• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    CUKIEkologické, nízkonákladové a nízkorozpočtové stavby (max do milionu Kč)
    Toto téma je pro všechny, co hledají alternativu k předraženým katalogovým šikmostřechům, které nedokáží splnit ani běžné požadavky na ekologickou výstavbu.

    Cena bydlení není pouze kupní cenou, je potřeba započítat i provozní náklady!

    Pro všechny, co právě staví, nebo se chystají stavět své nové bydlení, ale i pro ty kteří už bydlí a mají zkušenosti z provozem a chtějí se o ně s ostatními podělit..

    V této diskusi by se měli řešit hlavně praktické konkrétní problémy se stavbou, nebo při projektovaní domu. Jaké materiály a jak  použít, kde je sehnat, jak vyřešit konkrétní problematické detaily k-cí, na co si dát pozor.
    Stejně tak by zde měl být prostor pro věci které se stavbou přímo souvisí, zákony, problémy s úřady, zajištění elektrické energie a pitné či užitkové vody pro domácnost, fotovoltaika a ostrovní systémy, solárrní kolektory, Rekuperace a VZT, způsoby vytápění a ohřevu TUV, Jímky a ČOVky
    rozbalit záhlaví
    CUKI
    CUKI --- ---
    KEIKIN: Majlant nestál i Když jsem ho kupoval těsně před krizí, tak stál asi 720k-nebo 780k Kč teď přesně nevim, ale je to taková zapomenutá lokalita cca 7 min autem od metra, přitom všude kolem mám lesy. Naproti jsou pozemky doteď kolem 3M a to tam nemaj ani strom nic. A to v tuto chvíli jsou tu chatky i pod půl mega.
    Takže díky svahu (který jsem požadoval) je ten pozemek mnohem levnější, takže když to sečteš větší problémy se stavbou jsou v tomto ohledu zanedbatelné. Kolem domu mám betonový kanálek co odvede vodu spolehlivě pryč.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    CUKI: Nejsme úplně odborník, ale přijde mi, že jen ten pozemek musel stát majlant. Tedy dopředu zajistit hydrogeolog. průzkum a pak co s vodou, která bude stékat k domu ? Tam musí být nějaké hodně dobré odvodnění. Jinými slovy, ten pozemek mi nepřijde úplně vhodný pro to, abych měl minimální náklady. Já koupil zděnou chalupu na svahu, a cca po 50 letech začaly praskat zdi. Materiál v tom svahu pracuje.
    KOOTCHA
    KOOTCHA --- ---
    krom toho argonu neklesa ucinnost linearne, takze treba na 80% koncentraci uz v podstate nefunguje a plni se na cca 90% s tim, ze ofiko povolenej unik normou je 0,2% rocne, ale kdyz ti to blbe zasklej a mas to tmeleny polyuretanem.. no proste je to takovy divadylko vsechno tohle pocitani. nejak me ty bilance netankujou.
    CUKI
    CUKI --- ---
    KOOTCHA: Ale s tim souhlasim to máš pravdu, protože je tam ten distanční rámeček, to souhlasí, já psal právě ten důkaz proč se to vyplatí zvýšit na víc než když uvažuju čistě jen to zasklení.
    KOOTCHA
    KOOTCHA --- ---
    CUKI: nevim co mas za graf, ale vzdycky se dava 4-16-4. jak tam das 14tku, tak to zaokrouhlenim spadne na 1,2. to jsem si celkem jistej, pze jsem o tom delal 5 let skoleni pro obchodniky. ale zas uz se v tom dlouho nepohybuju. ty ztraty zitra prozkoumam, ale jistej si nejsem. ja tomu nevenuju pozornost, protoze jsou to jen vypocty a z tech oken napriklad vim, ze spis nez distance skel ma realne vliv na izolaci treba u tech stresnich oken i uhel nakoleni i kdyz udavaj stejny izolacni vlastnosti. proste cisilka. na tohle jsem asi pankac.
    CUKI
    CUKI --- ---
    KOOTCHA: tam jsou skladby jednotlivých částí ne celkové. Můžu to spočítat ale pokud to někde máš, jako že bys měl mít, tak sem s tím. Ono bez spočítání těch TM kterejch je tam dost to bude dost nepřesné a počítat je je dost vos..

    Na grafu před sebou se mi to láme u 14,6-14,9 je to hodně pozvolný ale přít se nebudu, taky se to trochu mění s nadmořskou vejškou
    CUKI
    CUKI --- ---
    PISTA1: O tom to není, ceníková cena cena je pouze tah na firmy. Protože oni budou mit větší zisk přitom vypadaj, že delaj zadarmo. Já normálně natvrdo řeknu, že chci ten materiál za normální cenu a pokud mi nedaj slevu 40% tak jdu dál. To se hold musí každej naučit. Přijde mi to sice jako na blízkym východě, ale když to těm firmám dělá radost...

    A zrovna s tim Bramacem mi to přišlo fakt jako úlet. Asi 2 roky zpátky jsem dělal výběrový řízení na střechu řádově hodně přes 1000m2 a když jsem dělal položkovej rozpis, tak mi 4 z 6ti firem nabízeli tu cenu s přirážkou proti ceníkové jedna cca stejnou a jedna asi o par procent levnější. Všechny krom jedné mi napočítali dopravu a většinou slušnou. když jsem zavolal do Bramacu během ani ne minuty jsem dostal přes 40% slevu a dopravu zdarma s dodávkou asi 5 dní...
    KOOTCHA
    KOOTCHA --- ---
    CUKI: Argon má ideální distanci 16-15. 14 už klesá. Ale u toho trojkla to je jinak, asi kvůli tomu tm, jak řikáš. Jinak Bramac tam mít nebudu. To mi tam napsali ilustrativně. Budu tam mít jiný betonový tašky. A ty tepelný ztráty jsou dole ve skladbách konstrukcí. Já to budu trochu ješě řešit za pochodu. Čloěk nemá šanci se v tom všem hned zorientovat a správěn rozhodnout, když si to dělá všechno sám. Proto to mám psaný co nejobecněji. Neni to závaznej projekt pro stavební firmu. Je to dělaný tak, aby šiml schválil a nemohl namítat, když si leccos udělám trochu jinak.
    CUKI
    CUKI --- ---
    KOOTCHA: jo to je rozumnej přístup, máš to jako penzijní pojištění :-)
    No s tou izolací ušetřim dost na můj dům stála všeho všudy asi 60k Kč.

    To s tou prodyšností je nesmyslné tvrzení právě od lobby výrobců Ytongů a cihlovzduchů, protože se jim nehodí do krámu aby někdo používal klasické materiály za normální cenu.
    Ono to větrání je nutné zajistit tak jako tak. Ať už nuceně nebo manuálně. To co projde tím zdivem je řádově asi jedno procento toho co je nutné vyměnit. To že tam nemáš EPS to nezachrání, ale pokud by jsi tam dal třeba vatu ta s prodyšností nemá nejmenší problém a na ní si můžeš dát taky tu škaredou mainstreamovou fasádu.

    Jinak ty ložnice jsou tak malý, že v zimě s dvojsky budeš ráno každej den ráno otírat okna aby se ti tam nemnožila plíseň

    Ano nejideálnější stav při použití 90%Argonu je mezera kolem 14-15mm, pak už dochází k cirkulaci u 18mm sice není ještě moc znát ale je tam, na druhou stranu ten TM rámečku je tak velký, že to snížení tohoto mostu se kladně projeví v Ug.

    Na energetickej šítek můžeš hodit bobek, to je nesmyslný hausnumero, který potřebuješ akorát aby se úředník (případně neznalý investor) nažral. Důležitý jsou pro začátek ty tepelný ztráty.
    PISTA1
    PISTA1 --- ---
    Ono, když chceš stavět sám jako sukromá osoba nízkonákladově. Tak je hlavně potřeba mít známý, přes který nakoupíš materiál se slevou. Protože když takhle srazíš cenu matroše v průměru o 30% tak je to hodně znát.
    KOOTCHA
    KOOTCHA --- ---
    CUKI: Co jsou to TZ? Energetickj štítek mi vyšel docela pěkně i bez elektrokotle, kterej tam nakonec je taky, ale nechtěl jsem ho ávat do projektu kvůli kolaudaci. Půjčku si brát nebudu. To bych to koncipoval jinak. Nějaký peníze mám a zbytek budu pytlíkovat jak budou pracy a až se naseru, tak to dostavim. Nic mě netlačí, mám kde bydlet. Pozemek mám zaplacenej, studnu vyvrtanou, elektriku přivedenou a mám tam i velkou marinu, takže no stress. Nehodlám následujících 20 let hákovat na dům. Proto jsem třeba ani neřešil kamna a jiný podrobnosti. Počítám s tim, že tam seženu starý petry a postupně jak budou peníze, tak to budu zvelebovat. Ideálně bych chtěl nějaký jotulky. Kw tam jsou někde spočítaný. Ten bojler neni ideální, ale zas kam bys ho dal? Neni tak daleko. Ale jak řikám, neni to ideální. Zateplování polystyrenem je mi prost proti srsti. Možná že je to neopodstatněný, ale mám to tak ocitově. Nelíbí se mi to, je mi to nesympatický. Kolik ve finále ušetříš? Všichni zateplujou jak divý, ale má to i stranu b a to je větrání. Protože nemám žádnou rekuperaci, tak se tam akorát uzavřu jak v igeliťáku, abych ušetřil pětikábli a bude to nezdravý prostředí. Zvlášť při topení otevřenym ohněm mi to přijde divný. Trojskla jsou taky taková sporná věc. za prvý kvůli tý právě zmíněný věci, za druhý kvůli tomu solárnímu faktoru, za třetí kvůli váze. S těma rámečkama máš pravdu. Dokonce 18mm vyjde líp i s tepelně izolčníma vlastnostma (nelogicky), ale ne každej ho dá do rámu (3x4+2x18=48mm) a pokud ho tam dá, tak ti tim rámem nejspíš zase sebere nějaký světlo. Okna asi jinak orientovat ani nejdou. To moc nevim, jak myslíš. Dělal jsem to nějak proporčně k baráku, aby to bylo jako chalupa.

    Jinak nevýhoda střešních oken je pro mě vyvážená světlem, který je pro mě opravdu nutností pro životní komfort. Bydlet v tmavý špeluňce se mi nechce a zadělat se to dá taky vždycky a ne úplně složitě.

    Jinak ty tvoje ceny mi přijdou dost pohádkový, ale budu se modlit, abych je měl srovnatelný :)
    CUKI
    CUKI --- ---
    KOOTCHA: Ten ti nic neřekne protože si ho nebudeš moct dát do souvislostí, je to fakt položka po položce
    Ale pokusim vypíchnot alespoň něco:
    základy včetně vyzdění sklepa a zemního registru a jedna opěrná zeď se stavbou nesouvisející cca 60000Kč, Zdění až po věnec 62000Kč včetně druhé opěrné zdi a část podlahy sklepa v patře se stavbou nesouvisející. Krov a střecha 63000Kč, Okna asi 45000 Kč včetně přípravy na předsazenou montáž. podlahovka a čidla asi 13000Kč, dál už to nejsem asi zběžně vypreparovat...
    KOOTCHA
    KOOTCHA --- ---
    zbytek ti dopisu zitra, nebo pozitri.
    KOOTCHA
    KOOTCHA --- ---
    CUKI: ja myslel rozpocet tvyho domu. ne abys mi delal na muj :)
    CUKI
    CUKI --- ---
    MAR_TINA: nekoukal jsem kde to je, tak to beru z5 pokud je v chko a musí patro být, tak je to smůla
    MAR_TINA
    MAR_TINA --- ---
    CUKI: hele, chko české středohoří nepovoluje bungalovy, hotovo.
    CUKI
    CUKI --- ---
    KOOTCHA: Neber to nijak zle nechci ti kazit radost a nic ti nenutim, jsou to mé postřehy se kterými z tvého pohledu třeba i oprávněně nemusíš souhlasit.

    Za mě jsou střešní okna, fakt problém pokud to nejsou nějaké hyperkousky z venkovní žaluzií. A ty poruchy se řeší dost často, pro mě je to prostě moc složité na to co mi to přináší. Použití střešních oken vidím až na vyjímky potvrzující pravidlo jako znouzecnost.

    Všechny body co jsem napsal byly ve znamení finančních úspor na stavbě, kdybys chtěl reálněj rozpočet je to minimálně měsíc práce. To snad po mě nežádáš? Házet cifry od bohu se mi taky nechce. Stojím si za tím že bungalov o zastavěné ploše 100m2 bude obsahovat vše to co chceš jen nebude mít to (z mého pohledu u tak malého domu zbytečné) schodiště. Za kolik ho uděláš a kolik na tom strávíš času? Aby to nějak vypadalo strávil bych na tom měsíc tedy cením si ho na 80k Kč (cca 40 za materiál, dopravu a čas a 40 za práci)
    Můžu se tě zeptat jaké jsou výpočtové TZ (když už to máš na úřadě nechce se mi to počítat. Je to ale dost špatný. Nevím na kolik tě to vyjde jistě máš nějakou představu a jsem na ní zvědavej ale pokud ty peníze nemáš a musíš si vzít hypotéku, tak počítej kolik věnuješ času a peněz topení za dobu než to vůbec splatíš. Bude to slušný procento co dáš do té stavby. Nestálo by to více zaizolovat?

    Dále by mě zajímalo na kolik tě vyjde otopný systém, topeniště, komín, radiátory, výměník a rozvody včetně prostupu střechou a práce?

    Proč je ten bojler na druhý straně domu na záchodě? Polovičku TUV spotřebuje člověk po malých dávkách (dřez a umyvadlo) To znamená že nejdříve odteče spoustu vychladlé vody než se dostane k tobě z bojleru teplá. Tomu já říkám plýtvání a dost velký diskomfort.

    EPS tam mít nemusíš dej tam vatu, ale kdyby jsi se podíval blíže tak ho tam máš tak jako tak a to v těch nejproblematičtějších místech. Zelenání EPS se dá předejít, záleží co budeš mít na vnějších povrchu. Pár zkušeností s fasádama s EPS mám za sebou dost jsem jich opravoval na možná stovkách jsem se byl podívat a tohle je podle mě blbej argument. Chápu, že ho ale nechceš.

    Okna máš skutečně malý a špatně orientovaný, to je věc co bych změnil. Hlídej si proslunění a hlavně kam slunce bude svítit v jakou roční dobu v průběhu dne. Je to věc na které jsem strávil měřením více než rok a jsem za to rád. trojsklo pokud přidáš jednu 4mm tabuli bude mít o 9% horší propustnost světla ve viditelném spektru. Nicméně nejen izolační parametry, ale hlavně povrchová teplota skla bude někde jinde. Za mě doporučuju skladbu 4-18-4-18-4 místo 16ky, protože distanční rámeček ať je z čehokoliv je nejslabším místem. Zatím jsem neviděl dvojskla které by se nerosili a to je pro mě problém.

    Jinak abych nehanil ten velkej obývák vs. malé pokoje se mi zamlouvá a nemáš tam samou chodbu což se moc nevidí. To že dispozici bych viděl jinak je věc názoru, tobě by se zase nelíbila moje a tak je to správně.
    Kdyby jsme všichni chtěli to samý, tak by to bylo asi na sebevraždu.


    MAR_TINA
    MAR_TINA --- ---
    KOOTCHA: maličkost : "Dle inženýrsko-geologického průzkumu (který vyplynul z radonového průzkumu) má lokalita jednoduché základové podmínky."

    Brát geologický průzkum ze zprávy o měření radonu je docela kaskadéřina. Měřič radonu nemusí být geolog a když je hodně pracovitý, vrt do země na jednom místě 90 cm hluboko. Anebo vůbec.

    Zkušenosti projektanta s oblastí a místních lidí jsou mnohem směrodatnější. A počítat s tím, že se po výkopu základů může něco změnit. Zcela legální postup, IG se normálně pro malé stavby nedělává. Ale přečíst ho z radonového měření je pitomost, tam vyjmenované poměry jsou jen odečet z mapy 1: 50 000.
    KOOTCHA
    KOOTCHA --- ---
    No, Cuki, díky za pitvu. Nebylo to úplně potřeba a aspoň vidim, že tě budu brát s rezervou, protože spoutu věcí nedomejšlíš. Ale je prima slyšet další názor. Projekt jsem sem dával spíš proto, že si z něj třeba někdo něco vezme a nebude to muset vymejšlet. Od tebe jsem spíš stál o ten rozpis financí, kterej si em teda nedal a stále si myslim, že tebou uvedený částky nejsou reálný.

    Ten dům jsem si kreslil sám. Projektant už to en překreslil za pár kaček, protože je to můj kámoš. Je v něm určitě spousta chyb. Už teď o několika vim, ale celý jsem to vymejšlel tak, abych to mohl co nejvíc realizovat sám, aby to stálo málo, le abych nešetřil zbytečně na věcech, který se mi pak prodražej. Taky tak, aby se mi dům líbil, byl praktickej a logicky uspořádanej. Nakonec budu rád za cokoliv. Nejsme v tomhle směru náročnej a chci hlavně žít na tom místě a dům beru jako místo, kde si sednu ke krbu, nebo se vyspim.

    Pár poznámek k tvým připomínkám. Nebudu se věnovat všemu, nepotřebuju ti odůvodňovat svý rozhodnutí. Řešil jsem to teď rok a půl, tak už to kvůli příspěvku na nyxu fakt řešit nebudu :)

    Polystyren nechci. Nevim, jestli jsi někdy srudoval podrobnějc jakoukoliv starší zaizolovanou stavbu polystyrenem, ale většina jich je polezlá mechem a já se nehodlám na vesnici v chko obylit polyšem jen proto, že je to zrovna levný trendy. Zvláštní je, že je ten polyš vidět hlavně v čr. Zateplit to můžu čimkoliv kdykoliv. Vybral jsem porobeton kvůli tomu, že se dá dobře upravovat, nemusíš bejt tak dobrej zedník jako u broušený cihly a dobře se v něm vyřeže jakýkoliv vedení, což se o cihle říct nedá a nepotřebuju pak extra koty a cokoliv bych chtěl věšet. Základy budou jediný normálně zateplený. Kdyby sis všiml orientace domu, tak pochpíš proč jsou nahoře stření okna. V nšem starym baráku jsem měl jen to čelní a v pokoji byla pořád tma jak v řiti. To nepotřebuju. Jinak je celá orientace podle mýho takřka ideální. Myslel jsem i na odrazy slunka v televizi :)) Trojsko má sice dobrý Ug, ale blbej solární faktor. Takže to ještě promyslim. Možná si je tam dám, ale asi jen na sever. Pod schodama bude šatna a vodárna. Veškerej prostor je využitej a na malý ploše mám mnohem víc prostoru včetně úložnýho na půdě, takže patro je pro mě naprosto nezbytný. Schody se dají udělat tay svépomocí celkem bez problému. No, mohl bych pokračovat, ale nebudu. Spíš by měl zajímal ten tvůj rozpočet.
    CUKI
    CUKI --- ---
    KOOTCHA:
    Takže shrnuto pokud chceš alespoň něco uspořit:
    1) ten porfix pokud ho nutně musíš mít, pořiď co nejtenčí a největší objemové hmotnosti max 200mm a následně po vyschnutí kontaktně zaizoluj alespoň 200mm šedého EPS. Osobně bych zvolil ale jiný plný materiál plnou cihlu, VPC nebo BST
    2) zapomeň na to schodiště sebereš si skoro 20m plochy samo to schodiště tě bude stát hromadu peněz a budeš pak nadávat, prostory se dají oddělit i jinak
    3) odstraň ty veluxy v létě se s toho po.. Navíc je to velké riziko proplémů v k-ci pokud si to neuděláš sám a za ušetřený prachy si pořiď pořádný větší okna trojsko a 3 těsnění v rámu jsou dneska standard, za zbytek ušetřených peněz pořiď do paty domu foamglas F (perinsul není třeba)
    4) celou vrchní stavbu bych asi pojal jako dřevěnou k-ci Vyhneš se několika problematickým místům a uděláš z k-ce celého patra vazník
    5) odstraň klasický krov ušetříš na dřevu a pokračuj viz pod 4)
    6) Promysli pořádně ty rozvody vody takhle je to děsně nehospodárný
    7) přívod 3x40A ??? Co tam na tom chceš mít? Plánuješ doma nějakou průmyslovou výrobu? Pokud ne 3x 16 je až až
    8) Díky vazníkům budeš moc dát do střechy mnohem více izolace 35-40cm z toho minimálně 10 kamenné hutné vaty v kotraroštu. V létě poznáš rozdíl.

    9) Rozděl si zóny bytu tak aby jsi lépe využil slunce a možnosti zastínění
    10) bramac je drahej a životnost nic moc, šel bych do plechové krytiny, Střechu uděláš za jeden den a neváží to tolik.
    11) komín nech vést více vnitřkem objektu, topeniště udělej s velké akumulační hmoty jinak konfort nic moc, zádné jiné akumulační plochy v domě moc nemáš..
    12).. Vnitřní příčky z porfixu bych trochu promyslel, žádná tepelná akumulace a hrozivá zvuková izolace. Pokud rád souložíš a plánuješ nebo máš děti dal bych alespoň do té stěny mezi pokoji něco lepšího :-) Ideálně SDK příčku vyplněnou vatou 60Kg/m3. Z jedné strany by bylo hodno 2x opláštit aby každá stěna měla jiný rezonanční kmitočet

    Dovolím si tvrdit, že těchto 12 bodů ti sníží cenu stavby a nákladů na bydlení alespoň o polovinu. A dalo by se pokračovat...
    CUKI
    CUKI --- ---
    KOOTCHA: Ekonomická ta stavba není z mnoha hledisek. Pokud se chceš dostat na slušnou cenu, musíš si ten projekt udělat na míru tak aby si přesně zužitkoval materiály a bylo co nejméně věci co ti zbude. Na tom v klidu můžeš ušetřit i 20% ceny. Ale musel by to dělat projektant co má zkušenosti nejen na papíře, ale opravdu něco vlastníma rukama stavěl. A nejlépe něco podobného.

    Další peníze se dají vybrat vhodnějším použitím materiálů Proč potřebuješ stavět z plynosilikátů, co tě k tomu vede? Jaké má pro tebe výhody?
    Proč máš pouze dvojskla? Proč střešní okno?
    Zemnící pásek doporučuji vyměnit za kruhový vodič, je podstatně odolnější proti korozi. Ale není tam přesně stanoveno řešení možná je problém vyřešen jinak. Proč na střechu Bramac?
    Zatím je to jen na papíře ještě máš čas si to rozmyslet...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam