TADEAS: tohle je právě mj. důvod, proč mi fascinuje myšlenka "zeleného létání": přes biopaliva asi cesta nepovede, protože obří letiště apod. by měla stejné negativní externality, jako dosud. Ale elektrické létání, pokud se technologie ještě aspoň nepatrně posouvá, otevírá netušené možnosti. Jednak mají elektrická letadla už dnes menší "VTOL penalty" než stroje turbínové, jako třeba vrtulníky, apod.: tedy cena, která se platí za možnost přistání mimo konvenční letiště, je u elektrického létání potenciálně daleko nižší, než u konvenčních strojů. Ale kromě toho je tam spousta dalších zajímavých důsledků té elektiřny: např. možnost přistání a dobíjení na místech bez existující zásobovací infrastruktury, protiže elektřina se dá vyrábět lokálně z OZE a nemusí se vozit žádné palivo. Krajním případem je solární létání, které je zatím částečnou chimérou, ale podle mě je to právě ta podoba, ke které elektrické létání konverguje a která právě dále osvobozuje létající stroje od infrastruktury.
Hi-tech civilizace existující bez infrastruktury by byla právě takovou změnou pravidel hry, která by mohla přispět k zmírnění dopadů industriální civilizace. Pokud bychom dokázali více létat s minimální uhlíkovou stopou, obejdeme se s daleko menším množstvím dálnic a vysokorychlostních železnic, které spotřebovávají enormní množství železobetonu a mají obrovskou uhlíkovou stopu už během své výstavby. Vznikla by "technická civilizace 2.0", která by se mohla vyznačovat tím, že srovnatelného životního komfortu dosáhne v novém lokálním optimu, vyžadujícím daleko méně téžkého průmyslu a další civilizační infrastruktury (ať už veřejné, nebo korporátní)
Většina humanitně vzdělaných intelektuálů, kteří se ke krizi civilizace vyjadřují, popravdě jen velmi okrajově dokázala předvídat fenomény jako internet či mobilní telefony a ještě méně vývoj směrem typu 3D tisk (ano, hodně futuristické sci-fi si zahrávaly s myšlenkou "duplikátorů", ale 3D tisk zatím zdaleka není o možnosti duplikovat cokoliv - jde hlavně o odlišné ekonomické paradigma, které by mohlo eliminovat některé úspory z rozsahu, které dnes vedou k tomu, že civilizace vyrábí kvůli ekonomickým úsporám vše ve velkém bez ohledu na enviromentální dopady). Každopádně prakticky celé je to o technologiích a jejich různých externalitách a moc nehraje rolik jak pěkné filosofické koncepty navíc na to někdo naroubuje.
Koncept pasivního nebo alespoň nízkoenergetického domu je jeden ze směrů, kterým se civilizace může vydat. Je ale divné, že je to nutné vynucovat nějakými byrokratickými cestami, a že tak lidi neuvažují sami od sebe... když přitom jsou jinak ochotni peníze při pořizování nového domu utrácet za spoustu nepraktických nesmyslů.... každopádně ale o tomhle konceptu aspoň existuje povědomí.
Poměrně malé povědomí ale existuje ohledně toho, že létání by mohlo být úplně jiné než dnes a že by mohlo být zelené. Je to takový "zeleně-libertariánský přístup". Svoboda, kterou by tento posun v myšlení přinesl, by byla opravdu nezanedbatelná. Zní to možná paradoxně, ale individuální letecká doprava by _mohla_ mít menší stopu, než individuální doprava automobilová - ale samozřejmě to vše závisí na tom, jaké zdroje energie by využívala. Nicméně jako jediná by mohla vést k ukončení devatace krajiny kvůli výstavbě veřejné infrastruktury... samozřejmě by to šlo ruku v ruce s omezením potřeby cestovat jako takové, např. omezení nutnosti každodenního dojíždění do práce apod. Je to prostě jedno myslitelné lokální optimum, které není zcela dystopické.