PETER_PAN:
Z jakého důvodu cílíte právě na vozidla SUV?
Těch zásadních důvodů je hned několik. SUV jsou pro klima katastrofou. Jsou větší a těžší než běžná auta, takže spotřebují více benzínu a nafty. Mezinárodní energetická agentura (International Energy Agency – IEA) byla v šoku z výsledků svého výzkumu z roku 2019, který ukázal, že vozy SUV jsou druhou největší příčinou zvyšování emisí během uplynulé dekády – více než lodní doprava, letectví, těžký průmysl nebo dálková doprava. Zvyšující se tempo nákupu těchto aut smazává jakýkoliv pokrok v omezování emisí, kterého bylo dosaženo nástupem elektromobilů na trh. Pokud by řidiči SUV byli národ, stali by se šestým největším emitentem skleníkových plynů na světě.
Dalším důvodem je znečištění ovzduší, a to zvláště ve městech. Větší auta vypouštějí i více jedovatých zplodin, což zhoršuje stav ovzduší lokálně. Vědci stále častěji spojují znečištění ovzduší s celou řadou zdravotních problémů od infarktu, mrtvice, rakoviny, plicních problémů, potratů až po psychické problémy. Neustále se objevují další a další důkazy, že znečištění ovzduší je pro nás horší, než jsme si mysleli – a hlavními viníky jsou velká auta.
SUV jsou každopádně nebezpečná vozidla. Když srazí chodce, zabíjejí s vyšší pravděpodobností než normální auta. Psychologické studie také ukázaly, že jízda řidičů SUV je riskantnější, čímž vystavují ostatní účastníky dopravy včetně chodců většímu nebezpečí. I pro řidiče SUV a jejich spolujezdce ale platí, že mají vyšší pravděpodobnost úmrtí následkem autonehody.
V neposlední řadě jsou SUV zcela zbytečná. Tři čtvrtiny těchto „terénních“ vozidel kupují lidé žijící ve městech. Existují jenom kvůli marnivosti svých majitelů, kterým slouží jako statusové symboly. Je to ale marnivost, kterou si nemůžeme dovolit: zhoršuje klimatickou změnu, dýcháme kvůli ní horší vzduch a více lidí umírá při autonehodách. To je nepřijatelné.