Navážu ještě na téma vylepšovacích modů starších her.
Nejspíš už jste někdy narazili na problém s hires texture packy, který se dá vtipně shrnout takhle:
Vyšší rozlišení, ale spolu s tím příšerný art design nekonzistentní se stylem původní grafiky.
Poslední zhruba dva roky začínají fanoušci dělat pokusy s tvorbou hi-res packů pomocí neuronových sítí. První pokusy myslím proběhly s komerčními Let's Enhance a Gigapixel, výraznější snahy potom s Waifu2x, což je neuronka fungující docela dobře se stylizovanými a kreslenými obrázky. Zásadnější snahy ale myslím začaly až když byla zveřejněna síť ESRGAN (a později pár konkurenčních), se kterou se dá dosáhnout fakt dobrých výsledků u hodně široké palety stylů.
Vyžaduje to samozřejmě nějakou snahu, pro dobré výsledky je třeba u každé hry na míru upravovat parametry sítě, ale díky tomu a díky využívání dalších specializovaných neuronek lze například zmírňovat i artefakty ztrátové komprese obrázků, ať už je to jpeg komprese anebo dithering způsobený nedostatečným počtem barev (to je případ třeba Thiefa 1), které dřívější pokusy o škálování kazily. Největší opruz je potom opravit dlaždicovatelné textury tak, aby na sebe v hranách po upscalu zase navazovaly, to je třeba dělat ručně.
Nejlíp to zatím vypadá u her, jejichž textury podobné artefakty nemají a jen jsou z dnešního pohledu trochu low-res a rozplizlé. V zásadě jediný problém se kterým se často setkávám je, že finální textury jsou nepřirozeně ostré a kontrastní. Celkem dobře vypadá třeba Dungeon Siege:
Dungeon Siege - high resolution textures (ESRGAN)
https://www.youtube.com/watch?v=HL8F0Tdh_YY
Tím to ale nekončí. Spousta midgen her měla celkem dobrá ingame videa, ať už to bylo jen intro nebo třeba briefingy před levely, a některé neuronky už umí obstojně stabilně škálovat i videa. Například tohle video k Tony Hawk's Pro Skater 2 mělo původně rozlišení 320 x 240 a 15 snímků za vteřinu:
Tony Hawk Pro Skater 2 Intro HD - 1080p AI Upscaled
https://www.youtube.com/watch?v=blxkrPtnyOI
Podobně následující intro k Thiefovi. Bohužel DarkEngine podporuje maximání rozlišení videa 640 x 480, takže tyhle hires videa si ve hře nepustíme, ale i těch 640 x 480 rozlišení původních videí zdvojnásobí. Nehledě na to, že můžeme očekávat vznik neuronek lépe odstraňujících kompresní artefakty raných video enkodérů.
INTRO (Thief Gold 1080p)
https://www.youtube.com/watch?v=Jo2tcg3Kwio
Myslím, že tohle je ta správná cesta k remasterům, které dostatečně zachovávají kvality původní hry Očekávám, že bude v budoucnu přibývat jak fanouškovských texture/videopacků, tak komerčních remasterů her, využívajících podobné technologie. Problém je samozřejmě s legalitou, dříve či později pravděpodobně sdílení texture packů postavených na původních copyrightovaných texturách někdo právně napadne. Pořád taky čekám, kdy někdo začne hluboké neuronky používat k remasterování lofi zvuků, ale tam ten přínos asi není tak zásadní.