LA_PIOVRA: Hodne nad tim taky premyslim, zdroje nemam, ale dosel jsem k tomuto: ucit deti obejit se pokud mozno bez penez, ale zato umet byt dobrym clovekem (tj. takovym, ktery umi zit v prirode i spolecnosti bez toho, aniz by zbytecne poskozoval nebo ublizoval). Ten faktor penez je zasadni - je to meritko ne-sobestacnosti. Predpokladam, ze v pripade nejakych otresu bude treba umet se spolehnout pokud mozno sam na sebe a tam, kde to nejde, byt schopny existovat v nejake mensi societe, tj. mit co nabidnout (remeslo, umet jednat s lidmi, umet se branit, umet jazyky, atp).
Ja drive uvazoval o sobestacnosti dost naivne, ze se to da nejak koupit. Vymyslel jsem, jak postavit dum, aby mel elektrinu i pri blackoutu, jak si ulozit nejaky "poklad" na horsi casy, atp. To vse ale potrebuje penize a technologie, ktere cloveku nebudou dostupne v pripade nejake krize. Technologie se navic kazi - cim slozitejsi, tim vetsi pravdepodobnost, ze se pokazi. Proto si v hlave jedu obcas myslenkovy experiment - a vedu k tomu i deti: Co budu delat, kdyz nebudu mit penize? Kde vezmu vodu, jidlo, jak se zahreju, ...? Jak se zorientuju v prirode bez mobilu? To meritko penez imho hezky odkryva jednak nasi zavislost a jednak je to dobre proxy meritko k CO2, takze vlastne mala potreba penez koreluje i s malou uhlikovou stopou.
TADEAS: moje babicka zila velkou cast zivota v beskydech, kde nebyla do 70. let ani elektrina. nebyl to pravek, ale k prumyslove infrastrukture to melo fakt daleko a zhlediska CO2 ta stopa byla zanedbatelna oproti dnesku. a to, ze krava zere travu a pak ji posere a tim pohnoji bylo znamo lidem odnepameti:)