• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TUHOKlimaticka zmena / Thank you so much for ruining my day
    PER2
    PER2 --- ---
    Honest Government Ad | The Floods 🌊
    https://youtu.be/PvFy2TuPDaw
    GLOBETROTTER
    GLOBETROTTER --- ---
    Btw.jak chce někdo zakázat SUV? Limitovat světlou výšku podvozku? Limitovat proporce? A co když mám chalupu přístupnou jen nezpevněným terénem? Dá mi nějaký soudruh výjimku na nákup offroadu?
    GLOBETROTTER
    GLOBETROTTER --- ---
    GOJATLA: Co třeba radši zakázat války? To jde blbě,že? Stejně jako demokratičtí politici na sebe nechali řvát Gretu, ale proč Greta neřve na Putina?
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    FB-IMG-1647902159575
    GOJATLA
    GOJATLA --- ---
    GLOBETROTTER: Proto je potřeba zakázat SUV, všichni si ho koupit nemůžou. Já jim dávám tak 10 let, max 12.
    GLOBETROTTER
    GLOBETROTTER --- ---
    GOJATLA: Co hybnost? Když bude celé město jezdit v SUV a pickupech a já si koupím Sparka nebo Smarta a vybourám se s těmi ostatními? Měli jsme malého sedana, pak do nás bouchnul Ford Edge (střední SUV) a žena si prosadila SUV.
    PER2
    PER2 --- ---
    "This is madness. Addiction to fossil fuels is mutually assured destruction."

    Climate change: 'Madness' to turn to fossil fuels because of Ukraine war - BBC News
    https://www.bbc.com/news/science-environment-60815547
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    za sto let nebudou SUV existovat ,)
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    Frontiers | What Is Regenerative Agriculture? A Review of Scholar and Practitioner Definitions Based on Processes and Outcomes | Sustainable Food Systems
    https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fsufs.2020.577723/full
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    GOJATLA: jednak je rozdil mezi tim co si lidi mysli a co je realita a jednak to co postujes vypada jako hra s cisly.

    Tady mas primo insurance insidera:

    What's Safer in an Accident: Is an SUV Safer than a Car or Sedan? - Personal Injury Lawyers of Tampa
    https://injurylawyersoftampa.com/whats-safer-in-an-accident-is-an-suv-safer-than-a-car-or-sedan/#:~:text=And%2C%20according%20to%20a%20recent,individual%20riding%20in%20a%20sedan.

    Ktery rika, ze mas sice vetsi pravdepodobnost umrti (ridice, ne deti vzadu) v SUV pri rolloveru a SUV jsou nachylnejsi na rollover, ale tehle nehod je celkove pod 3 procenta.

    V ostatnich pripadech ma ridic 50% vyssi pravdepeodobnost preziti.

    ...

    Nebudu to dal plevelit, klidne me smazte
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Aspon nejaka kompenzace za horici ukrajinu, v Rusku se nejakej cas nebudou otevirat novy loziska tezby ropy

    [HAVANA @ 3. světová válka aneb kam náš svět směřuje? Status: Winter War 2.0]
    GOJATLA
    GOJATLA --- ---
    SHEFIK: Tak s tou vyšší bezpečností je to zřemě omyl, viz česká wiki:

    "Statisticky jsou SUV méně bezpečné než běžná menší auta. Člověk v SUV má o 11 % vyšší pravděpodobnost, že zahyne při dopravní nehodě.[1] Kvůli větším kolům je těžiště posazeno výše a když už dojde k nehodě, mají SUV větší tendenci se překlopit na stranu nebo na střechu. Auta SUV páchají kvůli své váze a konstrukci větší škody také na druhému účastníkovi nehody.[4]
    SUV představují v porovnání s běžnými osobními automobily větší nebezpečí pro ostatní účastníky silničního provozu. Například značně zvyšují úmrtnost při sražení chodce (až dvakrát či třikrát).[5][6] Menší osoby, jako například děti, nacházející se poblíž SUV často z auta ani nejsou vidět."

    Pokud jde o hybridy, byl bych ochoten nad nimi přimhouřit oči.
    TUHO
    TUHO --- ---
    Na Antarktidě začíná podzim a na polárních stanicích Concordia a Vostok, které obě leží v nadmořské výšce přes 3000 metrů, bývá touto dobou obyčejně kolem mínus padesáti nebo šedesáti stupňů. V pátek ale Concordia naměřila -12,2 °C a Vostok -17,7 °C.
    Oproti normálu jde tedy o výkyv asi o 40 stupňů. Rekord nejvyšší naměřené teploty za 65 let měření byl překonán o celých 15 stupňů, což nechává odborníky z celého světa v údivu. O den později navíc Concordia zaznamenala ještě o necelý stupeň teplejší hodnoty.
    Krátce před oteplením na jihu planety se asi o 30 stupňů nad průměr oteplilo i v Arktidě. Na rozdíl od Antarktidy tam sice vědci výrazné oteplování sledují už delší dobu, ale přesto jde o nezvyklý jev.
    V kombinaci s oteplením na Antarktidě jde podle vědců o něco, co se ještě nikdy nestalo a nikdo ani nevěřil, že je to vůbec možné.
    Antarktida se totiž na rozdíl od Arktidy (s výjimkou teplejšího Antarktického poloostrova) příliš neotepluje a teploty tam jsou, obzvlášť ve srovnání se změnou klimatu ve zbytku světa, poměrně stabilní. Vědci jsou proto v šoku a obávají se, že to přestává platit.

    Bizarní výkyvy na pólech šokují vědce. Antarktida se ohřála o 40 °C - Seznam Zprávy
    https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zahranicni-bizarni-vykyvy-na-polech-sokuji-vedce-antarktida-se-ohrala-o-40-degc-194650
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    GOJATLA: #offtopic

    Pro suv muzou bejt i jiny duvody, nez ego. Pro spoustu majetnejsich je to zaruka, ze kdyz jejich manzelka s detma naboura, je mene pravdepodobny ze se jim neco stane. Koukni se schvalne, kolik zen ve velkomestech suv ridi.

    Druha je pak, ze se nevyplati stavet hybridy (phev) u malejch aut, protoze je to kategorie pro menerozpoctovy a mit dva pohony to samozrejme prodrazuje, cimz by z malyho auta udelalo drahej nesmysl.. nehlede na to ze tam neni prostor. Emisnima limitama jsou vpodstate maly auta vytlacovany a automobilky by je musely prestat a prestavaji prodavat tak nebo tak. Phev maj pak vyhody, jako parkovani zdarma, protoze se predpoklada, ze po mestech budou vic vyuzivat elektromotor. Tohle treba nastartovalo boom phev suv v praze, pac kdyz si spocitas denni parkovny na praze 1, ten rozdil se ti zaplati uz za rok, auto mas do 4 let na parkovnym zpatky.

    To ze se uspora realne nedeje, pac nikdo doma tu mini baterku nedobiji nebo celou logiku veci ze parkovani zdarma maji velky auta co realne vic zerou pak neresim. Jde opet o spatne systemove nastaveni, kteremu se lidi prizpusobili.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GOJATLA: původním konceptem, který sice nejde pod nos striktním libertariánům, ale je plně konzistentní s framewarkem libreální demokracie, měla být spotřební dan' z pohonných hmot: v podstatě jakási pokuta za negativní externality, které pálení pohonných hmot způsobí. Jenže se ukázalo, že ty peníze končí jinde (v podstatě rozpočet je tunelovaný, staví se za to další dálnice, elity si za to kupují svoje vlastní SUV, apod.). Každopádně vzniká třída lidí, pro které je spotřební dan naprosto k smíchu, max. na ní nadávají - ale rozhodně neovlivní jejich chování (zkrátka je to pro ně úkol ty peníze sehnat - tak si o ně někomu řeknou).

    Alternativním regulačním nástrojem např. na dálnicích v Itálii je výše poplatku podle obsahu motoru, dále silniční dan' může být stanovená podle výše tlaku na nápravu (bohužel SUV se vejdou do 3.5t...), apod. Bohužel tyto nástroje opět neřeší ten hlavní probém, že určité skupiny to SUV pokládají za prestižní způsob sebeprezentace, ne za ostudu. A snaha o definování lifestylu by znamenala nějaký druh propagandy, bohužel.... Elon a Tesla v tomhle směru podnikli jedinečný pokus o to, aby to, co je (diskutabilně) enviromentálně udržitelné, bylo pokládáno současně za luxusní a prestižní.

    Já jsem uvažoval v případě spotřebních daní, které mají spíše charakter pokut, že by se měly odlišit od daní, u kterých je pro stát žádoucí maximalizovat danou aktivitu a tím i výběr daní (obecně takovouto neutrální "čím víc, tím líp" daní je třeba DPH...) od daní, které mají charakter penalizace, pokuty a mají danou činnost spíše utlumit. Jedna možnost je výnost "pokut" použít k nápravě škod (historicky, výše výběru spotřební daně z cigaret zhruba odpovídá příspěvkům státního rozpoočtu do systému zdravotních pojištoven). Tedy výnos uhlíkové daně by např. musel být investován do dekarbonizace - a tedy cílem té daně by vlastně bylo zrušit sama sebe...)

    Krajním případem demokracie, kde by s s daněma a s pokutama hospodařilo zásadně odlišně, by mohlo být rozdělování všech pokut (rychlou jízdou počínaje a třeba uhlíkovou daní konče) formou nějakého základního příjmu (podmíněného - rozdělilo by se jen to, co by se na pokutých vybralo). Stát by se financoval jen z daní, které by neměly charakter pokut (a pak by samozřejmě podporoval rozvoj těchto činností, aby mu rostla ekonomika - tak, jako historicky např. za tímhle účelem investoval právě do těch silnic).

    Podle mě ale zásadnost té změny, kdy by stát měl jakoby začít penalizovat aktivity, které do té doby přímo či nepřímo maximálně podporoval a vlastně tím byla zdůvodněná jeho samotná existence (římská říše coby stavil silnic, apod.), je příliš velká. Vnutit to lidem shora-dolů by vyvolalo obrovskou vlnu odporu a požadavky "z liidu" budou ještě dlouho směřovat spíš k odstranění regulací a překážek snadnému konzumu. Samozřejmě vidím šanci v nějakém vynalézání alternativního nízkouhlíkatého lifestyle, jenže ten by se nesměl týkat hrstky aktivistů... je tam skutečně určitá naděje např. v tom, na jaký druh stav s jakou uhlíkovou stopou by šlo za jakých podmínek dostat úvěr, což je mimopolitické "top-down" řešení, skrz banky, což je takový skrytě neviditelně regulovaný sektor... tohle byl ten Green Deal, u kterého je teda ted' jasné, že bud' bude, nebo nebude Evropa... pořád jej ale otázkou dobrovolnost přijetí těchto změn mimo vzdělanostní elity...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Coal Mining Emits More Super-Polluting Methane Than Venting and Flaring From Gas and Oil Wells, a New Study Finds - Inside Climate News
    https://insideclimatenews.org/news/15032022/coal-mining-methane/
    TUHO
    TUHO --- ---
    TUHO: Scientists believe that keeping the rise in global temperatures under 1.5C this century is crucial to limiting the scale of damage from global warming.
    To keep that threshold alive, carbon output needs to be cut in half by the end of this decade. Instead, as Mr Guterres points out, emissions are set to rise by 14%.
    "The problem was not solved in Glasgow," Mr Guterres says, in a speech delivered at the Economist Sustainability Summit.
    "In fact, the problem is getting worse."
    The war in Ukraine threatens to make that situation even more problematic, he says.
    TUHO
    TUHO --- ---
    Climate change: 'Madness' to turn to fossil fuels because of Ukraine war - BBC News
    https://www.bbc.com/news/science-environment-60815547
    GOJATLA
    GOJATLA --- ---
    SHEFIK: Není to chyba pár jedinců. Je to vlastnost systému, pro který je nejvyšší hodnotou zisk. SUV nikdo nepotřebuje, kupuješ si ho proto, abys ostatním ukázal "já na to mám, co vy mi můžete, chudoby". Jestli sám jezdíš v SUV, tak ho radši prodej a kup si Enyaq, oceníš to, až bude benzín za 150.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    m m vám daruje následující článek Green Deal kvůli ruské agresi na Ukrajině nezanikne, ale svým způsobem vyhlásí „válku“
    https://denikn.cz/841051/green-deal-kvuli-ruske-agresi-na-ukrajine-nezanikne-ale-valku-svym-zpusobem-vyhlasi/?cst=3ffb7349b99183a07eff06fa017971775151cd53

    Nová směrnice EU přikáže větším firmám, aby prověřily, jestli jejich dodavatelé a velká korporátní klientela neškodí životnímu prostředí nebo nepřispívají k porušování lidských práv.
    Ekonomika EU by se tak mohla během pár let odříznout od dodavatelů a klientů ze zbytku světa.
    Tím by se snížila ekonomická provázanost, která státy – i když ne vždy – odrazuje od války.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam