi efektivita vynaseni nakladu do vesmiru a co nejnizsi castka za tunu. Jestli poleti nejaka starship k Marsu, tak to bude jen klasickej PR stunt stejne jako u cervenyho roasteru. Nebude to tak ze tam na prvni pokus pristane starship ze ktery vybehne 100 optimusu a zacnou tam stavet zakladny. Nejsme ve filmu. Podivej se jak dlouho se NASA vraci zpatky na mesic a kolikrat uz ten program prekopala, odsunula a jak se ty terminy neustale posouvaj. Neni to prece jen o elonovi. Delaj to tak vsichni :)
    MAWERICK
    MAWERICK --- ---
    KOUDY: No zrovna solární střechy pokud se nepletu jim moc nejdou... Úplně pečlivě to nesleduju ale poslední into co jsem viděl/slyšel bylo že mají problémy s instalací, neplní dodávky a termíny a tak...
    Ale to není to na co jsem narážel.
    Moc z toho apriory nerozporuju. I když I v to výčtu jsou věci který jsou trochu pofiderni:)

    Já jsem mluvil čistě o Marsu a roli starship v cestě na mars. A většina lidí kteří o tom něco ví (víc než my všichni dohromady) se shoduje v tom že starship ve stavu v jakém je a jak je navržena je k cestě na mars naprosto nevhodná.

    Ale to už jsme tu řešili víckrát...
    MAWERICK
    MAWERICK --- ---
    KOUDY: Hele já ti nevím...
    Z toho co dělá a jak to dělá (úplně bez řešení jeho světonazoru) mi to úplně nepřijde...
    Anebo je to možná klasický elonovo lhani a starship není to jako co ji prezentuje...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ADAMIRA: jako to, že se to nevrátí jemu, bych mu tolik nevyčítal. otázka je, jestli se to vrátí lidstvu...

    I když jde o opravdu násobně (doslova třeba 100x) náročnější úkol, než byl program Apollo, tak by to dnes takovou vlnu nadšení, jako přistání na Měsíci, nejspíš nevzbudilo (i když uvidíme, jaké nadšení ve světě vzbudí přistání Číny na Měsíci... bude zajímavé, jestli EU/ESA si do té doby pořídí aspoň vlastní pilotovanou loď, nebo jestli se stihne aspoň oblet Artemis 2...)

    jako obecně, kosmonautika je super, ale nic se nemá přehánět a příspěvek Starlinku k digitální demenci bude nemalý. Jako samotný nápad s konstelací na nízké oběžné dráze taky není špatný, ale není neomezeně škálovatelný a ta snaha vypustit tolik družic, aby to bylo masově dostupné... no nevím. Jako zatím se zdá, že se to děje místo nějakého zásadnějšího průzkumu kosmu (sondy snad poslední dobou nestartují ani jedna nová do roka... trochu je to kompenzované tím, že spousta jich je na cestě nebo ještě fungují, ale obecně je to málo muziky, a pilotovaný průzkum hlubokého kosmu vázne a Starship ho moc neurychlila...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: tohle je trochu něco jiného. Tyhle raketoplánky měly za úkol kromě přežití reentry ještě následně plachtit na přistání. Křídla ale to reentry spíš komplikují, jak se ukázalo.

    To, že bezkřídlá vztlaková tělesa fungují nejlíp, se ví už dávno. Rázová vlna u tělesa s tupou špičkou dosáhne zhruba tvaru V, čím tupější tvar, tím širší V. Pokud těleso dokáže generovat vztlak, díky asymetrii těžiště vůči ose, tak se snižuje přetížení a taky teplota plazmy v rázové vlně (?) nebo tak nějak.

    Problém je, že velká část kulového/válcového povrchu je k té rázově vlně docela blízko a tak je tak nějak... více ohřívána. Pokud to má tvar jako Apollo/Orion/Dragon, případně Sojuz, tak větší část povrchu je už poměrně slušně daleko od rázové vlny. Dá se říct, že válcovitý tvar Starship přibližuje zbytečně velkou část plochy rázové vlně (proto je tepelný štít skoro až do půlky válce), a současně nevyužívá dostatečně to "závětří".. ideální průřez by byl takový vajíčkovitý, když ne přímo špičatý kuželovitý. Jenže takové těleso by se poměrně složitě posadilo na válcovitý booster a byl by tam i problém s rozložením hmotnosti a zatížení toho boosteru a asymetrií tahu.... přesto byly dobré důvody, proč první nákresy ITS vypadaly, jak vypadaly.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: tak nerez nějakou životnost má, a i hliníkový Falcon 9 ustál 30 přistání a řeší tam jen očouzené motory (od metanu očouzené nebudou).

    Nehlásám, že je to celé nesmysl a Elonovi inženáři jsou idioti. Některé věci ale musej nutně dopadnout, jak předpovídám. Ten ostře seřízlý zadní konec Starship (aft skirt) nemůže při hypersonických rychlostech dávat smysl a poškození z posledního letu to jasně ukazuje. Horní stupeň bude muset být ještě výrazně "ocucanější", než dosud, i když netuším, jak toho přesně dosáhnou.

    Jestli zůstanou u plnýho kruhovýho průřezu... nevím. Nějaký důvod, proč se ustoupilo od kulových návratových těles, existovat musí. Jasně, že válec má lepší poměr objemu k povrchu, než nějaký trojboký hranoly. Ale nemuset ten povrch dlaždičkovat se taky počítá.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: eh, nemluvím o tvaru, ale o počtu. Když už jsi na horní části parabolické dráhy nebo na eliptické dráze, a máš dost času předtím, než znovu spadneš do atmosféry, tak vláčet s sebou hodně motorů kvůli vysokému tahu není úplně optimální. Co potebuješ je Isp, ne tah. Vakuové Raptory mají dobrý Isp, ale není jich potřeba tolik. Vláčet s sebou atmosférické Raptory kvůli měkkému přistání také dává výrazně menší smysl, než u prvnho stupně.

    Motorová výbava Starship by dávala výborný smysl, kdyby šlo o reusable 2.stupeň třístupňové architektury, nebo kdyby ve speciálních případech dosáhla oběžné dráhy bez třetího stupně (Saturn V/Apollo vs. Saturn V/Skylab, nebo CZ-5A vs. CZ-5B). Pro let k Marsu to ale dává hodně malý smysl. Navíc v řídké atmosféře Marsu by asi nebyl velký problém přistát pomocí vakuových Raptorů. Zatímco vláčet atmosférický Raptor na LEO se asi zdůvodnit dá, tak vláčet ho na povrch Marsu a zpět k Zemi je hodně velký úlet. Jako tanker zřejmě Starship smysl dávat může, jako nosič pro deploy Starlinků se to asi taky nějak vyplatí (protože ty mají vlastní pohon a představují vlastně integrovaný 3.stupeň), ale ten odlet k Marsu to prostě není optimální strategie, zvlášť pokud by někdo trval, že tam chce letět co nejdřív.

    Jako ono to neznamená, že v tom nejsou zahrnuté geniální dílčí nápady... ale už jednou se ukázalo, že Dragon nebude univerzální loď pro přistání na jakémkoliv tělese sluneční soustavy, že reuse SuperDraco motorů pro měkké přistání není možné (bylo by možné jejich jednorázové použití pro měkké přistání, pokud nedojde k launch abortu, ale tím by to skončilo). Stejně tak se domnívám, že univerzálnost použití Starship pro brždění v atmosféře Marsu i Země se ukáže jako problém. Přidávání dalších a dalších motorů mi nepřijde jako dobrá cesta: evidentně to dělají proto, že SuperHeavy není schopen Ship vynést dost vysoko a udělit ji dostatečnou rychlost a gravitační ztráty při nízkém tahu jsou moc velké. Ale to je přesně ten moment, kdy by se jim 3.stupeň prostě vyplatil. Přidat další 3 motory je prostě úlet.... oproti ohlášené nosnosti 100t se ztratit 3 nebo 6 nebo kolik tun zdá jako maličkost, ale není. Ne, pokud se bavíme o odletu k Marsu, nebo odletu od Marsu k Zemi...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ADAMIRA: no je mimo realitu. Strategie s dotankováním vede k exponenciálnímu počtu tankovacích startů, znovupoužitelnost Starship při letu z Marsu bude strašně dlouho chiméra, i když je obdivuhodný, že takový koncept vůbec někdo dokázal formulovat (větší smysl možná dává lokální reuse mezi nízkou dráhou Marsu a povrchem, což tlačil Lockheed Martin, ale ti zase měli nereálné požadavky na vodík, který je na Marsu vzácný...)

    Všechny realistické architektury alespoň nejzákladnější lidské mise na Mars byly minimálně třístupňové. Přitom znovupoužitelnost druhého stupně, který přitom nedosáhne LEO (nízké oběžné dráhy Země) úplně, by pomohl hrozně moc (v podstatě remake architektury Saturnu V, ale se znovupoužitelností). Trik je, že by se muselo přistávat někde v Africe nebo u Afriky a čísla zřejmě nevychází zajímavě. Plný oblet Země 2.stupněm umožňuje navíc počkat, až se dráha postupně dostane přímo nad místo startu, což je logisticky strašně výhodné. Politické a ekonomické důvody dvoustupňové architektury s plnou použitelností chápu, ale i tu by šlo poladit tak, aby k Marsu odlétal specializovaný 3.stupeň, který se bude hodně (i když ne úplně) odlišovat od toho, co se hodí pro reentry u Země.

    Směr, kterým šla NASA předtím, nebyl úplně nesmyslný: různé nafukovací tepelné štíty apod. Důležitý je tvar návratového tělesa, ten diktuje fyzika, ne ekonomika.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ADAMIRA: ano, kdyby se nemluvilo o "kolonizaci", je to dobře zpracovaný desítkama studií na úrovni hard sci-fi, Robert Zubrin a další cvoci. Ovšem vždy se předpokládala jednorázová mise nebo nejvýše základna na úrovni základem v Antarktidě

    Některý věci jsou dobře zpracovaný, spotřeba jedné osoby v kosmu po dobu jednoho měsíce je ekvivalent asi tuny zásob (včetně nějakých rezerv), dlouhodobě ozkoušeno na ISS, minimální doba cesty na Mars a zpět je kolem 2 let, apod., 4 osoby na 24 Měsíců, to je asi 50t zásob (vzduch, voda, atd. samozřejmě bez lodi samotné), víme, kolik by nás stálo TMI 50t zásob (co umíme reálně nejvíc dnes je něco kolem 2t, tak či onak, s vysokoenergetickým horním stupněm, což horní stupeň Falconu 9 není a Starship sice je, ale kvůli vlastní hmnostnosti to nedokáže pořádně využít, je to asi 5x náročnější než LEO, takže kdybychom jo využili nejlepší vysokoenergetické horní stupně (ULA, Ariane 6, H3), tak to je snad kolem 4t najedou.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KOUDY: škoda, že heatshield Starship nenavrhujou inženýři se stejným citem pro aerodynamiku, jako kola Tesly :-)
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    GEE: Urcite ne. Nejdriv pokracujici testovani a pak nova a lepsi starship.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Hah, tady je to zase jednou o něčem pozitivním:

    SpaceX launches its 10th test flight of Starship spacecraft
    https://youtu.be/luETMWgYZFs?si=7M_4fXLItqMT1dAT
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KOUDY: to uz bylo davno, divame na Starship V3, ktera je ~ 2 roky stara .. to Musk vedl kampan pro republikany, byl "ministrem", a postoval na X.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    XCHAOS: to by ale starship musel ostat zaseknuty v nejakej forme a spacex preferuje skor ten agilny vyvoj, tak pokial zistia, ze nieco nefunguje, tak to pomerne rychlo prekopu
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam