• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TUHOKlimaticka zmena / If the fracturing of our once stable climate doesn’t terrify you, then you don’t fully understand it
    TUHO
    TUHO --- ---
    Jindřich Duras
    Děkuji zájmu redaktorky Hlídacího psa o téma vody v krajině. Rozhovor vyšel v pátek a dneska, po dvou dnech, je pod ním pěkná diskuse. To je dobře, protože lidi věc zjevně zajímá. Jen musíme ten zájem propsat nějak směrem "nahoru", aby se naše nadějná vláda nedala na ústup od předsevzetí napravovat zemědělskou krajinu.
    Pozdrav všem 🙂!
    PS
    Přičinil jsem tam do diskuse také četné komenty, ale zatím čekají ve frontě 🙂.

    Krajina není zdravá, bortí se jako domino. Potřebujeme oživit půdu, ne stavět přehrady — HlídacíPes.org
    https://hlidacipes.org/krajina-neni-zdrava-borti-se-jako-domino-potrebujeme-ozivit-mrtvou-pudu-ne-stavet-prehrady/
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    KEB: to je slušná šikmá plocha tohle...
    KEB
    KEB --- ---
    SEJDA: je to tabulka spotřeby typů letadel na trase Praha Paříž. To první letadlo je nějaký Airbus pro sto lidí. Tak jsem ho vzal jako jakýsi střed.

    Pokud ve světě, kde chceme dotovat elektroauta, abychom jich dostáli pár na silnice, nám nevadí úplně zbytečně spálený jezero paliva, který by uživilo desetitisíce aut na rok, můžeme tuto neplodnou debatu ukončit.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    New Study Shows Protecting Ecosystems Takes Priority Over Planting Trees For Carbon Storage - CleanTechnica
    https://cleantechnica.com/2022/01/09/new-study-shows-protecting-ecosystems-takes-priority-over-planting-trees-for-carbon-storage/
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    With new science hinting at the looming collapse of the Thwaites ice shelf, we'll get beyond hot "doomsday" headlines with Antarctic scientists Bethan Davies of Royal Holloway University of London and Karen Alley of the University of Manitoba and Rob Larter of the British Antarctic Survey, both of whom are on the International Thwaites Glacier Collaboration.

    Also joining is longtime climate journalist Jeff Goodell of Rolling Stone, who visited the Thwaites glacier in 2019 and has written in depth on sea-rise and ice melt


    Watchwords: For Antarctic Clarity, Exploring the Meanings of Collapse
    https://youtu.be/weCQXrYzM3Y
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    E Jacobson
    https://twitter.com/EliotJacobson/status/1479918834777612288?s=19

    Unprecedented and deadly early Summer heat coming in a few days to Argentina, Uruguay, Paraguay and the Southern tip of Brazil, with temperatures well over 45C (113F) across large parts of Argentina.

    20220109-003942
    TUHO
    TUHO --- ---
    TUHO: TUHO: TUHO: A koukam, ze na youtube je do 1.2. ke skouknuti jeste celovecerni dokument Back to the Ice Age!!!

    In Siberia Sergey Zimov and his son Nikita are attempting to slow down the melting of the permafrost, which holds huge carbon reserves, by reintroducing large mammals present in the area during the ice age. It is a mammoth project driven by the faith and convictions of a small group of adventurer-researchers.

    Back to the Ice Age I The Zimov Hypothesis I ARTE.tv Documentary
    https://www.youtube.com/watch?v=4xbkOlPIASg
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KEB: to ty jsi to zacal srovavat s urovni problemu aut se spalovacim motorem. Zjevne bez jakeholi uvedomeni si velmi rozdilne velikosti obou problemu.
    Tak jsem ti ukazal, ze kdyz si predstavis auta se spalovacim motorem jako obchod s oblecenim, tak prazdna letadla jsou jako vytanaha guma na jednech teplacich v tom krame.
    Vubec jsem nepopiral, ze je to potreba resit. Doslova jsem se napsal, ze se to resit bude, i kdyz bude cesta k hledani reseni komplikovana, kvuli vecem, ktere odmitas respekovat.

    KEB: Bohuzel, se mi ta stranka nenacte.
    Ty pises, ze "jeden let do Parize", nepises odkud, tak musim hadat: "Praha"? 855 km. Ja jsem napsal, ze je to asi jako 100 osobaku, tedy 85 500 km, ty jsi podle sebe spocital 80 000 km. Ja na 5 000 litru benzinu ujedu 100 000 km. Prumer je ale spise nekde na 62 500 km za 5 000 l benzinu.
    Ver mi, ze jsem ty odhadovana cisla vsechny podsreloval, abych tim vytvoril prostor pro chyby. Je to jak jsem psal, osobni auta se spalovacimi motory jsou az o 2 rady vetsi problem nez prazdna letadla.
    KEB
    KEB --- ---
    SEJDA: btw jeden prázdný let

    CzechAirliners.net - Spotřeba dopravních letadel
    https://www.czechairliners.net/index.php/archiv-clanku-1/odborne/302-spotreba-dopravnich-letadel.html

    První letadlo v tabulce spálí do Paříže 5k litrů paliva. Na to já ujedu asi 80k km. To je při nájezdu 10k km asi 8 ročních nájezdů.
    KEB
    KEB --- ---
    SEJDA: mmnt, takže v době GD obhajujes debilni vyhlášku EU, která nutí dělat jednu konkrétní leteckou Spolecnost 18k letů které by nejraději zrušila z toho jsou 3k letů takřka prázdných.

    Jasně, co na tom nechápu... :-D To jsou přesně ty věci co opravdu hodně pomáhají celospolečenské shodě na GD. Jen tak dál, ale aby se EU v dalších eurovolbach nedivila.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Tadeas:

    Bioenergy sorghum’s roots can replenish carbon in soil: Study shows the annual crop can sequester atmospheric carbon dioxide -- ScienceDaily
    https://www.sciencedaily.com/releases/2022/01/220107164603.htm
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KEB: To ti nevyjde. I kdyby byl jeden prazdny let, jako sto cest osobakem. Tak je to ca 2 mil. jizd. Vetsina techto letu, na ochranu slotu, byla v ramci EU, tak rekneme 2000 km. tj 4 mld. km.
    Osobak muze mit rocni najezd nad 10 000 km. Tedy se bavis o 400 tis. osobacich. V EU mame nad 500 osobaku na 1000 obyvatel. Takze osobaky udelaji stejny bordel a poslouzi jenom 0,8 mil. evropanu z 450 milionu.
    Osobaky jsou obrovsky problem. Zbytecne lety se vyresi, a urcite se snizi, ale vem si trebas, ze to chce i letistni personal i piloti atp. Jinak prijdou o praci.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    ‘Drastic’ rise in high Arctic lightning has scientists worried | Climate crisis | The Guardian
    https://www.theguardian.com/environment/2022/jan/07/lightning-high-arctic-rise-scientists-worried
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    SHEFIK: https://denikn.cz/781709/hovezi-z-amazonie-se-pro-evropu-stava-nejedlym-nektere-retezce-zastavily-jeho-dovoz/?cst=f17813beca60a4ffaf4a7ff15ac1c03e4242b73a

    Šest obchodních řetězců (provozovatelů supermarketů) zastavilo dovoz hovězího masa z Brazílie.
    Jde o Carrefour, Delhaize, Auchan, Albert Heijn (pod jeho vlastníka Ahold spadá i český Albert), Sainsbury’s a nizozemský Lidl.
    Snaží se tak vystoupit proti rozsáhlému nelegálnímu kácení Amazonského pralesa ve prospěch chovu dobytka.
    Novináři odhalili systém „praní dobytka“ – legalizaci chovů v brazilskými zákony zakázaných oblastech.
    V kauze jsou namočeny globální masozpracovatelské firmy JBS, Marfrig a Minerva.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Kdyz uz sme u hoveziho a amazonie

    Hovězí z Amazonie se pro Evropu stává nejedlým. Některé řetězce zastavily jeho dovoz
    https://denikn.cz/781709/hovezi-z-amazonie-se-pro-evropu-stava-nejedlym-nektere-retezce-zastavily-jeho-dovoz/
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    TADEAS: 20:30 resi... hovezi! :) k dobru mu je, ze zminuje, ze je napr. dulezity v ruznejch castech afriky. ale pokazdy kdyz jite hovezi, meli byste se zamyslet, jak prispivate ke kaceni amazonie.

    tak na druhou stranu toho evolucniho hrdla projde zrejme schopnost byt vysoce kontextualni... prpjdou ti, kdo pochopi, co to je biomasa ekosystemu. boze
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    J Hruška
    https://www.facebook.com/100001618623197/posts/4951029654960940/

    My, níže podepsaní, jsme malinko nervózní z úvodu vládnutí naší (jako opravdu naší, všichni jsme ji volili,a někteří jsme členy koaliční politické strany) koalice v otázkách životního prostředí a ochrany klimatu. Proto jsme si dovolili napsat krátký dopis panu premiérovi. Protože co se zanedbá na začátku, později už se prakticky nedá dohonit...

    Vážený pane premiére,

    v environmentální oblasti má vláda nelehký úkol odstranit řadu chyb a nedostatků, které po sobě minulá vláda zanechala a naopak nastartovat progresivní směr, který by navázal na úspěšný vývoj devadesátých let, jenž byl v následujícím období postupně degradován. Konkrétně máme na mysli tyto oblasti, kde vidíme potřebu co nejvíce na ně zaměřit pozornost:

    1. Ochrana klimatu s důrazem na postupnou dekarbonizaci naší ekonomiky a zejména přizpůsobení naší krajiny očekávané klimatické změně (zadržet vodu, revitalizovat toky a mokřady, snížit rozlohy a monotónnost polí, pěstovat druhově pestré lesy).

    2. Hospodaření s přírodními zdroji (půda, voda, lesy, zemědělské produkty) je v koaliční smlouvě pokryto dobře, prosíme ale o skutečné uplatnění těchto závazků v každodenní politické praxi (zejména pak s ohledem na zcela nevyhovující návrh na využití zemědělských dotací, které připravilo MZe pod vedením minulého ministra). Zvýšenou pozornost je třeba upřít na uhlíkové hospodaření v krajině (ukládání uhlíku v půdě a biomase především lesní) jako základní nástroj zmírňování globální změny.

    3. Pro zajištění dekarbonizace ekonomiky a splnění našich závazků vycházejících z dohod v rámci EU je třeba rychle a ve velkém rozsahu navýšit podíl obnovitelných zdrojů, zejména pak na výrobě elektřiny. Elektřiny z větru a slunce je dnes ve světovém srovnání nejlevnějším zdrojem, a extrémně nízký podíl této výroby (jeden z nejnižších v EU) podvazuje naši schopnost splnit dohodnuté cíle a též zajistit dostupnou elektřinu pro naše občany a firmy.

    4. Oběhové hospodářství představuje celkově nový model ekonomiky účelně hospodařící se zdroji a komplexně řešící problematiku odpadů. Je to oblast nabízející mnoho příležitostí pro naše firmy a proto je třeba přejít od dnešního stavu (vysoký sběr některých surovin, ale jejich nízké využití) na vskutku funkční model.

    5. Horizontální spolupráce mezi resorty - zajistit koordinace především mezi rezorty životního prostředí a zemědělství, či v případě dekarbonizace životního prostředí a průmyslu, které dosud často vystupovaly v zásadě antagonisticky. Je to o to důležitější, že oba rezorty nyní drží jedna koaliční strana. Nelze opomenout aktivní roli MPO pro vytváření prostoru pro zavadění nových dekarbonizačních technologii jako velkou výzvu pro náš průmysl.

    Mimořádně důležitým úkolem nové vlády je obnovit spolupráci a důvěru v rámci EU. V environmentální oblasti je tento aspekt důležitější než jinde, EU má velmi dobře propracovánu širokou legislativu, strategické a jiné dokumenty, zde je třeba mnoho věcí odpovědně uchopit. Klíčová je Zelená dohoda pro Evropu, kterou minulý premiér, který ji jménem naší země přijal, opakovaně nazýval zeleným šílenstvím, před nímž je třeba občany České republiky chránit (ale peníze, jež nabízí, samozřejmě chytře přijmout). Ve skutečnosti je tomu právě naopak, Zelená dohoda otevírá novou širokou perspektivu a přináší obrovské příležitosti. Zelená dohoda není zdaleka jen v tuto chvíli v ČR ostrakizovaná energetická změna, ale zahrnuje i ochranu dramaticky mizející biodiverzity, nezbytné změny v zemědělství a revitalizaci krajiny jako celku. Odchod od průmyslového zemědělství používající vysoké množství hnojiv a pesticidů a degradující krajinu, která je ale základ budoucí prosperity země, je také důležitým cílem Zelené dohody, zvláště palčivým v ČR.
    Připomínáme, že naše země obdrží v dalších letech stovky miliard korun z rozpočtu EU (prostřednictvím různých fondů) a máme zato, že to, jak je předchozí vláda hodlala rozdělit není vždy vůbec efektivní cestou jak zásadně modernizovat naši zemi a splnit své závazky vůči našim partnerům.
    Minulé vlády dostaly Českou republiku do pozice jednoho z největších potížistů v oblasti ochrany krajiny a klimatu. Data jasně prokazují, že v mnoha oblastech jsme zůstali skanzenem nepochopení a překonaných postojů, které nás pak vedou k rozhodnutím, které později naši zemi poškodí. Vážený pane premiére, prosíme, abyste se svou vládou spolehlivě vyvedl naši zemi z tohoto marazmu.

    Bohužel, nemalá část naší politické diskuse naznačuje, že trvá riziko, že budeme pokračovat ve směru, který podceňuje problémy, které jsme v minulých letech způsobili, či ignoruje pokroky technologií, které umožňují dříve nemožná řešení. Proto pevně věříme ve Vaši erudici a kompetenci a Vaši schopnost dospět k rozhodnutím, které odpovídají poznání a možnostem konce první čtvrtiny 21. století.

    V Praze, dne 6. ledna 2022

    Jakub Hruška
    Michal V. Marek
    Bedřich Moldan
    Luděk Niedermayer
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    TADEAS:

    Q&A: What does China’s new Paris Agreement pledge mean for climate change? - Carbon Brief
    https://www.carbonbrief.org/qa-what-does-chinas-new-paris-agreement-pledge-mean-for-climate-change
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam