• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSPiráti.cz (unofficial) vs. hloupí a zlí trollové, co proti nim vystupují
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: ale hovno, dopravni podnik by fakt nezkrachoval... to je obycejny FUD - jizdne i tak dlouhodobe v tech miliardach, co se tam toci tvori minoritni cast prijmu. A samozrejme Pirati nezvladni nic ze sveho programu, pokud jde o vetsi transparentnost vydaju, ze. Proste se tam dal mlaska a utraci se, nektere vydaje byly paradoxne i diky Piratum nakonec vyssi ze - treba to dosazovani klimatizaci do tramvaji, kde nejdriv Pirati prskali a vysledkem bylo, ze nakonec to stoji mnohem vic :-) A podobnych veci najdes hromadu :D

    XCHAOS: Ono se ale za pandemie take ponekud min jezdilo - mene spoju, nizsi provozni naklady. A vymluvy na Babise - ehm, jednou je to samosprava, tak si muzou sami a autonomne dle svych priorit rozhodnout, jak sve vydaje s ohledem na zmenenou situaci preskupi. Aneb najit uspory ve vlastnim rozpoctu. Navic si jaksi zapomel, ze doslo ke zmenam v rozpoctovem urceni dani - a samospravy realne dostavaji uz dnes vic. Ale furt je jim to malo :D
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    XCHAOS: ja myslim, ze jedina slozitost na celym systemu je, ze mu proste ne uplne presne rozumis a pak pises dlouhy romany. ale to se casem vstreba, mladym piratum, jako kazdemu jinemu clovekovi, chvili trva, nez pochopi, jak system funguje.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VYHULENY_UFO: no řekl bych, že je to složitější... ředitel má určitě odpovědnost řádného hospodáře, největší průser by měl, kdyby dopravní podnik zkrátka zbankrotoval.. magistrát nemagistrát :-) magistrát ho určitě může dosadit nebo odvolat, to ano....
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    XCHAOS: dopravni podnik je spolecnost plne vlastnena magistratem a bez rozhodnuti magistratu si ani reditel dpp neuprne. takze hazet rozhodnuti na dpp je trosku smesny.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VYHULENY_UFO: tak zdražil to Dopravní podnik, protože jinak bych zkrachoval a kývla na to koalice, zahrnující Piráty.

    Proč asi Babiš s ODS městům sebraly peníze ze superhrubé mzdy, že :-) Protože věděli, že města budou muset dělat nepopulární opatření. Král a svobodná města byly ve sporu o peníze vždy... Babiš potřebuje svoje "královská města", která ho budou bez držkování podporovat, zatím má takovou neurčitou masu voličů napříč zemí, ale jednotlivá města mu chybí...
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    DANYSEK: dopravu stejne nema smysl resit, vsechno bude brzo jinak. vzdyt pirati zdrazili jednorazovy jizdny v praze a Prchal to hned vyuzil pro Babisovu kampan, pricemz takova picovina, kdyz dlouhodoby legitky zatim zustavaji. piratum ujizdi vlak v kampani...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: Piráti mají za sebou 10 let v opozici, a Hřib na magistrátu je spíš ojedinělý zjev, který nemůžeš moc zobecňovat, typu "Piráti to hází na koaliční partneři"... spíš koaliční partneři si to v rámci koaličních vyjednávání vynutili, bych řekl.

    Starostové samozřejmě v tomto mají jinou agendu, než Piráti... Piráti chtějí skrz transparentnost hlídat, aby se z rozpočtů nekradlo, Starostové chtějí, aby obce kontrolovaly co nejvíc peněz a nikdo jim do toho nekecal. Agenda je tedy v parlamentních volbách blízká (uhlídat struktury, které ovládají dosavadní vládu), ale v komunální a regionální politice se nutně objeví rozpory, po čase.

    V zásadě souhlasím, že když se do něčeho investují miliony, jako do dopravní infratruktury, tak by to pak nemělo podléhat nahodilým výkyvům. Problém ale samozřejmě byly ztráty veřejné dopravy během pandemie, které Babiš nehodlá kompenzovat, takže fakticky, kvůli udržení těch lokálek by kraj nejspíš musel omezit daleko používanější autobusové linky. Prostě začali škrty u spojů, kterými (skoro) nikdo nejezdí, což jistý smysl dává.

    Zase ke konci přecházíš do naprosto obecného nadávání a ad-hominem útoku... hlavně ale prostě nemáš pravdu, protože omezuje se provoz na lokálkou, kde jejich hlavní vadou je že nedokážou konkurovat autobusu (2-4x delší jízdní doba, než autobus na paralelní dálnici). Tzn. vůbec nejde o to, že by lidi z vlaku přešli na ojetá auta, protože už dávno přešli na autobus a zůstanou v něm... není to ideální a já bych fandil hybridním vlakům na železnici, ovšem argumentů, proč dotovat prázdný motorák jezdící na naftu, zas tolik najít nedokážu (s vyjímkou turistického ruchu, což ale víceméně řeší to zachování víkendového provozu v letní sezóně...)

    Podle mě zachování každodenního provozu v rámci PID bude vyžadovat nějakou optimalizaci jízdního řádu, který by zkrátil dojezdové časy, zmenšil intervaly a udělá z většiny spojů spěšné vlaky... místního provozu mezi vesnicemi bude dnes naprosté minimum, tak by si ty lidi prostě přestoupili ve stanici, ve které se to změní na spěšný vlak. (Ono i psychologicky by to lidem připadalo rychlejší, kdyby to furt bylo v pohybu a nestavilo, i když třeba objektivně by se ušetřilo tak 10-20 minut). Samozřejmě by to muselo jezdit bez průvodčích.... to je dneska luxus, a v podstatě když už se to dotuje, může to jezdit v podstatě zadarmo (mám ale podezření, že ve vlaku z Rakovníka do Kožlan si nikdo lístky nekupoval a proto vyhodnotili, že to jezdí prázdný, takže tam je potom bez těch průvodčích ta past, že se neví, kolik lidí tam jezdí... to ale snad lze řešit nějakou elektronikou, která by počítala nástupy a výstupy, přece...)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: on je problem v tom, ze do tech trati, kde se dnes "ve jmenu uspor" dost zasadne omezuje provoz bylo v dost nedavne minulosti nacpano pomerne dost investicnich penez do obnovy zeleznicniho svrsku i zabezpeceni - protoze predchozi kraje to chtelo jinak, nez to soucasne. Ano¸ kraj si sve "operativni" vydaje snizi, ale realne jde o vcelku zmarenou investici ze statniho rozpoctu... jen proto, ze se po volbach zmenily priority v dusledku obmeny vedeni po volbach.

    Jinymi slovy - neexistuje zadna dlouhodoba koncepce verejne dopravy. Neexistuje ani v ramci ROPIDu, ktery tohle vsecko realne kolem Prahy koordinuje (a ten ROPID spada pod prazsky magistrat, zejo). Proste vedeni ROPIDu do prdele kazdemu, kdo je zrovna u lisu. Tvoje argumenty jsou mozna validni, ale mel to byt primarne prave ROPID coby odborna organizace, ktery mel rict, ze nektere relace jsou nesmysl (a tudiz ani netlacit statni Spravu Zeleznic do tech investic na nekterych tratich). Jenze to se nestalo - a jeho vedeni "kupodivu" zadnou ujmu neutrpi, panove o sve teple mistecka neprijdou :-) Prestoze jejich pristup k praci je "klasicka" metoda pokus-omyl. Cestujici v hromadne doprave je substrat. To ze mu dvakrat do roka z pozice organizatora prekopes linky, kterejma obstarava sve bezne zivotni potreby ty "planovace" vlastne ani nezajima. Ale pak se vsichni divi velice, ze po treti - ctvrte zmene se osoba cestujici hromadnou dopravou nasere a koupi si za par tisic ojety vrak pro individualni dopravu, kterym si sve dopravni potreby zrealizuje.

    To, ze Pirati tuhle agendu radi hazi na koalicni partnery je svym zpusobem pochopitelny :-) Ale, stejne jako se "rado" hazi prusery vsech ministerstev na premiera, tak i v pripade metropole je ten vrcholove zodpovedny manazer proste primator. Stejny metr pro vsechny. A co se Hriba tyce, ten v tomhle funguje fakt stejne jako Babis - jakmile se muze nekde chlubit, tak je videt - ale jakmile je pruser, zaleze se schovat do diry :-)

    XCHAOS: to jsem samozrejme cetl - vyslo to uz drive - a je to dost redukovana verze od toho, co ze StC vypadlo originalne. Ale viz vyse - STAN tady prezentuje kratkodoby pohled na vec... aneb se vymluvime na COVID, ktery tu je s nama "chvili" na a nejaky dlouhodoby koncepcno se vykasleme.
    Verejna doprava byla, je a vzdycky bude muset bejt dotovana - ma-li byt dostatecne atraktivni na to, aby prilakala aspon nejake penzum lidi a odradila je od cesty individualnim dopravnim prostredkem.

    Soucasne vedeni kolem metropole - kde dominuji Pirati a STAN sice maji plnou hubu toho, kterak podporuji hromadnou dopravu - ale jejich fakticke kroky jsou presny opak. Omezujeme a skrtame spoje, zdrazujeme jizdne.... tyvole co pak cekate? :-) Co se asi tak stane - za par tisic koupi hodne jetou orezlou Feldu/jednickovou Ochcavku, u parkovani budou vymyslet jak vyjebat se zonami a odstavit to na mistech, ktere nemaj modry pruh, ale "prekazi"... mestaci tohle realne nezvladaj resit (a ani moc nechtej), takze statisticky to celkem vychazi na to... se na nejakou MHD proste vysrat a uzivat si komfortu, ze se dostanu kdy chci kam chci.... proste tady Pirati se STANem jasne ukazuji, ze jejich program jsou plky, ktery nehodlaji ani naplnovat :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Jinak ono teda jde hlavně o nějakou válku kraje s vládou o to, aby veřejné dopravě proplatila ztráty, které vznikly za pandemie, což pochopitelně vláda odmítá, protože Babiš si přece nepůjčil peníze naším jménem proto, aby skončily v kapsách komukoliv jinému, než jemu samotnému, že ano :-)
    Dokument: Středočeský radní vysvětluje, proč řeší omezení dopravy na lokálkách - Zdopravy.cz
    https://zdopravy.cz/dokument-stredocesky-radni-vysvetluje-proc-resi-omezeni-dopravy-na-lokalkach-81655/

    Nicméně, silně pochybuju, že se to Starostům podaří prezentovat takhle. Může to být samozřejmě spojené s nějakým slíbem typu "když u moci zůstane stávající vláda, která ty pandemické ztráty odmítá kompenzovat, tak budeme muset zrušit lokálky", ale tenhle nátlak může vyznít do ztracena, protože se obávám, že a) krajská politika se nedá dělat takto podmíněně, oni prostě vyhlásili, že to zrušej a asi to zrušej, i kdyby nová vláda po volbách měla jinou politiku b) Babiš bude mít lepší pí-ár, které to voličům vysvětlí tak, aby to nevypadalo jako chyba vlády ale chyba krajů (což se už děje) c) podle mě spousta lidí, co z těch vesnic a městeček dojíždí do Prahy tak jako tak autem, ty lokálky stejně pokládá za vyhazování peněz (mě se svého času taky nelíbily chronicky prázdné autobusové linky "pro vozíčkáře", které po Praze jezdily odnikud nikam a dokonce ani nebyly nízkopodlažní.. .to byl tehdy takový mining "publicmoneycoinu" s velkou uhlíkovou stopou :-)

    Je to takové vydíráníčko na víc stran protože kraj chce vymámit příspěvky na provoz tratí od obcí, které ale na tom díky zrušení superhrubé mzdy taky nebudou nějak zvlášť slavně; fakticky prostor by byl skutečně v tom, aby obce třeba mírně zvedly daň z nemoitostí, která jde přímo do obecních rozpočtů a zadotovaly z toho veřejnou dopravu - to se ale nestane, protože lidi nikomu žádné daně navíc platit nehodlaj a odhlasují si to. Nejvíc šance vidím v tom, že by se řekl, že lokálky slouží především turistickému ruchu (jsou fakt daleko pohodlnější než autobusy, navíc umožňují naložit třeba i jízdní kola na konci výletu, apod.), a aby se těch pár drobných našlo třeba v penězích na turistický ruch (kde se beztak utrácí za pitomosti a vlaky jsou skutečně s turistickým ruchem spojené hodně... spíš než s každodenním dojížděním, kde se hraje o minuty)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: tenhle krok koalice obsahující Starosty tedy určitě promyšlenej nebyl, nicméně v rámci středočeskýho kraje je fakt asi docela populistickej. samozřejmě - bydlet v některým z těch městeček, kde dotovanný prázdný vlaky stavěj na nádraží vzdáleným 2km od centra, a nebejt šotouš, kterej tomu vlaku fandé z principu protože se mu líbí, tak mi samozřejmě bude štvát, že moje daně končej v něčem takovým...

    Podle mě to samozřejmě má - včetně varianty přeložek a prodlužek těch lokálek tak, aby nádraží byla více v centru. Vždycky když jsem těma motoráčkama jel, tak mi přišlo dost smutný, jak jezděj prázdný a říkal jsem si, že by to chtělo řešit. První krok bude samozřejmě zlepšit jízdní dobu na hlavních tratích, což se ted moc nedělo... v rekonstrukci je skoro všechno, a kvůli zpožděním jsou zřejmě dojezdový časy na těch lokálkách tristní taky.

    Jak říkám, vadí mi nízký zájem politiků (tohle není ale omezeno na Starosty a Piráty) o konzultace s námi geekovsko-šotoušskými experty na všechno - prostě kdyby se nás víc ptalli, tak se dostanou k nápadům, které sami nemají. Obecně bych zavedl povinnost úředníků konzultovat na internetových diskuzních fórech, protože oni prostě příliš žijou ve starém světě, ve kterém zpětná vazba neexistoval a lid pouze konzumoval zjevenou pravdu z televize a novin :-) (Podle mě tohle má původ v nějakém úřední optimalilzaci, která byla předložena jako nezbytná a politikům to bylo jen předloženo ke schválení)

    Třeba na té trati do Dobříše by místo ukončování spojů v Mníšku (nebo co to chystají) měli zavést spěšné vlaky, polo-rychlíky... prostě vlaky, co by zajížděly do Dobříše, by stavěly až v Mníšku a projížděly všechny stanice až po Mníšek - tím by pár minut snad nahnat šlo. Ostatní rušené tratě jsou většinou kratičké.

    ĆD by taky měly sehnat nějaké vhodné řešení pro lokálky, které by jim výrazně snížilo provozní náklady (třeba i tím, že by to nejezdilo na naftu, že jo... už před lety jsem třeba navrhoval akumulátorový motorák, který by si před sebou a za sebou tlačil plošinu se solárními panely :-)) protože na kolejích je kupodivu spousta místa. praktičtější jsou asi hybridní vlaky s pantografy, které si dobíjí baterky během jízdy po elektrifikovaných tratích, do baterií pak můžou rekuperační brzdit, apod.). Fakt nevím, co přesně čekají od toho, že do motoráků 810 přejmenovaných na 811 zavedou Wi-Fi a USB nabíječky: ano, je to sice asi část komfortu, který cestující očekávají, ale to Wi-Fi stejjně na těch lokálkách vedoucích údolíčkama bez mobilního signálu nebudou moc fungovat. Když jim tam jezdí většinu času tak málo lidí, měli by zkusit zavést spíš nějaký odlehčený kolejový minibus, který by tu trať dokázal s minimálními náklady projet víckrát za den a udržet atraktivně nízké intervaly i mimo špičku....

    Osobně fakt nevím, co bych na místě krajského politika v tomhle směru dělal. Před volbama je to pro koalici podle mě nešťastný tah, ale zase jestli tam opravdu jezdí méně než 2500 cestujících za týden (na některých tratích si umím představit, že to fakt byly jednotky za den), tak se to dá pojmout tak, že dotovaný dopravce se málo snažil, aby na tu trať nalákal víc cestujících. Dá se to chápat i jako vyjednávání, aby dráhy nabídly nižší cenu za provoz jednoho ujetého kilometru a začaly víc konkurovat autobusům... ve skutečnosti si ale myslím, že je to souboj několika různých byrokratických molochů, které se snaží na někoko hodit politickou zodpoovědnost za svojí podnikatelskou neschopnost.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: to tezko, to je spis motivujou sednout do auta... ono je z pohledu ceny fuk, na jakem 'mediu' ten kupon mas.... no, zajimava forma cestovani hromadnou dopravou - zdrazit a jeste takhle pred volbama... fakt genialni munice pro Babise & spol. Aneb ze by vase kampan byla promyslena rict fakt nelze... a predvolebnim nanukem to zdrazeni dojizdeni asi moc nezachranite :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: oni argumentujou, že chtěj lidem vnutit lítačku. Jinak v kontextu voleb je to rušení vlaků fakt zbytečný, s ohledem na cílovou skupinu.

    jenže odvahu na radikální řešení, tzn. poptat hybridní bezemisní vlaky, nemaj...
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: no PirStan kandiduje ted... a soucasne (spolu)vladne ve StC kraji - a ted slavnostne rusi vlaky, do toho zdrazuje jizdny v hromadny doprave... dva mesice pred volbama, to je fakt dokonalej tajming... :D To urcite ANO pred volbama obratne nepouzije stylem "podivejte se, co vas s PirStanem ceka"... vsak Havlicek uz ted mluvi o diletantech ;-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VYHULENY_UFO: to nevíš ani ty, ale pravděpodobně málokdo používá notebook během jízdy na elektrokole, což měla být pointa...
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    XCHAOS: a vis kolik notebooku je na svete v jednu chvili zapnutych?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VYHULENY_UFO: lanovkou jsem jezdil s neeelektrokolem, takže já se samozřejmě důsledkům tohohle zdražení vyhnu... lítačku nějak tradičně nemám, protože prostě do práce chodím pěšky nebo na kole, žádná MHD na té 1.3 km trase nejezdí :-)

    VYHULENY_UFO: hele, i kdyby byla čistě uhelná, tak těch několik set Wh za den opravdu nesnese srovnání s jakýmkoliv spalovacím motorem vč. mopedu :-) je to srovnatelné se spotřebou, když sedíš u notebooku.

    Piráti si ani netroufli dát podporu elektrokol do PártySTAN programu... v tomhle ohledu jsem se zařadil mezi kritické hlasy, které by chtěli, aby Piráti byli trochu neomarxističtější (aspoň předpokládám, že elektrokola jsou neomarxistická - protože Zelení je zmiňují, koalice Spolu má jako jediná v programu konenční "velkou" elektromobilitu dle megalomanských plánů EU...)
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    jenom doufam, ze elektrina, kterou pouzivas v kole je elektrina jen zelena.
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    XCHAOS: tak jeslti tahas svy elektrokolo lanovkou na petrin casto, tak to chapu. ale to jak fungujes ty, nelze aplikovat na zbytek lidi v cr.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VYHULENY_UFO: no jo, zácpa na Strakonické je skutečně tradiční feature, sice je to zpoždění v řádu desítek minut, ale já se tomu zvysoka směju a k přesunům na chatu používám elektrokolo :-) (holt nemám rodinu, no..)

    Já osobně nevím co s tím, štve mi i de-facto vyjmutí lanovky z lístků PID (pokud se nepočítá předplatné). Vlak na Dobříš je krásná lokálka, kterou využiju tak jednou do roka v rámci víkendového výletu. A samozřejmě, jízdní řad tam byl sestavený hloupě, obrovské intervaly, apod. Navíc jízdní doba z centra na Dobříš byla asi 2 hodiny. Místo rušení tam měli zkusit zavést rychlíky, které by trať prosvištěly a zkusily dojet přímo na Hlavák rychleji než autobusy s přestupem na Smíchově.

    Víceméně ještě než jsem tyhle články na zdopravy.cz pročetl a bavil se o tom s lidma jsem odhadoval, že je to kvůli nákladům na ECTS a ukzauje se, že jsem to odhadl dobře. Co mi ale vzalo dech bylo, že Havlíček invstoval v roce 2020 Dobříši do zabezpečovacího zařízení 31 mega.. proboha, co tam zabezpečují, vždyť je to koncová stanice s asi jednou výhybkou, na které se otáčí motorák. Za tyhle peníze tam mohli poslat hybridní motorák na vodík, či co...

    Zrovna teda nahradit motoráky hybridními bateriovými vlaky co se dobijí v Praze na trolejových úsecích bych viděl jako lepší nápad, než to rušit... jenže ty zatáčky na Dobříš asi nejde projet víc než čtyřicítkou a to je prostě pech.

    Podobná situace je v Rožmitále, tam je nádraží 2 km od centra a ještě to trvá rychlíkem z Prahy do Březnice, kde přestup, asi 2h. V podstatě než se dokončí rekonstrukce trati na Beroun, tak je tahle větev železnice přes Příbram z hlediska dojezdových časů zabitá... pomohl by ten tunel do Berouna, ale ten bude tak za dalších 20 let, no. je to děsný a podle mě dost utrácej za pitomosti (viz těch 30 mega na zabezpečovací zařízení... 30 mega je fakt hodně peněz, to jako myslí vážně? hlavně stejně se jim navzdory všem těmhle investicím vlaky furt srážej, já osobně si myslím, že je to dost bordel...)
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    XCHAOS: pokud dalnice tradicne nestoji... :D
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam