• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TUHOKlimaticka zmena / Thank you so much for ruining my day
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    #doomed

    'Flash droughts' coming on faster, global study shows -- ScienceDaily
    https://www.sciencedaily.com/releases/2022/04/220401160542.htm#:~:text=Summary%3A,out%20the%20landscape%20has%20increased.

    Globally, the flash droughts that come on the fastest -- sending areas into drought conditions within just five days -- have increased by about 3%-19%. And in places that are especially prone to flash droughts -- such as South Asia, Southeast Asia and central North America -- that increase is about 22%-59%.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Trocha polemiky: baterie X hydrogen X co2

    Is Elon Musk Right Or Wrong To Dismiss Hydrogen Use For Low-Carbon Energy Storage?
    https://www.forbes.com/sites/ianpalmer/2022/05/15/is-elon-musk-right-or-wrong-to-dismiss-hydrogen-as-a-storage-for-energy/
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    „Ozelení“ Aleš Michl Českou národní banku? – Roklen24.cz
    https://roklen24.cz/ozeleni-ales-michl-ceskou-narodni-banku/

    Zatím se nemluví o tom, jestli ČNB pod novým guvernérem uskuteční detailní klimatický stres test bankovního sektoru, ke kterému už přistoupila Evropská centrální banka a centrální banky Francie, Británie, Nizozemska a Hongkongu. Vhodná kalibrace testu by byla pro ČNB výzvou. Česko je totiž v evropském srovnání více závislé na fosilních palivech, a bude tedy více ovlivněno takzvaným přechodovým rizikem, které se odvíjí od předpovědí, jak dobře zvládneme přerod na bezemisní ekonomiku.

    Bez ohledu na případný stres test bude ČNB pravděpodobně muset už během podzimu zohlednit rizika plynoucí z dopadů změny klimatu v rámci každoročního hodnocení bankovních rizik (SREP), a to v závislosti na rychlosti dokončení odpovídajících pravidel Evropskou bankovní autoritou (EBA). Českým bankám tak možná ČNB v budoucnosti několika málo let doměří vyšší kapitálové požadavky.

    Změní ČNB své směřování v oblasti dopadů klimatických změn a ESG? Stane se členem mezinárodního uskupení přibližně 100 centrálních bank „ozeleňujících“ finanční sektor? Zavede zelenou politiku a programy financování jako některé centrální banky v Evropě? Také na tyto otázky se možná s příchodem nového guvernéra dozvíme v nejbližších měsících odpovědi.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    Česká ochrana klimatu je v rámci Evropské unie pozadu. Železnici ale využíváme nadprůměrně | Kurzy.cz
    https://www.kurzy.cz/zpravy/648820-ceska-ochrana-klimatu-je-v-ramci-evropske-unie-pozadu-zeleznici-ale-vyuzivame-nadprumerne/

    Při snižování zátěže klimatu se České republice ve většině sledovaných oblastí nedaří držet krok s průměrem Evropské unie. Vyplývá to z dat Eurostatu[1] sbíraných mezi lety 2009 a 2020. Podle odborníků poradenské skupiny Moore Czech Republic je z nejaktuálnějších údajů zřejmé, že české domácnosti měly v letech 2015–2019 alespoň o 20 % vyšší spotřebu energie než průměrná evropská domácnost. Rovněž využívání energie z obnovitelných zdrojů bylo v Česku vždy podprůměrné. Současně se v tuzemsku registruje velmi malé množství bezemisních automobilů. Dobře si Česká republika vede alespoň ve statistikách týkajících se využití železniční dopravy.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PER2: myslím je tohle reálný projekt pro Kalifornii, ale celý ten článek není online. Snížíš ztráty vody odpařováním, vodní pára je současně skleníkový plyn a získáš plochu pro fotovoltaiku bez záboru zemědělské půdy.

    Jaká konstrukce je pro ta stometrová rozpětí nutná, to nevím, ale limitem je jen vítr. Panely váží jednotky kg na m^2, to nemusí být most pro kamióny...
    PER2
    PER2 --- ---
    DZODZO: hlavne je to strasnej vizual odporujici fyzikalnim zakonum, jak kdyby to maloval nekdo z spd
    pro porovnani

    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    DZODZO: to tomu rozumíš špatně, tohle je na stoprocent nějakej irigační kanál.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    jakoze render pontonov by bol levnejsi? :) akurat je to asi nejaka nesplavovana rieka ak tomu rozumiem spravne
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: krasne, i kdyz v porovnani s ukovenymi pontony mozna i drahsi?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    TADEAS:

    https://twitter.com/timparrique

    Sufficiency means degrowth – Timothée Parrique
    https://timotheeparrique.com/sufficiency-means-degrowth/

    I finally digested the 107 pages of Chapter 5: Demand, services and social aspects of mitigation in the last IPCC report on Mitigation of climate change. This chapter is worth the read if only because it’s the first one fully dedicated to demand-side strategies. What I find remarkable is its conceptual width, including a few ideas that are usually considered too radical in these kind of venues. But just like the rest of the report, it is long and – as academic writing too often is – full of abstract jargon and somnolent prose. What I want to do in this article is to explain why Chapter 5 is more radical (in the good sense of the term) that you may think.


    ...


    The “polluter elite” is a term coined by Dario Kenner when launching a database of rich people holding significant amounts of shares in polluting companies (see Carbon Inequality: The Role of the Richest in Climate Change). The climate problem with wealth is not only a matter of lifestyle but also of investment. Wealthy individuals only consume part of their income, the rest being invested in various projects, many of them disastrous for the planet. Shareholders tend to defend their financial returns by sidelining social and ecological concerns while organising production, which is why the most lucrative activities are often the least socially and ecologically sustainable. Driven by short-term, financial objectives, these actors have an incentive to boost sales. The more money they get in return, the more they can re-invest, giving them an even bigger control over production

    Of course, lifestyle emissions matter too. The term “super-rich” comes from an article in Nature by Otto et al. (2019) which estimates the footprint of a typical super-rich household at around 129.3 tCO2e per year. Lynch et al. (2019, p.1) calls the consumption of super yachts, large homes, luxury vehicles and private jets criminal since “they disrupt the normal regeneration and reproduction of ecosystems by generating excessive ecological disorganization.” The paragraph references an 2015 Oxfam report showing that the richest 10% of people in the world are responsible for around 50% of global emissions. Because the rich emit so much more than the rest, a widening of inequality drives total emissions up, as shown by Jorgenson et al. (2017) for the case of the United States. Unless it’s not obvious already, the essential point to grasp here is that rich people must consume less.[iv]

    ...

    We live in a world where poverty remains and those with unmet needs require more resources to satisfy them. We also live in an ecologically-constrained world struggling to cut emissions as fast as possible. In that context, by reducing consumption in the global North (and more generally for all of those who are over-consuming), one could free some of these resources for the people who need it the most. Ensuring basic needs and well-being for all necessarily implies limiting consumption in high-income regions and wealthy households in order to enable resource-poor countries and households to reach decent standards of living. In other words, degrowth in the global North is a prerequisite for sustainable development in the global South.

    ...

    the chapter is conceptually shy. It calls for a radical reduction in demand but falls short in exploring its system-wide implications. From a degrowth perspective, renewable electricity is more desirable in the form of low-tech and community-owned infrastructure. Electric cars can be useful in replacing un-avoidable private vehicles like delivery trucks, taxis, and ambulances, but should not be treated as a way to sustain a car-based transport system. The refurbishment and renovation of housing is an urgent task, and so it should be entrusted to partly state-financed, not-for-profit businesses. Public transport should be treated a social right and organised following the logic of Universal Basic Services.

    ...

    Instead of bickering about decoupling, passively waiting for a quasi-magical greening of GDP, we can finally switch to Plan B. Let’s forget about income and talk about needs; let’s ditch average per capita aggregates, and address inequality head on; let’s stop taking demand as granted and let’s reinvent the ways we satisfy our needs. The task is huge but now at least we know: we need to invent ourselves a new economic system.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    nasiel som par clankov o tom ako sa topia ledovce v "Bavarian Alps", tak by tam mali mat tu zmenu klimy z prvej ruky, tak by som cakal skor ze budu tahnut skor tym opacnym smerom
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: hmm, Bavoři nemají přístup k severnímu moři a rádi by si nechali jaderky. Jenže, zatímco nová výstavba jaderných elektráren je spíš klimatická zátěž, tak udržení stávajících jaderek je tak trochu nic proti ničemu. Takže chápu, že Bavoři musí být velmi problematická skupina sama o sobě :-) dlužno poznamenat, že fotovoltaiku tam mají na každé stodole a mají pro to i o něco lepší podmínky, než třeba my - ale zkrátka je problém, že to nestačí. Ne pro průmyslový region, který žije vývozem aut do celého světa...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    TADEAS: trochu ma tam matie ta skupina Bavarians, to su skutocne obyvatelia Bavorska alebo je to nejake kodove oznacenie pre nejaku globalnu kliku? ako su tam dole takze je ich few, ale aj to mi stale pride moc v globalnom kontexte
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    Citizens’ Climate Report - Recommendations for German climate policy

    A report developed over 12 sessions by 160 randomly drawn people from across Germany
    Advised by experts from science, politics, and civil society

    https://buergerrat-klima.de/content/pdfs/BK_211213_Gutachten_Digital_English.pdf
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    Can a citizens' assembly solve climate change? France decided to find out. | Grist
    https://grist.org/international/citizens-assembly-convention-climate-france-macron/

    Moi, citoyen - L'aventure de la Convention Citoyenne pour le Climat vue de l'intérieur: Fraty, Grégoire: 9782412065471: Amazon.com: Books
    https://www.amazon.com/Moi-citoyen-Laventure-Convention-lint%C3%A9rieur/dp/2412065470
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    2006
    socially organized denial

    “WE DON’T REALLY WANT TO KNOW”- Environmental Justice and Socially Organized Denial of Global Warming in Norway
    norgaard2006.pdf - Disk Google
    https://drive.google.com/file/d/1V7wlPUXgJjYVvv8wyzLa57R4SovKXc6J/view

    TADEAS
    TADEAS --- ---
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam