• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    DWAYAlien universe - Romulus v kinech
    DWAY
    DWAY --- ---
    Aaa stydim se. 1979 samozrejme.
    DWAY
    DWAY --- ---

    Alien (1987) je

    20 hlasy od 20 respondentů

      DWAY
      DWAY --- ---
      JVMLOK: gremlins urcite scifi neni. Nema to co delat s vedou, jen fikci.
      DWAY
      DWAY --- ---
      To nema cenu. Kuci sou rozhodnuti, ze to je proste scifi. Pro ne musi mit horor asi debilbi zapletku a jak to je chytre je to scifi. To ze se všude vcetne wikipedii a filmových databazi pise, ze to je horor, respektive scifi horor proste pro ne nic neznamena. Ani punch line "in space no one can hear you scream".
      CYBERKOTLIK
      CYBERKOTLIK --- ---
      JVMLOK: proc hned vseznalku, nebud tak nedutklivej:))
      Ja jen ze se do oznacuje jako scifi horror uz od zacatku, tak nema smysl se na to pokouset nacpat naky teorie.
      JVMLOK
      JVMLOK --- ---
      GANDHI: Hellraiser urcite neni scifi, naopak Gremmlins dost dobre mozna jo :-)
      JVMLOK
      JVMLOK --- ---
      CYBERKOTLIK: a od kdy ma marketing co delat s encyklopedickejma kategoriema, vseznalku? Neff tu svou encyklopedii taky napsal bez inetrnetu.
      GANDHI
      GANDHI --- ---
      zas na druhou stranu, vzato kolem a kolem - je v Alienovi ten vesmir a kosmicka lod v podstate jen kulisa, vytvarejici izolovany prostredi, protoze jadro je prave v tom odhalovani tajemnyho, neskutecne efektivniho zabijaka, kteryho si zavlekli v dobrym umyslu domu a spatnou manipulaci ho probudili, coz je tradicni schema leckeryho hororu:) Hellraiserem pocinaje a Gremlins konce:)

      to ze postavy jednaj logicky a snazej se nepritele vedecky analyzovat, tomu jen dodava autenticnost, ale imho to zanrove nedefinuje.

      a poznamka pod carou zanrovy skatulky jsou beztak na prd:p
      CYBERKOTLIK
      CYBERKOTLIK --- ---
      JVMLOK: no takhle, ne ze bych chtel nejak bazirovat na skatulkach, ale v tom 80 roce, kdy toho Aliena poprvy davali v Alfe, tam byl obri napis SCIFI HORROR. Ale je fakt, ze ejste neexistovala wiki apod:))
      JVMLOK
      JVMLOK --- ---
      JVMLOK: nicmene dost by zalezelo na tom jestli se film/kniha zabyva spis tim principem zhmotnovani predstav pomoci technologie, a nebo se zameruje na vystrasenejch emoce lidi a pouziva expresivni jazyk k vyvolani co nejsilnejsi emocionalni odezvy u konzumenta.
      JVMLOK
      JVMLOK --- ---
      MARTIK: a kotrast s tímhle, Event Horizon je pro mne čistý horror, i když se odehrává na vesmírné lodi :)
      JVMLOK
      JVMLOK --- ---
      MARTIK: scifi
      MARTIK
      MARTIK --- ---
      JVMLOK: možná blbý dotaz, ale jak bys kategorizoval film, který se odehrává ve strašidelném domě kde straší děsiví duchové, ale kde se v poslední minutě dozvíš, že důchové byly materializované výplody mysli člověka, který sestrojil nějaký chytrý stroj, který jeho myšlenky promítnul ve skutečnost?
      CYBERKOTLIK
      CYBERKOTLIK --- ---
      TRAGED: ja mam jen tohohle jednoho:))
      DWAY
      DWAY --- ---
      Zajimave videjko z blu-ray bonusu, ktere trosku hintuje co bude dal.

      Alien Covenant David's Lab, Elizabeth Shaw Scene Blu-Ray HD
      https://www.youtube.com/watch?v=FvckAPWH7cY
      DWAY
      DWAY --- ---
      A vlastne jeste jeden. Oba nakazeni byli marinaci.
      DWAY
      DWAY --- ---
      LKA:
      protoze to v cem byla ta lod zaparkovana se rozpadlo, nebo to sestrelili nebo neco. Dokonce tam jdou videt kusy toho v jedne scene prave smerem k tomu lesu.

      co se tyce jednotlivcu, nekteri z nich marinaci, byli. Ten co kuril a nadychal se spor, pak ten velitel, ta zenska co ji sezral neomorf u te vody a pak jeste jeden typek, asi ten co se pak vydal hledat kapitana.
      LKA
      LKA --- ---
      CYBERKOTLIK: Nerad bych se do toho zamotaval, tak ve zkratce. Chapu, ze je to subjektivni, ale u me to drhlo prilis casto prave na tech nepodstatnych drobnostech (rusilo me to a sedacka v imaxu byla sakra nepohodlna).
      - lepe to popsal KEB, nebo v jedne recenzi: "..se nelze se ubránit pocitu, že rozhodnutí vlastně nepatří jim, ale scenáristům, kteří musí nějak příběh posunout vpřed.
      - velike sceny jsou zvladnute, technicky, financne ..a pak ti zbyvaji ty detaily/drobnosti. Racionalni/iracionalni chovani se da neresit parkrtat, ale na idiot komplotu prece nemuzes postavit cely film.
      Takze jednotlivec se pujde vesele a sam projit po temnych chodbach strasidelneho palace na cizi planete, plne spalenych tel mimozemstanu, zamorenou zabijackymi monstry, ktera jim sezrala polovinu posadky ...ok, takze ted uz to neni ten osadnik kteremu jsem pred chvili prominul zkratovite jednani, ale ted uz je to ten neohrozeny marinak?
      Vysvetleni budto jak pises ty, nebo berlicka a kopirak z osumdesatych let, nebo pokles adrenalinu a unava, falesny pocit bezpeci diky zname tvari mistniho klauna (Davida), nebo.. Vsechno si nejak oduvodnis a vysvetlis, ale nesmi toho byt moc a drhnout to - neziskas pocit uveritelnosti pribehu, plus ze nektere sceny a udalosti jsou jenom pro formu.

      Btw, proc byla lod Davida havarovana v lese v kopci, kdyz priletel nad mesto, kde vypustil ty spory?
      A od Dannyho Mc Brida (Kenny Fucking Powers) jsem cekal vetsi fuckup s lodi, nez jenom sestup do kriticke vysky:)
      DWAY
      DWAY --- ---
      JVMLOK: pak uz to ale fakt zalezi na uhlu pohledu.

      Za me jak jsem, psal je vetrelec o tomto: Horor je často spojován s oběma dalšími druhy
      fantastické literatury a často bývá doplněn jejich tématy, na rozdíl od nich však důraz není
      kladen na obsah ale na emocionální efekt, jeho účelem je vyvolávat hrůzu.


      Uz jen jeho punch line, "In space, no one can hear you scream" naznacuje spise to zamereni, nez to ze by se jednalo o vedlejsi jev.

      A ano, jednalo se o velmi povedeny kousek, kde se lidi chovali pomerne logicky, ale to nic nemeni na tom, ze to nebylo mireno tolik na scifi, protoze ac to bylo provedene dobre, tak to byly jen kvalitne zpracovane kulisy. Nikdo neresil nejak moc detailu co se tyce lodi a technologie.
      JVMLOK
      JVMLOK --- ---
      DWAY: odcituju kousek svojí bakalářky. Zdrojem je IIRC Neffova Encyklopedie science fiction.


      Co science fiction s vědou skutečně váže je technologie práces imaginací.
      Motivem může být jakákoliv závažná technologická inovace, kontakt s cizí formou
      života, cestování časem či zasazení příběhu do kontextu jiných fyzikálních zákonů, než jaké
      jsou vlastní našemu poznání vesmíru. S touto změnou parametru reality je ovšem nakládáno
      v rámci pravidel přísné racionality, jde o vytváření hypotéz opírajících se o logickou
      argumentaci a modelování situací bez použití jakéhokoliv nadpřirozeného či
      nevysvětlitelného zásahu. Ty jsou charakteristikou jiného žánru fantastické literatury.
      Hranice mezi třemi žánry fantastické literatury: sci-fi, fantasy a horrorem jsou
      vymezeny v teorii literatury, ve skutečnosti se motivy i postupy často prolínají. Fantasy
      většinou počítá s existencí nadpřirozena a proto se nedá aplikovat požadavek racionality,
      který je důležitý pro science fiction. Horor je často spojován s oběma dalšími druhy
      fantastické literatury a často bývá doplněn jejich tématy, na rozdíl od nich však důraz není
      kladen na obsah ale na emocionální efekt, jeho účelem je vyvolávat hrůzu. Nutno podotknout,
      že velmistři žánru, E. A. Poe, H. P. Lovercraft či Stephen King využívají při práci
      s atmosférou poznatky psychologie a nezřídka hrají na nejprimitivnější struny našeho
      podvědomí.


      Takže mám v hlavě poměrně jasné kategorie:
      Racionalita a obsah - SciFi
      Emoce a forma - Horror
      Nadpřirozené nevědecké principy - Fantasy

      Dalo by se tedy říct, že základem horroru je právě irracionalita, která by z Covenanta udělala horror.
      Naopak Alien, který byl postavený na cizím prvku (Alien) ale jinak perfektně sleduje racionální chování, a vetřelec má jasně nasatvené ekologické a etologické parametry chování/lovu/sběru materiálu, kterými se neúprosně řídí, proto to vnímám jako scifi. Že to je trochu bububu je doprovodný efekt.
      Tzn když vzpomínam a přemýšlím o Alienovi, tak mi spíš naskakuje analytický rozbor chování posádky, porovnání "šancí" při střetu s podobnou hrozbou a hodnotím spíš efektivitu tohohle mezihvězdného zabijáka a její příčiny, a stejně tak parametry omezující v podobné situaci lidi, než že to bylo strašidelné.
      Při aplikaci toho samého na Covenanta mi nezbývá než konstatovat že to byli všichni úplní idioti a nezasloužili si ani samostatný film, natož strašidelnou smrt.
      Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam