VEX: no jasně, ale jak posluchač ve výsledku pozná, že to pumpuje málo oproti záměru? je to přehnané, ale jako ilustrační příklad to mysim sedí. posluchač slyší až výsledek a nemá ani v nejmenším páru, že ten überkrutopřísný kopák měl tendence byt ještě krutopřísnější, kdyby ... a hlavně je to už záležitost mixu, což, jak už sem zmínil, je precizní práce s jasně definovanýma pravidlama. u skladby tě zajímá pumpuje/málo/moc jedeme dál - doladit 5ms sem tam je už míchání.
kdybych zase použil analogie z klasické hudby, tak klasika není nic jiného než literatura - noty na papíře - nic není definitivní a provedení záleží na provádějícím. rozdíl je, že obecenstvo literaturu zná a pravděpodobně i víc variant provedení už i slyšelo. pokud zahraješ metalicu na ukulele, pořád je to metalica, každý to pozná a pochybuju, že pokud je posluchač v modu: poslouchám metalicu na ukulele, tak si bude stěžovat, že tam oproti originálu chybí bicí.
specifikum toho, co tu řešíme je v tom, že produkuješ hotové (neměnné) dílo, takže musíš brat v potaz všechny kategorie a postarat se o to od A (literatury) až po Z (release) - ale zase tento "gesamtkunstwerk" se skládá z dílčích částí a my tu mysim řešíme právě konkrétně tu literaturu.