• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TUHOKlimaticka zmena / Thank you so much for ruining my day
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    SHEFIK: ano. to ceho se obavam je ten smer, kdy se rekne, aha - sorghum, jdeme to geneticky modifikovat, budeme mit sekvestrujici hyperplodinu. pricemz to je zas krok mimo ten management komplexity.

    annual = musis to kazdej rok vysejt. obvykle jednolety plodiny korenej min nez vicelety/nekoncici polykultury... kontinuita toho pudniho ekosystemu a sekvestrace uhliku do toho pudniho lepidla, ktere je teprv nejakou stabilnejsi formou toho uhliku je to o co jde... pokud sorghum dokaze dodat vic vyzivy tomu pudnimu ekosystemu, ok, muze byt soucasti nejake strategie managementu ekosystemu, ne 'silver bullet', to v ekosystemu neexistuje
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    SEJDA: vis kolik veganu by se v ty tundre uzivilo, kdyby tam nebyly ty pojidaci sobích stejků? ha
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    TUHO: ad "Potřebujeme oživit půdu, ne stavět přehrady"

    - přihořívá, ale jak rika darren doherty, limit je lidska mysl, ta potrebuje prodelad gradaci a plne se postavit do hyperpredatorske role :) ... a tim stvorit moznost regenerace ekosystemu, potazmo oziveni pudy. duch-hmota
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    SEJDA: vegani je tam jist klidne muzou, treba kvaseny vres s lisejnikovym posypem
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    TADEAS: jop lidi je jedi, prece nebudou jist jenom lisejniky a vresy :)
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    TUHO:

    ad "semi-domesticated reindeer husbandry"

    znamena to, ze je lidi jedi?


    ad 'shrubification' - o tomhle casto premejslim i v mistnim kontextu. kdyz si predstavim, ze v nejakym momentu zkolabuje prumyslovy zemedelstvi, tj. prestanou vyjizdet kazdorocne vsude stroje, ktery resetujou velky oblasti na nulu, tak to zacne zarustat - kerema, stromama. bylozravci (kterejch ale dlouhou dobu nebudeme mit na ty rozlohy k dispozici dost) jsou ti inzove co to pomahaj udrzovat ve stavu ve prospech travin (redukujou kere), ale od urcity velikosti uz jsou na to taky moc mali - urcity oblasti, pokud to neredukuje ohen nebo clovek, prechazej v les, keroviste.


    "Our results suggest that reindeer use of the landscape, and hence their effects on the landscape, correlates with the landscape structure"
    :D
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KEB: tak jeste jednou .. osobaky v EU kazdy den spali tretinu "jezera" ropy, za rok je to "more" .. a ty se porad snazis rict "kouknete tohle jezero je pryc", zatimco ti za zady "zmizelo cele more".
    Nikdo nikdy nerekne, ze ty prazdna letadla byla na 100 % ok, nebo na 100 % ucelna. Ale ani 100 % nerekne, ze by to slo bez toho.
    Tak jako nikdo nerekne, ze 100 % deti muze jit do skoly po vlastnich, stejne jako dospeli do prace mebo za zabavou. I kdyz vime, ze je to hodne blizko tem 100 %. No a nejvetsi komplikace souviseji s osobaky pouzitymi jako zdroj obzivy (viz. prazdna letadla), tam se ti to bude hodne blbe rikat, ze by drahy servisak obesel bez osobaku s velkou spotrebou.
    No a ted si vem, ze lukrativni slot na letisti = spicka (kdo chce pristavat v destinaci o pulnoci, kdyz na to neexistuje zadna navaznost) je presne to co souvisi s obzivou i zamesnanosti, s kapacitou, dimenzovanim letist atd.
    Vazne je to komplikovane, kez by to slo bez zbytecne produkce sklenikovych plynu. Nicemene stale a znova opakuji osobaky jsou o hodne vetsi problem, ze ktereho se neda vykrout tim, ze budes ukazovat na elektrarny, teplarny, lode nebo na letadla. Kazdy problem potrebuje sve reseni.
    TUHO
    TUHO --- ---
    NASA Earth
    Reindeer as Ecosystem Engineers?
    On the Yamal Peninsula in West Siberia, the nomadic Nenets people have a long tradition of herding reindeer on the Arctic tundra. In recent decades, however, the tundra has been changing, and so are the ways that reindeer interact with it.
    The Yamal Peninsula is shown above in a natural-color image acquired by the Moderate Resolution Imaging Spectroradiometer (MODIS) on NASA’s Terra satellite on July 8, 2021. At that time of year, Nenets herders likely were making their summer migration to the north.
    In the Arctic, temperatures have been rising faster than anywhere else in the world. Climate change has been altering the plant communities in tundra and taiga (boreal) ecosystems. As growing seasons become longer and warmer, plant growth has increased—an effect called Arctic greening. Additionally, the tundra grasses and small plants that normally grow here are being replaced by taller, woodier shrubs and trees—a change called shrubification. These changes in vegetation affect the tundra ecosystem, including its carbon cycle, human and wildlife habitat, and susceptibility to wildfire.
    But the changes have not been uniform across the Arctic. For example, research supported by NASA’s Arctic-Boreal Vulnerability Experiment (ABoVE) found that instead of greening, some colder, drier areas have experienced browning. The map below is based on Landsat satellite observations between 2000 and 2016 that show about 22 percent of the Arctic became greener while 5 percent became browner.
    For decades, satellite instruments have monitored vegetation from space. Ground-based studies have shown how reindeer—the only large herbivore in many areas of the Arctic—can affect vegetation, including reducing greenness and lichen abundances, slowing the encroachment of shrubs, and increasing soil nitrogen. Now, satellites are being used to investigate the interactions between the vegetation and reindeer.
    In a 2020 study, researchers used 30 years of Landsat imagery data to map changes in shrub cover across the Yamal Peninsula. They found it was stable between 1986 and 2016, despite the warming climate and a 75 percent increase in the reindeer population over that time.
    "Our results thus point towards increases in large herbivore pressures having compensated for the warming of the Peninsula, halting the shrubification of the area," the authors wrote in the Journal of Environmental Management. "This suggests that strategic semi-domesticated reindeer husbandry, which is a common practice across the Eurasian Arctic, could represent an efficient environmental management strategy for maintaining open tundra landscapes in the face of rapid climate change."
    However, another 2020 study of the Yamal reindeer found that this strategy may have its limits. Using Landsat imagery, along with ground surveys based on fecal pellets, scientists tried to quantify land-use by reindeer. They found that while foraging and trampling do hold back the growth of low-growing shrubs, they do not appear to prevent the further growth or expansion of taller, already established shrubs because these are areas where reindeer are unlikely to forage.
    "Our results suggest that reindeer use of the landscape, and hence their effects on the landscape, correlates with the landscape structure," the authors wrote in Environmental Research Letters, adding that further research will be needed to evaluate the role of "reindeer as ecosystem engineers capable of mediating the effects of climate change."

    Reindeer as Ecosystem Engineers?
    https://earthobservatory.nasa.gov/images/149246/reindeer-as-ecosystem-engineers
    TUHO
    TUHO --- ---
    TUHO: Ano, ale celý ten systém má obrovskou setrvačnost. Při rozorávání mezí někdy v 50. letech se postupovalo nikoli podle rozumu, ale podle politického zadání, a vznikala tedy díla, která můžeme směle ohodnotit jako zločiny proti krajině a vodnímu režimu. Hůře se už chápe, že se takováto úprava pozemků udržela až do dnešní doby, přestože rok co rok odtéká údolnicí spousta ornice. Mizí i černozemě na Moravě a to je nevratná ztráta. Na tamních polích bylo po válce asi půl metru černozemě, která vznikala někdy v dobách meziledových. A teď je pryč částečně a na řadě míst úplně. Nenahraditelná škoda pro nás všechny.
    TUHO
    TUHO --- ---
    Jindřich Duras
    Děkuji zájmu redaktorky Hlídacího psa o téma vody v krajině. Rozhovor vyšel v pátek a dneska, po dvou dnech, je pod ním pěkná diskuse. To je dobře, protože lidi věc zjevně zajímá. Jen musíme ten zájem propsat nějak směrem "nahoru", aby se naše nadějná vláda nedala na ústup od předsevzetí napravovat zemědělskou krajinu.
    Pozdrav všem 🙂!
    PS
    Přičinil jsem tam do diskuse také četné komenty, ale zatím čekají ve frontě 🙂.

    Krajina není zdravá, bortí se jako domino. Potřebujeme oživit půdu, ne stavět přehrady — HlídacíPes.org
    https://hlidacipes.org/krajina-neni-zdrava-borti-se-jako-domino-potrebujeme-ozivit-mrtvou-pudu-ne-stavet-prehrady/
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    KEB: to je slušná šikmá plocha tohle...
    KEB
    KEB --- ---
    SEJDA: je to tabulka spotřeby typů letadel na trase Praha Paříž. To první letadlo je nějaký Airbus pro sto lidí. Tak jsem ho vzal jako jakýsi střed.

    Pokud ve světě, kde chceme dotovat elektroauta, abychom jich dostáli pár na silnice, nám nevadí úplně zbytečně spálený jezero paliva, který by uživilo desetitisíce aut na rok, můžeme tuto neplodnou debatu ukončit.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    New Study Shows Protecting Ecosystems Takes Priority Over Planting Trees For Carbon Storage - CleanTechnica
    https://cleantechnica.com/2022/01/09/new-study-shows-protecting-ecosystems-takes-priority-over-planting-trees-for-carbon-storage/
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    With new science hinting at the looming collapse of the Thwaites ice shelf, we'll get beyond hot "doomsday" headlines with Antarctic scientists Bethan Davies of Royal Holloway University of London and Karen Alley of the University of Manitoba and Rob Larter of the British Antarctic Survey, both of whom are on the International Thwaites Glacier Collaboration.

    Also joining is longtime climate journalist Jeff Goodell of Rolling Stone, who visited the Thwaites glacier in 2019 and has written in depth on sea-rise and ice melt


    Watchwords: For Antarctic Clarity, Exploring the Meanings of Collapse
    https://youtu.be/weCQXrYzM3Y
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    E Jacobson
    https://twitter.com/EliotJacobson/status/1479918834777612288?s=19

    Unprecedented and deadly early Summer heat coming in a few days to Argentina, Uruguay, Paraguay and the Southern tip of Brazil, with temperatures well over 45C (113F) across large parts of Argentina.

    20220109-003942
    TUHO
    TUHO --- ---
    TUHO: TUHO: TUHO: A koukam, ze na youtube je do 1.2. ke skouknuti jeste celovecerni dokument Back to the Ice Age!!!

    In Siberia Sergey Zimov and his son Nikita are attempting to slow down the melting of the permafrost, which holds huge carbon reserves, by reintroducing large mammals present in the area during the ice age. It is a mammoth project driven by the faith and convictions of a small group of adventurer-researchers.

    Back to the Ice Age I The Zimov Hypothesis I ARTE.tv Documentary
    https://www.youtube.com/watch?v=4xbkOlPIASg
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KEB: to ty jsi to zacal srovavat s urovni problemu aut se spalovacim motorem. Zjevne bez jakeholi uvedomeni si velmi rozdilne velikosti obou problemu.
    Tak jsem ti ukazal, ze kdyz si predstavis auta se spalovacim motorem jako obchod s oblecenim, tak prazdna letadla jsou jako vytanaha guma na jednech teplacich v tom krame.
    Vubec jsem nepopiral, ze je to potreba resit. Doslova jsem se napsal, ze se to resit bude, i kdyz bude cesta k hledani reseni komplikovana, kvuli vecem, ktere odmitas respekovat.

    KEB: Bohuzel, se mi ta stranka nenacte.
    Ty pises, ze "jeden let do Parize", nepises odkud, tak musim hadat: "Praha"? 855 km. Ja jsem napsal, ze je to asi jako 100 osobaku, tedy 85 500 km, ty jsi podle sebe spocital 80 000 km. Ja na 5 000 litru benzinu ujedu 100 000 km. Prumer je ale spise nekde na 62 500 km za 5 000 l benzinu.
    Ver mi, ze jsem ty odhadovana cisla vsechny podsreloval, abych tim vytvoril prostor pro chyby. Je to jak jsem psal, osobni auta se spalovacimi motory jsou az o 2 rady vetsi problem nez prazdna letadla.
    KEB
    KEB --- ---
    SEJDA: btw jeden prázdný let

    CzechAirliners.net - Spotřeba dopravních letadel
    https://www.czechairliners.net/index.php/archiv-clanku-1/odborne/302-spotreba-dopravnich-letadel.html

    První letadlo v tabulce spálí do Paříže 5k litrů paliva. Na to já ujedu asi 80k km. To je při nájezdu 10k km asi 8 ročních nájezdů.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam