• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TUHOKlimaticka zmena / Thank you so much for ruining my day
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TADEAS: je to tak, ale dokud se spalovala biomasa, tak to na ppm CO2 v atmosféře nemělo větší vliv, protože šlo o uhlík, který by se koloběhu tak jako tak zúčastnil stejně. A přirozené požáry jistě existovaly i před příchodem člověka (dokonce obří - jsou o tom fosilní doklady) a naopak aktivita člověka mohla dostupnost suchého palivového dříví v lesech docela omezovat....

    navíc populace byla fakt až do 19.století směšně limitovaná, takže i ty emise metanu ze zemědělství by stěží byly odlišitelné od přirozeného pozadí (přirozené biobažiny asi taky něco vyprodukují...)

    k dobru průmyslové civilizace lze říct jednu diskutabilní věc: kdyby dnešní miliardy obyvatel chtěly žít předindustriálním způsobem, vařit si na ohni ze dřeva (nedej bože na otevřených ohništích!), na sever v zimě topit dřevem, apod. - tak to bude kolaps naprosto zaručený. Ano, to co průmyslová civilizace dělá, je hrozné - ale stávající populaci už nepůjde jinými než průmyslovými postupy udržet...

    (Ostatně i ta těžba uhlí spadá do počátku novověku, kdy to Německo a Japonsko začalo s nějakými prapočátky lesního hospodářství, protože to byla jedna cesta, jak nějak ukočírovat rostoucí populaci - a zbytek světa okolo s těžbou uhlí, aby nahradil dřevo, které jim došlo. v současnosti je strašně těžké lidem to šetření energií vysvětlit, protože prostě úplně všechno co děláme nějak přímo či nepřímo souvisí s tím, že jsou investičně všemožně podporovány jakékoliv způsoby šetřící lidskou práci - nahrazující jakoukoliv i krátkou chůzi pěšky, práci rukama, apod. - samozřejmě existují koncepty, kdy spíše, než aby stroje práci dělaly za nás, tak nám v maximální míře zajistí, aby se neděla zbytečně, tedy lepší alokace zdrojů, eliminace plýtvání, apod. - ale toto šetření není právě zatím součástí kulturního imprintu - tam je jasně dané předvádění "my na to máme", ve společenské hierarchii se pořád cení okázalost, i když v Evropě to třeba není tak zlé jak v Asii..)

    V některých, ale ne ve všech kulturách, bylo šetření ctností. Ale obecně a hlavně mezikulturně je více ceněna produkce a akumulace (u té akumulace energie vidím jako jakousi naději, že by začalo být kulturně ocenována akumulace energie a ne jen její okázalá spotřeba - asi něco, jako když dříve lidé dokázali shromáždit dříví na zimu, tak se to na venkově vždy ocenovalo jako ctnost.. takže kdyby třeba z dnešní podoby bank vyvinuly "energetické banky", které by si fakt cenily reálných fyzických a nabitých baterií víc, než bitcoinů, které za tu energií lze vytěžit, tak by to byla jedna z cest...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DNF: tak je pravda, že lidstvo tohle dělalo vždycky... Saharu dost možná stvořila činnost civilizací, které se na jejím území tehdy rozkládaly, v Mezopotámii si lidi slušně zavlažováním zasolili půdu a dnes jsou tam taky pouště a v podstatě i prérie Severní Ameriky jsou trochu záhadou a s lidskou činností souviset můžou, protože ještě v čase první španělské expedice na sever od Mexika to byla hustě osídlená zemědělskými kmeny.

    Takže i předindustriální lidé ve velkém například káceli lesy a dělali velké zavlažovací (zasolovací :-) projekty... jsme kultura, která vychází od starověkých Řeků, kteří si první byli vědomi následků kácení lesů, apod., takže nějakou částečnou (ale ne dostatečnou) opatrnost v tomhle směru má západní civilizace (která jinak "za všechno může") přeci jenom ve své memetické DNA.

    Mimochodem, první dvě novověké kutlury, které nějak začaly řešit lesní hospodářství, byli Němci a Japonci. (a jako ano - tradičním konzervativním argumentem, proč je společnost třeba nějak direktivně řídit zhora, což zrovna v těhle zemích došlo ad-absurdum, v jistém historickém období, je samozřejmě i ochrana přírodních zdrojů před vydrancováním... protože "tragedy of the commons" je dávno známý historický jev, a klimatická krize je jen dalším pokračováním tragedy of the commons, pouze levicové řešení je vyhlásit v Amazonii přísný národní park zatímco pravicové řešení je, aby si jí koupil a ochránil před kácením bohatý miliardář, ale princip je nakonec úplně stejný a to samé v případě zastavení těžby uhlí, apod. - někdo to musí oplotit a nepustit tam bagry a nákladáky a nepustit někam bagry a nákladáky nakonec většinou souvisí se schopností přímé policejní až vojenské síly - viz ostatně Kanada vs. nákladáky dnes...)
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    YMLADRIS: vypousteni cfcs, co2, methanu atp. je docela solidni geoengineering a zacalo se s nim (nevedome) pred destikama tisic let regulaci ekosystemu ohnem.

    imho driv nez se sirou se zacne s tim marine cloud brightening, to by mohlo fungovat.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    YMLADRIS: Čína je ale kapitola sama pro sebe, tam bude obrovskou roli hrát dimming díky kouři z elektráren a továren - asi jako u nás v 70tých a bohužel i 80tých letech...

    (jako když jsem z jihu Číny odlétal, tak jsem zemi nezahlédl až do Mongolska - komplet většina vnitrozemí je většinu času pokrytá hustou oblačností, která navíc sahá překvapivě vysoko nad zem...)

    Tím chci říct jen to, že u nás omezení emisí tuhle roli hrát nebude, protože daleko větší podíl těch emisí je dnes z plynu, nafty a benzínu. Na druhou stranu, aerosoly v emisích podporují seedovaní deštových mraků, takže opravdu asi v každém klimatickém pásu a vzdálenosti od moře se ten pokles emisí projeví jinak...

    Samotný vliv emisí na bezprostřední počasí je známý, když USA zastavilo leteckou dopravu po útocích na WTC, tak jim tam stouply teploty v důsledku vymizení contrails, které mají značný ochlazující efekt. Nějaké hrátky s geoinženýringem coby řešením klimatické změny nás nepochybně tak či onak čekají, min. v určitých částech světa (protože ono to dost dobře nejde zakázat, a Čína uměle podporuje srážky už dnes a těžko jí to někdo zakáže)

    Představa Číny jako nové supervelmoci č.1 nahrazující USA je v řadě ohledů neštastná. V USA se nakonec základní myšlenky enviromentalismu zrodily, protože vycházely z představ romantického individualismu o hodně divoké přírody jako takové - i bez jejího vytěžení a zpracování na obchodovatelné komodity. Ano, tahle filosofie je tam v menšině, ale existuje. Pro Čínu, obklopenou ze severu nehostinými pouštěmi, stepí a horami a z jihu zase divokými pralesy je vlastně představa jiné než kulturní krajiny značně vzdálená. Samozřejmě to nemůžu doložit nějakým důkladným studiem jejich kultury a historie, to ne - ale prostě ten pocit je jiný, není to ve všem negativní, oni když zemědělčí, tak v podstatě spíš zahradničí, to jsou všechno spíš záhony, než pole a každý kosek půdy je využit... a divočinu znají v horách, právě proto, že tam mají přeci jen hodně hor, které nešlo osídlit ani zemědělsky využít, tak je tam asi ten vztah k přírodě jiný a tradičně možná ne nutně horší... ale v současnosti, kdyby svůj přístup k přírodě aplikovali globálně, tak by to zkrátka byla katastrofa.
    DNF
    DNF --- ---
    YMLADRIS: jako kdyz dva technooptimisti pomoci kladiva spravujou opravdu slozitej a velikej stroj co videli vlastne jen zvenku a spojum vevnitr nerozumi. Chvili mlati jeden, je to o dost horsi nez predtim. Ted prijde druhej, a rika .. ukaz, ja mam kleste, tema to urcite pujde. A zacne stipat ruzny draty co podle jeho technologickyho nazoru to vylepsi. Ostatni technooptimisti stoji kolem, tleskaj, a vsem rikaj: mlc a divej se jak jim to krasne jde, uz to skoro bude!
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    YMLADRIS: volně asociuju Stephensona (Termination Shock): až se zacne s geoengineeringem (rozprašování síry do atmosféry), tak podle toho kde se to bude dít, bude to mít různé důsledky na různá území. Jako že v Texasu trochu poklesne teplota, ale v Indii to zastaví životně důležitý monzum atd., zatímco když se to bude dělat o deset tisíc km jinde, bude to mít zase jiné důsledky. Budou z toho mezinárodní konflikty
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    PER2: (mozna trochu predcasne, ale...)

    carol of the old ones
    https://youtu.be/1ftld7Ohojg
    PER2
    PER2 --- ---
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    TADEAS: protesty jsou vyhodnoceny jako domestic terorismus
    GOJATLA
    GOJATLA --- ---
    Výhledově se určitě můžeme těšit na fašistické vlády, které protesty zadusí, ale ještě tam nejsme.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    eu, nice!

    FB-IMG-1645206807578
    GOJATLA
    GOJATLA --- ---
    YMLADRIS: Zatím to právo nemají, v Kanadě jen na základě Emergency Act po dobu 30 dní. A jaký to bude mít dopad, to teprv uvidíme.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    YMLADRIS: odkud to pravo maji?
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    GOJATLA: vlády mají právo za nenásilny protesty obstavovat lidem finanční účty. To vládu nic nestojí (je to levnější než zatýkat) a tím ti v povstání zůstanou jen HC lidi bez rodin, který bude živit nějaký bilionar nebo DAO. Tj. nic masového. Nevýhoda ty digitalizace, to za Gándhího nebylo
    GOJATLA
    GOJATLA --- ---
    PER2: a nenarození
    PER2
    PER2 --- ---
    GOJATLA: mrtvi delaji pro klima jeste vic
    GOJATLA
    GOJATLA --- ---
    YMLADRIS: To si Hallama rychle odepsala. Myslíš, až ho zavřou, tak se ostatní leknou a přestanou protestovat? Tady jde o víc než, že nechci očkování.
    Climate activist pours ‘oil’ over herself during Trinity lunch, Cambridge | Just Stop Oil
    https://www.youtube.com/watch?v=YzVvcK83LEE
    GOJATLA
    GOJATLA --- ---
    DNF: Pro klima dělají nejvíc bezdomovci a tuláci. Ještě by se dalo snést protestantské pracuj a buď skromný. Ale konzumní pracuj a užívej si, to je mor. Jenže konzum je naše náboženství, a je velmi úspěšné, těžko se ho zbavit. Dobře to napsal Harari:

    “The capitalist and consumerist ethics are two sides of the same coin, a merger of two commandments. The supreme commandment of the rich is ‘Invest!’ The supreme commandment of the rest of us is ‘Buy!’ The capitalist–consumerist ethic is revolutionary in another respect. Most previous ethical systems presented people with a pretty tough deal. They were promised paradise, but only if they cultivated compassion and tolerance, overcame craving and anger, and restrained their selfish interests. This was too tough for most. The history of ethics is a sad tale of wonderful ideals that nobody can live up to. Most Christians did not imitate Christ, most Buddhists failed to follow Buddha, and most Confucians would have caused Confucius a temper tantrum. In contrast, most people today successfully live up to the capitalist–consumerist ideal. The new ethic promises paradise on condition that the rich remain greedy and spend their time making more money and that the masses give free reign to their cravings and passions and buy more and more. This is the first religion in history whose followers actually do what they are asked to do. How though do we know that we’ll really get paradise in return? We’ve seen it on television.”
    Yuval Noah Harari, Sapiens: A Brief History of Humankind
    DNF
    DNF --- ---
    YMLADRIS: Jenze soucasne rozdeleni pracovnich pozic znamena, za cim vic pracujes, tim vic jede cela masina na co2. Naopak by se muselo prestat pracovat v soucasnem nastaveni, a v uvolnenem case jak rikas mokradovat, edukovat ...

    Nakonec nedelat nic a lezet pred starou herni konzoli s lahvacem je este zdaleka nejlepsi pro produkci co2, nez prumerny obyvatel dneska dela. Pokud ti jako spravnemu old school alkoholikovi staci par piv denne, kus chleba a brambory, jeden pokoj na ubytovne, a v nem casem klidu umrit bez nejakeho mohutneho leceni (dalsi co2 za material, energie, atd). Kdo misto toho jezdi kazdej den 20km autem v jednom do prace je vlastne nicitel sveta. Ale stejne si z nejakeho absurdniho duvodu mysli, ze je lepsi.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam