• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TUHOKlimaticka zmena / Thank you so much for ruining my day


    "Given the sheer enormity of climate change, it’s okay to be depressed, to grieve. But please, don’t stay there too long. Join me in pure, unadulterated, righteous anger."


    "I don’t want your hope. I don’t want you to be hopeful. I want you to panic. I want you to feel the fear I feel every day. And then I want you to act. Once you start to act, the hope is everywhere."

    "Our best scientists tell us insistently that a calamity is unfolding, that the life-support systems of the Earth are being damaged in ways that threaten our survival. Yet in the face of these facts we carry on as usual."

    “We’ve got to stop burning fossil fuels. So many aspects of life depend on fossil fuels, except for music and love and education and happiness. These things, which hardly use fossil fuels, are what we must focus on.”

    A nejde o to, že na to nemáme dostatečné technologie, ty by na řešení použít šly, ale chybí nám vůle a představivost je využít. Zůstáváme při zemi, přemýšlíme až moc rezervovaně. Technologický pokrok to sám o sobě nevyřeší. Problém jsme my, ne technologické nástroje.

    Rostouci hladiny oceanu, zmena atmosferickeho proudeni, zmeny v distribuci srazek a sucha. Zmeny karbonoveho, fosforoveho a dusikoveho cyklu, okyselovani oceanu. Jake jsou bezpecnostni rizika a jake potencialni klady dramatickych zmen fungovani zemskeho systemu?
    Ale take jak funguji masove dezinformacni kampane ropneho prumyslu a boj o verejne mineni na prahu noveho klimatickeho rezimu post-holocenu.
    rozbalit záhlaví
    TUHO
    TUHO --- ---
    TADEAS: jo, we’ve still not bent… doufal jsem, ze rok 2020 byl rok zlomu. a hovno :(

    Global carbon dioxide emissions are set for their second-biggest increase in history - News - IEA
    https://www.iea.org/news/global-carbon-dioxide-emissions-are-set-for-their-second-biggest-increase-in-history
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    FB-IMG-1630431954088

    FB-IMG-1630431986794
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    PAD: chov kravky pri chalupe v beskydech je pokrocila domestikace, defakto predobraz te pozdejsi intenzifikace, ktera v nejblizsich letech vyusti v presision fermentaci, kde ze zvirete uz nam zbyde pouze umely bachor, coz je to, o co nam celou dobu slo .] ... cili uz zde vidis pohyb, ktery to zvire uvezni, vymkne ze stada, da mu nejakou novou roli. vyuziti nastroje stad bylozravcu pro regeneraci ekosystemu [maximalizace rhizodepozicni funkce travnich&spol spolecenstev] jde smerem reintegrace do stad, imitace pohybu stad prostorem jako by to bylo velke stado regulovane svou vnitrmi dynamikou a vnejsimi predatory. krajinna/ekosystemova funkce, vs. domestikace [podrizovani ekosystemu ucelum civilizace, tj. stabilizace dodavek energie a materialu pro stavbu a udrzbu nasich tel]
    PAD
    PAD --- ---
    TADEAS: diky. Jake z toho plyne prakticke ponauceni ke zmene chovu kravky pri chalupe v Beskydech? Co delali spatne a melo by se delat jinak? A jaky vliv by tato zmena mela na produkci mleka atp?
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    PAD: zakladem suchozemskosti je puda. klicovou drahou, ktera zprostredkovava energii mikrobialne-houbnimu ekosystemu pudy je rhizodepozice [pumpovani cukru skrze koreny], kterou delaji travni spolecenstva, cim vyssi diverzita, tim lepe. to, co reguluje tato spolecenstva je mimo klimatickych limitu biologicky impakt bylozravcu - mira jejich vyskytu [velikost stada], frekvence vyskytu [cas, ktery davaji spolecestvu na regeneraci]. to, co reguluje stada bylozravcu, jsou ploty, lidske cesty/silnice, lidske vedeni - tj. clovek ve sve roli regulatora techto stad bylozravcu. skrze regulaci bylozravcu reguluje komplexni travni spolecenstva, cimz reguluje rhizodepozicni funkci travin [biologicky CCS stroj, uhlikovou pumpu], ktere zivi pudni ekosystem, ktery stabilizuje uhlik v pude do stabilnich forem a vytvari tak velky sink uhliku, velkou pudni 'houbu', ktera stabilizuje vodni rezim krajiny, poskytuje zakladnu pro dalsi formy suchozemske ekosystemove produktivity.

    keywords: regenerative agriculture, holistic planned grazing, holistic management, liquid carbon pathway

    navrat k puvodnimu je passé ve vsech ohledech, clovek/lidi musi prijmout svoji ekosystemovou roli, neni kam se vracet. zemedelska cinnost vsech techle preindustrialnich kultur prispela nejspis ke zvysovani koncentrace uhliku v atmosfere, tj. byl to uz nevedomy geoengineering :) teprve pro nas je ale nyni vedomy - souvislost managementu ekosystemu s klimatickou situaci.
    PAD
    PAD --- ---
    DZODZO: nebo sadlo (nas pes takhle zral zbytky z porazky jehnete - velmi mu to chutnalo:))
    TADEAS: asi mluvime kazdy o necem jinem - ty mluvis o nejake regeneraci a nevim presne, co si pod tim predstavis? Navrat k puvodnim ekosystemum, ktere tu byli pred clovekem? Ja mluvim o zpusobu hospodareni, ktery je udrzitelny a mene eticky problematicky. To, ze takovy byl, je evidentni z toho, ze vydrzel do doby, kdy jej prerusila kolektivizace a ze neznamenal drzeni zvirat ve velkochovech atp. Nemluve o narocich na energie, chemii, atd.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    PAD: s tym "zadne zbytky" si mi pripomenul zjev, ktory mi utkvel v pamati, prechadzali sme pri turistike jednou vesnicou, ked som na zemi uvidel dobiela sfarbene psie vykaly a snazil som sa spomenut si kedy som naposledy nieco take videl, dnesne psy sa krmia granulami a kapsickami, toto musel byt pes, ktory zerie zbytky z kuchyne a kosti :)
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    PAD: promin, ale ne :) bylozravce muzes v ekosystemu pouzivat k jeho regeneraci pouze pokud chapes [jako clovek, ktery dela ta ekosystemova rozhodnuti], co se deje a co tim delas. ti lidi nepouzivali bylozravce k tomu, aby budovali pudu, protoze nemeli odpovidajici znalostni a socialne-organizacni vybaveni.
    PAD
    PAD --- ---
    TADEAS: ja to zjednodusuju - chapu, ze je tam asi miliarda procesu, o kterych ani nevim, ale vemkoncem jde o to, jestli tak lide dobytek chovaji, nebo ne. Nepotrebujes znas, co vsechno se deje v troube, kdyz peces babovku, aby jsi ji mohl upect. Staci se drzet osvedceneho receptu. V tech Beskydech to podle jejiho vypraveni fungovalo tak, ze kazda ne uplne chuda rodina mela jednu dve kravky a ty se pasly na louce. Pak je komunisti nahnali do kravina a od nej dal zmizeli z potoku pstruzi i raci. Po prevratu se vratili - nekde i kravky zpet k chalupam, raci a pstruzi do potoka. Dnes bychom rekli, ze se ta krajina zregenerovala. Ja tim chtel rict, ze je to proste jen navrat k normalu, ktery tu kdysi +- byl. Nerikam, ze to byl nejaky soulad s prirodou ( - co jim vlastne je?), ale jen to, ze kdybychom takto zili dnes, tak mame vyreseno mnoho problemu +- bez prace. Chovat zvirata v koncentracich kvuli precpavani se masem neni soucasti nasi kultury nejak dlouho - spis je to takovy vystrelek a ocekavam, ze se od nej zase odklonime - anebo budeme donuceni se od nej odvratit ... Objevujeme Ameriku:)
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    PAD: 'to, ze krava zere travu a pak ji posere a tim pohnoji bylo znamo lidem odnepameti' - musis se tim zabyvat hloubeji, tohle neni vyznamny aspekt toho procesu.
    PAD
    PAD --- ---
    LA_PIOVRA: Hodne nad tim taky premyslim, zdroje nemam, ale dosel jsem k tomuto: ucit deti obejit se pokud mozno bez penez, ale zato umet byt dobrym clovekem (tj. takovym, ktery umi zit v prirode i spolecnosti bez toho, aniz by zbytecne poskozoval nebo ublizoval). Ten faktor penez je zasadni - je to meritko ne-sobestacnosti. Predpokladam, ze v pripade nejakych otresu bude treba umet se spolehnout pokud mozno sam na sebe a tam, kde to nejde, byt schopny existovat v nejake mensi societe, tj. mit co nabidnout (remeslo, umet jednat s lidmi, umet se branit, umet jazyky, atp).

    Ja drive uvazoval o sobestacnosti dost naivne, ze se to da nejak koupit. Vymyslel jsem, jak postavit dum, aby mel elektrinu i pri blackoutu, jak si ulozit nejaky "poklad" na horsi casy, atp. To vse ale potrebuje penize a technologie, ktere cloveku nebudou dostupne v pripade nejake krize. Technologie se navic kazi - cim slozitejsi, tim vetsi pravdepodobnost, ze se pokazi. Proto si v hlave jedu obcas myslenkovy experiment - a vedu k tomu i deti: Co budu delat, kdyz nebudu mit penize? Kde vezmu vodu, jidlo, jak se zahreju, ...? Jak se zorientuju v prirode bez mobilu? To meritko penez imho hezky odkryva jednak nasi zavislost a jednak je to dobre proxy meritko k CO2, takze vlastne mala potreba penez koreluje i s malou uhlikovou stopou.

    TADEAS: moje babicka zila velkou cast zivota v beskydech, kde nebyla do 70. let ani elektrina. nebyl to pravek, ale k prumyslove infrastrukture to melo fakt daleko a zhlediska CO2 ta stopa byla zanedbatelna oproti dnesku. a to, ze krava zere travu a pak ji posere a tim pohnoji bylo znamo lidem odnepameti:)
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    PAD: vsichni predci v zivy pameti lidi tady pravdepodobne zili uz hluboko v prumyslovych infrastrukturach. co se tyce bylozravcu, jejich vyuziti jako nastroje pro regeneraci ekosystemu je znamo cca 60 let, takze k navratu do minulosti bych to neprirovnaval. k cemu poukazuje minulost jsou imho primarne urcite proporce, kde ekosystem a jeho kapacita vystupuje jako limit vice nez dnes.
    PAD
    PAD --- ---
    TADEAS: super, takze treba jednou dojdeme k zpusobu zivota, jaky mela jeste moje babicka - maso nejvys jednou tydne, ale pochazejiciho z chovu, za ktery se nemusime stydet. a zadny nesmyslny import, zadne zbytky - ani v produkci, ani pri konzumaci.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    ‘It’s not the cow, it’s the how’: why a long-time vegetarian became beef’s biggest champion | Food | The Guardian
    https://www.theguardian.com/food/2021/aug/30/its-not-the-cow-its-the-how-why-a-long-time-vegetarian-became-beefs-biggest-champion

    The most important thing I learned was that in the two years I’d been working on agricultural issues as an environmental lawyer, I just scratched the surface in terms of understanding the real daily issues of agriculture.”

    Many environmentally aware people believe that if they are still eating beef they probably shouldn’t be. Fuelled by the popular Netflix film, Cowspiracy: The Sustainability Secret, there has been a backlash against the meat. Rainforests are razed for cattle grazing, and the industrial farming of cows causes soil erosion and water and air pollution. Meanwhile, people who gorge on burgers, butter and ice-cream seem beset by chronic diet-related diseases and ballooning obesity rates. Worst of all, livestock farming is driving the climate crisis, causing around 14% of annual greenhouse gas emissions.

    Hahn Niman’s time rebutting the claims made in Cowspiracy includes debating with one of the film’s directors in San Francisco. “It was really shocking because I’ve never sat next to someone who knew less about agriculture in my life,” she says. “Yet here is someone telling everyone how we need to eat and what we need to farm. I feel like I need to bring facts and reason in and say, ‘OK, you’ve heard this inflammatory statement. Where’s the truth? How do we get to solutions? We want to eat healthily and ethically – what choices should we make?’”
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    SATAI: docasne prehlusena recentni baji o civilizaci ve fazi nekonecneho rozvoje
    SATAI
    SATAI --- ---
    LINKOS: nějaký spin-off blízkovýchodních bájí a pověstí
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    LINKOS: tak muzu ti vysvetlit svoje motivace, proc mi to prijde relevantni, pokud k tomu pristoupis s podobnou mirou poctivosti a usetris mistni komunikaci ruznych zkratek.

    jiste jsi vyrostli v lrestanske nebo postkrestanske kukture, jejiho dedictvi se tezko zbavis jinak, nez ze to prijmes a nekam budes transformovat, ten smer ma neco, co v nas hluboce je, individualne a kukturne a ma nejake zpusoby, jak to oslovit. v situaci planetarity, kdy se nase (post-krestanska) subkultura ma nekam vyvinout, je pochopitelne brat ruzne nase zdroje a vyuzivat je v tomhle smeru. jakkoliv se to muze zdat divny mrbo neduveryhodny, urcite se to deje a dit bude a je to nejakym zpusobem uzitecny, byt ve svym provedeni vzdy omezeny pochopenim a planetarnim vedomim / planetarni teorii tech, kdo to delaji.

    modlitba sama nenalzei zadnemu kulturnimu smeru, z meho pohledu cili na jadro bytosti a lidskeho spolecenstvi, je to individualni a komunitni praktika, ktera ma slouzit k obnovovani zakladnich dimenzi bytosti a konceptu urcujicich pro dane spolecenstvi. to ze v nasi soucasnosti tohle uzivame velmi nevedome a ze to napr. pusobi jako fantasy, je pro me spis smutny. z hlediska hluboky adaptace na nejakou variantu ty nadchazejici planetarni situace je podle me modlitba v patricnym ramci pro komunity lidi zasadni praktikou a je dulezity ji navazovat na patricny kulturni obsahy, kde je imho nas ukol, abychom odvedli jeste velkou integracni praci.
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    TADEAS: co to je za fantasy?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam