• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    CUKIEkologické, nízkonákladové a nízkorozpočtové stavby (max do milionu Kč)
    Toto téma je pro všechny, co hledají alternativu k předraženým katalogovým šikmostřechům, které nedokáží splnit ani běžné požadavky na ekologickou výstavbu.

    Cena bydlení není pouze kupní cenou, je potřeba započítat i provozní náklady!

    Pro všechny, co právě staví, nebo se chystají stavět své nové bydlení, ale i pro ty kteří už bydlí a mají zkušenosti z provozem a chtějí se o ně s ostatními podělit..

    V této diskusi by se měli řešit hlavně praktické konkrétní problémy se stavbou, nebo při projektovaní domu. Jaké materiály a jak  použít, kde je sehnat, jak vyřešit konkrétní problematické detaily k-cí, na co si dát pozor.
    Stejně tak by zde měl být prostor pro věci které se stavbou přímo souvisí, zákony, problémy s úřady, zajištění elektrické energie a pitné či užitkové vody pro domácnost, fotovoltaika a ostrovní systémy, solárrní kolektory, Rekuperace a VZT, způsoby vytápění a ohřevu TUV, Jímky a ČOVky
    rozbalit záhlaví
    MATT
    MATT --- ---
    CUKI: to ti vysvetlim. vychazel jsem z toho, že "a" v tvejch jednotkach je rok. pokud tohle není pravda, tak je celej vypocet nesmysl. pokud ano, tak pokracuju:
    vzal jsem tech 15kWh/m2/a
    vynasobil 100 m2
    ziskal ztráty za rok na celej barak tj. 1500 kWh/a
    a pak jsem to prepocital na tepelnej tok: 1500/(365*24) = 0.171 kW = 171 W průměrný ztráty na 100 m2 podlahový plochy.
    CUKI
    CUKI --- ---
    MATT: možná nechápu tvé věty, ale hodnota je kolik protopíš za rok na m2 plochy. Je to výpočtová hodnota ve skutečnosti to bývá o dost více, oni to jsou hrátky s čísly. Nicméně já mám třeba tu reálnou přesně změřenou 3 roky po sobě necelej megawatt. cca 700-950kWh. Pak to vychází na 14-19kWh/m2.a. Ale nechápu pak co ti vyšlo 170W při 100m2???
    ZORB
    ZORB --- ---
    CUKI: Nekončíš, stačí kanystr u stropu..
    ZORB
    ZORB --- ---
    CUKI: Násypka je zásobník na uhlí, ne topeniště.
    MATT
    MATT --- ---
    CUKI: pokud je ta hodnota vztažená na rok, tak nejspíš nejde o maximum, ale právě o ten průměr..

    ale to číslo mi přijde téměř neuvěřitelný, když to počítám, tak vychazejí ztráty 170 W při 100 m2, samozřejmě jde o nějakej průměr. ale i kdybych bral, že budu ztrátovej jen 1/4 roku, pořád jsem pod kilowattou..
    CUKI
    CUKI --- ---
    DOKKTOR: no že někdo napíše že je to vhodné pro pasiv aby se mu to lépe prodávalo, neznamená že to tak je :-D pasiv má mít 15kWh/m2/a (u nás se toleruje 20) vytápěné podlahové plochy. Takže aby ti to vyšlo musí ten domek být opravdu nadstandardně velký a o těch se v tomto vláknu zrovna nebavíme.
    Navíc se jedná o maximální možnou tepelnou ztrátu, ale průměr je někde mnohem níž. Takže si tím zaděláváš podle mě zbytečné problémy s regulací otopné soustavy za neuvěřitelné peníze. Místo toho ti v pasivu stačí přímotop za litr, tak proč dělat megalomanské řešení? Já třeba protopím třeba v elektrice v průměru asi 2500Kč/rok. Má smysl řešit otopnou soustavu za stovky tisíc, která bude fungovat díky mnohem horší-složitější regulaci hůře? Člověk který takový dům staví si musí prostě uvědomit že takovýto dům funguje na jiném principu...
    DOKKTOR
    DOKKTOR --- ---
    RAHANUR: mohl bych vědět, co máte za kamna?
    DOKKTOR
    DOKKTOR --- ---
    CUKI: takže ty informace, že pasivní dům má tz kolem 2.5-3.5 kW jsou kec? (já vím, že se to počítá za rok v kWh a že záleží na velikosti domu atd., rád se dovzdělám) třeba tady firma nabízí typové kamna z mastku jakože do pasivních domů
    http://www.nunnauuni.cz/clanek/kamna-do-nizkoenergetickych-a-pasivnich-domu ... typová + z mastku + mají prosklené dvířka, takže sálají zbytečně z topeniště do prostoru. a to ještě do komína pouští zbytečných 200 stupnů, čili účinnost nejakých trapných 84-86% ;) (jo jasně, záleží jaká je venku zima, nechat rezervu, taky ty bungalovi nemají sedmimetrové komíny atd)
    RAHANUR
    RAHANUR --- ---
    PISTA1: no my to tedy děláme, kontrolujeme ups i hýbeme s ventily.
    SASOS
    SASOS --- ---
    PISTA1: to s tím prohořením je fakt jen sichr, protože pokud nedovřu násypku, tak přes uhlí v násypce se prodere kouř do kotelny a za chvíli mám vyuzený celý sklep, za další chvíli je to už cítit po celém domě. Takže vidina, že si někdo nevšimne, že mu netěsní násypka je dost malá :)
    PISTA1
    PISTA1 --- ---
    CUKI: Tam samodřejmě taky.
    Ale ve chvíli kdy přijdeš o proud tak se zastaví ventilátor a šnekovej podavač. Palivo by tak bez vzduchu mělo postupně uhasnout. Může se ale stát, že třeba kvuli velkýmu komínovému tahu a špatně zavřené násypce bude palivo postupně žhnout skrz podavač až do násypky která zahoří.
    Aby se to nestalo tak se tam dává buď ventil viz ZORB, nebo "kanystr" s voskovou ucpávkou která se teplem roztaví a zaleje podavač. http://www.vseprodrevo.cz/zalevovy-system-voskova-zatka/
    CUKI
    CUKI --- ---
    PISTA1: já si to asi blbě představuju, ale žhnoucí uhlí není v topeništi?
    PISTA1
    PISTA1 --- ---
    CUKI: jj cca 6m, jak sem psal expanzka je nejvejš, takže na půdě a kotel ve sklepě.

    Nesrovnávám s fíčkem jde o tu kontrolu UPS na kterou většina lidí ser...
    Aby jsme teda zůstali u topení tak je doporučováno jednou za měsíc pustit na pár minut čerpadla a zahejbat s ventilama a kdo to pravidelně dělá? (když pomineme že nechá celej rok zapnutou řídící jednotku která to dělá v rámci letního režimu)


    CUKI: V automatu se nezalejvá topeniště, ale jen šnek s trochou žhnoucího uhlí.
    CUKI
    CUKI --- ---
    ZORB: naleješ do horkého topeniště studenou vodu? To může bejt dost drasťárna, navíc pokud nemáš vodu z řádu skončíš na podobném řešení co jsem popisoval prve
    CUKI
    CUKI --- ---
    ZORB: jo jak už jsem psal tohle mě nenapadlo, to zní mnohem jednodušeji a funkčněji
    CUKI
    CUKI --- ---
    DOKKTOR: "2200709056" Takže je to vlastně ještě mnohem horší Prostě v kvalitně postaveném novém malém RD nemůžeš jen tak posílat do vzduchu 3kW ještě k tomu 2 dny v kuse. Proto o tom píšu. O kamnech opravdu moc nevím, ale mám jistotu že ta hromada energie prostě bude v takovém domě problém. Pokud se pletu, tak mi to prosím vyvrať nějakým konkrétním příkladem. Podle mě jsi spojil mnoho různých informací z různých staveb dohromady.
    Ve starém venkovském stavení udělat těžká akumulační kamna bude třeba super (pokud pominu nepohodlí oproti AN). Protože tam ty 3kW výkonu potřebuješ na krytí ztrát většinu topné sezóny, ale nikoli u dobře navržených novostaveb. Přikládat 3x denně by se mi nechtělo, ale ani vstávat o několik hodin dříve, když existujou mnohem lepší možnosti (teď vůbec nemluvím o podlahovce, kterou nijak nehájím).
    ZORB
    ZORB --- ---
    CUKI: Možná sem to špaťně formuloval. Tady je kus z manualu kotle: Dojde-li k prohoření paliva do podavače (teplota na podavači dosáhne 95 oC), ventil BVTS nebo TS 130 nebo STS 20 otevře přívod studené vody do násypky a dojde k uhašení hořícího paliva a po poklesu teploty na čidle o 6 oC zastavení přívodu vody
    ZORB
    ZORB --- ---
    PISTA1:Mně u automatu při výpadku hlavně přestane foukat větrník a je po ohni. Já u automatu nemám přímo u kotle nějaký vychlazovací, hasicí zařízení. Hlídá teplota šneku, když prudce vzroste (když by palivo hořelo ve šneku podavače) tak to hrne tak dlouho, dokud teplota nespadne a když to přesáhne tuším 100 stupňu sepne pojištovák, co pustí to vodu z řádu nebo kanďáku rovnou do spodní části zásobníku a do podavače.. Proti přetopení kotle je tam dvojí hlídání. Elektronicky to hlídá řízení kotle a pak je tam mechanickej bimetalový relátko, který vypne celej ten cirkus odpojením od sítě.
    DOKKTOR
    DOKKTOR --- ---
    CUKI: jo otevřená expanzka bývá pod střechou, prostě vysoko
    DOKKTOR
    DOKKTOR --- ---
    CUKI: o tom, že to jede dva dny sem psal hned v prvním příspěvkuDOKKTOR: jinak souhlasím, že to nemusí mít uplně význam. jinak jak píše MATT: to jádro má cca kolem 400 stupnů a regulovat se to samozřejmě nedá. regulace probíhá pouze na základě rozdílů teplot kamen a okolí, čím větší rozdíl, tím rychlej kamna chládnou - to je ale základní vlastnost každého topného systému, takže místo abys otočil kolečkem na termostatu, tak zatopíš o dvě hodiny dřív než jindy a zkrátí se perioda, atd. to ti vadí víc, když chodíš přikádat 3x denně než když jednou za dva dny zatopíš a necháš kamna, ať si dělají co umí. jasně, neni to pohodlné, jako každé topení dřevem. zas tady ten typ kamen je asi, co se obsluhy týče, nejbezobslužnější.
    CUKI: konstrukce těch kamen je zhruba taková, že máš jádro, kam se akumuluje energie, izolační vrstvu (tipicky vzduchpvá mezera, ale nevidím problém použít třeba mezivrstvu sibralu nebo neco podobného) abys omezil vyzařování a pak plášt, který taky dle materiáu může mít různou teplotu. jakou si navrhneš. a kamna vyzařujou tak dlouho, jaká je okolní teplota.
    těžké kachlové kamna s výměníkem neni moc efektivní řešení, složitější návrh a kce, víc věcí k posrání a hlavně proč dva způsoby akumulace? to spíš dou do mody sporáky s výměníkem, což je defacto to samé jak krbovky s výměníkem, kotel apod. čili zas takový fór to neni.
    CUKI: možná celá ta mejlka od začátku vznikla u mě, když sem si špatně interpretoval ty plky v tom vlákně na tzb-info, kde lidi psali jak mají 2-3kw kamna a je to strašně fajn. moc jsem to nečetl, hledal jsem vzorečky, možná to jenom dává 3kw do vzduchu, což by bylo logičtější. protože abys naakumuloval potřebné množství energie do toho jádra na jedno zatopení, tak samozřejmě potřebuješ tu hmotu v jádru, co to pojme, ale hlavně musíš spálit tolik dřeva, které vyhoří poměrně rychle, což teda jsou uplně jiné kilowatty.
    abych to celé uzavřel, nelobbuju tu ani za těžké kamna, ani za kotle ani za elektrickou podlahovku. každé má svoje výhody a nevýhody. kamna nestavím. nicméně kamna v nízkoenergetickém domě mi nepřijdou jako nesmysl, protože sou konstrukčně variabilní, dají se navrhnout doslova na míru a sou skoro bezúdržbové (jednou/2x za rok vymést tahy), bezpečná (nehrozí havárie) a celkově dost blbuvzdorné.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam