• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TUHOKlimaticka zmena / Thank you so much for ruining my day
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Když máme tu neděli, tak já si dovolím takové menší kázání. Samozřejmě, nemá cenu zpochybňovat, že za všechno můžou nějaká mýtická globální neoliberální jelita v soukromých tryskáčích a sportovních autech, kteří se vozí od hotelu k hotelu a všechno to zosnovala, jistě.

    Tady u nás nikdo za nic nemůže, všichni jsou jen ubozí vykořisťovaní zaměstnanci, které systém k tomu konzumu nutí.

    Já jsem třeba aktivní v cyklistické logistice po Praze (což je obor, který všude jinde v EU čerpá spoustu dotací, ale já zrovna spolupracuju s partou, co na to dotace zatím nemá, i když možná si tím nějakou tu uhlíkovou stopu per balíček čistí Alza, kdo ví). Tuhle jsem doručoval na recepci, kde na mě čekali a hned po doručení šli domů, skoro rychleji, než jsem se já stačil úplně: k mému překvapení se ale v celé té obrovské hale při odchodu nezhasli, ani se tam nezhaslo samo (dobře, možná tam někdo zůstal v kancelářích někde nahoře - ale i tak bylo osvětlení té zavřené recepce bez lidí naprostý overkill).

    Nakoupit si nemůžu nikde jinde, než v supermarketu, který je i uprostřed léta uměle osvětlen, ačkoliv prosklené střechy podobných hal jsme uměli už od Crystal Palace přes 170 (?) lety a přes 100 lety to měla každá fabrika. Pravděpodobně za to může nějaká norma na osvětlení podobných prostor, která nejspíš bude marketingového původu (aby obaly prodávaného zboží vypadaly přesně stejně, jako u grafika na monitoru). A k tomu otevřené chladící pulty..

    Alternativně si můžu nakoupit u Vietnamcl ve večerce. S umělým osvětlením si nepomůžu, málokdy tam pronikne dení světlo. Jsou to lidé více ekonomičtí, než korporát, který žije jen z růstu podílu na trhu a růstu trhu jako celku: takže otevřené chladící pulty se snaží zakrývat nebo zavírat, ovšem zejména v létě je to marný boj, chlaďáky ani nemají výdechy vyvedené z prostor, ve kterých stojí, takže vše mimo boxy je spolehlivě vytápěné, chudáci hokynáři to řeší tlumením chlaďáků na minimum, takže jsou tam pak spíš jen pro ozdobu. Že by existovaly objekty rovnou schopné odebrat odpadní teplo chladicích boxů pro využití v bytech nad večerkou, to ani náhodou...

    Vím, jak vzniká plýtvání v mojí vlastní firmě (jako menšinový spolumajitel tam nemůžu mluvit úplně do všeho) - a není tam nařízené shora. Je to prostě o pohodlí všech zaměstnanců. Odřezky kabelů je jednoduší vyhodit, než smotat a změřit, v dílně se ráno rozsvítí a večer zhasne - to přece platí firma, ne ti, kdo tam rozsvítěj - je to malinkatý stát ve státě, ukázka, jak funguje všechno.

    Nechci tu aktivistům nějak plošně nadávat - ostatně, kdyby si tu ekonomiku nastudovali do hloubky, budou nejspíš ještě nasranější, než teďka, když protestují v podstatě jen proti mýtické Dark Side of the Force - ale co by si všechni měli nastudovat do hloubky, je fyzika. Základní termodynamika. Účinnost nejrůznějších procesů, který KAŽDÝ den používáme. Já spoustu z toho pamatuju ještě z obrázkových knížek o elektřině pro děti - a tehdy ty účinnosti byly hodně tristní - ale třeba středoškolská fyzika, i když obraz doplnilla, ho pořád poskytla nekompletní.

    Ještě před 5 lety jsem debatoval s jinak chytrým ajťákem, že v počítačích se opravdu VŠECHNA elektřina změní na teplo. Ne, že "část se přece spotřebuje na to počítání". Počítač nefunguje, jako když auto vyvezete na kopec, a pak z toho skopce skutečně můžete sjet samospádem: funguje v nejlepším případě jako auto na rovině.

    Obecné povedomí o účinnosti různých typů motorů je hrozně nízké a já sám jsem některé věci složitě hledal. Třeba létání je sice energeticky monstrózní, ale vzhledem k řadě lokálních optim, které využívá, na tom není tak špatně, jak by člověk čekal. Rychlovlak jedoucí 300 km/h má odpor vzduchu, jako kdyby ve stratosféře jel 600 km/h. Proudové motory se nacházejí blízko bodu své teoretické maximální účinnosti. Tím, že letadlo létá 900 km/h a furt pendluje, tak si vystačí s 3x menším množstvím sedaček, než vlak, který by pro stejnou kapacitu na stejnou vzdálenost musel s tou nižší rychlostí musel najednou vézt 3x tolik lidí. Jistě: s tím létáním tak často jako dosud stejně budeme muset přestat, osvobození leteckého paliva od zdanění v rámci EU je sviňárnička, o které se donedávna ani nemluvilo, protože každý rád letí na dovoleou, že jo.... létání není dobré, pokud si neosvojíme úplně nové úspornější metody. Ale některé věci jsou paradoxní: třeba elektrický vlak, symbol ekologického cestování, po SŽDC jezdí na řadě úseků bez rekuperace, a na těch zbylých lokomotivy stejně nemají elektroměr a neplatí podle toho, kolik ušetří, ale paušál. Protože smlouva s ČEZem (nebo kým) o dodávkách elektřiny barterem za přepravu uhlí. Takže stejně ve vlaku _vžycky_ jedeme na uhelnou elektřinu: když náhodou ne přímo, tak na tu, která se díky přepravě uhlí po železnici vyveze ven.

    Problém je samozřejmě i ekonomický, to je pravda: malou firmu požere korporát, ve kterém bude mít management motivaci ještě odtrženější od reality, než předchozí malá firma. Plýtvání v supermarketu vs. ve vietnamské večerce by bylo zajímavé srovnat, nakonec ten supermarket díky úsporám z rozsahu možná vykáže nějakou absurdní slevu, případně skutečně nějaké využití odpadního tepla (které je generované třeba i v létě klimatizací a těmi chlaďáky) by se asi nejprve vyplatilo v industriálním měřítku, spíš než v malém.

    Jenže tady jsme znovu u toho: lidi nechápou, co dělají, nevmínají propojenost fyzikálních procesů, které ovládají plynovým penálem nebo vypínačem, s děním na celé planetě. Jako určitou formu askeze můžu preferovat elektrokolo před autem, a spotřebovat energie 50x méně, ale bude to vnímáno jako přinejlepším výstřední a je prakticky nemožné k přijetí jiného životního stylu přesvědčit víc jak, 10-20% populace.

    Stačí se podívat na ochotu většinové populace dodržovat opatření proti epidemii, u kterých je navíc příslib, že by mohla být jen krátkodobá. Opatření proti GO budou dlouhodobá. Ale nebojuje proti nim žádný ideologicky definovaný třídní nepřítel - protože ekonomika může velmi dobře růst i v regulovaném světě, ve skutečnosti - trh je opakem války, regulace umožňující trh jsou opakem přímého záboru zdrojů a nucených prací. Těm regulacím se budou bránit především běžní konzumenti - a to včetně těch relativně chudých...

    RED_KOMUSO
    RED_KOMUSO --- ---
    TADEAS: když je v eku, tak ho navíc kontrolují další instituce
    RED_KOMUSO
    RED_KOMUSO --- ---
    TADEAS: hnůj nejradši, takže trvalý trávní porost a dobytek a pole a biopásy
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    RED_KOMUSO: to ale ex post, na jaky praktiky cilite, jak to ten zemedelec udela?
    RED_KOMUSO
    RED_KOMUSO --- ---
    TADEAS: analýza půdy
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    YMLADRIS: ach jo, to je tahle posedlost citacemi "neviditelné ruky trhu"... "The Invisible Hand is clearly strangling humankind".

    Podle mě Neviditelná ruka trhu ani tak nikoho neškrtí, jako spíš masturbuje. No nic, to je tady asi offtopic :-)

    Jinak ano, samozřejmě, že enviromentální externality (v čele se skutečně neviditelným CO2, tedy velmi podobném té "ruce trhu") jsou výsledkem agregovaného kolektivního sobectví jedinců naučených nějakému životnímu stylu.

    Obecně, jak jsme řešili ve věcech veřejných: spousta z nás se domnívá, že "neoliberální ekonomie" je mýtus. Spousta těch zemí, které jsou levicí obviňovány z "neoliberálismu" má ve skutečnosti v čase rostoucí podíl státu na HDP. Soukromý sektor se smrskl na několik málo oligarchů (většinou navíc, a to je určitý paradox, zadlužených - viz Trump) - a ekonomická moc střední třídy poklesla.

    Tím nechci popírat fyzikální realitu toho, že emise CO2 jsou průser a musí se řešit... ale spíš si myslím, že nás nikam nedostanou tyhle ideologické interpretace...
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    GLOBETROTTER: neustale odbocujes od myslenky. Jabti fackovaciho panaka delat nebudu. Douc se nebo to nech odbornikum a res migranty a eu.
    GLOBETROTTER
    GLOBETROTTER --- ---
    PALEONTOLOG: Ty tady neustále omíláš nějaké teorie. Ty lidi, co dýchají zplodiny ze stojících kolon a nemůžou bez rizika zahynutí přejít přes ulici, to nezajímá. A btw., od vzniku Země dosud cca 999 promile druhů vyhynulo a Země se točí dál a život na ní vesele funguje. Teď když kvůli stavbě dálnice vyhyne jeden druh, lidi nebudou mít kde žít?
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    GLOBETROTTER: bez nas se biosfera obejde, my bez ni ne. To je vse, z toho vychazi ochrana prirody.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    RED_KOMUSO: a jak to poznate?
    GLOBETROTTER
    GLOBETROTTER --- ---
    PALEONTOLOG: Ano, máš naprostou pravdu. Svoji. Běž o tom třeba udělat přednášku v obcích, ležících mezi Brnem a Svitavama.
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    GLOBETROTTER: tys to nepopil, diverzita znamena stabilitu ekosystemu a prostredi pro cloveka k zivotu. Naopak to nefunguje, neb clovek ekosystemu nic neprinasi, jen z nej bere a ohrozuje ho.
    Bez ekosystemu se neobejdeme, ekisystem bez nas jo
    GLOBETROTTER
    GLOBETROTTER --- ---
    PALEONTOLOG: Ajajaj, ať lidi třeba chcípnou, hlavně že se zachová diverzita druhů.
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    GLOBETROTTER: stabilita ekosystemu nestoji na lidech u silnice, ale na diverzite druhu, proto muze clovek vzdy uhnout, nikoliv naopak
    RED_KOMUSO
    RED_KOMUSO --- ---
    GLOBETROTTER: Zrovna řešíme, kterým zemědělcům propachtujeme půdu a ten, který nepřispěje k navýšení kvality půdy, jde z kola ven. Jinými slovy smysl pachtu je navyšovat kvalitu půdy. Ma to nesmírný vliv na celou krajinu kolem těch polí. Včetně sucha/povodní a vody ve studnich.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Europe agrees biggest green stimulus the world has ever seen −
    https://evobsession.com/europe-agrees-biggest-green-stimulus-the-world-has-ever-seen/amp/

    EU lawmakers this morning agreed a €672 billion recovery fund for the bloc’s economy, 37% of which must be invested in projects that support climate objectives. Transport & Environment (T&E) welcomed the green stimulus for the Covid-hit continent but criticized the blanket support for ‘alternative fuels’ such as biofuels and gas which can be counted as climate spending. The green spending plan is completely silent on electric cars, even though the EU’s own green finance law says only zero-emissions vehicles are sustainable.
    PER2
    PER2 --- ---
    Battery Pack Prices Cited Below $100/kWh for the First Time in 2020, While Market Average Sits at $137/kWh

    Battery Pack Prices Cited Below $100/kWh for the First Time in 2020, While Market Average Sits at $137/kWh | BloombergNEF
    https://about.bnef.com/...w-100-kwh-for-the-first-time-in-2020-while-market-average-sits-at-137-kwh/
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Devastating skin disease covering up to 70% of a dolphin's body tied to climate change -- ScienceDaily
    https://www.sciencedaily.com/releases/2020/12/201218131854.htm

    Researchers provide the first-ever case definition for fresh-water skin disease in bottlenose dolphins tied to climate change. The study has major implications for the current outbreak in Australia, which is impacting the rare and threatened Burrunan dolphin in southeast Australia, and could provide professionals with the information needed to diagnose and treat affected animals.
    TUHO
    TUHO --- ---
    New podcasts about our warming planet are popping up right and left, expanding an already overwhelming list of programs. Don’t believe us? Just search “climate change podcasts” on Spotify and start scrolling. But you’re probably craving a palate cleanser once you’ve worked through the day’s news of shrinking sea ice, expanding deserts, and politicians who refuse to face reality — a climate podcast that won’t incite further rage and terror, but will make you feel like something can be done to actually solve the problem.

    2020 was the year climate podcasts went mainstream. Here are our favorites.
    https://grist.org/fix/2020-was-the-year-climate-podcasts-went-mainstream-here-are-our-favorites/
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    Nová agrolesnická metodika. Na konci je seznam dřevin, které budou podporovány v připravované dotaci.

    https://www.asz.cz/filemanager/files/1160031.pdf

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam