DNF: No ale to je právě to: už tu svobodu slova podmiňuješ vnucováním etiky. Ona reklama hodně souvisí s normalizací nějaké formy spotřeby: lidé přímo nedají přednost nějaké značce nebo nezahájí konzum něčeho, na co nejsou zvyklí, jen kvůli reklamně - ale pokud už to dělají, tak je podle mě reklama utvrzuje v tom, že je to normální běžná věc a netřeba na tom cokoliv měnit (tady bych navíc tu reaklamu viděl jako jev až na úrovni neurolingvistického naprogramování mozku - může se stát, že fungují jen ty reklamy, které mozek odfiltruje už na podprahové úrovni, takže je prostě nevnímáme, takže třeba kuřáci ani reklamy na cigarety nevnímali a my ostatní nevnímáme reklamy na XY, protože prostě daný konzum je pro nás norma)
Ano, auta jsou v Evropě víc jak v USA vnímána jako statusový symbol. V USA paradoxně auta jsou užitkový objekt, přirovnal bych to k něčemu, jako u nás tramvaj nebo výtah... je běžné si nějaké půjčit (resp. bylo před 20 lety když jsem tam bybl a dnes je to asi ještě běžnější), mají výrazně jednodušší ovládání (automatickou převodovkou to jen začíná, dnes jsou už u "autopilota"), mají menší odpor k inovacím (dnes elektromobily). V USA, navzdory vší kritice jejich životního stylu, je to tak, že ten životní styl prostě sám sebe vnucuje i těm, kteří ho nechtějí a formuje celou ekonomiku... v něčem je to blbé, ale když ten životní styl změní plošně (např. jen zimní vytápění reverzníma klimatizacema, tzn. tepelnýma čerpadlama vzduch-vzduch, které teď zaslechl jsem tlačí Elon Musk, který na to narazil právě kvůli vytápění Tesly, může v amerických předměstských čtvrtích překližkokých domků znamenat revoluci... )
V Evropě jsou auta nejen statusový symbol, ale taky hlavní exportní artikl do okolního světa (snad kromě zbraní) a i když životní styl na nich není tolik závislý (ve městě většinu času prostě jen parkují a překáží - to by v USA bylo nemyslitelné, tam by třeba v pracovní době byly obytné ulice měst od zaparkovaných aut vyluxované, což u nás naštěstí fyzicky nejde - nemají všechna najednou kam dojet) tak o to víc je to fetiš a hnací síla ekonomiky (ostatně, viz trochu Dycky Most!)
Ovšem tohle může být docela dobře forma virální reklamy samo o sobě: možná si ten zákaz reklamy vylobovali, protože jinak by po ní štěkl pes :-) Ale jako, podle mě převáží snahy prostě reklamu, která by propagovala klimaticky ohleduplnou spotřebu zcenzurovat, zvlášť, pokud upozorní na klimatickou změnu přímo. "Etiku" reklamy deklarují ti, kdo v ní mají svoje peníze, a v reklamě na auta je těch peněz celkově strašně moc. Snaha cenzurovat reklamu na kouření mohla velmi dobře být daná prostě lobbyingem pojišťoven nabízejících životní pojištění, protože prostě snížení očekávaného věku dožití jim kazí kšeft (naopak, důchodové fondy potřebují prodloužení aktivního věku, což nemoci kazí - pokud se posouvá, nevadí jim růst očekávaného věku dožití, pokud se neposouvá, je to blbé). Stejně tak sexismus v reklamě měl prostý důvod, že ženy jsou sociální skupina s obrovskou kupní silou a v reklamě co na ně cílí se točí peníze, tak si můžou taky diktovat.
Cílová skupina, která by chtěla reklamu na klimaticky šetrný konzum, je zatím strašně malá a ekonomicky slabá, takže je docela možné, že ta sdělení budou podobným způsobem cenzurována.