PER2: Dneska je trh rodinych aut shiftnuty k SUV velmi razantne, ma to ale nejake ALE.
Pokavad bys treba v USA chtel jit do MPV (= rodinne auto), tak jsou to jeste vetsi kravy nez SUV. Evropska MPV jsou mnohem strizlivejsi, Sharan, Alhambra, S-MAX, etc. Jenze ten trh skomira a automobilky radeji investuji do vyvoje SUV. To vede k tomu ze evropska MPV nemaji vybavu co srovnatelna SUV (matrix LED, 360° kamera, etc.). Tim je zakaznik dal tlacen do rodinneho SUV.
Ale s elektromobilama se to meni. Rada elektroatu je marketingove oznacena jako SUV, ale je to crossover a bere si z MPV naprostou vetsinu. Priklad? Skoda Enyaq. Z profilu je to velmi podobne MPV jako je S-MAX. Co se tyka dalsich, tak "vsechny" ty soucasne vydavana elektroauta SUV jsou crossovery.
No a castecne to plati i pro spalovaci auta. Predstava ze crossover stredni tridy bude mit skokove vetsi spotrebu nez kombik stredni tridy je mylna. Zaber plochy na silnici je take srovnatelny. Musime srovnavat stejny cilovy segment, nemuzeme srovnavat Skoda Octavia ve vybave zebrak vs. Skoda Kodiaq RS. Co ale muzeme srovnavat je treba Skoda Superb vs. Skoda Kodiaq (ano to je SUV, ne crossover) ve stejne motorizaci. Ty rozdily tam jsou, ale nejsou enormni.
A dnesni crossovery vlastne vraci jen svetlou vysku na uroven aut pred par desitkami let + maji lepsi nastupovani a jsou praktictejsi. Jestli budeme mit i v budoucnu auta a ja doufam ze ano, bude to trida crossover byt bude vypadat zase jinak nez ta dnesni - samozrejmne. U elektroaut, kde je vetsi potencialni zivotnost i pozadavak na to mit universalni auto ktere splnuje naroky na prakticnost - sedan proste nedava smysl. Je to minule stoleti.