• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TUHOKlimaticka zmena / Thank you so much for ruining my day


    "Given the sheer enormity of climate change, it’s okay to be depressed, to grieve. But please, don’t stay there too long. Join me in pure, unadulterated, righteous anger."


    "I don’t want your hope. I don’t want you to be hopeful. I want you to panic. I want you to feel the fear I feel every day. And then I want you to act. Once you start to act, the hope is everywhere."

    "Our best scientists tell us insistently that a calamity is unfolding, that the life-support systems of the Earth are being damaged in ways that threaten our survival. Yet in the face of these facts we carry on as usual."

    “We’ve got to stop burning fossil fuels. So many aspects of life depend on fossil fuels, except for music and love and education and happiness. These things, which hardly use fossil fuels, are what we must focus on.”

    A nejde o to, že na to nemáme dostatečné technologie, ty by na řešení použít šly, ale chybí nám vůle a představivost je využít. Zůstáváme při zemi, přemýšlíme až moc rezervovaně. Technologický pokrok to sám o sobě nevyřeší. Problém jsme my, ne technologické nástroje.

    Rostouci hladiny oceanu, zmena atmosferickeho proudeni, zmeny v distribuci srazek a sucha. Zmeny karbonoveho, fosforoveho a dusikoveho cyklu, okyselovani oceanu. Jake jsou bezpecnostni rizika a jake potencialni klady dramatickych zmen fungovani zemskeho systemu?
    Ale take jak funguji masove dezinformacni kampane ropneho prumyslu a boj o verejne mineni na prahu noveho klimatickeho rezimu post-holocenu.
    rozbalit záhlaví
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    XCHAOS: mohl bys svoje tvrzeni nejak podlozit? protoze je to opak toho, co ctu...

    co se tyka platiny, to je o technologii
    https://phys.org/news/2020-05-platinum-free-catalysts-cheaper-hydrogen-fuel.html

    co se tyka objemu, ja nechci v patek v noci delat chemickou resersi, ale kdyz mas sportaka na 1600km ve vodiku, kterej jezdi 355km
    https://evcentral.com.au/hyperion-xp-1-355km-h-1600km-hydrogen-hypercar-revealed/

    a o chlup vetsi teslu na baterky s dojezdem 500km a omezovacem rychlosti, protoze by se baterie vyjela za 100km na plnej plyn, tak to neco vypovida o hustote energie a jejim skladovani.

    je potreba si uvedomit, ze jsme sice vodik pouzivali uz pred 100 lety, ale tehda nebyl internet (vic hlav vzdycky vic vi), startup incubatory, klimaticka krize, levna ropa a tak obrovskej objem investic do alternativ. u vodiku jsme teprve na zacatku cesty...

    taky se nesmis fixovat jen na elektrolyzu, ale treba vodik misto skladkovani:
    https://www.solidwastemag.com/blog/hydrogen-from-garbage/

    ...a i elektrolyza pujde dopredu
    https://cordis.europa.eu/article/id/421850-making-green-hydrogen-more-affordable

    The CHANNEL (Development of the most Cost-efficient Hydrogen production unit based on AnioN exchange membrane ELectrolysis) project will run until December 2022. It aims to develop a low-cost and efficient electrolyser unit utilising “non-PGM electrocatalysts, porous transport layers, current collectors, bi-polar plates, state-of-the-art anion exchange membranes and ionomers,” as noted on the project website. “This will enable the development of an electrolyser technology at a capital cost (CAPEX) equal or below classical alkaline electrolysis. However, in contrast to the alkaline technology, the CHANNEL AEM electrolyser will have an efficiency and current density operation close to the one of proton exchange membrane electrolyser (PEMWE).” The project website also states: “The CHANNEL stack will not only result in decreased electrolyser part count, but it will also be able to operate at differential pressure, as well as under dynamic operation, optimal for producing high quality, low cost hydrogen from renewable energy sources.”

    https://energycentral.com/c/pip/breakthrough-enable-100-renewables
    PER2
    PER2 --- ---
    XCHAOS: uhm a neni problem i samotne skladovani vodiku? :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SHEFIK: jenže má obrovský objem, resp je špatně skladovatelný, a ta celková účinnost všech těch přeměn je prostě mizerná... je to staletá technologie, o pohon vzducholodí přebytečným unikajícím vodíkem usilovali už Němci mezi válkami - a marně. Spalovací motory na vodík jsou prostě dodnes příliš složité a neúčinné, takže palivové články. Ale platina je vzácná a vlastně ta účinnost není nic moc.

    Jediné, co mi připadá přijatelné, je to průmyslové měřítko - tedy nějaké natolik velké tlakové nádrže, že objem roustoucí s třetí mocninou rozměrů je podstatný oproti povrchu, rostoucímu jen s druhou mocninou rozměrů. Využití odpadního tepla těch palivových článků. Apod. Ale jinak do dopravních prostředků by se to mohlo dávat desítky let, ale není to praktické.. .dokonce i u raket je to praktické a ekonomické jen v horních stupních a to už je co říct - protože kosmonautika měla vždy ropočet prakticky neomezený, proti čemukoliv pozemskému.

    Praštěné je, že zatím nedokáže zelený vodík konkurovat ani výrobě vodíku ze zemního plynu, podle všeho - tedy, zatím podle všeho neuspokojujeme ani poptávku po vodíku jako takovém, obnovitelně - natož aby se dal využít pro skladování přebytklů. Jako další problém (spíš politický) vidím, aby pak výroba vodíku jela fakt jen z přebytků OZE - a ne prostě z jakékoliv elektřiny v síti. (toto částečně řeší ten zákaz uhlí v nadpisu diskuze).

    Skutečně konkurenceschopná technologie jsou dnes baterie. Třeba hybridní vlaky, které se dobijí z trolejí a pak mohou jet i mimo trakční vedení, na baterie místo na diesel. A rekuperovat při brždění do baterií, protože dokonce ani tam, kde troleje jsou, se to všude nesmí (kudpodivu! rekuperace je snadná jen v oblastech hustého provozu, např. v tramvajové síti). Vodík má výhodu v situacích, kdy nepootřebuješ supervelký výkon v poměru k celkové akumulované energii - u baterií vybíjecí proudy velmi zhruba dosahují 1C, tedy plným vybíjecím proudem se vybijí i za hodinu. To se hodí i v těch dopravních prostředcích. Vodík má výhodu tam, kde bys chtěl nějaký výkon čerpat dny, týdny, měsíce - ale ten výkon vzhledem k té kapacitě bude malý.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    PAD: uloziska su podla mna pomerne novy problem, hasici na to urcite maju cvicenie ako sa to riesi, ale zrejme takych pripadov este vela nebolo, vacsina "poziarov FVE" su statisticky chyby v elektroinstalacii a nie baterie
    PAD
    PAD --- ---
    DZODZO: U ZBM2 uvadi zivotnost (bez degradace!!) 36MWh (https://redflow.com/wp-content/uploads/2019/07/Redflow-ZBM2-Battery-Warranty-Final-4-July-2019.pdf ) - jinde na webu jsem narazil na 40Mwh, se kterymi jsem pocital puvodne, ale kdyz vezmu to, co teda garantuji, tak pri cene $8000 mi vychazi 22 centu/kWh, takze asi 5.5kc (pri tech 40MWh by to bylo 5kc a ne 4 jak jsem psal - pocital jsem to (blbe) z hlavy. U LiFePO4 jsem ale nenasel garanci celkove kapacity (zivotni), jen casove, coz je osidny, protoze to zastira fakt, ze degraduje a taky ji nemuzes vybijet nadoraz. Takze mi to prijde porovnatelne - ALE: ta cena $8000 nevim, jestli by platila pro EU (cla, DPH, atp). Kazdopadne pri cene pod 4kc/kWh a takto slusne kapacite uz to fakt zacina byt zajimavy. Slo by z toho asi krmit i auto...
    DZODZO: hele to by me zajimalo: jak se to v praxi resi, kdyz to chytne? umi to zlikvidovat hasici?
    LINKOS: jj, s tim, jak klesaj ceny panelu, bude fakt blbost je proste nemit na kazdy aspon trochu rozumny plose (strechy nebo ruzne steny atp).
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    A coal elimination treaty 2030: Fast tracking climate change mitigation, global health and security - ScienceDirect
    https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2589811620300057

    This article sets out the case for an international treaty to phase out the mining and burning of coal—a Coal Elimination Treaty, or CET—by 2030, as a way of addressing multiple weaknesses in the global climate change regime and as a medium-term success towards arresting average global heating at 1.5°C before 2050. Given the growing risk that the Paris agreement will fail to trigger rapid emissions reduction, we propose the CET as a global “supply-side” mechanism, and as a way of empowering climate-vulnerable and high-ambition states. We make an integrated environmental, public health and security case for a CET, specify its design principles, and propose three negotiation pathways, including a normative model inspired by the 2017 Treaty on the Prohibition of Nuclear Weapons; one that would progressively stigmatize, prohibit and eliminate coal so as to prevent a dire and unmanageable climatic future.
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    DZODZO: nám to zas říkal bezpečák, asi jde o úhel pohledu
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    “Projections have turned to reality. The future has arrived. What we’re seeing now, with massive wildfires, worsening storms, unprecedented heat, and record droughts and floods is just the beginning of the #climate changes to come.” https://twitter.com/PeterGleick/status/1304406054000705537?s=19

    The future has arrived. These explosive fires are our climate change wakeup call | Wildfires | The Guardian
    https://amp.theguardian.com/...-has-arrived-these-explosive-fires-are-our-climate-change-wakeup-call
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    LINKOS: to mi odporucili hasici, tak som zobral taky, keby bolo najhorsie, tak sused cez ulicu je dobrovolny hasic, tak by som mu bezal buchat na okno ze co mam robit co mam robit?
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    DZODZO: Co2 je dobrej, že nenadela bordel, ale pokud je to rozpálený, tak když se rozptýlí znovu to může chytnout. Práškovej sice nadela hrozně bordelu, ale tohle nedělá
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    PAD: tam jsou největší ztráty při té přeměně na palivo, ten akumulátor už tomu tolik neubere.
    Jinak si myslím že když se predimenzují soláry, které v zimě stále dávají 1/4 letní špičky, tak zas na tak dlouho nebudem muset držet zálohy. Třeba když aktuálně pokryjem v zimě 1/2 přímo ze solárů tak v létě budem mít takové přebytky, že budou mít tyhle záložny primární zdroj hodně levně. A do toho vítr a další zdroje
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    TUHO, TADEAS, TADEAS:

    The more I delve into mainstream climate change economics, the more ludicrous attempts I find to reach a pre-ordained view that climate change is no big deal. One of my patrons put this very well:

    "Tol and Nordhaus, in my view, quite obviously reasoned backwards from a minimalist conclusion and sewed up their data to make it fit. The IPCC did the same thing to create their risk evaluations."

    Climate Change Economics the right way and the fraudulent way
    http://www.youtube.com/watch?v=aoFiw2jMy-0
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: nachystej si nádobu s vodou jak na hořící bev
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    PAD: chcelo by to este viac zlevnit, ak som to vypocital spravne tak mi to vychadza 560$/kWh po zlevneni o 30%? to je stale o 40% drahsie nez LiFePO4, ale pokial to znamena, ze je nehorlava, tak sa to da brat ako taky priplatok za vyssiu bezpecnost bateriek (ako mam tu v dome nachystany pre klid duse co2 hasicak, ale verim, ze ten rack s baterkami by som tym neuhasil, to je tu nachystane skor na skrat na invertore a nabijaci :)
    PAD
    PAD --- ---
    GOJATLA: Jo, muzes ho tak pouzit, ale musis pocitat se ztratami energie, naklady na infrastrukturu a s cenou te energie (FVE i vitr neco stoji). Aby se ti ta infra vyplatila, musi jet co nejvic, coz je u OZE problem. Tady https://oze.tzb-info.cz/...1-synteticka-paliva-power-to-gas-power-to-liquid-vyroba-a-ucinnost#zdroj1 trvrdi, ze aby to davalo smysl, musi jet 3-4 tis hodin rocne, coz FVE ani onshore vitr nesplnuje. Takze se nabizi druha moznost - baseload na jadre (ktere naopak idealne bezi nonstop, je to tvrdy zdroj) a veskerou produkci z OZE (ktera je levnejsi, nez jadro) cpes co to de do vodiku na zimu. V tom clanku to ale nejak presne nerozvadi a v praxi se to dozvime asi az Francie vybuduje vic OZE a budou to resit.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    TADEAS:

    A Model Start to Garrett Grasselli Keen Collaboration
    https://www.patreon.com/posts/model-start-to-26875256

    Thanks to a grant from the Sustainability Hub of the ESRC's Rebuilding Macroeconomics project, Tim Garrett, Matheus Grasselli and I will be working together to combine my work on energy-based production functions with Tim's thermodynamically-based models of climate change, and Matheus's work on developing large-scale stock-flow macroeconomic-ecological models



    Introduction to Monetary Post Keynesian Economics
    http://www.youtube.com/watch?v=4eAruJ9Kn4k


    I give a very brief overview of the content and history of Post Keynesian economics, and then focus on Hyman Minsky's Financial Instability Hypothesis, and my work on both modelling Minsky and explaining the role of credit in aggregate demand and income. This includes a very brief introduction to complex systems and system dynamics, using the Open Source software I designed called Minsky.



    Thermodynamics 2.0 keynote: Macroeconomics, Minsky, & fraud in Neoclassical climate change economics
    http://www.youtube.com/watch?v=rn68Llfayl0


    Thermodynamics 2.0 was the "bisociation of thermodynamics with other academic disciplines such as physics, biology, sociology, economics... It is about merging two cultures, not just bridging the gap." I argue proper scientific methods should take economics over, not merge with what is currently there.

    I show macroeconomics doesn't need microeconomics, illustrate modeling using the Minsky system dynamics software, & expose the appallingly bad work of Neoclassical climate change economists
    GOJATLA
    GOJATLA --- ---
    PAD: Hm, takže vodík nejde využít jako úložiště energie? Nevyplatí se to? Jádro je přece baseload, nemá smysl ho převádět do vodíku. Potřebujeme technologii, která je schopná odčerpat energii při velkém příkonu nebo malém odběru. To, že nebude využita nepřetržitě, je přece náš požadavek, ne nevýhoda.
    PAD
    PAD --- ---
    LINKOS: No jo, jenze baterka ti to zase prodrazi. Taky si vezmi ty ztraty: zdroj -> baterka -> palivo -> energie. Nakonec budes rad, ze dostanes dostanes zpet 20-30% energie, ktere jsi vyrobil puvodne. Vem si, jak obri by pak ty prebytky musely byt?
    PAD
    PAD --- ---
    Abych nebyl jen negativni: trochu ted studuju baterie a moc se mi libi flow (proudove?) baterky: http://www.hybrid.cz/prutokove-baterie-pred-prahem-singularity-cast-1 . Redflow slibuje vylepseny design pro ZBM3 baterku https://reneweconomy.com.au/...t-covid-hopes-on-gen-3-battery-and-a-market-beyond-lithium-ion-69265/, ktery by mel byt o 30% levnejsi nez ZBM2, ktera stoji asi $8000 pri kapacite 10kwh a zivotnosti 10let (nejmene), coz by odpovidalo cene asi 4kc/kWh, coz uz je porovnatelne s LiPO4. Pokud by to opravdu dokazali takto zlevnit, tak by to byla pecka - flow baterie jsou bezpecnejsi (nehori) a lepe recyklovatelne. Taky je lze vybijet nadoraz. 10kWh uz by stacilo pri bezne spotrebe domacnosti na 2-3 dny, takze by to docela slusne pokryvalo i nejake neprizne pocasi. No uvidime:)
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    PAD: tak záleží, klidně můžou mít mezitím ještě vlastní akumulátory, aby chytli špičky a rozložili si je na delší čas.
    PAD
    PAD --- ---
    GOJATLA: Zadarmo nic nikdy neni. Aby se ta infrastruktura na tekuta paliva zaplatila, musela by bezet vice vytizena, nez jen v obdobi letnich prebytku. Ekonomicky to tak dava smysl pouze pri napojeni na offshore elektrarny a/nebo v soucinnosti s nejakym velkym stacionarnim zdrojem - v podstate jediny mozny je jadro.
    TUHO
    TUHO --- ---
    Internetem v posledních dnech kolují fotky ze San Francisca, kde se vlivem lesních požárů obloha změnila z modré na oranžovou. Opravdu to na místě vypadá jako na fotkách?

    Ano. A není to záležitost jen několika posledních dní. Požáry tady začaly už někdy na začátku srpna, což všechny strašně překvapilo. Lidé se totiž připravují hlavně na podzim, protože nejhorší to bývá v říjnu a listopadu. Všechny nás šokoval také rozsah požárů, protože je to všude okolo a v těsné blízkosti města.

    Nejhorší situace byla teď v úterý, kdy jsem se vzbudila a ze závěsů na mě prosvítala oranžová barva. Vůbec jsem nechápala, co se děje. Připadalo mi to trochu jako pouštní bouře, kterou jsem zažila jednou v Tel Avivu. Vzduch byl relativně dobrý, protože znečištění se drželo hodně nahoře, jen celý den byla tma. Ve středu ale kouř spadl dolů a kvalita ovzduší začala být hrozná.

    Co se týče vzduchu, tak hodně záleží na tom, odkud fouká vítr. Když od oceánu, tak je to dobré, protože většinu kouře rozfouká. Když od jihu nebo severu, tak je to hodně špatné. Nyní se to zase začíná zhoršovat. Před chvílí jsme byli v obchodě a auta jsou úplně posetá popelem. A nedá se pořádně dýchat.

    https://denikreferendum.cz/...or-ze-san-francisca-oranzova-obloha-me-sokovala-neda-se-poradne-dychat
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam