• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VEXKoncept, inspirace, postupy a souvislosti v hudební tvorbě
    CHINOXR
    CHINOXR --- ---
    PNXNTDD: Mluvis mi z duse , oposlouchani projektu na kterym zrovna delas je peklo , a do nej se pak tezko projevuje to co by melo ... misto toho je akorat clovek zblblej a vymejsli dalsi zbytecny picoviny ktery do toho nacpe (aniz by musel)

    me treba ani osobne nepomaha odpocinek ci poslech nejakyho jinyho tracku kterej by me odvedl daleko, proste mam pak nutkani layerovat a layerovat ....
    BRKODLAK
    BRKODLAK --- ---
    SUK: samozřejmě druhá možnost je zkoušet první riff a ním se inspirovat při tvorbě druhýho. ale těch možností je moc
    BRKODLAK
    BRKODLAK --- ---
    SUK: v rámci kapely je to docela jednoduchý, třeba delší přechod na bicí, při kterým ostatní nehrajou a pak rovnou napojí novej riff, nebo se starej riff utne a rovnou začne hrát kytara novej, a ostatní se přidaj, v grindcoru, fastcoru a podobně je tohle docela typický, tím jak je to takovej bordel, jsou tam tyhle "pauzy" a "nájezdy" celkem často
    SUK
    SUK --- ---
    V titulku je "postupy". Tak ja se schvalne zeptam - jakym zpusobem navazujete dve "nesouvisejici" casti skladby?
    Ja mam obcas hrozny problem prave s timhle. Casto treba vymyslim 2 riffy a nedokazu je spojit tak, aby to neznelo nasilne. Obcas se to podari a treba i zmenim toninu, charakter skladby a tak a zni to dobre... a nekdy 2 skoro stejny veci znej, jak kdybych vzal dva songy a v pulce jeden zamenil za druhej :D

    Jasne, ze "kdyz to vyjde" je takovej "cistsi" postup - jsem to ja a nejak to ze me skutecne vyjde. Jenze to bych unudil sebe i kapelu, kdybych vygeneroval jednu vec za rok, tak je obcas potreba proste 2 casti vzit a nejak je zdifuzovat do sebe.

    Mate na to nejaky triky nebo jste uz tak daleko, ze nad necim takovym ani nemusite premyslet? Ja jsem precijen zatim absolutni zacatecnik (6 let kytary, jinak nic).





    PNXNTDD
    PNXNTDD --- ---
    Doporučuju tenhle dokument, plno zajímavých a inspirativních komentářů... a celkově se to příjemně sleduje :) Český titulky se daj zapnout.

    What Difference Does It Make: A Film About Making Music
    https://www.youtube.com/watch?v=_EDnMFJiv8U
    PNXNTDD
    PNXNTDD --- ---
    Dobrej nápad s tímhle auditkem :) Elektronickou hudbu dělám asi 5 let, nejdřív FLko, pak Roland mc-303, půjčuju si yamahu rs 7000, novation bass station, červenej, modrej korg, kolektivní sessions s přáteli. Na kytaru hraju asi 15 let. Tvořím hudbu ovlivněnou převážně technem/acidem s mental a dark industriálními vlivy. Dělám jenom livka, jsem typ člověka pro kterýho je nemožný a nesmyslný udělat projekt např v efelku, příjde mi, že jak se člověk s tm jedním songem sere třeba den, pořád to poslouchá dokola a ladí to, tak do toho nikdy nemůže správně promítnout ty aktuální emoce jaký by to v tu chvíli mělo mít. A jinak inspiraci čerpám ze sebe a především ze zvuku. Snažím se otevřít svoje nejzvrácenější zvukový já, prostě tu největší šílenost která je ve mně, zkoušet kam až to může jít, tou pak následně uchopit zvuk a poslat to ven...což prostě u projektu podle mě nejde tak přímo exportovat. No a proč to dělám... prvotně pro sebe. Je to určitej druh meditace, tvorba hudby... a pak pro ostatní, čistě pro ten pocit, že si někdo řekne... tý jo dobrej song. To mi stačí. Kdyby mi za to někdo platil, tak z toho takovou radost mít nebudu :)
    VEX
    VEX --- ---
    Kristina Kasíková / Martin Kasík - tajemství tónů - Debatní klub
    https://www.youtube.com/watch?v=alZ6dYFRr_s&list=LLKYmcOrh_ETOi1yXE32U51A&index=217
    DOKKTOR
    DOKKTOR --- ---
    ty jasně definované pravidla jsem spíš myslel odkaz na fyziku a akustiku. ne, že se musíš striktně řídit pravidlem, snare umístit do pásma od ... do ... Hz. zkrátka, že mix je už zas jiná disciplína. každopádně nejaké zdlouhavé babrání se v detailech je od určitého bodu (který imho přichází celkem brzo) spíš kontraproduktivní aneb feel the music. pokud ti tam neco nesedí a nejsi schopný to dolaďováním konkrétního detailu opravit ani za neekonomicky dlouhou dobu, tak je pravděpodobně špatně neco uplně jiného.
    VEX
    VEX --- ---
    DOKKTOR: jj chápu ten point, asi se vzdaluju od kreativní stránky. Posluchač samozřejmě pracuje s tim, co mu naservíruješ, ten nic poznávat nemusí. Ale já chci aby ten výsledek byl subjektivně co nejlepší. Posluchače samozřejmě zajímá, kolik máš na sidechainu release, akorát to "neumí" pojmenovat a shrne to jako "mohlo by to pumpovat víc".
    A tedy nemyslim si, že mix by měl jasně definovaný pravidla. Viz ten Pensado, kterej v každym videu sice radí jak docílit konkrétních efektů, ale nakonec stejně vždycky dodá "feel the music".
    EUR0
    EUR0 --- ---
    DOKKTOR: co sa tyka 5ms hore dole u sidechaniu.. je to proste o tom, ako to ty chces mat a predlozit posluchacom svoju viziu, jak to citis. je to umenie, ktore je subjektivne. a to imho aj ked ide o mix, tiez je to do znacnej miery umenie a neni to "prace s jasne definovanyma pravidlama". s best practices mozno ano. ale presne matematicke definicie na to nie su. takze vo vysledku slahnes 5ms viac alebo menej, lebo to proste tvojmu uchu lahodi najviac
    DOKKTOR
    DOKKTOR --- ---
    VEX: no jasně, ale jak posluchač ve výsledku pozná, že to pumpuje málo oproti záměru? je to přehnané, ale jako ilustrační příklad to mysim sedí. posluchač slyší až výsledek a nemá ani v nejmenším páru, že ten überkrutopřísný kopák měl tendence byt ještě krutopřísnější, kdyby ... a hlavně je to už záležitost mixu, což, jak už sem zmínil, je precizní práce s jasně definovanýma pravidlama. u skladby tě zajímá pumpuje/málo/moc jedeme dál - doladit 5ms sem tam je už míchání.
    kdybych zase použil analogie z klasické hudby, tak klasika není nic jiného než literatura - noty na papíře - nic není definitivní a provedení záleží na provádějícím. rozdíl je, že obecenstvo literaturu zná a pravděpodobně i víc variant provedení už i slyšelo. pokud zahraješ metalicu na ukulele, pořád je to metalica, každý to pozná a pochybuju, že pokud je posluchač v modu: poslouchám metalicu na ukulele, tak si bude stěžovat, že tam oproti originálu chybí bicí.
    specifikum toho, co tu řešíme je v tom, že produkuješ hotové (neměnné) dílo, takže musíš brat v potaz všechny kategorie a postarat se o to od A (literatury) až po Z (release) - ale zase tento "gesamtkunstwerk" se skládá z dílčích částí a my tu mysim řešíme právě konkrétně tu literaturu.
    EUR0
    EUR0 --- ---
    VEX: jednoznacne. milion detailov na vsetkom moznom, ku ktorym nadobudnes cit rokami skusenosti, spravia vo vysledku velky rozdiel
    VEX
    VEX --- ---
    Jakože domnívám se, že i jemný nuance maj na celkovej feeling skladby vliv.
    VEX
    VEX --- ---
    DOKKTOR: Ale tebe to zajímá protože to má vliv na výsledek, ne protože by tě bavilo používat sidechain ne?
    DOKKTOR
    DOKKTOR --- ---
    DANCHEZ: jo, tady mě hodně pomohlo si uvědomit, že kromě tebe, nikoho jiného nezajímá, jestli je release sidechainu o 5ms delší nebo kratší.
    DANCHEZ
    DANCHEZ --- ---
    DOKKTOR: tak samozrejme velka cast mixingu probiha zaroven s tvorbou, uplne ostre to oddelene nemam, spis jsem tim myslel ze je zbytecny ztracet hodinu na release sidechain kompresoru ve fazi kdy davas do hromady "hudebni" obsah :)
    DOKKTOR
    DOKKTOR --- ---
    DANCHEZ: jinak s tímhle osobně souhlasím taky jen částečně :) jak sem už řekl, sound design nehrotím a přelévám to spíš do kategorie mixing. nicméně pokud už si v kompozici pracovně ořežu pásma, kde co má hrát, tak je finální míchačka mnohem snazší a rychlejší, než když to řeším všechno odděleně v jednom. ale samozřejmě hlavně záleží na workflow, náladě, pocitech.... pokud to ze mě padá, tak zdržovat se nejakým protomixem je spíš na škodu.
    DOKKTOR
    DOKKTOR --- ---
    DANCHEZ: tak já si to svoje taky troufnu nazvat bass music a naučil sem se, že všechno najdu v bankách. samozřejmě to pak ještě trochu dokroutím, aby to sedlo. ale obecně máš jenom pár nejakých - nevim jak to nazvat - skupin zvuků/rastrů/barev (tak jak máš pár základních barev na malování), které se pak až o úroven níž zase dělí podle nejakých pravidel a nuancí a zas o úroven níž a podle této hiearchie je pak snadné dosadit kam, co tam pasuje.
    když sme nakousli tu klasiku, tak tam to máš jasné, máš smyčce (housle, violy, cella, kontry), máš dechy (dřeva, žestě), máš struny, klavíry, .... a přes to nejede vlak. stejně tak v elektronice, mám ten pocit, je všechno striktně diktované šířkou a frekvencí pásma, kde zvuk zní + samozřejmě, pokud se budem držet třeba dnb, máš jasně dané nástroje - bicí, basa plus tak ještě dva tři hlavní nástroje (co ti udělají xicht) a třeba vokál. ale připomínám, že čím dál víc si pěstuju k jakékoliv práci takto suchopárný a "profesionální" postoj - což ovšem zase nevylučuje pocity a zapálení pro dílo. jenom to demonstruje to moje pravidlo - odstup a žádné crcání.
    ono v elektronice je stěžejní tempo, bicí linka, barva kopáku a snaru (je jedno jestli tam máš clap nebo zvuk rozepínání zipu u kalhot). ale jasně, každý žánr to má jiné. třeba folkový písničkář toto vůbec neřeší, ten to má jasné, kytara a hlas a jestli je stejný jako ostatní (intro sloka refrén outro) nebo jestli si dokáže vybudovat osobitost, to je v něm, to nikdo neokopíruje.
    DANCHEZ
    DANCHEZ --- ---
    DOKKTOR: taky zalezi na stylu hudby co delas, ja treba delam primarne bass music (dnb, breakbeat) a to je hodne o sounddesignu, navic me sounddesign bavi:)
    DOKKTOR
    DOKKTOR --- ---
    DANCHEZ: sound design sem už úplně vypustil. to sem dělal, když sem nekdy v 17 začínal a teprve se učil co je co a kde to patří. ted prostě (nejen v rámci workflow) sednu, vemu bicí preset, kerý mi sedí (stejně v základu potřebuješ kick, snare, HH, další zvuky, pokud nesedí, dodám pozděj - i v rámci nálady a kompozice), na to položím basu, kterou vím už jakou chcu a začnu přidávat KONKRÉTNÍ hotové nástroje (protože vím, co dělám. ne, že jen tak zhulený sedím a kroutím myší potáky na monitoru). udělám hrubou kompozici a teprve pak doladím zvuk jednotlivých nástrojů, aby si to k sobě barvou sedlo. nejaké kroucení od nuly akorát zdržuje - jasně, člověk si tak vyrobí originální zvuk a je na každém jestli mu to za to stojí. stejně tak samplování z fieldrecordingu mě vubec neoslovuje - obrovský timeconsuming, nakonec to stejně ořežeš na pásma a vyleze ti z toho neco, co vezmeš z libovolné banky od artist XY. všechno už tu bylo, tak proč se zdržovat opakováním? podotýkám, že k tomu v posledních letech (hlavně nečinnosti) přistupuju fakt primárně s ohledem na čas a efektivitu (právě kvůli tomu, kolik času na to nemám).
    DANCHEZ: jj, beethowen je obrovská studnice - změny barvy, toniny, tempa ....
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam