• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KAJJAKUX - User experience design
    KULHY
    KULHY --- ---
    Zdar uxaři,

    registrace zákazníka pro eshop ve více krocích obecně lepší?
    IKA
    IKA --- ---
    VIRUS31, VIRUS31: Netrolím, len ma zaujíma, ako to vnímaš ty.

    Kto je podľa teba v uvedenom príklade s riaditeľom, ktorý nakupuje software pre stovku zamestnancov, zákazník, a kto je užívateľ?
    BOB69
    BOB69 --- ---
    VIRUS31: Však jo, já s Tvým vymezením obsahu pojmů CX a UX naprosto souhlasím, jediné, co se mi nezdá, je zařazovat UX "pod" CX, tak to v mém vidění světa prostě není, v Tvém zřejmě ano a já Ti to neberu, jen s tím zkrátka nesouhlasím, to je celé ;)
    VIRUS31
    VIRUS31 --- ---
    BOB69: priklad.. tohle popisuje touchpointy s nejakou znackou (napr. canyon.com). Tak customer experience se deje naprosto vsude, kde se ji dotykame – tzn prichazime se znackou do styku. At uz to je kontakt moderovany/cileny (nekym od canyon.com) nebo organicky, napr v diskuznich forech, sockach, ...User experience se deje v mistech interakce uzivatele (ve smyslu vedome ovlivnitelne interakce) se znackou jako takovou (nakup, servis, asistence, ..). A tahle user experience, kterou popisuju, uz nesouvisi s produktem, ktery jsem si poridil (jizdnim kolem v tomto pripade) a nejak se mi na nem jezdi – to je uz jina story – ktera zase zapada k cele CX. Ale to prece musite v MSD vedet, ne? : )
    BOB69
    BOB69 --- ---
    VIRUS31: No a teď mi ještě prosím prozraď, kde je na tomhle grafu UX jako podmnožina CX? ;) Ano, ten graf je naprosto v pořádku z pohledu CX, ale vůbec nezachycuje produkt jako takový a tedy ani zážeitek při jeho užití = uživatelský zážitek (UX).
    VIRUS31
    VIRUS31 --- ---
    To jen pro poradek, co to je ta customer experience..
    VIRUS31
    VIRUS31 --- ---
    VIRUS31
    VIRUS31 --- ---
    IKA: tak hodne stesti v dalsim vzdelavani a hlavne "vyzkumu" : ))
    BOB69
    BOB69 --- ---
    Ad debata Customer (a CX) vs. User (a UX), zkuste se prosím mrknout na tohle: https://bit.ly/cx-ux-map (ano, jako každá mapa je to zjednodušení reality, ale právě díky tomu zjednodušení by to mohlo vnést trochu světla do toho, kde je zákazník a marketing a kde je uživatel s produktem a jak kolem nich všichni tancujeme ;)
    IKA
    IKA --- ---
    VIRUS31: Myslím vážne, že nie každý užívateľ je zároveň zákazník (a opačne). A príklad s riaditeľom sa mi zdá dostatočne realistický.
    VIRUS31
    VIRUS31 --- ---
    IKA: to je nejaka forma trollingu nebo to myslis vazne?
    IKA
    IKA --- ---
    VIRUS31: no, keď pán riaditeľ kúpi software pre stovku zamestnancov, tak kto je zákazník a kto je užívateľ?
    KAJJAK
    KAJJAK --- ---
    par dalsich clanku jak prejit k Flat 2.0 vice UX privetivym designum

    Flat Design: Its Origins, Its Problems, and Why Flat 2.0 Is Better for Users
    https://www.nngroup.com/articles/flat-design/
    Flat-Design Best Practices
    https://www.nngroup.com/articles/flat-design-best-practices/
    Beyond Blue Links: Making Clickable Elements Recognizable
    https://www.nngroup.com/articles/clickable-elements/
    VIRUS31
    VIRUS31 --- ---
    INF1466: nejdriv si zjisti, co je customer experience a pak hazej cislama.
    INF1466
    INF1466 --- ---
    VIRUS31: takze mas 1000 navstev (useru) z toho si deset neco koupi (customeru) a tech 1000 je podmnozina 10ti jo? :)
    VIRUS31
    VIRUS31 --- ---
    IKA: tak v tom nemate asi uplne jasno.. user experience je podmnozinou customer experience.

    nie každý užívateľ je zároveň zákazník (a opačne) – a zakaznik je podle tebe co nebo kdo? :)
    IKA
    IKA --- ---
    VIRUS31: Možnosti odpovedí konkrétne v tejto otázke sme vzali z jedného švajčiarskeho prieskumu (aby sa to prípadne dalo navzájom porovnávať.)

    A všeobecne, pri všetkých otázkach sme to nechali na respondentoch - ak sa niekto vníma viac v UX, vyklikal si UX, ak viac v CX, vyklikal si CX. (A toto bol tuším multiselect, dalo sa toho vybrať viac.)

    Ja osobne si myslím, že UX je tu proste populárnejší termín ako CX, a aj keď sa to do veľkej miery prekrýva, vnímam tam istý rozdiel - nie každý užívateľ je zároveň zákazník (a opačne), a z toho vychádzajú napríklad aj iné prístupy a metriky.
    VIRUS31
    VIRUS31 --- ---
    IKA: Jakej je prosim u otazky "Co je hlavni naplni tvoji prace?" rozdil mezi bodem CX a UX design?
    VIRUS31
    VIRUS31 --- ---
    KAJJAK: v praxi to znamena, ze podle toho, co resis, jaky mas budget, nastavujes validaci (metod je hromada). Jednoduse, kdyz jsme nemeli penize na velkej user testing nejake komplexni journey, u ktere jsme si chteli overit, jestli dava smysl nez pujde do vyvoje , zkusili jsme si alespon overit jednotlive features a jejich pochopeni na vzorku 4 lidi, ktery odpovidali nasi persone v ramci nasi firmy (bylo nas asi 200, bylo z ceho vybirat). Kdyz to hodne zjednodusim a najdu analogii.. stejne jako se dodrzuji brand manualy, tak se dela testing. Zadnej manual dogmaticky dodrzenej te nedovede ke stesti. Je to pouze sada doporuceni. Jak mi rekl jeden kolega, ktery stoji za jednim z nejvetsich shopu v cr (*alza), je dobry hlavne zapojovat selskej rozum a umerne situaci vybirat tu nebo onu metodu.

    ad persony.. bez person nevis, pro koho produkt stavis. Je jedno, jak se dostanes k popisu target group, metod je vic, dulezity je mit tu znalost. Bez nich nevis ke komu mluvis a jde opet o hadani, co by jak mohlo fungovat.

    ad rozpocet.. podle me je uplne burt, jestli ses z maleho mesta nebo san francisca, tvym zajmem by melo klienty edukovat, vysvetlovat jim, jak se to dela spravne a presvedcovat je o tom, ze zpusob, ktery jim navrhujes, je hodnotou pro jejich klienty a tim padem pro ne. Neni to easy, jsme vsichni na zacatku, protoze doted to tady vypada jak v devadesatkach, vsechno hezky nablejskany musi byt zarucene funkcni :) Ale situace se lepsi.

    Realitou je, ze spravnejma otazkama, co klient uz vi, ma, meri, umi a dela, se dost casto odhali, ze je vlastne dost mimo a potrebuje s celou "digitalizaci" pomoci od zacatku. A pokud nepotrebuje a nechce pomoci, je na tobe, jestli takovyho klienta chces delat.
    IKA
    IKA --- ---
    KAJJAK: Nejaká predstava, kto UX robí, kde, za koľko, atď.. sa dá získať tu:

    Výsledky Humans of UX
    https://humansofux.com/cz/vysledky/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam