DANYSEK: tenhle krok koalice obsahující Starosty tedy určitě promyšlenej nebyl, nicméně v rámci středočeskýho kraje je fakt asi docela populistickej. samozřejmě - bydlet v některým z těch městeček, kde dotovanný prázdný vlaky stavěj na nádraží vzdáleným 2km od centra, a nebejt šotouš, kterej tomu vlaku fandé z principu protože se mu líbí, tak mi samozřejmě bude štvát, že moje daně končej v něčem takovým...
Podle mě to samozřejmě má - včetně varianty přeložek a prodlužek těch lokálek tak, aby nádraží byla více v centru. Vždycky když jsem těma motoráčkama jel, tak mi přišlo dost smutný, jak jezděj prázdný a říkal jsem si, že by to chtělo řešit. První krok bude samozřejmě zlepšit jízdní dobu na hlavních tratích, což se ted moc nedělo... v rekonstrukci je skoro všechno, a kvůli zpožděním jsou zřejmě dojezdový časy na těch lokálkách tristní taky.
Jak říkám, vadí mi nízký zájem politiků (tohle není ale omezeno na Starosty a Piráty) o konzultace s námi geekovsko-šotoušskými experty na všechno - prostě kdyby se nás víc ptalli, tak se dostanou k nápadům, které sami nemají. Obecně bych zavedl povinnost úředníků konzultovat na internetových diskuzních fórech, protože oni prostě příliš žijou ve starém světě, ve kterém zpětná vazba neexistoval a lid pouze konzumoval zjevenou pravdu z televize a novin :-) (Podle mě tohle má původ v nějakém úřední optimalilzaci, která byla předložena jako nezbytná a politikům to bylo jen předloženo ke schválení)
Třeba na té trati do Dobříše by místo ukončování spojů v Mníšku (nebo co to chystají) měli zavést spěšné vlaky, polo-rychlíky... prostě vlaky, co by zajížděly do Dobříše, by stavěly až v Mníšku a projížděly všechny stanice až po Mníšek - tím by pár minut snad nahnat šlo. Ostatní rušené tratě jsou většinou kratičké.
ĆD by taky měly sehnat nějaké vhodné řešení pro lokálky, které by jim výrazně snížilo provozní náklady (třeba i tím, že by to nejezdilo na naftu, že jo... už před lety jsem třeba navrhoval akumulátorový motorák, který by si před sebou a za sebou tlačil plošinu se solárními panely :-)) protože na kolejích je kupodivu spousta místa. praktičtější jsou asi hybridní vlaky s pantografy, které si dobíjí baterky během jízdy po elektrifikovaných tratích, do baterií pak můžou rekuperační brzdit, apod.). Fakt nevím, co přesně čekají od toho, že do motoráků 810 přejmenovaných na 811 zavedou Wi-Fi a USB nabíječky: ano, je to sice asi část komfortu, který cestující očekávají, ale to Wi-Fi stejjně na těch lokálkách vedoucích údolíčkama bez mobilního signálu nebudou moc fungovat. Když jim tam jezdí většinu času tak málo lidí, měli by zkusit zavést spíš nějaký odlehčený kolejový minibus, který by tu trať dokázal s minimálními náklady projet víckrát za den a udržet atraktivně nízké intervaly i mimo špičku....
Osobně fakt nevím, co bych na místě krajského politika v tomhle směru dělal. Před volbama je to pro koalici podle mě nešťastný tah, ale zase jestli tam opravdu jezdí méně než 2500 cestujících za týden (na některých tratích si umím představit, že to fakt byly jednotky za den), tak se to dá pojmout tak, že dotovaný dopravce se málo snažil, aby na tu trať nalákal víc cestujících. Dá se to chápat i jako vyjednávání, aby dráhy nabídly nižší cenu za provoz jednoho ujetého kilometru a začaly víc konkurovat autobusům... ve skutečnosti si ale myslím, že je to souboj několika různých byrokratických molochů, které se snaží na někoko hodit politickou zodpoovědnost za svojí podnikatelskou neschopnost.