Katedra fyziky atmosféry MFF UK
V souvislosti s nedávnými záplavami v Německu často slyšíme otázku, zda jsou tyto extrémní srážkové události spojené s probíhající klimatickou změnou a zda se dá očekávat zvýšení četnosti extrémních srážek v Evropě.
Tým autorů z Kahraman et al. z University of Newcastle pomocí regionálního klimatického modelu použitého v tzv. "convective permitting mode" (tj. v konfiguraci, která umožňuje explicitní modelování nehydrostatické dynamiky vč. konvekce) ukázali, že v budoucnu, alespoň dle nejméně příznivého scénáře RCP8.5, dojde skutečně ke zvýšení četnosti srážkových extrémů. Toto zvýšení ale nebude pouze důsledek vysokých teplot a vlhkosti, tedy vyšší vertikální instability (nutné k tvorbě srážek), ale také důsledek pomalejšího pohybu srážkových systému, což zvýší jejich setrvání nad konkrétní geografickou oblasti. Konkrétně ukazují, že do roku 2100 budou situace s extrémními srážkami 7x častější, přičemž kvazi-stacionární situace při kterých dochází pouze k pomalému pohybu srážkových systémů budou četnější až 11x.
Samotná článek s názvem: Quasi-Stationary Intense Rainstorms Spread Across Europe Under Climate Change je ka naleznutí zde:
https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1029/2020GL092361