• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TUHOKlimaticka zmena / If the fracturing of our once stable climate doesn’t terrify you, then you don’t fully understand it
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    XCHAOS: nemá vůbec žádnou svojí logiku.
    Dlouhodobě na zrušení jaderných elektráren tlačil Gazprom. Rusové postupně ovládli ekologické organizace v Německu a soustavným tlakem toho dosáhli.
    To má svoji logiku.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PER2: tohle je fakt složitý. Chtělo by to fakt nějaký průlom v té akumulaci. Jaderné zdroje fakt nejsou "čisté"... skutečně jediné, co je relativně čisté je, pokud už existují a jsou ještě dlouho před koncem životnosti, což v tom Německu byla relativně chyba. Ale oni se prostě chtěli vyvázat z přemýšlení o shánění jaderného paliva, řešení odpadu, apod. Bylo to politické rozhodnutí, možná předčasné, ale má svojí logiku.
    PER2
    PER2 --- ---
    arnie
    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    PAN_SPRCHA: Zaplatit povolenku = vyrobit a prodat další emise navíc.
    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    PAN_SPRCHA: nechat prádlo ushnout na slunci je jeden z mála skutečně bezemisních zdrojů. Většina má v životním cyklu emise.
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    VOYTEX: obchod s emisními povolenkami v celé EU 25 miliard eur....... čistý zisk jen jedné z evropských těžařských společnosti Equinor 70 miliard eur.........
    A za drahé energie mohou povolenky.

    Jinak přechod na bezemisni zdrojem energie zdražuje.....to zas jo, ale 4/5 toho zdražení v reálu padají do navýšení zisků energetických firem
    VOYTEX
    VOYTEX --- ---
    GLOBETROTTER: " Zdražit elektřinu na neúnosnou míru částečně kvůli nucené podpoře obnovitelných zdrojů"

    Co se tyce ČR, tak "castecne" znamena zlomkove. EPH melo v roce 2022, kdy nejvic zdrazila elektrika, zisk pres 100 miliard kč. ČEZ mel zisk desitky bn. Jsou to marže, ne OZE, co tu zdrazuje elektriku. Existujou i analyzy, ktery pokud neprobehly tady, tak vedle ve VV.
    PER2
    PER2 --- ---
    TADEAS: az se nam "zastavi" golfskej proud, tak budem za jakoukoliv heatwave jeste radi
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Léto bývá na Balkáně horké pravidelně, zřídkakdy ale teploty dosahují 40 stupňů Celsia už v polovině června
    Blackout na Balkáně. Dodávky proudu zkolabovaly od Černé Hory po chorvatská letoviska - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/chorvatsko-elektrina-vypadek-bosna-hercegovina-cerna-hora.A240621_132448_zahranicni_svm
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    Climate engineering off US coast could increase heatwaves in Europe, study finds | Climate crisis | The Guardian
    https://www.theguardian.com/environment/article/2024/jun/21/climate-engineering-off-us-coast-could-increase-heatwaves-in-europe-study-finds

    Diminished efficacy of regional marine cloud brightening in a warmer world | Nature Climate Change
    https://www.nature.com/articles/s41558-024-02046-7.epdf
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MINER: problém obou stran by řešila vyhrazená infrastruktura, kterou paradoxně napadají obě strany: řidiči mají pocit, že je drahá, což není pravda - je to zlomek investic do silniční dopravy a hlavně by to šlo dělat i jinak, než předraženě a cyklisti, kteří už jezdí po stávající uliční síti, se jí zase vyhýbají (často nevede tam, kam potřebují, je nesouvislá a dlouho bude, je optimalizovaná pro sváteční jezdce a ne pro ty, kdo spěchají, motají se na ní chodci a kolečkoví bruslaři, apod.). Vyhrazená infrastruktura pro cyklistiku má proto kuriozní status požadavku skupiny, která ji zatím nevyužívá, ale myslí si, že je to to, co potřebují (zase: jak kde, jsou super cyklostezky, ale vznikají i nepoužitelné nesmysly, aby se to projektovalo dobře, muselo by to používat víc lidí a předávat zkušenosti projektantům...)
    MINER
    MINER --- ---
    XCHAOS: Protože řidiči maj pocit, že je cyklisté omezují/zpomalují ve schopnosti dopravovat se autem, a způsob dopravy nechtěj měnit.

    Protože cyklisti maj pocit, že je řidiči ohrožují/zpomalují ve schopnosti dopravovat se kolmo, a způsob dopravy nechtěj měnit.

    Nehodnotim, jen popisuju, proč to někdo považuje za kontroverzní.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MINER: proč polarizuje cyklistika, to naprosto nechápu. pro mě je to nejméně kontroverzní forma aktivismu, zejména pokud se nepojme dogmaticky, ale inkluzivně - tedy veškerá mikromobilita včetně elektrifikované.
    MINER
    MINER --- ---
    XCHAOS: Ohledně aktivistů: je to medvědí služba:
    Extrémní činy si většina společnosti vyhodnotí tak, že je to banda zpovykaných magorů mimo realitu.
    Bohužel to má za následek, že pak nevěří ani těm, co používají příčetné metody.

    Funguje to tak pro cokoliv, co polarizuje. Tedy typicky co je proti někoho vnitřnímu přesvědčení nebo co vyvolává obavy.
    Krom klima např. cyklo.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (update, ty podvečerní přímé vlaky by nemusely být právě jen do Prahy, ale třeba i na nejbližší příhraniční stanice, kde by si na ten spací vlak šlo počkat, typu z menších měst cestou do Chorvatka by se jezdilo do Břeclavi tak, aby byl čas na přestup, apod. takže by šla stávající síť zoptimalizovat tak, aby se z každého většího nádraží v ČR dalo přes noc přejet do jakéhokoliv evropského města a ani by nebylo nutné budování nějakých nových obřích kapacit....)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MINER: ano, ale já celou dobu vysvětluju, že to je blbost. rychlotratě nejsou solarpunkový postindustriál: Rychlotratě jsou vlastně retro-futurismus, je to pokračování industriálních vizí 19.století. Nějaké základní VRT asi potřebujeme, protože ne všichni a ne vždycky mají dost času na to, aby cestovali přes noc. Jenže zase ono zvýšení kvality života by přineslo i zkrácení pracovní doby, apod. - větší workspace sharing je klimaticky příznivý - takže zrovna ty VRT jsou diskutabilní věc. V rámci ČR je VRT mezi Prahou a Brnem spíš o zachování kulturní konzistence malého národa na malém teritoriu... ale je to nakonec spíš o kšeftu, Praha + VRT bude jako místo pořádání velkých koncertů či sportovních událostí lépe konkurovat Berlínu nebo Vídni, ale to že nějaké anglofonní superhvězda v obří hale na začátku vykřikne "Ahoj Praho", to stejně žádná zvláštní výhra není. Samozřejmě to zvětší spádové oblasti, ale nakonec to ekonomicky poškodí regionální centra (stejně jako dálnice ekonomicky poškodila malé místní dopravní uzly... i když v nich zvedla cenu nemovitostí, tak lokální ekonomiku typu restaurace, motoresty, motely, benzínky to zničilo...).

    VRT je o ekonomické emancipaci ČR jako národního státu, který bude stejně konzistentní jako okolní státy a prosperitě místní (hlavně ale pražské) ekonomiky. Dovedu si představit, že místo dnešního přerozdělování velkým městům (s Prahou v čele) by se mělo platit spíš to VRT, ano. Ale klimaticky je to blbost.

    Klimatický význam by měla maximální utilizace infrastruktury, kterou už máme. Třeba místní tratě. Co třeba místo těch lokálek rychlík z každého okresního města, který by dojel do Prahy přesně tak, aby z něj šlo přestoupit na spací vlak do každého milionového města v Evropě? Tohle je řešení... spíš než VRT, která je taková hmm, no aby se dostalo víc lidí na další MS v hokeji a lístky mohly být dražší (protože lidi ušetří za benzín v autě? hmm... VRT bude fixní síť, jako metro, vlaky ve velmi napjatém grafikonu asi nepůjde snadno prodloužit nebo vypravit zvláštní, protože ani nebude moc rezervního vozového parku, takže spíše v čase konání významných akcí pouze zdraží lístky, než aby to přineslo dopravní kapacitu navíc...)

    Ale abych se vrátil k těm radikálním aktivistům: fakt nevím, jakým způsobem to okázalé více či méně reverzibilní ničení čehosi, čeho si jako společnost ceníme, přivede pozornost k těm pozitivním, cool, alternativám, které zlepší životní styl všech sociálních vrstev. Prostě chybí kanál pro šíření těch pozitivních vizí. Klimaskeptici dokáží být daleko hlučnější, jejich FUD daleko více rezonují mediálním prostorem. Potřebujeme Solarpunk místo cyberpunku, který už je out (boomeři ho nikdy nepochopili a generace X, která to měla pojmout jako varování, si z toho spíš udělala business model...)
    MINER
    MINER --- ---
    XCHAOS: rychlotratě se pokud vim staví znova. Nejde "upgradovat" starou trať na rychlo. Ty potřeby, které to musí splňovat, jsou prostě výrazně vejš. Nejen přesnost kolejí, ale stoupání a poloměry.

    Co se týká nočních pomalovlaků, tak tak kvalita hraje taky roli. Jezdim s nima rád, ale např. do Zürichu je to fakt špatný. Ten vlak se tak tetelí a háže sebou, že mě to několikrát za noc vzbudilo a moc jsem se nevyspal. Na Slovensko je to lepší, ale i tam imo hraniční.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    David Navrátil: „Fosilní paliva dokážeme využívat efektivně. To ne…“ - Arch Linux CZ
    https://mastodon.arch-linux.cz/@davidnavratil/112653612136149394
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MINER: jo, carbon footprint toho betonu musí být šílený. chce to dostavět pár spojek (u nás např. Libická spojka, co by zkrátila trasu z Prahy do Hradce určitě tak o 10 minut) a posílit pár koridorů, ale jinak jde o to v maximální míře využít infrastrukturu, kterou tu máme už od století páry

    ty spací vlaky by přece ani nutně nemusely jezdit nejrychleji po těch nejpřímějších tratích! tam by jezdily jen ty dálkové. Pro dojezd, co já vím, spacího vlaku z Paříže do Prahy, to může klidně v noci využít nevyužívané regionální tratě, aby to nepřekáželo vlakům nákladním. Dnes máme i hybridní lokomotivy, které můžou část úseků mezi hlavními tratěmi vydržet jet na baterie (a zase: dobíjení baterií přes den je způsob využití OZE... dnes nemají lokomotivy v české síti ani elektroměry a rekuperace ani není možná všude...)

    jde prostě o obecný přístup, že klimaticky šetrné policies nemusí být nějaké brutální tunely a záseky do životního stylu. Můžeme vykydlit nepohodlné části životního stylu. Nebo jsou tu věci agrivoltaika: ta může lahodit oku stejně, jako dnes obdivujeme třeba vinice. Nebo minimálně může být někde na úrovni chmelnic, na které nikdo nenadavá. Lepší ostrovní systémy a akumulace by zase snížila poptávku po vedeních vysokého napětí (které popravdě zabíjí daleko víc ptáků, než kdy zabily větrné elektrárny, i když hlukové znečištění sršením má kratší dosah). požárů motor se spalovacími motory je daleko více, než požárů elektromobilů, apod. Výbuchy a požáry (dnes výhradně zemního) plynu se staly rutinou.

    náš dnešní životní styl vlastně není extra bezpečný ani extra pohodlný aní extra krásný, a klimaticky šetrné alternativy nemusí být žádné bolestivé a nepohodlné postapo. Solarpunková utopie chce vytvořit něco, co bylo celkově přitažlivé... lifestylově, esteticky... bylo by to na úrovni historických staveb a historické kulturní krajiny, kterou dnes obdivujeme (ano, jsou lidi, kteří obdivují industriál a brutalismus, ale... přiznejme si na rovinu....)
    MINER
    MINER --- ---
    XCHAOS: Souhlas, že je to potřeba koordinovat a podpořit napříč Evropou.

    Otázka je, co z těch nápadů se vyplatí a je vůbec soběstačné, to by chtělo propočítat.
    Pro to mě zajímala ta zátěž výstavby, což je první předpoklad.

    Z dálkových tratí je např. ve výstavbě Rail Baltica, a její napojení na evropskou síť.
    Rail Baltica - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Rail_Baltica
    Maj ale dost velký problémy s prodražováním a zdrženími.

    Tím bych to chtěl vrátit k poptávku analýzy carbon footprint break-even výstavby tratí vs letů pro konkrétní místa nebo dokonce prostředí.

    Čekal bych, že to někdo udělal, jen se mi to nedaří najít.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam