• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    EXISGDPR - mýty, rady, konzultace
    ZBYNEK
    ZBYNEK --- ---
    KOC256: Mazat adresu je blbost, na eshop kde budu muset znovu a znovu zadávat adresu nikdo nebude chodit...
    nepouzivat aplikace tretich stran - taky rada na hovno...
    KOC256
    KOC256 --- ---
    Ja se s GDPR setkal ted ve firme (interni workshop). A prijde mi to v mnoha vecech neurcite, ale alespon tak jak nam to bylo prezentovano to vychazi ze selskeho rozumu (balancni pravidla, ...). Hodne lidem to nemusi vyhovovat, protoze chteji mit idelane nalajnovane co jo a co ne. A nekdy to i chapu no...

    Ramcove jsem pochopil, ze co nejde podchytit technicky je treba "uzavrit" do smernice.

    A treba co se tyce eshopu, tak je to celkem "jednoduche".
    - nic co nepotrebuji nechtit
    - cokoliv jsem prestal potrebovat, tak se toho zbavit/anonymizovat
    --- po lhute na odstoupeni od smlouvy smazat/anonymizovat tel, email, dodaci adresu, ...
    --- po lhute na reklamaci smazat/anonymizovat vsechno
    - cokoliv potrebujes na zaklade smluvniho vztahu tak cajk
    - cokoliv chces navic tak EXTRA souhlas (jak je nize psano treba vcetne hesla aby bylo jasne co a jak
    - zadne male sede pismo
    - zadne skryte odstavce ve VOP
    - byt pripraven na dodani informace o tom co evidujete
    - umet v zakone lhute smazat udaje, o ktere si uzivatel pozadal aby byly smazane
    - idealne nikde data nepreposilat, nesdilet, nepouzivat aplikace tretich stran (vzdycky to smrdi pruserem)
    - mit podchyceno kdo s cim pracuje a proc a to si i vynutit pravy v systemu atd. (My treba zavadime novou dimenzi opravneni a tim je "pravo zobrazeni osobnich udaji" - kdo nema pravo, vidi hvezdicky napric systemem)

    Vlastne zaklad je to sepsani toho s jakymy udaji pracujete, co shromazdujete a proc to potrebujete (Objednavky dodavatelske, oidberatelske, vyberove rizeni, pohovory, ... personalistika, proste vsechno)

    Po technicke strane to bude "sranda".
    - pri obnove ze zalohy musi byt zajistena anonymizace dat, ktere jiz mely byt anonymizovane.
    - mit osetreno ve smernici, ze v zalohach jsou neanonymizovana data (vedet jak dlouho se drzi)
    - mit vyreseny vztah mezi dodavatelem HW/SW ze defacto maji pristup k vasim datum.

    Zajimavy extrem jsou tyto kontakty:
    Kontakt - LANEX a.s.
    http://www.lanex.cz/kontakt

    To jen tak co si kratce pamatuji. Pro ty co vubec nevi co je ceka...
    Urcite to neberte jako navod. Zakladem je se zaclenit dle zakona a pak si uvedomit ktere udaje potrebuji na zaklade ceho (tam bylo nejakych 6 duvodu - vzdy prezentujici rikal nejhorsi mozne zlo je neco resit na zaklade odkliknuti nejakeho "souhlasu"). :)

    Pokud se to tu nekomu znalejsimu zda jako strasna blbost tak napiste a smazu to :).
    HARALD
    HARALD --- ---
    TRILOBYTE: Právě, že to sračka není.

    Z pohledu eshopu je potřeba:
    1) zjistit ochranu dat (dodatelné poskytovatelem serveru)
    2) zajistit, že přístupy k osobnim datům maji jen osoby, které je potřebuji (zajisti majitel eshopu)
    3) zajistit, že případný marketingový souhlas je sbírán samostatně a prokazatelně (třeba znovu zadáním hesla) (dodatelné poskytovatelem serveru)
    4) smluvně zajistit, že poskytovatel serveru má pokyny jak nakládat s daty (třeba backupy a pod) - tohle má formálně na starost majitel eshopu, ale provozovatel serveru to může dát jako službu všem zákaznikům.
    MATEEJ
    MATEEJ --- ---
    TRILOBYTE: Přesně takovým dojmem to na mě působí, že se bojej rizika, že zákazníkovi nabídnou a prodají řešení, které se v okamžiku nějaké kontroly ukáže jako nedostatečné, nebo že naopak zákazníka naserou tím, že mu prodali něco drahého, protože předimenzovaného. Jinak si nedokážu vysvětlit, proč z těch nutných úprav nechtějí těžit zakázky.
    TRILOBYTE
    TRILOBYTE --- ---
    MATEEJ: Protoze GDPR je takova sracka, ze se jim do toho nechce, tak radsi nechaj zakaznika at si to nastuduje sam a pak specifikuje co chce. Oni to spichnou podle specky a kdyz bude nekde pruser, tak sou z obliga.
    MATEEJ
    MATEEJ --- ---
    DWICH: Právě proto jsem čekal, že IT firma, která se už 20 let živí výrobou e-shopů, bude mít připravený nějaký základní balíček úprav, který prodá všem svým zákazníkům. Tím spíš, že náš dva roky starý e-shop od nich GDPR v řadě věcí zjevně nevyhovuje. Ale z rozhovoru s nám přiděleným account managerem i samotným ředitelem firmy vyplynulo, že (cituji) problematiku GDPR vůbec nesledují.... Pro mě čistý WTF.

    Ale podle všeho to u jiných IT firem není lepší. Když hodím do googlu "GDPR poradenství", tak firmy, co vypadnou jako první, nabízejí jenom audity, analýzy, testování, školení, ale ještě jsem nenarazil na takovou, která by nabízela i konkrétní řešení, která by z toho plynula.
    DWICH
    DWICH --- ---
    MATEEJ: Jo, to mi taky vadilo, proto jsem si začal připravovat check-list, co nás všechno čeká a informační mapu, kam bych zanesl, co všechno za data máme, od koho a pro koho, kdo k tomu má přístup, rizika, potlačení rizik atd atd. Není to snadná problematika. U e-shopů mi přijde, že jsou tisíce lidí, co řeší to samé, takže tam je ta neurčitost snížená.
    MATEEJ
    MATEEJ --- ---
    DWICH: Mně na tom vadí ta neurčitost a nejistota.

    Např. ty jsi třeba první, u koho jsem narazil na to, že výslovný souhlas definuje jako double opt-in, který je komplikovanější pro programátora i zákazníka.

    Já bych chtěl připravit náš e-shop na GDPR tak, aby nás to stálo co nejmíň peněz, aby to co nejmíň obtěžovalo naše zákazníky a taky abychom přišli o co nejméně kontaktů z naší zákaznické databáze. A to je - i u tak malého podniku, jako jsme my - relativně složitá optimalizace celé zakázky na to, aby ji prováděl laik, jako jsem já, na základě (často i protichůdných) informací, které si přečte různě po internetu.
    DWICH
    DWICH --- ---
    Hodně doporučovaný čtení je zákon na ochranu osobních údajů. Když se koukneš, co všechno obsahuje a přeskočíš části jako organizace úřadu, činnost úřadu, zbyde ti jen hlava II, což jsou čtyři stránky. Ti, co radí s GDPR, říkají, že kdo je v souladu se zákonem na ochranu osobních údajů, má z 80 % hotovo.

    Zákon o ochraně osobních údajů - Část I. - Hlava 2 - Práva a povinnosti při zpracování osobních údajů
    https://business.center.cz/business/pravo/zakony/oou/cast1h2.aspx

    Já na to téma přečetl několik článků, ale pár konkrétních, kde to je shrnuto, nevypíchnu. V podstatě - když máš něcí osobní údaje, např. e-mailovou adresu pro newsletter, tak musíš: mít výslovný souhlas, že ti ho ten člověk dal. U e-mailů je to double opt-in, tzn. když někdo zadá adresu (svoji nebo cizí) do registračního políčka pro odběr newsletterů, musíš na tu adresu poslat e-mail ve znění: někdo, možná vy a možná ne, zadal tuto adresu k odběru newsletterů. Jestli souhlasíte, klidněte na tlačítko. Jestli ne, tento e-mail ignorujte. Tím se vyhneš tomu, že někdo škodolibě zadá cizí e-mail bez souhlasu vlastníka. Druhá věc: musíš mít jasně uvedenej souhlas majitele e-mailu s účelem zpracování. Jestli jsi mu slíbil, že mu budeš posílat produktové novinky a k ničemu jinému souhlas nemáš, nesmíš ten e-mail použít jinak. Musíš mít někde uvedeno, co všechno za data zpracováváš. Například: e-maily máme v databázi e-shopu, lidé se registrují na stránce XYZ, vyžadujeme double opt-in a ten souhlas je pak taky v databázi v profilu zákazníka. Přístup do databáze, kde jsou údaje zákazníků, má majitel firmy, lidé z obchodního, lidé se supportu a dodavatel IT řešení. Se všemi máme podepsané interní nebo externí NDA (že data nevynesou) a poučili jsme je o rizicích.

    Když budeš mít se všema NDA nebo podepsanou směrnici, školení atd, tak i kdyby vzal někdo obálku a vynesl data, tomu nezabráníš. Jsi aspoň z obliga, že jsi přijal patřičná opatření - vyškolil lidi (neber úplatky, neber úplatky) a ten člověk ti to podepsal, dal jsi mu školení a víc udělat nemůžeš. Navíc platí zásada přiměřenosti. Když máš ty nejmíň citlivé údaje, nikdo po tobě nebude požadovat prověrku všech zaměstnanců na úroveň přísně tajné.

    Složitější než EET to je proto, že pravidla jsou jen obecná - chraňte osobní údaje, aby vám neunikly - technicky i lidsky, zabezpečujte systémy, školte lidi, nechte si od nich podepsat interní směrnici, že nic nevynesou, nenechají si dát úplatek atd. Mějte přehled o tom, jaká data máte, na jak dlouho, kdo k nim má přístup. Na vyžádání ty data poskytněte majiteli, případně je smažte, pokud není vyšší zákon jako účetní apod (nesmíš smazat faktury).

    A protože tahle obecná pravidla musí každý obor implementovat jinak, tak není jedno řešení jako u EET - pošlete nám údaje účtenky a tím to pro vás končí.

    Vyšlo mi, že nejlíp udělám, když strávím pár hodin / dnů u netu a budu číst články, které jsou nejblíž mému oboru a z nich si poskládám tu mozaiku.
    MATEEJ
    MATEEJ --- ---
    PEETIK: Mně vyšlo to samý. Nevím, proč mi to doporučuje "Audit předávání dat třetím stranám", když jsem všude zaškrtával, že žádná data třetím stranám neposkytujeme.

    DWICH: Jako není to úplně špatný, ale není to ani úplně dobrý, je to vlastně pouze úplně první krok. Za nepříliš vysoký poplatek (890 za jeden typ auditu nebo 3705 za balíček šesti auditů) si člověk koupí tříměsíční přístup k auditům. Ty si může opakovaně vyplnit, vyplivne mu to zřejmě slabá místa, ale pokud tomu dobře rozumím, tak řešení těch slabých míst mu to už nenavrhne. Navíc se zřejmě jedná o předdefinované auditové dotazníky, které si sám vyplním sám. Jakmile někde nebudu schopen se do těch políček nebo možností vejít, tak se začnu pohybovat na bázi přibližného odhadu.

    (Vedle toho nabízejí ještě variantu auditu na míru od jejich právníků a IT specialistů, který bude stát víc peněz a bude přesnější, ale ani v tomto případě nenaznačují, že by mi taky poradili, co mám v e-shopu upravit.)

    Ale já bych potřeboval jak určení toho, v čem nevyhovujeme GDPR, tak toho, co s tím udělat, abychom vyhovovali. Respektive, v čem asi nevyhovujeme, to jsem schopen řekněme se 70% spolehlivostí určit já sám už teď, ale potřeboval bych někoho, kdo mi to řekne se 100% spolehlivostí, a pak taky někoho, kdo mi řekne, jak mají správně vypadat naše formuláře a s nimi spojené texty, kde mají být jaké checkboxy, jak přesně technicky z hlediska GDPR musí vypadat odhlašovací systém, a taky jak nejlépe oslovit stávající databázi zákazníků za účelem získání jejich souhlasu (plus na jak dlouho mi ten souhlas poskytnou, atd. atd.). :-(
    PEETIK
    PEETIK --- ---
    PEETIK: Přítelkyně o nějakém GDPR vůbec neví, a tak se jí na to snažím připravit co je potřeba. Jenže já tomu taky vůbec nerozumím. Má na eshopu dost zákazníků, kterým rozesílá newslettery, novinky, slevy, zajímavosti. Pak na FB a Instagramu má lidi. Co se stím má dělat? Nikde na webu nemá povinost se registrovat, zadávat email, má to tam dobrovolně. Max. při první návštevě, unikátní IP a zadání emailu, dostanu k první objednávce slevu 100 kč, ale pořád je to nepovinné a mohou to odškrtnoum, dále chatovací okénko. To nikde neexistuje nějaký manuál co se má dělat? Tohle mi přijde ještě složitější než EET :(
    PEETIK
    PEETIK --- ---
    DWICH: to sem zkoušel včera otestovat přitelkyně eshop. Nakonec vypadlo že patří do třídy D2. Ale já z toho moc chytrý nejsem, pak že za nějaké audity se musí nadále platit atd.
    Přepošlu co vyšlo.

    Vzhledem k tomu že: ukládá osobní údaje do externího online nástroje
    provozuje e-shop
    na webu má reklamy přes externí systém
    na webu má cizí měřící kódy
    využívá remarketing

    DOPORUČENÉ AUDITY

    AO : Audit osobní bezpečnosti
    AIT : Audit IT systémů
    AWE : Audit webů a eshopů
    AMKT : Audit marketingu a souhlasů se zpracováním
    AP : Audit přístupových práv
    A3 : Audit předávání dat třetím stranám

    GDPR třída D - osobní údaje mám, zpracovávám a předávám dalším
    Jedna z největších skupin – sem spadají především firmy, které využívají online marketing, ať už cílené reklamy, nebo jen sledování
    návštěvníků webu pomocí Google Analytics. Zejména u webových služeb je třeba dbát na správné informování návštěvníka o
    zpracování a předávání jeho údajů dalším subjektům. I pouhé ukládání osobních údajů do cloudu může být předáváním. Je třeba
    zajistit správně formulované souhlasy návštěvníků s takovým zpracováním. Pro větší rozsah zpracovaných údajů je vhodné zvolit
    online řešení, takže v této kategorii bude často nutná úprava stávajících webů a systémů.

    Roz sah a riz iko - 2 střední
    Střední rozsah zpracování se bude týkat většiny malých a středních firem, zejména e-shopů. Většinu povinností lze splnit vlastními
    silami.
    DWICH
    DWICH --- ---
    MATEEJ: Byl jsem na přednáškách a jako super produkt pro malý společnosti nebo neziskovky mi přišel https://www.gdprkalkulacka.cz/ - týpek o tom vyprávěl s nadšením, přišlo mi, že to dělají od srdce a ne jako komerci s maximální výtěžností. Tu přednášku měl na téma "kdo pomůže těm malým".

    Mělo by tam vyjít, co všechno se té konkrétní firmy / neziskovky týká, co z toho plyne a v průběhu "dotazníku" dávat i nějaký doporučení, jak na to. Nezkoušel jsem, ale přišlo mi to sympatický a užitečný. Jestli to někdo vyzkoušíte, podělte se, prosím.
    HARALD
    HARALD --- ---
    MATEEJ: Poradenství na gdpr dělám. Neofiko, neplaceně. Sepisuju pro drobné firmy návod jak na to, ale nějak se nemůžu dokopat to dopsat.

    Mám na starost část implementace gdpr v jedné z bank, direktivu mám sestudovsnou horem dolem. A vidím, jak návody, co člověk najde na netu, jsou většinou neúplné, nebo směřují k nějaké podvodné certifikaci.

    Napiš mi do pošty. Většinou je to tak na hodinu až dvě u piva.
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    MATEEJ:
    ALMAD:
    my jsme v pozici dodavatele systému. Všechny zákazníky jsme o GDPR informovali minulý rok - většina vůbec nevěděla, že něco takového existuje.
    Děláme v rámci údržby systému takové minimum, jako přístup pouze přes https, ssh, vpn, to už i před GDPR, ale jinak si musí dělat analýzu zákazník sám, každý má zcela jiný systém na míru, jen se zorientovat kde všechny data jsou je víc než den práce.
    ALMAD
    ALMAD --- ---
    MATEEJ: To mi od nich taky prijde trochu neprofesionalni.

    Vim, ze se tim zabejva pro tyhle pripady / radi et netera, ale vicemene to vim z blogu https://www.activate.cz/gdpr-z-par-jinych-uhlu-pohledu/ a nejaky primy reference nemam zadny.
    MATEEJ
    MATEEJ --- ---
    Ještě jeden dotaz - nevíte o někom (jednotlivec, firma), kdo dělá nějaké poradenství v souvislosti s GDPR? V našem případě jde jenom o e-shop a marketingová sdělení zasílaná maily, takže to není nic megasložitého jako u pojišťoven, nemocnic, úřadů apod.
    Na druhou stranu mi na základě dosud zjištěných informací přijde, že když začnu tu problematiku studovat já jako laik, tak se snadno může stát, že si u naší IT firmy objednám úpravy buď nedostatečné, nebo naopak naddimenzované, takže bych to radši probral s někým, kdo se tím profesionálně zabývá.
    (Trochu jsem čekal, že mi poradí právě v té IT firmě, která nám před 2 lety dělala nový e-shop a v současné době nám ho servisuje, ale řekli mi, že problematiku GDPR VŮBEC nesledují, což moc nechápu - imo bude naprostá většina e-shopů, které dělali nebo udržují, potřebovat nějaký zásah, který si oni nechají zaplatit, takže bych čekal, že už teď budou mít v nabídce balíček alespoň základních úprav "Jak udržet váš e-shop a zákaznickou databázi v souladu s GDPR".)
    HARALD
    HARALD --- ---
    DIGGLER: Skvělý shrnutí. Díky.
    DIGGLER
    DIGGLER --- ---
    HARALD: jo, naráží to na zákon o archivnictví a spisové službě atp., nějaké výtahy k tomu:

    Jak dlouho musíte archivovat firemní dokumenty? - Portál POHODA
    https://portal.pohoda.cz/...etnictvi-mzdy/ucetnictvi/jak-dlouho-musite-archivovat-firemni-dokumenty/

    Při podnikání vznikají stohy dokumentů. Některých se léta nesmíte zbavit - Podnikatel.cz
    https://www.podnikatel.cz/...ri-podnikani-vznikaji-stohy-dokumentu-nekterych-se-leta-nesmite-zbavit/
    HARALD
    HARALD --- ---
    ELIDOR: Ano. A dokonce ten požadavek je přísnější. Ty musíš vědět která data smíš a která data nesmíš držet. A ty, co držet nesmíš, odmazávat.

    Je 6 zákonných titulů, které podle gdpr dávaji právo zpracovávat data. Dva se vztahují na zdravotnictví a státní správu. Ty zbývající jsou:
    - plněni smlouvy nebo jednání k jejímu uzavření
    - plnění zákonné povinnosti (posílání dat finančáku, sociálce a podobně) - sem spadá třeba i povinnost zpracovávat reklamace, což jsou podle občanského zákoníku 2 roky od prodeje
    - podepsaný souhlas - sem spadají mj. všechny ty marketingové souhlasy.
    - oprávněný zájem - všechno ostatní, kde správce dat dokáže obhájit (!), že právo zpracovávat data je silnější než právo osob na odmazání dat. Důvodem z oprávněného zájmu bývají třeba běžící soudní spory.

    Žádosti o smazáni se může vztahovat na ty poslední dva důvody.

    V praxi se to dělá třeba tak, že se pro každou smlouvu napočítává, jaké tituly máš k držení dat o ní. Typicky:
    (1) obsluha - od jednání o jejím podpisu až po její ukončení
    (2) reklamace - od ukončení 2 roky v případě občanského zákoniku. Jiné zákonné povinosti dávají jiné lhůty
    (3) archivační povinnost - z různých zákonů různá. Finančák na tebe může přijít 7 let.
    (4) marketingový souhlas - po odebrání musíš neprodleně (v řádu dní) tento titul brát jako neplatný

    A u smluv, kde nemáš žádný titul, tak mažeš. Takže si uchováváš čísla smluv, kde už jsi pozbyl titulů, a po obnovení ze zálohy je jako první krok smažeš (případně anonymizuješ).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam