• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TUHOKlimaticka zmena / Thank you so much for ruining my day


    "Given the sheer enormity of climate change, it’s okay to be depressed, to grieve. But please, don’t stay there too long. Join me in pure, unadulterated, righteous anger."


    "I don’t want your hope. I don’t want you to be hopeful. I want you to panic. I want you to feel the fear I feel every day. And then I want you to act. Once you start to act, the hope is everywhere."

    "Our best scientists tell us insistently that a calamity is unfolding, that the life-support systems of the Earth are being damaged in ways that threaten our survival. Yet in the face of these facts we carry on as usual."

    “We’ve got to stop burning fossil fuels. So many aspects of life depend on fossil fuels, except for music and love and education and happiness. These things, which hardly use fossil fuels, are what we must focus on.”

    A nejde o to, že na to nemáme dostatečné technologie, ty by na řešení použít šly, ale chybí nám vůle a představivost je využít. Zůstáváme při zemi, přemýšlíme až moc rezervovaně. Technologický pokrok to sám o sobě nevyřeší. Problém jsme my, ne technologické nástroje.

    Rostouci hladiny oceanu, zmena atmosferickeho proudeni, zmeny v distribuci srazek a sucha. Zmeny karbonoveho, fosforoveho a dusikoveho cyklu, okyselovani oceanu. Jake jsou bezpecnostni rizika a jake potencialni klady dramatickych zmen fungovani zemskeho systemu?
    Ale take jak funguji masove dezinformacni kampane ropneho prumyslu a boj o verejne mineni na prahu noveho klimatickeho rezimu post-holocenu.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO:
    SEJDA: mě přijde ok, že by fosilní paliva, bez ohledu na původ ve světě, byla drahá kvůli emisním povolenkám. Naprosto klíčové ale bude, co se s těmi penězi za emisní povolenky stane. Pokud se jen rozpustěj v bordelu ostatních daňových výnosů, tak za to stát klidně zase zafinancuje věci, který povedou ke zvýšení konvenčního konzumu, který celý stojí na fosilních palivech a bude to vlastně jen pro-inflační účetní operace...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    XCHAOS: ja si predstavujem, ze ten limitujuci faktor bude cena, aj ked by sme mali reusable rakety, tak nikdy sa nestane to, ze by sli letenky kupit niekde na levne-letenky.cz v ramci akcie "Do Londyna teraz iba za 19,90 eur", kedze cena bude hlavne palivo a to po zaratani roznych uhlikovych poplatkov bude celkom drahe
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: to mluvis o dobach, pred zavedenim emisnich dani/povolenek. Jejich nastaveni ovlivni koncovou cenu. A od te trzni cena pomerne hodne vzdalena.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    The German activists starving themselves to make politicians face the climate crisis | Germany | The Guardian
    https://www.theguardian.com/world/2021/sep/18/the-german-activists-starving-themselves-to-make-politicians-face-the-climate-crisis

    Před Spolkovým sněmem v Berlíně drží hladovku aktivisté, kteří požadují diskusi s Laschetem, Scholzem a Baerbock a svolání občanského shromáždění. Jsou odhodláni vyhladovět až k smrti, bude-li to nutné. V článku je taky stručně popsána situace na německé politické scéně. Web aktivistů:

    Erklärung zum Hungerstreik der letzten Generation – Hungerstreik der letzten Generation
    http://hungerstreik2021.de/en/logbuch/hungerstreik-tag-1/
    PER2
    PER2 --- ---
    zajimavy termin z hlediska klimaticke krize

    Learned helplessness - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Learned_helplessness
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PER2: to je asi stejný, jako že si pamatuju, že za mých mladých let diesel stál asi polovinu toho, co benzín. s tím, jak see objevily dieselová osobní auta (a sjednotila se spotřební daň na pohonné hmoty) ale ty ceny postupně úplně konvergovaly a dnes se liší jen zanedbatelně. Tzn. podobně se cena zemního plynu a ropy sjednotí na základě energetického obsahu.

    Pálení ropy místo uhlí samozřejmě žádná výhoda není. U té Číny se aspoň můžeme utěšovat tím, že to nejspíš pálí tam, kde to vytěží, a nepřepravují to na velké vzdálenosti... naopak ropa, kterou do Japonska dovážej přes půl planety, situaci moc nezlepší.

    Potřebujeme akumulaci energie ve fakt velkém měřítku, což se asi neděje proto, že je to prostě fakt složité a uhlovodíky jsou zřejmě sakra dobrý způsob uložení energie, když příroda za ty miliony let nepřišla skrz evoluci na nic lepšího...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PER2: tak tohle je úplně mimo všechny kategorie... sám si uvedl "propellant", což je v tomhle případě nějaký fujtabl, který bůh ví co vlastně produkuje za splodiny při hoření, ale já tam tedy čistě jen amatérský letmým pohledem v těch sloučeninách vidím daleko víc prvků, než uhlík a kyslík :-) práškový oxid hliníku může v atmosféře působit i jako ochlazující geoinženýring, ale dýchat se mi to tedy s dovolením moc nechce :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: No když to přepočítáš na to, že obvykle letíš tam a zpět a já v životě letěl tuším 2x do USA a 5x někam do Asie, tak....
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    PER2: ve volbach kezi unjust transition a just transition se zapomnelo na defaultni moznost "no transition", cili nevolime si sve limity, limity nam dava prostredi, coz je nevyhodne, ale az "potom" a potom je pozdeji, ne ted, takze dneska si to jeste strelim
    PER2
    PER2 --- ---
    uz je lip :D
    "Rostoucí ceny zemního plynu na globálních trzích mají za následek pokles jeho konkurenceschopnosti, zejména v oblasti výroby elektrické energie, kde jej mohou nahradit jiná paliva. V případě Japonska by tak kromě uhlí mohlo dojít i na topný olej, jelikož země stále disponuje elektrárnami na toto palivo."
    PER2
    PER2 --- ---
    XCHAOS: muzu poprosit o prepocet tohodle:

    "The U.S. Navy conducted a scheduled, two-missile test flight of unarmed life-extended Trident II (D5LE) missiles from USS Wyoming (SSBN-742), an Ohio-class ballistic missile submarine, on the Eastern Test Range off the coast of Cape Canaveral, Florida, Sept. 17."

    Trident II D5
    Mass: 130,000 lb (59,000 kg)
    Engine: Three solid-fuel rocket motors; first & second stage – Thiokol/Hercules solid-fueled rocket; third stage – United Technologies Corp. solid-fueled rocket
    Propellant: NEPE-75: Nitrate ester, plasticized polyethylene glycol-bound HMX, Aluminum, ammonium perchlorate
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    XCHAOS: v prepocte na hlavu vela ci?
    TUHO
    TUHO --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Kosmická turistika? Not great, not terrible...

    SpaceX's All-Tourist Crew Safely Splashes Back Down to Earth - Slashdot
    https://science.slashdot.org/story/21/09/18/2357220/spacexs-all-tourist-crew-safely-splashes-back-down-to-earth
    A Falcon 9 burns 29600 gallons of RP1 (a refined kerosone / jet fuel). A 777-300 with a full tank carries 45220 gallons of jet fuel. It's well less than if they had rented a single 777-300 and flown it on a single-leg transatlantic flight.

    Is that a lot? Well, kinda? But also surprisingly low too.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    borderline dezinfo z cyklu "když kolektivně sereme na problém a pak se přetahujeme kdo to posral víc a kdo má co dělat", blackouts included


    Co Evropa vyčistí, to Čína spálí. EU může kvůli klimatu přijít o životní úroveň - Echo24.cz
    https://echo24.cz/a/SSVeY/co-evropa-vycisti-to-cina-spali-eu-muze-kvuli-klimatu-prijit-o-zivotni-uroven

    „Snaha Evropské unie ozelenit naši budoucnost vyjde vniveč, jestliže naši představitelé nebudou důsledněji koordinovat své plány s dalšími ekonomicky významnými regiony světa. Ty se primárně soustředí na ekonomický růst a ekologické otázky odsouvají do pozadí. Výsledkem tak může být situace, kdy si Evropská unie jako jediná připne kouli k noze, která ji bude táhnout ke dnu, zatímco ostatní se tomuto handicapu budou vyhýbat,“ vyjádřil se pro deník Echo24 hlavní ekonom BHS Securities Štěpán Křeček.

    Také výkonný ředitel Asociace nezávislých dodavatelů energií Jiří Gavor si není jistý, zda si Evropa uvědomuje všechna rizika. „Je otázkou, zdali si EU při plánování smělých dekarbonizačních cílů, které navíc celkovou světovou bilanci ovlivní velmi málo, uvědomila všechna související rizika. Evropané bezpochyby klimatickou hrozbu vnímají a leccos jsou ochotni zaplatit, dokud je z čeho, ale těžko obětují svou životní úroveň,“ domnívá se Gavor.

    Ten také tvrdí, že rozdíl v podílu na znečištění klimatu se bude mezi Evropou a Čínou dále zvyšovat. „Evropská unie se nicméně stala průkopníkem v úsilí o snížení emisí uhlíku a přijala nejambicióznější závazky k roku 2030 (Fit for 55) a k roku 2050 (dosažení uhlíkové neutrality). Tyto závazky ale vychází z předpokladu, že by neměly způsobit snížení životního standardu evropských obyvatel, jen tak jsou politicky průchodné. Bohužel skokový nárůst cen emisních povolenek, následovaný rekordními cenami prakticky všech energií, společenský konsensus začíná ohrožovat. Začíná být zřejmé, že trh s emisními povolenkami je náchylný ke spekulacím a tím k vysoké cenové nestabilitě, a stávající korekční mechanismy jsou málo účinné,“ vyjádřil se pro Echo24 Gavor.

    ...

    to, co by EU „umazala“ za cenu obrovských sociálních a ekonomických nákladů spojených s plným přechodem na elektromobilitu, to Čína dožene při současném tempu výstavby uhelných elektráren za pouhé dva roky,“ tvrdí Kovanda.

    ...

    Přehnaně rychlá energetická přeměna, o kterou Evropa usiluje, bude mít dopad nejen na domácnosti, ale i celkově na veškerý unijní průmysl. Právě rapidně rostoucí ceny energií již začínají vyvolávat v některých evropských státech sociální nepokoje.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    GOR
    GOR --- ---
    SHEFIK: Nevim, kolik cipu v tehle fabrice Intel dela, ale 561 GWh neni nic tak strasneho, pokud se jich tam dela aspon miliarda, coz asi dela, kdyz intel dela cipu cca bilion.
    Hypoteticka 0.561 kWh na cip je krasa, to je par caju.
    GOJATLA
    GOJATLA --- ---
    Met Office: Atmospheric CO2 now hitting 50% higher than pre-industrial levels | Carbon Brief
    https://www.carbonbrief.org/met-office-atmospheric-co2-now-hitting-50-higher-than-pre-industrial-levels

    2021 is expected to be the first year on record that sees CO2 levels of more than 50% above pre-industrial levels for longer than a few days.

    The human-driven CO2 rise is, therefore, halfway towards “doubled-CO2” – the long-standing benchmark for quantifying long-term future global warming in terms of Equilibrium Climate Sensitivity

    It took over 200 years to reach a 25% increase by 1986. By 2011 – 25 years later – the increase reached 40%. Now after one more decade it is reaching 50%.
    GOJATLA
    GOJATLA --- ---
    www.cambridge.org/core/journals/bjpsych-bulletin/article/psychology-of-climate-anxiety/26AC9DF2FCD1A0BCC42070CCDFD8CDB3

    By allowing feelings and thoughts we usually avoid to be brought into awareness, we can avoid more pathological unconscious acting-out. Bednarek agrees that climate anxiety should not be seen ‘as a problem to be solved or a condition to be medicated’, but rather ‘an important encounter with our awareness of our impact on the world’. All of us need to wake up to climate anxiety, including mental health professionals. Those who are most informed about the current danger, such as scientists, journalists, students or activists, often express the most intense fears – an anxiety heightened by feeling isolated in a culture in denial. Instead of pathologizing their anxiety, which only worsens mental health, we can ask ‘what support do we collectively need in order not to freeze and anaesthetise ourselves against this context of so much loss?’
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SHEFIK: ach tito americania a ich olympicke plavecke stadiony este aj tie watthodiny nevedia previest z 561 milionov kWh na 561 GWh :)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    #czechHappening #positive

    Chemička snižuje uhlíkovou stopu díky zelenému dusíku. CO2 eliminovala už o 500 tun - Aktuálně.cz
    https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/sokolovska-chemicka-snizuje-uhlikovou-stopu-diky-odberu-zele/r~739476fc059b11ec8fa20cc47ab5f122/?utm_source=mediafed&utm_medium=rss&;amp;utm_campaign=mediafed

    Díky zelenému dusíku se podařilo Synthomeru od ledna snížit uhlíkovou stopu o 497 tun oxidu uhličitého. Pro porovnání vůz s ročním nájezdem 20 000 kilometrů je zdrojem 2,448 tuny oxidu uhličitého za rok. Od ledna do července tedy chemička ušetřila stejné množství CO2, jaké za rok vyprodukuje 203 osobních aut s nájezdem 20 000 kilometrů, uvedl Brejchal.

    Mezi zelené produkty se řadí kapalný kyslík, dusík a argon. "Vyrábíme plyny ze vzduchu, rozdělujeme vzduch na jednotlivé složky. Klíčovou surovinou pro výrobu kapalného produktu je elektrická energie, standardně v Česku z atomových a uhelných elektráren. Nicméně pro zelený produkt používáme energii čistou z obnovitelných zdrojů, solární a větrné elektrárny," popsal ředitel prodeje a marketingu společnosti Linde Marek Peterka.

    O zelené produkty je podle něj zájem, ekologicky šetrné podnikání je prioritou pro stále více firem v Česku i ve světě.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam