TADEAS: příklad: nízkonákladové aerolinky vs. železnice. Přerušil jsem z osobních a pracovních důvodů svojí cestu na solárním kole do Maroka a zpět v Katalánsku a letěl z Girony do Pardubic. Letenka stála absurdně jen asi 3x víc, než jízdenka dál po ČR - malý kousek v rámci PID za Prahu, ani nechápu, proč ČD něco přirážej a není to dojezd k rychlíku zdarma). Tedy něco jako 30€ vs. 10€.
Dobře, kdybych si býval koupil něco jako RegioJet (pro mě nevýhodný z důvodu přestupu dál na chatu) týden a víc dopředu, tak se asi dostanu někam o kilo (4€) níž, ale!!! (stejně tak kdybych dobře časoval ten Ryanair, tak se dostau až na neuvěřitelných 16€)
Ve skutečnosti občas někam letět potřebuju, a nad 1000 km je to už hodně konkurenceschopné oproti vlakům. Letecká doprava je v EU tiše dotována např. osvobozením leteckého kerosenu od DPH, což je nedotknutelná výsada, se kterou, jak modří vědí, se samozřejmě šmelí, protože palivo do dieselových aut můžete kerosenem v pohodě říznout a daňový únik je na světě. (Opět, nejsem fanoušek daní, ale jsem fanoušek toho, aby ti, kdo pravidla dodržují, nebyli znevýhodněni vůči chytrákům...)
Železnice obecně a vysokorychlostní zvláště je inzerována jako ekologická alternativa k létání.... ale je tomu tak opravdu, pokud pak nedokážeme zajistit, aby jízdenky byly konkurenceschopné vůči letenkám až třeba do těch 2000 km? Nejde mi ani tak o to letenky zdražit - já např. letěl netypicky bez zavazadel, se zavazadly se dostáváme na normálnější čísla - jako spíš nastavit ceny jízdenek tak, aby vlaky nejezdily zbytečně krátké - ČD rychlíky zkracuje i na 4 vagóny. Rychlovlaky jsou kapitola sama pro sebe, kromě poněkud logického odporu místních obyvatel, kteří je téměř nikdy v životě nevyužijí, protože na rozdíl od vlaků nebudou mít ani regionální zastávky (což je možná škoda a v Německu to pojali jinak než ve Francii) to s jejich uhlíkovou stopou není slavné (a to počítáme jen provoz a ne výstavbu, což jsou tuny betonu). Vlaky jsou ekologické cca do 200 km/h. Ale noční vlak by touhle rychlostí ujel klidně 1600-2000 km, což je přesně trasa, kterou jsem jel.
Proč není přímý noční vlak z Barcelony do Prahy schopen konkurovat Ryanairu z Girony do Pardubic? Od čeho máme EU, když tohle nedokážeme nastavit?